Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 23:02:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door PeterC
Vandaag om 22:44:19
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
Vandaag om 22:37:44
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:22:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:06:32
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
Vandaag om 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
Vandaag om 21:50:17
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 21:36:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 21:09:01
PB Models, ICR-rijtuigen door MartinMarklin
Vandaag om 20:56:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
Vandaag om 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
Vandaag om 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
Vandaag om 18:53:42
Bisonkit verdunner door Pauldg
Vandaag om 18:39:40
LS Models 2024 door 4020 281-4
Vandaag om 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
Vandaag om 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
  

Auteur Topic: Sânfoort (baanplan hO)  (gelezen 2111 keer)

Fokke Boschma

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Sânfoort (baanplan hO)
« Gepost op: 25 januari 2018, 22:53:59 »
Hallo

Ik wil graag mijn baanplan hier laten zien. 10 jaar terug heb ik me al eens voorgesteld: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14207.msg216638.html#msg216638 Dus dat hoeft niet meer... ;D

Misschien is het wel leuk te vertellen dat sinds die tijd eigenlijk niets met dat baanplan heb gedaan, behalve de al gereedstaande bakken verstoppen achter een hele grote berg rommel.
Echter, vorig jaar is mijn interesse weer gewekt en heb al enige aankopen gedaan in de vorm van een startset met de z21, wat decoders en bezetmelders van Digikeijs, seinen, de 2327 van Piko, een 1219 van Roco en wat andere spulletjes op de Eurospoor, Nederlandse Modelspoordagen en de treinebeurs in Joure. Houten wil ik ook nog eens keer heen...  ;).

Het oude baanplan was op zich leuk, maar ik miste toch iets. Vooral met de aankoop van de 1219 vind ik toch dat er een flinke sleep wagons achter mag en dat er dus ook een redelijke lengte moet zijn qua perron. Op mijn oude plan was dat maar ca. 1,5 meter, net te kort. Nu is de zolder (op 30 cm na) 6 meter breed en 4 meter diep dus dat zou wel wat beter benut kunnen worden.
Voorwaarde was ook dat er gerangeerd moest worden en dat er iets van goederenvervoer moest zijn. Alles op de grote bult kwam er maar 1 station uit wat als voorbeeld kon dienen: Zandvoort: intercity met lokwissel (1010, 1142 en 1219, plan D, plan E en ICR), stoptreinen en treinstellen (mat '46 en KLM koploper, als ik er tegen aanloop een plan V, en de Artitec Hondekop (y)) en goederenvervoer met goederenloods, VAM laadstation en losweg. Zandvoort 1 op 1 gaat natuurlijk nooit lukken, maar de sfeer moet wel goed zijn: 1981! En omdat ik een Fries ben: Sânfoort  ;D

Het plan ziet er als volgt uit: 2 perronsporen, welke zijn te bereiken dmv een kruiswissel. Het spoor komt vanachter de coulisse, afgedekt door een onderstation en een brug. Vanuit het station is het rangeerterrein te bereiken ook via het eerste kruiswissel. Er zijn 3 opstelsporen en een klein uithaalspoortje. 1 spoor is voor de loks (voor de lokwissel), 1 spoor is voor de (spits)rijtuigen, en er is een langer opstelspoor voor treinstellen die ook staan te wachten op inzet in de spits. En er zijn 4 goederensporen (rechts). Nu kun je niet alles en heb eigenlijk bewust een en ander aangepast en ook dat je geen 'paradebaanvak' hebt. Maar, je kunt de treinen wel bewonderen als ze aan het perron staan.
Qua gebouwen denk ik sowieso aan een VAM laadstation van Harlingen, komt binnenkort uit als kit (alleen weet ik niet meer wie hem maakt...) een goederenloods, weegbrug, ladingmal, perronoverkapping en eventueel een stationsgebouw. Aan de achterkant bij het perron wil ik een mooie schutting, achterkant van gebouwen (half reliëf) etc maken om de indruk te geven van een stad.

De trein zakt achter de coulisse naar beneden. Daar gaat het met een boog weer terug aan de voorkant onder de tafel en er is een 5 of 6 sporig schaduwstation onder het stationsgedeelte. Dit zijn kopsporen, dus ik moet op een of andere manier de getrokken treinen laten keren, Ik los dit op door een keerspoor te maken, met driehoek. De treinen worden dus gedriehoekt, en geduwd naar het schaduwstation gereden. (in de simulator heb ik dat ook).
Bediening van de baan gaat in eerste instantie via Rocrail, waar ik op dit moment druk mee ben aan het uitproberen op een dubbelsporig ovaaltje.

De totale afmetingen zijn: lengte 5 meter en de korte poot is 4 meter. De diepte van het stations gedeelte is 40 cm. en de andere poot is gepland op 60 cm. In de hoek is wat dieper, maar omdat de baan vrij laag wordt opgebouwd (op ca. 80 cm hoogte) en omdat de sporen in een boog lopen kan ik er nog wel bij als er iets mis gaat. De bogen die naar het schaduwstation lopen worden R2 (oude Roco rails, de buitenboog).

Ik heb een en ander in mijn treinsimulator gemaakt ter verduidelijking van het plan. In de simulator is het natuurlijk niet 'op schaal', maar het geeft een zeer goed beeld hoe het eruit komt te zien.

Allereerst een plattegrond:


Hier komt de trein vanachter de coulisse:


Langs het perron:


De 1200 rijdt langzaam vanaf het kopspoortje naar de trein langs het perron om aan te koppelen:


Hier een overzicht van het emplacement:


En een blik vanaf de rand:




Rest mij nog te zeggen dat ik natuurlijk een en ander rijkelijk wil detailleren. Het is wel mijn eerste baan die ik ga maken  ::)



g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Sânfoort (baanplan hO)
« Reactie #1 Gepost op: 26 januari 2018, 07:19:27 »
Wat een gaaf plan! En de simulaties laten goed zien hoe en wat je van plan bent. Succes met bouwen.

Groet, Gert-Jan

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Sânfoort (baanplan hO)
« Reactie #2 Gepost op: 26 januari 2018, 08:07:35 »
Mooi uitgewerkt met die computertekeningen  (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol