Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Verschil in Märklin rails  (gelezen 1940 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Verschil in Märklin rails
« Gepost op: 18 December 2007, 16:29:28 »
Hallo,

Even voor mijn beeldvorming. Wie kan me helpen met het volgende:
Zit er verschil in spoorstaaf- en middengeleider hoogte van de diverse Märklin rail-generaties?
Dan bedoel ik met name de laatste generatie met de plastic bedding. Ik ben een lok aan het ombouwen naar wisselstroom en ik kwam met name bij de wissels in de knoei met de speling. De middengeleider komt daar namelijk omhoog. Nu moet ik wel zeggen dat het hier om stokoude rails ging, nog met blikken wisselaandrijving en zonder bedding.
Even concreet: Bestaat dit probleem ook met de laatste generatie of is het daar minder, danwel helemaal niet meer aanwezig?
De sleper heeft nu ongeveer 3 mm speling. Dat blijkt dus op de oude wissels niet voldoende....

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2007, 16:43:16 »
Bij alle generaties railmateriaal komen de puntcontacten in de wissels omhoog. Dat moet, omdat de sleper anders kortsluiting maakt met de kruisende spoorstaaf.
Volgens NEM340 is de maximale hoogte 0,6 mm boven de spoorstaaf. Dus die speelruimte moet je hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2007, 16:49:03 »
Hallo Klaas,

Je bedoelt dus dat de middelgeleider 0,6 mm BOVEN de spoorstaaf uitkomt?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2007, 16:52:11 »
Dat is wat daar staat, en dat is ook wat ik zie als ik naar een M* wissel kijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2007, 16:56:23 »
Okido, dat betekent werk aan de winkel. Die speling heb ik namelijk niet...
En een wissel o.i.d. heb ik ook al niet om te bekijken, vandaar.
Bedankt!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2007, 22:54:13 »
Ger,

vanavond op de club nog even gekeken. Daar liggen in de M* baan K-rails en C-rails. Bij beide steken de puntjes boven de looprails uit. Kon niet precies meten hoeveel, maar het leek me iets minder dan de eerder genoemde 0,6 mm.
Bovendien is de grap dat bij alle C-wissels en bij de meeste K-wissels de kruisende spoorstaven van plastic zijn. De sleper hoeft dus alleen maar mechanisch over de sporstaaf getild te worden. Voor elektrisch contact bestaat geen risico.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2007, 23:00:38 »
Hallo Klaas,

Dank voor de extra info! Ik hoef dus niet bang te zijn voor vonken. Ik ga eens een stukje spoor met wissel opsnorren. Ik denk dat het dan nét kan.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.