Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:26:42
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
NS Rijtuiggroen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NS Rijtuiggroen (gelezen 2311 keer)
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
NS Rijtuiggroen
«
Gepost op:
26 januari 2018, 13:38:22 »
Fabrikanten brengen vaak rijtuigen voor TPII in olijfgroen en voor TPIII in standgroen uit maar klopt dit wel?
Volgens mij was het de bedoeling van de NS om zoveel mogelijk dezelfde kleur groen te gebruiken, de kleur kon dan door de jaren heen verschillen door andere soorten verf of verschillende kleurenmenging.
Ook werd de kleur donkerder, meer blauwgroen, als het al langer op een rijtuig zat door inwerking van het zonlicht en ook door inoliën werd de kleur weer anders.
Het woord stand geeft volgens mij ook niet de kleur van het groen aan maar de kwaliteit omdat er standolie als bindmiddel wordt toegepast en het dus niet een soort verkorting van het woord standaardgroen is.
http://www.agriwiki.nl/wiki/Standgroen
Al met al is het nu flauwekul om rijtuigen in verschillende groentinten voor TPII en TPIII uit te brengen?
En is één standaardgroen of rijtuiggroen niet voldoende?
Stephan.
Gelogd
Adieu
Post49
Offline
Berichten: 1118
NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #1 Gepost op:
26 januari 2018, 14:18:52 »
Tja, deze discussie is niet helemaal nieuw. Is ook al eens in 1 v/d Blokkendoosdraadjes gevoerd. Zelf ben ik wel voorstander van verschil in tp 2 en 3. Ooit ben ik op de Cec8533 op de dakrand groen tegengekomen dat verdomd licht was, maar wel olijfgroen. Als je dat vergelijkt met de ElD252 en 273, die zijn echt donker. Ik meen me de term Boonstoppel-groen te herinneren, maar dat was de leverancier van de lak in de jaren voor WOII.
Als ik nu naar de Bd7507 kijk dan is deze lak ook heel donker geworden, neigt idd naar blauw. De andere rijtuigen van de SGB die ik in de jaren 90 een groen jasje heb aangemeten zijn minder verkleurd. Toch was het dezelfde lak. (Centauri 500 RAL 6007, autolak). Het ovalenramenrijtuig heeft de juiste kleur van een ander merk. Ja, er zijn heel wat liters groen door mijn handen gegaan in die tijd!
Gr. Erik.
Gelogd
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #2 Gepost op:
27 januari 2018, 01:16:06 »
Dat bedoel ik, allemaal verschillende tinten groen, maar die verschillen zijn niet tijdperk gebonden.
Boonstoppelgroen was ook een standgroen.
Artitec heeft bv de ovaalramers allemaal in het groen (volgens hun site) uitgebracht zonder het onderscheid in stand en olijfgroen die ze voor de andere rijtuigen wel hanteerden.
Lijkt me dus duidelijk, alle rijtuigen gewoon rijtuiggroen (evt. met tintverschillen).
Verder vind ik het jammer dat er nog geen enkel rijtuig in TPIIIa met zilverkleurig stalen dak is uitgebracht, die waren volgens mij geen uitzondering.
(Ja sorry jongens maar als je de hele week op bed ligt ga je overal over nadenken, zodoende.)
Stephan.
Gelogd
Adieu
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9156
OO. Organisatie OntraXS!
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #3 Gepost op:
27 januari 2018, 02:20:59 »
Lees ook effe het stuk in de wiki over pigmenten...
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
AB 7216
Offline
Berichten: 1514
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #4 Gepost op:
27 januari 2018, 08:13:53 »
Er zijn uit onderzoek vanuit de SGB wel zeker verschillenden soorten rijtuiggroen bekend. Vanuit het spoorwegmuseum (Bob Schooneveld) was de kleur van de jaren 50 bekend, deze was uitgezocht vanuit kleurstalen die in de kleurkluis lagen bij het CTO (centrum voor technisch onderzoek van NS) deze kluis was speciaal voor het behouden van kleurstalen van NS. Op het gebouw stonden ook jaren kleurstalen op het dak, en was goed zichtbaar langs de spoorlijn Utrecht - Amsterdam
Deze kleur die vanaf de jaren 50 voor al het materieel is gebruikt, was te herleiding naar RAL 6003/6007 (1:3). Diverse modelfabrikanten en museumlijnen gebruiken al jaren alleen de kleur Ral 6007.
Diverse stoomlocomotieven in het museum zijn eind jaren 50 ook in deze kleur overgeschilderd toen deze naar het museum kwamen.
Tijdens onderzoek kwamen we de volgende tekst tegen, In een overleg op 8 juni 1931 tussen de Chefs van de werkplaatsen uit 1931 wordt het volgende opgemerkt:
“Chmw. deelt mede, dat hem door Da. verzocht is, de lichtgroene kleur der locomotieven te vervangen door een donkerdere kleur. Aangezien hiertegen geen bezwaar blijkt te bestaan, beslist Chmw. (Chef materieel en werkplaatsen) dat de locomotieven voortaan moeten worden geschilderd in de groene kleur der rijtuigen.”
