Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS models 92008, NMBS 1801, komt er printplaat voor meer functies? door arnaud-ns/htm
Vandaag om 23:22:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 23:16:31
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:08:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Dave.......
Vandaag om 23:06:09
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 23:00:45
Spoor- en tramweg parafernalia door Michiel2
Vandaag om 22:35:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:29:35
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 22:13:30
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Die Bahn
Vandaag om 21:45:49
Mijn geweatherde modellen door Frank 123
Vandaag om 21:43:04
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 21:41:40
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 21:32:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:26:11
Doornvliet door Chris Westerduin
Vandaag om 21:21:32
S88N bezetmelder door bask185
Vandaag om 21:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:09:50
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Frank 123
Vandaag om 21:00:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 20:55:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:40:04
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 20:10:03
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:38:53
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 17:05:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 16:53:16
Nieuw huis, nieuwe baan door Fred_G
Vandaag om 16:37:35
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 16:30:47
Spoor 1 loc omschakelen van analoog naar digitaal. door hmmglaser
Vandaag om 16:23:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 16:19:53
Hoe programmeer ik de snelheid van mijn lok met de multimuis? door henk
Vandaag om 16:07:44
Aachenau West door Bertje B
Vandaag om 15:35:36
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door Bahn-AG
Vandaag om 15:09:54
  

Auteur Topic: Het laden van elektrische goederentreinen  (gelezen 2546 keer)

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Het laden van elektrische goederentreinen
« Gepost op: 23 January 2018, 16:58:01 »
Beste Lezers,

Ik ben een baan aan het bouwen en wil met oud elektrisch materieel (tijdperk II) gaan rijden. Waar ik echter tegen aan loop is de vraag hoe werden goederentreinen geladen ? Zit de bovenleiding niet in de weg van kranen die stukgoederen hijsen of van stortgoten die bulkgoederen laden. Hoe werd dit in de realiteit opgelost? Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,
Charly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2018, 17:02:47 »
In de regel hebben laad- en lossporen dan ook geen bovenleiding.

Een goederentrein met een eloc arriveert op een aankomstspoor. Stoom- of diesellocs nemen de wagens over voor verder transport naar de laad- en lossporen. Daar zijn vast wel uitzonderingen op geweest, maar bovenleiding wordt toch maar liever vermeden bij het laden of lossen van goederen om precies de redenen die je noemt.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2018, 17:27:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2018, 20:24:02 »
Een goede avond Charly,

Ik heb ergens een artikel gelezen over het laden van bruinkool treinen getrokken door elektrische loks
in Duitsland. De loks hadden een tweede soort panto's waarmee ze tegen een ietswat zijwaartse draad konden rijden.
Zodoende konden de wagens langs boven geladen worden.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12260
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2018, 12:56:28 »
Dat zijn bedrijflocs en die komen hooguit een paar meter op het hoofdnet,meer mogen ze niet.
Die dingen halen lege stammen wagons op en rijden daarmee over het bedrijfs spoor,na vullen brengen die locs de volle wagons naar een overgave emplacement waar ze de stam parkeren en deze word opgehaalt door een andere loc.

Wat ook nog kan is dat een trein met e-locs gewoon word neergezet op een emplacement vlakbij een "vulpunt" en dat een diesel zich tegen heel de stam+ e-locs zet en vervolgens alles meeneemt om de wagons te vullen.

Zoals Henk al zegt laad en los sporen hebben 99,9% geen bovenleiding,en in jouw tijdperk was bovenleiding überhaupt al heel schaars.
Hoe kom je er trouwens bij om tp 2 te willen rijden met oude tp 2 e-locs,zoveel is daar toch volgens mij niet van te koop(geweest),buiten t feit om dat het lastig wor om iets voorbeeld getrouw  te bouwen ervoor.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2018, 14:15:49 »
Hoe kom je er trouwens bij om tp 2 te willen rijden met oude tp 2 e-locs,zoveel is daar toch volgens mij niet van te koop (geweest),buiten t feit om dat het lastig wor om iets voorbeeld getrouw  te bouwen ervoor.

