Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Verschil in Märklin rails  (gelezen 1944 keer)

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Verschil in Märklin rails
« Gepost op: 18 December 2007, 16:29:28 »
Hallo,

Even voor mijn beeldvorming. Wie kan me helpen met het volgende:
Zit er verschil in spoorstaaf- en middengeleider hoogte van de diverse Märklin rail-generaties?
Dan bedoel ik met name de laatste generatie met de plastic bedding. Ik ben een lok aan het ombouwen naar wisselstroom en ik kwam met name bij de wissels in de knoei met de speling. De middengeleider komt daar namelijk omhoog. Nu moet ik wel zeggen dat het hier om stokoude rails ging, nog met blikken wisselaandrijving en zonder bedding.
Even concreet: Bestaat dit probleem ook met de laatste generatie of is het daar minder, danwel helemaal niet meer aanwezig?
De sleper heeft nu ongeveer 3 mm speling. Dat blijkt dus op de oude wissels niet voldoende....

Ik hoor graag van jullie!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2007, 16:43:16 »
Bij alle generaties railmateriaal komen de puntcontacten in de wissels omhoog. Dat moet, omdat de sleper anders kortsluiting maakt met de kruisende spoorstaaf.
Volgens NEM340 is de maximale hoogte 0,6 mm boven de spoorstaaf. Dus die speelruimte moet je hebben.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2007, 16:49:03 »
Hallo Klaas,

Je bedoelt dus dat de middelgeleider 0,6 mm BOVEN de spoorstaaf uitkomt?

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2007, 16:52:11 »
Dat is wat daar staat, en dat is ook wat ik zie als ik naar een M* wissel kijk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2007, 16:56:23 »
Okido, dat betekent werk aan de winkel. Die speling heb ik namelijk niet...
En een wissel o.i.d. heb ik ook al niet om te bekijken, vandaar.
Bedankt!

Grt,

Ger
Met groet,

Ger.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2007, 22:54:13 »
Ger,

vanavond op de club nog even gekeken. Daar liggen in de M* baan K-rails en C-rails. Bij beide steken de puntjes boven de looprails uit. Kon niet precies meten hoeveel, maar het leek me iets minder dan de eerder genoemde 0,6 mm.
Bovendien is de grap dat bij alle C-wissels en bij de meeste K-wissels de kruisende spoorstaven van plastic zijn. De sleper hoeft dus alleen maar mechanisch over de sporstaaf getild te worden. Voor elektrisch contact bestaat geen risico.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2307
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verschil in Märklin rails
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2007, 23:00:38 »
Hallo Klaas,

Dank voor de extra info! Ik hoef dus niet bang te zijn voor vonken. Ik ga eens een stukje spoor met wissel opsnorren. Ik denk dat het dan nét kan.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.