Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: Foutmeldingen bij programmeren Decoder  (gelezen 6542 keer)

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Gepost op: 08 februari 2018, 22:40:31 »
Beste forumleden,

Een eerste bericht op het forum en meteen een hulpvraag.

Een kleine situatieschets:
Toen ik klein was heb ik voor mijn verjaardag eens een mooie Fleischmann startset gekregen. Deze heb ik de afgelopen ~10 jaren af en toe uitgestald en langzamerhand uitgebreid. Inmiddels heb ik een leuke verzameling rails en was ik toe aan wat anders dan de analoge besturing.

Vorige week heb ik een leuke (digitale) 2ehands BR56 met bijpassende wagons bij een webwinkel gekocht en vandaag heb ik een (splinternieuwe) roco startset met BR132 aangeschaft welke met een z21start kwam. Daarbij heb ik de wlan-set gehaald en binnen de kortste keren reed ik met de nieuwe roco loc. Omdat dit mijn allereerste ervaring is met het digitale rijden was ik hier erg blij mee. Het rijden met de door mij vorige week aangeschafte fleischmann br56 lukte ook maar dit is de loc waar ik tot nu toe tegen problemen aan loop.

De loc rijdt niet zo snel als hij deed wanneer ik hem analoog bestuurde. Na wat graven op internet ben ik er achter gekomen dat het aan de Cv`s 2, 5 en 6 ligt. De waarde die ik bij Cv5 uitlees is 140, tegenover de Cv5 van 252 waarde die ik bij de Br132 uitlees. Bij het aanpassen van deze waarde loop ik echter tegen problemen aan.

Wanneer ik de door mij gewenste waarde invoer en op write druk, komt er de volgende foutmelding naar voren:
Heeft iemand een idee waar dit door komt?



Op dit forum kwam ik ook de suggestie tegen om de decoder in de BR56 te resetten. Aangezien ik niet weet van welk merk of type de decoder is ben ik ook hier naar gaan zoeken. https://www.jellesweb.nl/modelspoor-digitaal-decoder-resetten/  Hier las ik dat ik Cv7 uit moest lezen om de fabrikant van de decoder te achterhalen. Wanneer ik deze na een aantal foutmeldingen wél tevoorschijn krijg is waarde 73 hier af te lezen. Dit zou moeten corresponderen met The Electric Railroad Company. Echter weet ik nu niet welke stappen ik verder moet ondernemen.

Overige punten die mij opvallen:
De lichten kan ik niet aan schakelen. De F0 functie reageert niet in de z21 app of de multimaus.
Er wordt soms kortsluiting gecreëerd als ik de loc op de rails zet. (zichtbaar in de app en het rode licht op de z21.)

Zou iemand mij kunnen vertellen welke stappen ik het beste kan ondernemen, om er voor te zorgen dat:

- De verlichting brandt
- Ik de Vmax kan verhogen
- Ik de loc van een ander adres kan voorzien.

Een foto van de betreffende decoder:


Mochten jullie nog verdere informatie nodig hebben voor een nuttig advies, dan zal ik mijn best doen om daar in te voorzien.

Met vriendelijke groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2018, 22:50:05 door Spelfaut. Reden: spelfouten »
Groet,
Berend

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #1 Gepost op: 09 februari 2018, 09:20:14 »
Twee dingen:

1) Ondanks dat de functie van CV's 2, 5 en 6 wel gestandaardiseerd is is de mogelijke waardes in die CV's dat niet! Het is aan de fabrikant van de decoder om de range te bepalen. Tegenwoordig is de maximale range van 0 t/m 255 erg gebruikelijk maar oudere decoders kunnen bijvoorbeeld maar 0 t/m 63 ofzo ondersteunen. Zou dus altijd de handleiding van je decoder op voor je aan de slag gaat. Eigenlijk de enige uitzondering is het adres (zowel CV1 als CV17/CV18 maar laatste moet je ook CV29 voor aanpassen).

2) Dat je geen ACK terug krijgt van de decoder hoeft dat niet per definitie te betekenen dat het programmeren niet gelukt is. Programmeren en uitlezen van de decoder (waar de ACK ook onder valt) zijn namelijk twee losse dingen. Maar gezien het feit dat je wel de decoder uit kan lezen lijkt me dus niets mis met het programmeren.

Heb je al eens een lagere waarde getest? Probeer bijvoorbeeld eens 130 en kijk of  je dan wel een ACK krijgt en probeer hem daarna (wel of geen ACK) ook weer eens uit te lezen. Zou kunnen dat 140 bijvoorbeeld echt de max is.

Meestal is het juist fijn dat digitaal de maximale snelheid geknepen is aan gezien de meeste locs analoog rijden als een TGV ::)

Wat betreft verlichting, ook andere F-toetsen getest? Je zou kunnen proberen de decoder te resetten maar zou ik wel even de waardes van de motor afregeling uitlezen zodat je deze weer in kunt geven. Maar ook daarvoor zal je moeten weten welke decoder het is. Maar ik gok toch eerder dat het probleem niet in de decoder zit maar elektrisch is.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #2 Gepost op: 09 februari 2018, 09:30:01 »
Berend,  begin eens met het uitlezen van de fabrikant. Dat doe middels het uitlezen van CV 8 en niet via CV7. CV 7 geeft het type aan en dat weten we dus.
Met deze beide gegevens kunnen we ook de handleiding van de decoder achterhalen.

Vr. Groet,
Wiebe

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #3 Gepost op: 09 februari 2018, 16:18:34 »
Heren,

Allereerst dank voor jullie antwoorden! Dit is al veel meer hulp dan ik verwachtte. Helemaal omdat ik mij net geregistreerd heb.

@Timo
1) Ah hier was ik niet bekend mee dank.
2) Ik kan de decoder inderdaad uitlezen, maar programmeren lukt echt niet. Wanneer ik de loc van het huidige adres 3 naar 12 wil veranderen krijg ik dezelfde foutmelding. Ook wanneer ik dan de decoder opnieuw uitlees staat hier nog steeds het oude adres (3). Het is dus niet zo dat het programmeren wel lukt en nog steeds een foutmelding geeft.

3) Zojuist heb ik een lagere waarde geprobeerd. Hetzelfde resultaat.



Meestal is het juist fijn dat digitaal de maximale snelheid geknepen is aan gezien de meeste locs analoog rijden als een TGV ::)

Dit is zeker waar! Wanneer ik het `gas` abrubt open draai dan schiet de loc ook niet naar voren zoals ik het bij analoog gewend ben. De loc accelereert veel geleidelijker. Is dit ook een functie?

Wat de verlichting betreft. Ja ik heb alle andere besichikbare functies geprobeerd. Van F0 tot F28

@lokloods
Inderdaad de verkeerde Cv uitgelezen... De waarde die de loc bij Cv8 geeft is 155. De fabrikant van de decoder zou dus Fleischmann zelf zijn?

Als ik me daar verder in verdiep blijkt dat ik de decoder kan resetten door bij Cv8 waarde 8 in te geven. Klopt dit? Of moet ik dit helemaal niet willen en zijn er andere opties?

Groet,
Berend
« Laatst bewerkt op: 09 februari 2018, 16:22:03 door Spelfaut »
Groet,
Berend

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #4 Gepost op: 09 februari 2018, 18:46:00 »
Reset door CV 8 = 8.

Via Google de handleiding zoeken.

Vr. Groet,
Wiebe

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #5 Gepost op: 09 februari 2018, 21:01:21 »
Berend,

Hoewel ik zelf geen Z21 heb, heb ik wel even de handleiding hiervan opgezocht en daar lees ik:

"Sehr alte DCC Lok-Decoder beherrschen noch keine CV-Programmierung im „DCC Direct CV Modus“.
Damit Sie auch diese Decoder programmieren können, gibt es ab Z21 Firmware V1.25 die Programmierung im sogenannten DCC Register Modus."

