Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: NS Rijtuiggroen  (gelezen 2309 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
NS Rijtuiggroen
« Gepost op: 26 januari 2018, 13:38:22 »
Fabrikanten brengen vaak rijtuigen voor TPII in olijfgroen en voor TPIII in standgroen uit maar klopt dit wel?
Volgens mij was het de bedoeling van de NS om zoveel mogelijk dezelfde kleur groen te gebruiken, de kleur kon dan door de jaren heen verschillen door andere soorten verf of verschillende kleurenmenging.
Ook werd de kleur donkerder, meer blauwgroen, als het al langer op een rijtuig zat door inwerking van het zonlicht en ook door inoliën werd de kleur weer anders.
Het woord stand geeft volgens mij ook niet de kleur van het groen aan maar de kwaliteit omdat er standolie als bindmiddel wordt toegepast en het dus niet een soort verkorting van het woord standaardgroen is.http://www.agriwiki.nl/wiki/Standgroen

Al met al is het nu flauwekul om rijtuigen in verschillende groentinten voor TPII en TPIII uit te brengen?
En is één standaardgroen of rijtuiggroen niet voldoende?

Stephan.


Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2018, 14:18:52 »
Tja, deze discussie is niet helemaal nieuw. Is ook al eens in 1 v/d Blokkendoosdraadjes gevoerd. Zelf ben ik wel voorstander van verschil in tp 2 en 3. Ooit ben ik op de Cec8533 op de dakrand groen tegengekomen dat verdomd licht was, maar wel olijfgroen. Als je dat vergelijkt met de ElD252 en 273, die zijn echt donker. Ik meen me de term Boonstoppel-groen te herinneren, maar dat was de leverancier van de lak in de jaren voor WOII.
Als ik nu naar de Bd7507 kijk dan is deze lak ook heel donker geworden, neigt idd naar blauw. De andere rijtuigen van de SGB die ik in de jaren 90 een groen jasje heb aangemeten zijn minder verkleurd. Toch was het dezelfde lak. (Centauri 500 RAL 6007, autolak). Het ovalenramenrijtuig heeft de juiste kleur van een ander merk. Ja, er zijn heel wat liters groen door mijn handen gegaan in die tijd! 8)
Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2018, 01:16:06 »
Dat bedoel ik, allemaal verschillende tinten groen, maar die verschillen zijn niet tijdperk gebonden.
Boonstoppelgroen was ook een standgroen.

Artitec heeft bv de ovaalramers allemaal in het groen (volgens hun site) uitgebracht zonder het onderscheid in stand en olijfgroen die ze voor de andere rijtuigen wel hanteerden.
Lijkt me dus duidelijk, alle rijtuigen gewoon rijtuiggroen (evt. met tintverschillen).

Verder vind ik het jammer dat er nog geen enkel rijtuig in TPIIIa met zilverkleurig stalen dak is uitgebracht, die waren volgens mij geen uitzondering.

(Ja sorry jongens maar als je de hele week op bed ligt ga je overal over nadenken, zodoende.)

Stephan.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2018, 02:20:59 »
Lees ook effe het stuk in de wiki over pigmenten...

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2018, 08:13:53 »
Er zijn uit onderzoek vanuit de SGB wel zeker verschillenden soorten rijtuiggroen bekend. Vanuit het spoorwegmuseum (Bob Schooneveld) was de kleur van de jaren 50 bekend, deze was uitgezocht vanuit kleurstalen die in de kleurkluis lagen bij het CTO (centrum voor technisch onderzoek van NS) deze kluis was speciaal voor het behouden van kleurstalen van NS. Op het gebouw stonden ook jaren kleurstalen op het dak, en was goed zichtbaar langs de spoorlijn Utrecht - Amsterdam

Deze kleur die vanaf de jaren 50 voor al het materieel is gebruikt, was te herleiding naar RAL 6003/6007 (1:3). Diverse modelfabrikanten en museumlijnen gebruiken al jaren alleen de kleur Ral 6007.
Diverse stoomlocomotieven in het museum zijn eind jaren 50 ook in deze kleur overgeschilderd toen deze naar het museum kwamen.

Tijdens onderzoek kwamen we de volgende tekst tegen, In een overleg op 8 juni 1931 tussen de Chefs van de werkplaatsen uit 1931 wordt het volgende opgemerkt:
“Chmw. deelt mede, dat hem door Da. verzocht is, de lichtgroene kleur der locomotieven te vervangen door een donkerdere kleur. Aangezien hiertegen geen bezwaar blijkt te bestaan, beslist Chmw. (Chef materieel en werkplaatsen) dat de locomotieven voortaan moeten worden geschilderd in de groene kleur der rijtuigen.”
Waarbij de kleur opgegeven werd als; Boonstoppel standgroen no. 13.

