Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 12:56:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tomasso
Vandaag om 12:54:00
Zelfbouw Staatsspoor goederenloods met 3D print onderdelen door Biessendorf
Vandaag om 12:11:33
R37 door bellejt
Vandaag om 12:08:22
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:07:23
Brawa 2024 H0 door hervé
Vandaag om 12:02:14
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
Vandaag om 11:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:59:47
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:24:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:14:47
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RetroJack
Vandaag om 11:11:45
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 11:10:21
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:08:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:55:30
Olaerts 2024 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:53:57
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:48:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:53:47
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door grossraumwagen
Vandaag om 09:45:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:43:26
Roco 2024 door grossraumwagen
Vandaag om 09:33:37
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 09:29:29
Dekas, nieuws voor 2023/2024 door Martijn193
Vandaag om 09:12:57
LS Models 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:59:04
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:57:53
Märklin 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:53:16
Trix 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:51:36
Faller 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:48:39
Lemke 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:47:53
Noch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:46:59
Busch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:45:22
  

Auteur Topic: BNLS-modulebaan: de module tekeningen  (gelezen 15113 keer)

guest7823

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 02 December 2020, 14:28:37 door Edsko Hekman »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, tafel
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2018, 16:57:33 »
Tafel:



tekening






aanzicht


Tafel, assemblage animatie


OPMERKINGEN:

  • In alle (10 [mm]) gaten gaan M8 trekmoeren
  • Het gat Ø 43 [mm] (aan de voorkant van de module) is voor de Roconet hub. Deze maat is de aanbevolen maat en mag afhankelijk zijn van de beschikbare gatenzaag. Om makkelijk bij de connector te kunnen is  Ø 40 [mm] het minimum.  Ø 45 [mm] is het maximum omdat anders het gat niet volledig wordt afgedekt door de Roconet hub
  • Bij meervoudige inbrengen heeft in ieder geval de meest rechterbak een Roconet hub. Bij inbrengen van 3 of meer heeft het aanbrengen van extra Roconet hub(s) de voorkeur
  • Detail A is uitgaande van standaard verkrijgbare houtmaten (44 [mm]). Indien gebruik gemaakt wordt van bouwpakketten afkomstig van Martin Welberg wordt deze maat 41 [mm] omdat er dan geschaafde poten van 40 x 40 [mm] geleverd worden
  • Detail B is uitgaande van eigen bouw. Indien gebruik gemaakt wordt van bouwpakketten afkomstig van Martin Welberg zullen de twee kopschotten dezelfde hoogte hebben als de voor- en achterkant en zal het bovenblad korter zijn en binnen de kopschotten passen. Dit levert een iets betere constructie op, maar is bewerkelijker qua zaaglijst. Tevens ligt het bovenblad dan op twee (extra meegeleverde) stroken multiplex
  • Op de bovenplaat dient een 2 [mm] schuim / rubber of kurk laag te worden aangebracht
  • De railovergang dienen af gemonteerd te worden op een printplaat biels van BNLS of DigitalZentrale
  • Op de onderrand van het inbreng wordt klittenband (de plastic haakjes kant) bevestigd voor het ophangen van de rok
  • Het verdient de voorkeur om in de twee tussen ribben (NIET de kopkanten) een (extra) gat gelijk aan het gat voor de Roconethub te boren. Hier kunnen dan, tijdens beurzen, de benodigde onderlinge kabels doorheen getrokken worden. Dit dus afgezien van eventuele doorvoeren voor eigen bekabeling
« Laatst bewerkt op: 02 April 2018, 19:22:44 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, achterwand
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2018, 16:59:19 »
Achterwand



tekening






aanzicht


Achterwand, assemblage animatie


OPMERKINGEN:
  • Alle Ø 13 [mm] maten zijn aanbevelingen. Deze gaten dienen voor de M8 bouten die in combinatie met carrosserieringen gebruikt worden voor de assemblage van de modules. 8,5 [mm] is de minimale maat. Groter dan 13  Ø [mm] heeft geen toegevoegde waarde. Echter in de beurspraktijk blijkt een ruime spelling het assembleren te vergemakkelijken
« Laatst bewerkt op: 02 April 2018, 19:24:17 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, fries - hemel
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2018, 17:00:44 »
Fries - hemel



tekening






aanzicht


Hemel / fries, assemblage animatie

OPMERKINGEN:
  • In alle (10 [mm]) gaten gaan M8 trekmoeren
  • Links op de fries komt het naambordje van de module
« Laatst bewerkt op: 02 April 2018, 19:25:00 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, zijwanden & BB-paneel
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2018, 17:03:09 »
Zijwanden en BB-paneel



tekening zijwand






tekening BB-paneel






aanzicht zijpaneel en BB-paneel


OPMERKINGEN:
  • Er zijn twee zijpanelen per totale inbreng. Er is een BB-paneel per inbreng
  • Alle Ø 13 [mm] maten zijn aanbevelingen. Deze gaten dienen voor de M8 bouten die in combinatie met carrosserieringen gebruikt worden voor de assemblage van de modules. 8,5 [mm] is de minimale maat. Groter dan 13  Ø [mm] heeft geen toegevoegde waarde. Echter in de beurspraktijk blijkt een ruime spelling het assembleren te vergemakkelijken
  • Het  Ø 5 [mm] gat is optioneel voor een M3 Rampamoer. Hierin kan een M3 schroefje geplaatst worden voor de ophanging van een Rocomuis
  • Op de onderrand van het BB-paneel wordt klittenband (de plastic haakjes kant) bevestigd voor het ophangen van de rok
  • Het gat dient groot genoeg te zijn voor tenminste dubbelspoor met bovenleiding volgens MOROP norm. Tevens dient er aan de onderkant ruimte te zijn voor het "Leenblokje". De aangegeven positie van het gat is uitgaande van rechtdoorlopend spoor vanaf de BNLS megabiels
« Laatst bewerkt op: 02 April 2018, 18:38:27 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, Black Box, linker & rechts
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2018, 17:57:58 »
Black Box



tekening BB links






aanzicht BB links






tekening BB rechts







Blackbox, assemblage animatie


aanzicht BB rechts

OPMERKINGEN:
  • Op de bovenplaat dient een 2 [mm] schuim / rubber of kurk laag te worden aangebracht. Indien de hele BB van een laag voorzien wordt dient er geen materiaal te worden aangebracht op de voorste 5 cm van de BB. Dit in verband met de oplegging van het BB-paneel
  • Het "Leenblokje" dient voor de overbrugging van het zijpaneel.
  • De railovergang BB - inbreng dienen afgemonteerd te worden op een printplaat biels van BNLS of DigitalZentrale. Deze printplaatbiels ligt dus deels op het "Leenblokje". Zwevende koppelingen zijn NIET toegestaan
  • De railovergang BB - BB dienen af gemonteerd te worden op een BNLS megabiels
  • In de RECHTER BB komen in de Ø 10 [mm] gaten drie trekmoeren. In de LINKER BB zitten hiertoe Ø 13 [mm] gaten
« Laatst bewerkt op: 02 April 2018, 19:26:05 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, Onderstel
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2018, 18:00:50 »
Onderstel



tekening






aanzicht

OPMERKINGEN:
  • De BNLS modules zijn ontworpen (en worden geleverd) met stelpoten. Dit om ook te kunnen staan op niet vlakke vloeren en dan enige stelmogelijkheid te hebben. In de praktijk blijkt het mogelijk en handiger te zijn om de baan op wieltjes te hebben staan. Hiervoor gebruiken we  Ø 50 [mm] zwenkwielen met M8 stiften. Hiermee vervalt de hoogte stelmogelijkheid grotendeels
  • Wegens bovengenoemd punt verdient de maat van 1110 [mm] netto pootlengte extra aandacht
  • TOEVOEGEN: afstand vloer - bovenkant rails (gebaseerd op zwenkwielen en 2 [mm] kurklaag
  • D maten in deze tekening zijn uitgaande van standaard verkrijgbare houtmaten (44 [mm]). Indien gebruik gemaakt wordt van bouwpakketten afkomstig van Martin Welberg worden geschaafde poten van 40 x 40 [mm] geleverd
« Laatst bewerkt op: 19 February 2018, 18:15:01 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, Compleet
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2018, 18:02:10 »
BNLS module, compleet



tekening






aanzicht


BNLS module onderdelen, animatie


OPMERKINGEN:
  • Dit betreft een uitwerking van een standaard BNLS module van een standaard bak van 120 [cm]. Het is mogelijk meerdere bakken van 120 te gebruiken binnen een inbreng
  • Dit betreft een uitwerking van de plaatsing op stelpoten. In de praktijk staan de inbrengen op  Ø 50 [mm] zwenkwielen
  • Er dient nog een BNLS module naambordje te worden aangebracht links boven op de fries
  • Er dient op de onderrand van de bak en het BB-paneel nog klittenband (de plastic haakjes kant) bevestigd te worden voor het ophangen van de rok
  • Afwijkende bakmaten zijn in beperkte mate mogelijk. Echter enkel na voorafgaande toestemming van het BNLS kernteam
« Laatst bewerkt op: 02 April 2018, 19:27:02 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, stuklijst
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2018, 18:21:14 »
BNLS module, stuklijst






OPMERKINGEN:
« Laatst bewerkt op: 03 April 2018, 10:03:32 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, sporenloop
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2018, 09:30:27 »
BNLS module, sporenverloop





OPMERKINGEN:
  • hoofdsporen Peco code 100 rail
  • eventuele wissels in hoofdspoor Peco code 100 Electrofrog
  • hartmaat voorste spoor 175 vanaf voorkant *
  • hoofdsporen hart op hart maat 58 mm
  • hoofdsporen minimale boogstraal 55 cm
  • hoofdsporen op 2-3 mm schuim of kurklaag
  • De eerste 100 mm vanaf de BB-BB overgang dient recht en verstelbaar te zijn
  • voor nevensporen mag van bovenstaande normen worden afgeweken
  • *: voor het gemak: op de BB - BB overgang dient de buitenkant van de voorste spoorstaaf op 157 mm van de BB voorkant te liggen
« Laatst bewerkt op: 03 April 2018, 09:53:12 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, lage zijwand
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2018, 18:45:00 »


Opmerkingen:
1. De lage zijwand kan gebruikt worden tijdens onderlinge rijdagen. Dan is het niet nodig om met hemel, rok en zijwanden te staan. Daarin voorziet deze lage zijwand.
2. De uitsparing dient om het "Leen" blokje te faciliteren.
3. De plek van de uitsparing kan naar links of rechts variëren, afhankelijk van het verloop van de sporen. In de tekening wordt uitgegaan van een rechtdoor gaand spoorverloop.
« Laatst bewerkt op: 02 December 2020, 14:26:37 door Edsko Hekman »

guest7823

  • Gast
BNLS-modulebaan: de tekeningen, bouwaanwijzingen
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2018, 09:51:52 »
Tekst volgt nog

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8515
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS-modulebaan: de tekeningen, de rok
« Reactie #12 Gepost op: 02 December 2020, 14:22:19 »
Tekst volgt nog