Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: 150 VA Trafo  (gelezen 7238 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
150 VA Trafo
« Gepost op: 16 december 2007, 21:31:45 »
Gisteren zag ik in Houten een Viessmann 150 VA trafo: bij 16 volt geeft deze een maximale stroom van zo rond de 9,25 ampère.

Zo'n trafo heeft genoeg vermogen achter de hand om een grote baan van spanning te voorzien wat betreft wissels, lampen etc.

Maar is zo'n trafo eigenlijk niet te zwaar voor de bekabeling onder de treinbaan? Als je er zoveel stroom doorjaagt, moet je toch een dikke ringleiding hebben.

Voor digitale centrales schijnt hij zowiezo veel te zwaar te zijn.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2007, 22:00:15 »
Gerrit

Even een kleine uitleg, een trafo geeft zelf geen maximale stroom af.
Je mag deze transformator bij 16 Volt maximaal belasten tot 150 VA.
En ja, als je niet de nodige zekerheden inbouwt kan zo'n transformator die dit vermogen kan leveren je bekabeling omzetten in een aardige straalkachel.
Ik ga voor mijn verlichting e.d gebruik maken van een ringkerntransformator die 2 * 12 volt/6A kan leveren. Voorlopig afgezekerd (secundair) op 2 ampere.
Waarom kies je dan voor zo'n grote tansformator zal je je misschien afvragen?
Ten eerste kon ik er goedkoop aankomen  ;D (LVT)
Ten tweede, je heb iets meer vermogen achter de hand.

Groetjes

Arthur
 
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2007, 22:06:11 »
ik maak gebruik van een 180VA 16Volt trafo. Deze is in 8 groepen verdeeld van ieder 3Amp dmv een glaszekering. Als ring leiding onder de baan maak ik gebruik van 2,5mm installatie draad in diverse kleuren.

Onderkant van mijn baan (3x5mtr) is in het raster van de balken aan de onderkant 6 draden van 2,5mm (rood, groen, grijs,bruin,blauw ,geel/groen) dus niet echt een ring leiding maar meer een raster. Vond dit wel handig om overal zo kort mogelijke draden naar de baan of ander component te hoeven leggen.
Ook de draden van overige toepassingen waren altijd wel bij de hand. verlichting, wissel decoders enz
Storingen heb ik niet (bijna niet)

Maar ik denk dat iedereen daar het zijne wel over zal denken.

Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2007, 22:06:54 »
LVT is altijd OK,
Maar afzekeren met 2 A als je een 6A trafo hebt?
En dan "iets" achter de hand hebben?
Ik denk persoonlijk dat dat wel "iets"  ;D te veel is.
Normaal gewoon 6A zekeren is geen probleem.
Je fikt niet zomaar je bedrading onder je baan weg.
Daar heb je wel iets meer voor nodig als 6A of
je hebt zowiezo te drun draad gebruikt.
Weet wel: Hoe groter de trafo, hoe hoger het risico op gesmolten connectors bij kortsluiting, en das niet fijn. Succes!

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2007, 22:11:17 »
een trafo geeft zelf geen maximale stroom af.

Dat is ook wel zo, maar als er iets kortsluiting maakt grijpt de trafo pas in bij 9,25 ampère. Ik kan me zo voorstellen dat er dan meer kapot kan gaan dan als de trafo al ingrijpt bij max. 3 ampère. Vooropgesteld dat een beveiliging niet pas ingrijpt na een paar minuten.

Indelen in meerdere secties is geen gek idee: 1 loeder van een trafo voor de hele stroomverzorging doch niet ieder apparaat blootstellen aan een mogelijk hoge continue stroom

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2007, 22:23:21 »
Gerrit, je zult je eerst afmoeten vragen waar je de trafo voor gaat gebruiken, en dan moet je je afvragen waardoor en hoe een kortsluiting kan ontstaan en dan kun je eventuele maatregelen gaan treffen. Maar niet zomaar in het wilde weg dingen gaan doen of aannemen .