Misschien is het een poging waard om dat eens te proberen bij deze decoder; de optie staat rechtsboven onder "Programming mode"

Groetn,
Bert   

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2018, 22:01:17 »


"Sehr alte DCC Lok-Decoder beherrschen noch keine CV-Programmierung im „DCC Direct CV Modus“.
Damit Sie auch diese Decoder programmieren können, gibt es ab Z21 Firmware V1.25 die Programmierung im sogenannten DCC Register Modus."

Misschien is het een poging waard om dat eens te proberen bij deze decoder; de optie staat rechtsboven onder "Programming mode"

@BertV

Dit had resultaat! ik heb het loc adres van 3 naar 6 kunnen veranderen. Ik kan dus in de DCC Register modus schrijven naar de decoder.
Echter lijkt er een verschil te zitten in de waardes die ik uitlees, inverhouding met DCC Direct CV Modus.

Cv5 = 140 in DCC Direct Cv modus
Register 5  = 20 in DCC register modus.

Is dit verschil te verklaren door het gebruik van de verschillende modi?

Welke handleiding heeft u naar gekeken als ik vragen mag?

Resteert mij echter de vraag nog hoe ik de lichten in en uit kan schakelen. Maar dat zal eventueel in de handleiding terug te vinden zijn.

Groet,
Berend
Groet,
Berend

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #7 Gepost op: 10 februari 2018, 23:20:41 »
Hallo Berend,

Ik heb werkelijk geen idee wat het verschil is tussen Direct CV modus en DCC register modus. Ik heb op http://docplayer.org/17429927-Z21-maintenance-tool-bedienungsanleitung.html een handleiding gevonden en daar de bewuste tekst gezien. Misschien is er iemand anders op het forum die hier wat meer van weet en je verder kan helpen.

Een ander mogelijkheid is misschien nog om het eens met JRMI's Decoder pro te proberen. Dat kun je hier http://jmri.sourceforge.net/help/en/html/apps/DecoderPro/index.shtml vinden.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2018, 23:27:37 door Bert V »

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2018, 23:29:51 »
@Bert
Vraag me inderdaad af wat het verschil dan tussen de twee modi.
Ah de z21 handleiding. Ik dacht dat je dat citaat uit een Flm. handleiding had.

Na wat graven ben ik deze tegen gekomen;


Wat dus hoogstwaarschijnlijk zou betekenen dat we het hier hebben over een TWIN-Decoder.
Het aparte is dat ik lees dat deze TWIN- decoders wel Direct CV modus zou moeten ondersteunen.

Wanneer ik in DCC Register modus de decoder probeer te resetten loop ik ook tegen een probleem aan. Register modus gaat maar tot `Register` 8. En ik kan dus niet bij Cv of register 64 komen om de decoder te resetten.

Ik zit er overna te denken om maar een andere decoder aan te schaffen... Als dat niet werkt zal er elektrisch wel iets niet goed zijn.

Bedankt voor de link naar JMRI Bert, ik ga het morgen proberen.
Groet,
Berend

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2018, 09:09:34 »
Register modus en CV modus komen qua nummering niet geheel overeen. Hoe het precies zat weet ik even niet meer. Maar het feit dat je in CV modus de boel kan uitlezen lijkt te bevestigen dat hij CV modus ondersteund.

De loc accelereert veel geleidelijker. Is dit ook een functie?
Yep, dat is de optrekvertraging. Er is ook een afremvertraging.

En ik denk dat je er niet slecht aan doet om een oude Fleischmann decoder te vervangen door iets nieuws.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2018, 09:40:12 »
bron: http://www.1zu160.net/digital/dcc.php

Registerprogrammierung

Die Registerprogrammierung stammt noch aus den Anfangstagen von DCC und wird heute üblicherweise nicht mehr verwendet. Sofern man im Besitz alter DCC-Decoder ist, so kann es durchaus vorkommen, dass er sich nur über Register programmiern lässt. Im Registermodus gibt es bis zu 8 Register:
 R1 = CV1: Adresse
 R2 = CV2: Anfahrspannung
 R3 = CV3: Anfahrverzögerung
 R4 = CV4: Bremsverzögerung
 R5 = CV29: Allgeimeine Konfiguration
 R6 = Paging Register
 R7 = CV7: Version
 R8 = CV8: Hersteller-ID
 Die Register sind 1 Byte groß und können daher Werte von 0 bis 255 annehmen - der tatsächlich angewandte Wertebereich ist jedoch Herstellerabhängig. Bei Decodern aus den Anfangstagen von DCC kann es vorkommen, dass nicht alle Register unterstützt werden.