Ligt er aan welk land natuurlijk, voor Duitsland is er behoorlijk wat verkrijgbaar.
In Zuid-Duitsland waren er in die tijd bijvoorbeeld ook al elektische rangeerlocs (E60 en E63)

Stukgoederen kunnen ook prima vanaf een laadperron de rijtuigen in worden gereden. Daar zou bovenleiding geen enkel probleem moeten zijn. Ook in Nederland vond je laadperrons langs elektrische sporen, en de postperrons waren ook (vrijwel?) altijd elektrisch, al was het maar dat er anders geen motorpost beladen kon worden...
« Laatst bewerkt op: 24 January 2018, 14:26:41 door Quinzeedied »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2018, 15:15:30 »
Stukgoederen van de zijkant is geen probleem voor de bovenleiding. Belading van de bovenzijde zal inderdaad alleen op sporen gebeuren waar heen bovenleiding aanwezig is. Geen enkele spoorbeheerder zal het goed vinden dat men met kranen e.d. aan de gang gaat in de buurt van hun bovenleiding. Om als voorbeeld houttreinen in Duistland te nemen, deze worden met een E-lok naar het rangeer/laad/losterrein gebracht. Daar haalt een diesellok de wagons (in delen of in zijn geheel) op en brengt deze naar een spoor waar kranen wel mogen opereren. Daarna wordt de trein weer samengesteld voor de terugreis achter een E-lok.

http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Galerien~Bahn+und+Menschen/684752/beim-beladenen-snps-mit-rundhoelzern-sichert.html
http://www.bahnbilder.de/bild/deutschland~dieselloks--98-80-vmax-bis-100-kmh~br-3-365-db-v-60/670796/365-695-6-in-bonn-beuel-beim-zusammenstellen.html

Tegenwoordig heb je wel E-loks met een "last-mile" voorziening. Dan is de E-lok voorzien van een (kleine) dieselmotor welke de lok van stroom voorziet voor het stukje rangeerspoor waar geen bovenleiding zit.

https://www.eisenbahn-kurier.de/2-uncategorised/2232-bombardier-praesentation-der-traxx-baureihe-187-in-velim

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8624
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2018, 16:00:25 »
Charly, rijdt je Nederlands of met een ander land? Als je Nederlands rijd dan is er nog niet zoveel bovenleiding in TP II. De electrificatie is nl. net gestart.

Voor andere landen moet je dat even opzoeken.
Jeroen

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10772
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2018, 16:24:37 »
En er was vooral geen goederenvervoer met elocs, die kwamen pas in tijdperk 3 (in NL).
No dress rehearsel, this is our life.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2018, 16:45:26 »
En nu ik de originele vraag lees (tp. II) blijkt ook dat mijn antwoord nergens op slaat  ;D  Neemt niet weg dat ook in die tijd waarschijnlijk alleen de hoofdlijnen voorzien waren van bovenleiding  ???  Denk ik?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2018, 17:04:08 »
Charly noemt geen land, maar bijvoorbeeld in Duitsland waren ook in tp 2 al zware elocs voor goederentreinen te vinden. Alleen kwamen die in de regel niet op laad- en lossporen. De kleine rangeer-elocs waren dacht ik vooral op de stations actief waar toch al bovenleiding hing.

In Zwitserland zal het wel anders zijn geweest met die bergtreintjes. Maar de vraag klinkt niet alsof Charly zoiets voor ogen heeft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Charly

  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2018, 20:45:16 »
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb inderdaad meest duits materieel, maar had misschien beter tijdperk II en III kunnen noemen. Ik wil het laden van boomstammen en een kolenverlading op mijn baan een plek geven. Ik had echter in de eerste schetsen nog niet zo over dit in combinatie met elektrische loc's nagedacht. Het geeft echter een leuke extra dimensie; meer rangeerwerk! Ik ben nog niet op de hoogte over hoever de geschiedenis van de diesel-rangeerloc terug gaat, maar misschien is een stoom-rangeerloc meer van toepassing.

Met vriendelijke groet,
Charly

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2018, 21:14:59 »
Beetje off topic,

Citaat
laden van bruinkool treinen getrokken door elektrische loks

Even spoortje omleggen kijk dan rond 12.50 minuten :)

https://www.youtube.com/watch?v=OwrX5kbycm0

Is wel Duitstalig...

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2018, 21:30:02 »
Leuk filmpje! Een soort flexrails 1:1  (y)  Op 3:50 min. zie je overigens een voorbeeld van zo'n elektrische lok welke alleen op het privé-spoor van de verlader rijdt.

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #13 Gepost op: 25 January 2018, 22:32:47 »
Bedankt Robert,

Dat was wat ik gelezen had.
Is wel geen tijdperk II of III.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22705
Re: Het laden van elektrische goederentreinen
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2018, 08:47:44 »
Ik ben nog niet op de hoogte over hoever de geschiedenis van de diesel-rangeerloc terug gaat, maar misschien is een stoom-rangeerloc meer van toepassing.

De Köf 2 dateert uit de jaren dertig net als de Nederlandse Sik. Daarvoor werd al geëxperimenteerd met kleinere series. Heel geschikt voor kleine goederenstationnetjes of beperkte overslag en dan met een kleine locloods erbij ofzo. Maar een stoomlocje is natuurlijk ook leuk.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.