Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:54:12
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:33:39
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
Roco 2025 door KNed
Vandaag om 13:04:37
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
Veevervoer ss/ ns door hervé
Vandaag om 12:13:45
Een nieuw begin door hervé
Vandaag om 12:02:11
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Bahnstrecke 5867 door Eric v C
Vandaag om 11:34:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door tothebeach
Vandaag om 06:33:25
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:43
Aachenau West door Erwin 054
24 August 2025, 22:49:57

Auteur Topic: De treinen van Joop Verburg?  (gelezen 15013 keer)

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
Re: De treinen van Joop Verburg?
« Reactie #75 Gepost op: 30 January 2018, 13:05:16 »
Na Vijven heeft in de jaren '60 goede en ook best veel modelspoorartikelen, o.a. de serie over de Nederlandse modelbaan die ik hierboven al noemde. Veel bouwbeschrijvingen van gebouwen die eigenlijk nog steeds inspirerend zijn. En over electronica, maar dat is nu verouderd.
Net als Handig Bekeken/Hobby Bulletin en De Modelbouwer gaat het niet uitsluitend over (model)spoor, maar het blad verdient een volwaardige plek in de opsomming!

En het blad VT (Vrije Tijd?)  ook; goede bouwbeschrijvingen van NS goederenwagens en de dieselloc 2801.
« Laatst bewerkt op: 30 January 2018, 13:20:49 door janw »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 30 January 2018, 13:20:22 »
Leuk stukje Henk (en anderen).

Tijd voor een nieuw draadje over de geschiedenis van de NL-modelbladen?

Gr, Bert

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #77 Gepost op: 30 January 2018, 13:22:50 »
Railhobby is geen voorganger van Railmagazine. Railmagazine is een voortzetting van Railkroniek (van Stichting Railpublikaties) waarvan ook enige tijd het tijdschrift Modelkroniek (sinds juli 1989) is verschenen. Modelkroniek is naderhand op gegaan in Railmagazine.

En Railkroniek is weer een voortzetting van de Stoomkroniek --ook een tijdschrift dat nog steeds waardevol is om op de plank te hebben!

arnaud-ns/htm

• Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
« Reactie #78 Gepost op: 30 January 2018, 13:23:21 »
Leuk stukje Henk (en anderen).

Tijd voor een nieuw draadje over de geschiedenis van de NL-modelbladen?

Gr, Bert

opzich wel leuk idee, even als  je bladen en jaargangen / nummers te vermelden  als iemand wat wil weten in scannen en droppen maar!
Met vriendelijke groet,
Arnaud

H0 2-rail DCC & MCC.
trein - tram - hulpverlening.
iTrain V5 ultimate.

lid van:
MSV De Drijfstang - Nunspeet.
2 rail DCC + Car System MCC.

RP= 1

Met een sik

• NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • mekkerend het leven door
« Reactie #79 Gepost op: 30 January 2018, 13:24:14 »
En Railkroniek is weer een voortzetting van de Stoomkroniek --ook een tijdschrift dat nog steeds waardevol is om op de plank te hebben!

en daarom heeft het eerste nummer van Railmagazin het nummer 91 ;)
Groet,

Gerard

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 30 January 2018, 13:33:27 »
Leuk idee Bert! Ik heb ergens nog het beroemde nummer uit 1950 van 'Handig bekeken' met de bouwwedstrijd van de NS serie 1100 locomotief. Bijzonder is dat je het kaft kan gebruiken als referentie voor de turqoise kleur. Het schijnt een vrij exacte weergave te zijn :-)

Vanavond maar eens gaan scannen...
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #81 Gepost op: 30 January 2018, 13:44:34 »
Dat Oude Bladen-draadje is zeker een goed idee. Of inderdaad een database met artikelen? Het lijkt er op dat er onder de deelnemers aan dit forum een hoop nog beschikbaar is, dus als mensen willen scannen...

