Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 15:58:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Teun60
Vandaag om 15:50:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:45:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:22:38
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 15:20:17
Ardennen-express 1139/1138 door de jaren heen door VictorPM
Vandaag om 14:54:03
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 14:39:03
Den Bosch onder Stoom 2021 - 25 en 26 september 2021 door Hasenwald
Vandaag om 13:34:39
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Niels81
Vandaag om 13:22:21
Update bouw - Trainz030 modelbaan door Daan001
Vandaag om 13:13:27
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door Eriktrein
Vandaag om 13:10:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:44:23
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 12:39:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tijgernootje
Vandaag om 12:36:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tijgernootje
Vandaag om 12:30:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:10:35
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:04:35
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door wob
Vandaag om 11:56:56
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 11:55:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:55:00
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 11:53:07
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door Los Bombeiros
Vandaag om 11:44:30
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door jerrytrein
Vandaag om 11:35:28
Brawa 2021 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:47
Piko NS 2000, aankondiging 2021 door Carel Ruysink
Vandaag om 11:16:55
VERPLAATST: Stroompunten onder baan door 44
Vandaag om 10:59:57
Waar is dit? door Marc tramt
Vandaag om 10:15:36
25 jaar geleden door Chris Westerduin
Vandaag om 08:44:30
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:37:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
12 juni 2021, 23:28:42
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 677588 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2205 Gepost op: 06 mei 2021, 08:34:40 »
 :)
Mooi weer diagraaf dus.

R

Willem1951

  • Online Online
  • Berichten: 777
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2206 Gepost op: 07 mei 2021, 09:43:13 »
7 mei 1996.
Oradea in Roemenië heeft een tram op normaalspoor.
Vanaf 1994 konden zij overtollige Tatra T4D trams van Magdeburg (Duitsland) overnemen. Reden om daar eens te gaan kijken.


Tatra 1044 is van bouwjaar 1970. Gefotografeerd op de Strada Olimpiadei bij de halte Parcul Olosig (huidige namen).


Hun eigen Timis2 trams reden ook nog.


Een halte in de buurt bij het Piaţa Independenţei.
Tatra T4D 1181 en aanhangrijtuig 2021 zijn ook in 1994 naar Oradea gekomen en inmiddels voorzien van Roemeense reclame.


Piaţa 1 Decembrie met nogmaals mr 1044, maar nu als lijn 2.


De Strada Aviatorilor naar/van toen het eindpunt Gara Vest (thans Ioşia) zag er landelijk uit.


Tegen de avond in Arad aangekomen en een hotel gezocht.
Vlakbij het centraal station van Arad nog deze Tatra T4R, aangeschaft in 1981, kunnen fotograferen (huidige Bulevardul Revoluţiei).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2207 Gepost op: 07 mei 2021, 10:08:06 »
Tatra 1044 in welhaast Haagse PCC kleuren..
R
 :)

Willem1951

  • Online Online
  • Berichten: 777
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2208 Gepost op: 08 mei 2021, 09:42:38 »
Op 8 mei 1996 naar Timisoara gegaan. Ook deze stad met een normaalsporig tramnet had inmiddels overtollig Duits materieel
uit Bremen en Karlsruhe ontvangen.



Hun eigen Timis2 tramstellen waren ook nog in dienst. Motorrijtuig 338 en aanhangrijtuig 108 beklimmen een brug in de
Bulevardul General Ion Dragalina, komend van het eindpunt Gara Nord. Het grote wagennummer is  nog een overblijfsel
uit donkere tijden: in de remise is zo'n groot nummer met weinig tot geen verlichting wel te ontwaren.


In de Strada Stefan cel Mare stond de zon goed en als eerste een losse Timis2 tram gefotografeerd.


Enkelgelede 4-asser 3441 uit Bremen (fabrikant Hansa in 1963) is in 1995 overgenomen, evenals het
enkelgelede aanhangrijtuig 3619 (fabrikant Hansa/MAN in 1962).


Sommige Timis2 trams zagen er niet al te best uit.


Daarna op zoek gegaan naar de ex Karlsruhe wagens: op de Bulevardul Liviu Rebreanu reed een dubbelgelede Düwag met bouwjaar 1960.


Iets verder, op de Bulevardul Dâmboviţa, reed een enkelgelede zesasser uit Karlsruhe. Fabrikant in 1961 was DWM.


Op dezelfde Bulevardul Dâmboviţa, maar dan vlakbij de remise Dâmboviţa ook nog een Timis2 tramstel vastgelegd.




In het noorden van Timisoara tenslotte op de Calea Bogdăneştilor nog 2 ex Bremen tramstellen gefotografeerd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Online Online
  • Berichten: 777
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2209 Gepost op: 09 mei 2021, 09:27:00 »
Op 9 mei 1996 in Arad de meterspoor tram gefotografeerd.
Ook hier zijn vanaf 1995 overtollige trams uit Duitsland terecht gekomen.



In het oude gedeelte van de stad waren smalle straten, zoals de Strada Dornei, waar de tram maar in een richting kon rijden.
In een andere straat lag dan het enkelspoor voor de tegenrichting.
Tatra T4R 148 is in 1978 door de Tatrafabriek aan Arad geleverd.