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2018, 09:46:51 »
Timo & VAM65,

Dank voor jullie reactie.

Dat het slim is om de decoder te vervangen is wel een beetje het beeld wat ik nu krijg idd. Uit de bron van VAM65 begrijp ik dus dat registerprogamering out-dated is en erg gelimiteerd is in zijn funcitionaliteit.

Zijn er suggesties voor een moderne dedocer? Welk merk/type zijn populair, en beschikt elke decoder over deze optrek- en afremvertraging?
Zijn er punten waar ik op moet letten als ik een nieuwe decoder aanschaf? Het hoeft niet super luxe, dus sound ed. hoeft niet.

Berend
Groet,
Berend

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2018, 09:59:20 »
Dingen waar je op moet letten:
- Dat de decoder hetzelfde protocol ondersteund (in dit geval DCC)
- Dat de motorstroom voldoende is. Heb je een normaal model en pak je gewoon een H0 decoder (1A of meer) dan zit je eigenlijk altijd wel veilig.

Daarnaast is vooral belangrijk, wat wil je zelf. Iedereen heeft voorkeuren maar vooral om eigen redenen. Zo ben ik fan van LoPi (v4's DCC) omdat ik ze prima vind rijden en de functiemapping uitgebreid is waardoor "alles*" mogelijk is. Maarja, ze zijn duurder dan de LoPi standaard en zeker duurder dan een Tams. Maar ik vind het dat waard. Anderen pakken weer liever een Zimo etc etc.

En optrek- en afrem-vertraging is één van de opties. Eigenlijk elke moderne decoder ondersteund dat wel. Maar niet alle decoders ondersteungen bijvoorbeeld afremmen over een vaste afstand in combinatie met ABC of remgeneratoren. Maar goed, dat hangt dus weer af wat je wilt. Als je die nooit wilt gebruiken (volledig handmatig rijden of juist met de computer) dat is dat natuurlijk ook geen doorslaggevende optie.


Timo

* Zo vind ik het mooi dat ik de sluit/frontverlichting per zijde uit kan zetten zodat de gekoppelde zijden gedoofd kan zijn maar het licht nog steeds netjes wisselt.
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Spelfaut

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2018, 20:02:10 »
Timo,

Omdat ik net begonnen ben met digitaal rijden heb ik natuurlijk nog geen flauw idee wat ik zelf wil. Het enige waar ik naar heb gezocht is de juiste stekker. In dit geval de 6-polige NEM 651.

Nou ben ik op 2 uit gekomen.
ESU 54613 LoPi v4.
Deze lijkt me alleen vrij groot, en er zit ook nog een complete kabelboom aan vast. Ik vraag me af of dit in de loc gaat passen. (zie foto in mijn OP) Wel heeft deze 1,1A.

Uhlenbrock 73110
Deze geeft echter aan dat hij maximaal 0,6A aan motorstroom ondersteund. Wel is deze mooi klein en de stekker zit aan het printje vast. Deze zal waarschijnlijk dus het beste in de loc passen.

Zie ik nog andere keuzes over het hoofd?

Berend
Groet,
Berend

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Foutmeldingen bij programmeren Decoder
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2018, 20:38:02 »
Keuze zat  ;D
Bij ESU nog de:
53665   LokPilot Nano Standard, DCC Decoder, 6-pol. Stecker nach NEM 651 Direktanschluss
54688   LokPilot micro V4.0, MM/DCC/SX, 6-pol. NEM 651 Direkt

En je zou nog kunnen kijken bij Zimo, D&H, CT etc. Er zijn nog zat andere merken.
Gr.
Eric