Waarbij de kleur opgegeven werd als; Boonstoppel standgroen no. 13.
(De lichtgroene kleur der locomotieven is door ons op de oersik 122 aangebracht, dit ter info)
Deze firma Boonstoppel bestaat nog steeds, en in overleg met deze firma hebben wij ook deze stalen mogen zien.
De kleur wordt nog steeds geleverd, alleen met andere materialen, maar is zeer goed gelijkend. (volgens ons)
Hierdoor is voor het ovalenramen rijtuig, de AB 7216 deze kleur gebruikt.
Deze tint heeft meer olijf, en wijkt daardoor af van de RAL 6003/6007 (1:3) die we ervoor gebruikten voor de Bd 7507.
De omslag naar RAL 6003/6007 (1:3) is begin 1950 gebeurd, en is vooral te herkennen aan de omschakeling van lichte daken naar donkere daken.
Zo en nu een bakkie koffie
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #5 Gepost op:
27 januari 2018, 14:46:28 »
Dank je wel voor deze informatie, het is nu wat helderder en ik ga het eens op een rijtje proberen te zetten.
Stephan.
Gelogd
Adieu
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #6 Gepost op:
05 februari 2018, 21:35:26 »
Even op een rijtje geprobeerd te zetten:
1931: Locomotieven worden in dezelfde kleur geschilderd als de rijtuigen, uitgangspunt is het garantie-standgroen Boonstoppel 13.
1932: Wordt enigszins gerelativeerd "het kleurmonster, dat een zo veel mogelijk steeds gelijke kleur moet hebben, behoeft niet te worden samengesteld uit verven die bij het schilderen in die kleur gebruikt worden doch uit verven die de standaardkleur het best benaderen.
1939: Daken van stalen rijtuigen worden van zilver/aluminium
naar donkergrijs geschilderd i.v.m. de oorlogsdreiging.
1945: Na de oorlog is het vooroorlogs kleurenschema weer van kracht, dus bij een herstelling/schilderbeurt worden de daken van stalen rijtuigen weer zilver/aluminiumkleurig. In de oorlog is men al begonnen bij enkele rijtuigen de klassenborden omhoog te verplaatsen.
1947:Klassenborden gaan omhoog (van onder de ramen naar onder de dakrand) en er wordt begonnen met het veranderen van de kleur van de 1ste en 2de klassenborden van zwart met wit cijfer naar wit met zwart cijfer, dit duurde tot midden jaren 50.
1950: Het standgroen van de rijtuigen wordt vastgesteld op RAL 6003 en 6007 in de verhouding van (1:3).
1952: Bij herstelling/schilderbeurt worden de daken van stalen rijtuigen weer in de kleur donkergrijs geschilderd (plan D komt echter met kiezelgrijze/witte daken in dienst). Tevens vervalt het opbrengen van de rijtuignummers op de kopse kanten van rijtuigen.
1956:De eerste klas vervalt en de 2de en 3de klas wordt opgewaardeerd, eerste klas bord is nu wit met zwart cijfer en tweede klas is zwart met wit cijfer. Bij de kleur van de rijtuigen wordt het standgroen ingeruild voor berlijnsblauw.
«
Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 22:10:11 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4102
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #7 Gepost op:
05 februari 2018, 22:10:21 »
Mooi overzichtje Stephan, bedankt. Een aanmerking: men was iig in de oorlog al begonnen met het omhoog plaatsen van de klasseborden. In De Erfenis blz 55 is een NS AB8c te vinden die in twee delen uit Tsjechie retourgebracht is, met hooggeplaatste klasseborden.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
prutser
Offline
Berichten: 6506
Spaar ze allemaal.
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #8 Gepost op:
05 februari 2018, 22:46:32 »
Ik heb het er bij gezet.
.
Mogelijk hebben nog meer mensen aanvullingen of wijzigingen?
Stephan.
Gelogd
Adieu
AB 7216
Offline
Berichten: 1514
Re: NS Rijtuiggroen
«
Reactie #9 Gepost op:
06 februari 2018, 08:13:30 »
Zeker een mooi lijstje
In 1947 is het wel de bedoeling dat de pluche klasse witte borden krijgt ipv van zwarte, maar op alle foto's van begin jaren 50 zijn de vooroorlogse rijtuigen nog voorzien van hoge zwarte borden.
Dit heeft wel enkele jaren geduurd voordat deze rijtuigen voorzien waren van witte borden voor eerste en tweede klasse. Op latere foto's zijn de witte borden wel aangebracht.
Typisch verhaal van constructiewijziging en de uitvoering die jaren achterliep.
Groeten Arjen
«
Laatst bewerkt op: 06 februari 2018, 15:40:27 door AB 7216
»
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
NS Rijtuiggroen