(De lichtgroene kleur der locomotieven is door ons op de oersik 122 aangebracht, dit ter info)

Deze firma Boonstoppel bestaat nog steeds, en in overleg met deze firma hebben wij ook deze stalen mogen zien.
De kleur wordt nog steeds geleverd, alleen met andere materialen, maar is zeer goed gelijkend. (volgens ons)
Hierdoor is voor het ovalenramen rijtuig, de AB 7216 deze kleur gebruikt.
Deze tint heeft meer olijf, en wijkt daardoor af van de RAL 6003/6007 (1:3) die we ervoor gebruikten voor de Bd 7507.

De omslag naar RAL 6003/6007 (1:3) is begin 1950 gebeurd, en is vooral te herkennen aan de omschakeling van lichte daken naar donkere daken.

Zo en nu een bakkie koffie ;)

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2018, 14:46:28 »
Dank je wel voor deze informatie, het is nu wat helderder en ik ga het eens op een rijtje proberen te zetten.

Stephan.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2018, 21:35:26 »
Even op een rijtje geprobeerd te zetten:

1931: Locomotieven worden in dezelfde kleur geschilderd als de rijtuigen, uitgangspunt is het garantie-standgroen Boonstoppel 13.
1932: Wordt enigszins gerelativeerd "het kleurmonster, dat een zo veel mogelijk steeds gelijke kleur moet hebben, behoeft niet te worden samengesteld uit verven die bij het schilderen in die kleur gebruikt worden doch uit verven die de standaardkleur het best benaderen.
1939: Daken van stalen rijtuigen worden van zilver/aluminium
 naar donkergrijs geschilderd i.v.m. de oorlogsdreiging.
1945: Na de oorlog is het vooroorlogs kleurenschema weer van kracht, dus bij een herstelling/schilderbeurt worden de daken van stalen rijtuigen weer zilver/aluminiumkleurig. In de oorlog is men al begonnen bij enkele rijtuigen de klassenborden omhoog te verplaatsen.
1947:Klassenborden gaan omhoog (van onder de ramen naar onder de dakrand) en er wordt begonnen met het veranderen van de kleur van de 1ste en 2de klassenborden van zwart met wit cijfer naar wit met zwart cijfer, dit duurde tot midden jaren 50.
1950: Het standgroen van de rijtuigen wordt vastgesteld op RAL 6003 en 6007 in de verhouding van (1:3).
1952: Bij herstelling/schilderbeurt worden de daken van stalen rijtuigen weer in de kleur donkergrijs geschilderd (plan D komt echter met kiezelgrijze/witte daken in dienst). Tevens vervalt het opbrengen van de rijtuignummers op de kopse kanten van rijtuigen.
1956:De eerste klas vervalt en de 2de en 3de klas wordt opgewaardeerd, eerste klas bord is nu wit met zwart cijfer en tweede klas is zwart met wit cijfer. Bij de kleur van de rijtuigen wordt het standgroen ingeruild voor berlijnsblauw.

« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 22:10:11 door prutser »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2018, 22:10:21 »
Mooi overzichtje Stephan, bedankt. Een aanmerking: men was iig in de oorlog al begonnen met het omhoog plaatsen van de klasseborden. In De Erfenis blz 55 is een NS AB8c te vinden die in twee delen uit Tsjechie retourgebracht is, met hooggeplaatste klasseborden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2018, 22:46:32 »
Ik heb het er bij gezet.  (y).
Mogelijk hebben nog meer mensen aanvullingen of wijzigingen?

Stephan.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: NS Rijtuiggroen
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2018, 08:13:30 »
Zeker een mooi lijstje  (y)

In 1947 is het wel de bedoeling dat de pluche klasse witte borden krijgt ipv van zwarte, maar op alle foto's van begin jaren 50 zijn de vooroorlogse rijtuigen nog voorzien van hoge zwarte borden.
Dit heeft wel enkele jaren geduurd voordat deze rijtuigen voorzien waren van witte borden voor eerste en tweede klasse. Op latere foto's zijn de witte borden wel aangebracht.

Typisch verhaal van constructiewijziging en de uitvoering die jaren achterliep.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 15:40:27 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)