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2007, 22:42:11 »
Ik sta of stond niet op het punt iets te doen of te kopen en ik neem niet zo maar iets aan. >:(

Ik vroeg mij gewoon af of zo'n apparaat bruikbaar is als ik elders lees dat je niet met te grote vermogens moet werken.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2007, 22:43:31 »
dan deel je t toch in in secties met op elke sectie een autogloeilamp als kortsluitbeveiliging?

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2007, 22:47:51 »
Ik sta of stond niet op het punt iets te doen of te kopen en ik neem niet zo maar iets aan. >:(

Ik vroeg mij gewoon af of zo'n apparaat bruikbaar is als ik elders lees dat je niet met te grote vermogens moet werken.

Juist Gerrit, je zult dus eerst moeten beslissen wat je er mee wil, dan kun je eventuele maatregelen nemen. Dat is wat ik je zeg.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #9 Gepost op: 16 december 2007, 23:19:41 »
Gerrit

Citaat
Ik vroeg mij gewoon af of zo'n apparaat bruikbaar is als ik elders lees dat je niet met te grote vermogens moet werken.

Even een vergelijk, ik rij in een auto met een 1900 CC TDI moter, waarmee ik elke morgen in de file op de A6 sta. (stil sta) is nu zo'n vermogen gerechtvaardigd, indezelfde file is 800 CC ook voldoende.
Maar een aantal keren per jaar hangt de caravan erachter en dan is een beetje meer vermogen achter de hand geen luxe meer.

En de reden waarom ik de voeding nu "zo laag" heb afgezekerd is dat mijn baan nog lang niet klaar is , pas in het begin van de opbouwdus de kans op kinderziektes erg groot is, dan maar even aan de veilige kant.

Groetjes

Arthur
 
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

MRP_Peter

  • Gast
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2007, 03:38:42 »
Al heb je een trafo van 1600 VA. maakt nog niet uit, zolang je maar zodanig afzekert met een zekering dat er geen rare situaties kunnen onstaan zoals brand, gesmolten connectoren/bedradingen en aan de rails vastgelaste treinen bij eventuele ontsporingen.
Kijk hierbij wel naar de draad dikte, welke afhankelijk is van de maximale stromen die er gaan lopen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2007, 08:58:31 »
Wat is een zinnige beveiliging wat ampèrage betreft als je de draden bekijkt die meestal gebruikt worden voor wisselmotoren/aandrijving, lampjes, etc. 3 ampère lijkt me toch wel het maximum.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2007, 09:00:48 »
Persoonlijk vind ik de 3A die de gebruikelijke boosters leveren net te weinig. Moet je toch voortdurend nadenken over binnenverlichting of wisseltjes die bij omgaan de rijsnelheid blijken te beïnvloeden. Daar zijn verschillende oplossinge voor, maar persoonlijk vind ik een wat zwaardere booster met bijbehorende trafo het prettigst werken. Mijn booster levert ongeveer 6,5 A en dat is genoeg voor de hele baan. Er zijn tegenwoordig ook wel centrales die 5A kunnen leveren. Net wat comfortabeler.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2007, 09:17:34 »
De Ecos van Esu kan 90 VA aan en dat schijnt voor een centrale al veel te zijn. Dan is het eigenlijk jammer om daar een zwaardere trafo achter te hangen omdat anders toch de beveiliging van de centrale ingrijpt.

Of je moet de zware trafo scheiden van de stroomkring van de centrale.

Wat de draden betreft, 5 ampère over schakeldraad is geen probleem?

Hans Keulen

  • SIK 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 336
Re: 150 VA Trafo
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2007, 09:27:14 »
@Gerrit,

Een veilige waarde is 1A per 0,1 mm2 draadoppervlak. Bij het dubbele van deze waarde smelt de draad door.

@Henk,

Het bovenstaande is de reden dat ik niet zo'n fan ben van hele zware boosters. Wisselaansluitdraden van 0,14 mm2 smelten beslist door bij 6A. Veel decoders hebben tegenwoordig ook een aparte voedingsmogelijkheid. Als je die niet hebt is een aparte wisselbooster ook een goede oplossing. Een Littfinski booster kost als bouwpakket maar € 45,-