Ik heb al eens een lijstje met modelspoorartikelen uit Na Vijven en HB gemaakt. Hieronder een voorbeeldje uit Na Vijven, januari 1960:

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 30 January 2018, 13:52:35 »
Alleen kunnen we geen scans toelaten van de bladen zonder schriftelijke toestemming. Misschien vervelend, maar Brandweerforum heeft een boete gekregen van EUR 12.000 voor het plaatsen van auteursrechtelijk beschermd materiaal..
(Ok, ze hadden niet gereageerd op een sommatie om het materiaal weg te halen).

Dus als iemand toestemming vraagt om het op BNLS te mogen plaatsen, dan is het geen probleem.

Gr, Bert
Team moderatoren

hrp

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 30 January 2018, 14:10:56 »
Na Vijven, Hobby Bulletin, Miniatuurbanen....

Mijn vader was vanaf de eerste uitgave geabonneerd op Doe Het Zelf. Ik heb nog de eerste nummers. In DHZ heb ik nooit iets over modelbouw gelezen. Wel heeft er een keer een artikel in gestaan over de bouw van een treintafel. Verder stonden er wel advertenties in. Bijvoorbeeld van Eric's Hobbyshop. Zij hadden twee winkels, hier in Rotterdam tegenover het RTM-station aan de Rosestraat en een winkel in Hilversum. Het was een echte treinenwinkel. Later was er in Rotterdam de vestiging aan het Harkolo. Het was de speciaalzaak in Rotterdam. Andere Rotterdamse betere treinenverkopers waren Venka (Pannenkoekstraat), Boerendonk (Vieramabachtstraat) en Jansen aan de Mashaven. De laatste was wat typisch: een parfumerie van (en voor) mevrouw en achterin in het sousterrain de treinen van en voor meneer. Jansen had grote ameriaanse lokomotieven in de vitrines staan.

Enfin, we dwalen af.
In Doe Het Zelf lees ik ook advertenties van Rocal. Een treinfabrikant die trachtte met een schaal tussen HO en N populauir te maken. De spoorbreedte was 12 mm. Heeft geen opgang gemaakt.

Beneluxspoor lezend bedenk ik dat men tegenwoordig wel ruim behuisd is.
Natuurlijk waren er in die tijd wel modelspoorders met een baan op zolder, maar dat waren uitzonderingen.

Ik lees hierboven ook regelmatig de naam H.F. Enter. Hij schreef in Miba (zoals Miniatuurbanen wel werd afgekort) veel over trams. Reden voor adverteerders te vermelden : voor Enterianen hamo en Rivarossitrams.

Groet uit Rotterdam Blijdorp

Ronald van der Meer
Groet,
      Ronald

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #84 Gepost op: 30 January 2018, 14:47:16 »
En voor het 1100-model in H0 uit Handig Bekeken 1950, zie  ook http://www.automatic-rock.nl/magazine-artikel/zelfbouw-ns-locomotief-serie-1100/
« Laatst bewerkt op: 30 January 2018, 15:24:23 door janw »

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #85 Gepost op: 30 January 2018, 14:48:02 »
Daar heb je zeker een punt Bert, het brandweerforum probleem is mij ook bekent, dat ging dan niet over scans van oeroude tijdschrift artikelen, maar toch.

Het zou de (voormalige) uitgevers van deze bladen sieren als zij deze oude publicaties vrij zouden geven om ze op deze manier voor het nageslacht te bewaren, maar dat zal wel een euvele hoop zijn.
Zij zullen zich vast gewoon beroepen op de auteurswet.

Een wet waarvan ik persoonlijk vindt dat hij totaal niet meer van deze tijd is en volledig "op de schop" moet, hij stamt nog uit 1912!, ja toen zonk de Titanic ook  :) Maar zover is het nog niet helaas.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #86 Gepost op: 30 January 2018, 15:15:42 »
Ja die onvrede werd deels in het openbaar in de kolommen uitgevochten met paleisrevoluties, contrarevoluties en al.  ;D
Toen de stofwolken waren opgetrokken had Enter de macht gegrepen bij Miniatuurbanen en was Railhobby begonnen. Het heeft nog best lang doorgewerkt. Toen Enter de Kleine Modelbaanserie uit het Duits vertaalde, hadden de besprekers in Railhobby nooit een goed woord over voor de vertaling. Maar Miniatuurbanen liep steeds meer achter, tot aan het kolderieke toe. In de laatste jaren wist je nooit hoeveel nummers je dat jaar zou krijgen.  ;D
Haat en nijd, zo gaat het nu altijd :)
Groeten,
Richard

Donaldus

• Offline Offline
    • Mijn modelspoorpagina
« Reactie #87 Gepost op: 30 January 2018, 16:08:18 »
Citaat
Ik lees hierboven ook regelmatig de naam H.F. Enter. Hij schreef in Miba (zoals Miniatuurbanen wel werd afgekort) veel over trams. Reden voor adverteerders te vermelden : voor Enterianen hamo en Rivarossitrams.

H.F. Enter schreef aanvankelijk voor De Modelbouwer. Hij was hoofdingenieur bij de Nederlandse Spoorwegen. Hij wilde met zijn artikelen meer spoorgetrouwheid brengen op de modelspoortafels en hij bestreedt dan ook met verve de spoorplannen die door de modelspoorfabrikanten - met name Märklin - werden gepropageerd. Begin zeventiger jaren verschenen drie boekjes van zijn hand bij uitgeverij L.J. Veen te Amsterdam/Wageningen: [1] Moderne Modelspoorwegen Reizigers Vervoer (zonder ISBN), [2] Moderne Modelspoorwegen Goederen Vervoer (ISBN 90 204 2409 2) en [3] Spoortje Spelen, romantiek en techniek van het modelspoorbedrijf (ISBN 90 204 2410 6). Die boekjes kostten destijds f 16,90 per stuk. Het waren zeer leerzame boekjes die de modelspoorder van die tijd bepaald op een hoger plan bracht.

Enter verliet de redactie van De Modelbouwer door verschil van inzicht en zocht zijn heil elders bij - uiteindelijk - de Nederlandse Miniatuurbanen die zonder hem al veel eerder ter ziele zou zijn gegaan.

Zolang ik weet is er altijd kinnesinne geweest tussen de redacties van de diverse modelspoorbladen. Dat zal wel eeuwig voortduren...
« Laatst bewerkt op: 30 January 2018, 16:26:35 door Don Arnoldus »
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

Donaldus

• Offline Offline
    • Mijn modelspoorpagina
« Reactie #88 Gepost op: 30 January 2018, 16:18:01 »
Citaat
In Doe Het Zelf lees ik ook advertenties van Rocal. Een treinfabrikant die trachtte met een schaal tussen HO en N populauir te maken. De spoorbreedte was 12 mm. Heeft geen opgang gemaakt.

Voorzover ik me kan herinneren was Rokal een Oostduitse modelspoorfabrikant in spoor TT (table top, schaal 1:120, 12 mm spoorbreedte). Een andere fabrikant in die tijd was Berliner TT-Bahnen. Ik kan me nog de stands van die fabrikanten herinneren op de Neurenberger Speelgoedbeurs. Ze blonken uit in schaarste en onprofessionaliteit.

De productie van die merken (ook de gietvormen?) is naderhand overgenomen door Tillig. Spoor TT is - zeker in het voormalige Oostduitsland - nog steeds een gewild product: niet zo klein als N-spoor en toch minder ruimte vragend dan H0-spoor.

« Laatst bewerkt op: 30 January 2018, 16:24:46 door Don Arnoldus »
DB-tijdperk 3, 2-rail DC, Lenz Digital Plus / LDT, Railware.

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 30 January 2018, 16:23:50 »
Rokal was de westduitse tegenhanger van BTTB. Er was in Eindhoven een treinenwinkel die TT erg promootte. Op het station van Eindhoven was een kijkkast gehuurd en stond vol met BTTB modellen.
Groeten,
Richard