Niet ver van de Strada Dornei is het Piaţa Romană en daar stond ex Stuttgart motorrijtuig 570 van het type GT4.
De enkelgelede vierasser is in 1960 door Maschinenfabrik Esslingen geleverd.


Nog een eigen Tatra T4R van Arad. Ik weet niet of de schilder van het wagennummer op de kop van de tram in een vrolijke bui
was en eens wat anders wilde.


Ex Ludwigshafen Düwag 130 poseert op de Bulevardul Revoluţiei.
Het gebouw op de achtergrond is een kerk uit 1911.


Eindpunt Piaţa Gai met ook weer een eigen Tatra T4R uit 1978.


In de Strada Voinicilor had destijds lijn 5 het eindpunt.
Destijds bewust vooral ook het eigen trammaterieel van Arad gefotografeerd.
Die Timis2 en eigen Tatra's zouden als eerste verdwijnen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Online Online
  • Berichten: 777
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2210 Gepost op: 10 mei 2021, 09:09:22 »
Op 10 mei 1996 nog een dag in Arad.


Wederom in de Strada Dornei begonnen.
Gotha tweeasser van het type T57 met nummer 37 reed oorspronkelijk in Halberstadt.



Op de Strada Mihail Kogălniceanu de tweeasser nogmaals gefotografeerd.



Daarna naar de Strada Cocorilor bij de remise UTA waar een tramstel van de Rhein-Haardtbahn klaar stond om een rondje in de stad te rijden.
Mr. 1014 en ahr. 1054 zijn uit 1963 (fabrikant Düwag).



Wachtend op het ex Rhein-Haardtbahn tramstel ook nog maar een Timis2 tramstel gefotografeerd.



Zoals een buitenlijn tram betaamd, werd er later naar Ghioroc gereden.
De ooievaars bij de keerdriehoek waren er deze keer niet bij.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/19910617-031.jpg



In het dorp Ghioroc nog het vertrek van het ex Rhein Haardtbahn stel afgewacht.
Betekende wel dat we minstens een uur op de volgende tram moesten wachten.



De volgende tram was een Timis2 stel (mr. 220 en ahr 211).
Volgens Wikipedia rijden er sinds 2008 geen Timis2 trams meer in Arad.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Online Online
  • Berichten: 777
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2211 Gepost op: 11 mei 2021, 09:44:26 »
11 mei 1996 in Budapest (Hongarije).
Een overzicht van wat ik destijds aan types gezien heb.



Op de Erzsébet királyné útja bij de halte Fűrész utca het type UV van fabrikant Ganz kunnen fotograferen.
Mr. 3899 is overigens het laatste exemplaar van het type UV5, dat in 1965 is geleverd.
Deze vierassers reden rug aan rug gekoppeld, omdat het eenrichtingswagen waren.



Eveneens op de Erzsébet királyné útja kwam de combinatie motorrijtuig, aanhangrijtuig en motorrijtuig voorbij.
Het tweeassige aanhangrijtuig 5979 is uit 1951.
De laatste UV tram reed in 2007 in de normale dienst. Er zijn rijtuigen bewaard voor museumdoeleinden.



Motorrijtuig 1418 is een dubbelgelede achtasser, eveneens van fabrikant Ganz. Tussen 1970 en 1976 werden er 87 stuks van dit type CSMG-2 geleverd.
Later (tussen 1996 en 1999) zijn 30 wagens gemoderniseerd/herbouwd, wat vooral aan de dakopbouw te zien is.



Destijds het Moszkva tér met Tatra's van het type T5C5.
De Tatrafabriek leverde 322 stuks tussen 1978 en 1984.
Motorrijtuig 4033 is in 1980 in dienst gekomen. Ook deze trams zijn later
gemoderniseerd.
In 2011 was de liefde voor de voormalige USSR bekoeld en kreeg het plein de naam Széll Kálmán tér.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2212 Gepost op: 11 mei 2021, 14:48:51 »
Weer mooie beelden; 2-richting Tatra's van dit model zie je niet vaak ( van de T3/4 ken ik alleen de 2 uit Halle).
Dat 'stootblok' vind ik ook wel apart; ben ook in '96 op dat plein geweest, maar kan me dit niet herinneren.

gr. Frank.

Willem1951

  • Online Online
  • Berichten: 777
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2213 Gepost op: 11 mei 2021, 20:40:46 »
@Eemstede: dank. Volgens "het internet" hebben deze Tatra trams slechts 1 stuurstand, maar wel deuren aan beide zijden.
Ze rijden dus altijd met z'n twee-en met de ruggen gekoppeld. Vroeger heb ik ze ook gezien met 3 wagens gekoppeld.
Groet.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Online Online
  • Berichten: 777
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2214 Gepost op: 12 mei 2021, 00:35:35 »
12 mei 1996, nog een dag in Budapest.


Een UV tramstel (3458 en 3453) op de Körösi Csoma Sándor út met op de achtergrond de St. László kerk,
gebouwd tussen 1891 - 1897 door architect Ödön Lechner in een soort Hongaarse Jugendstil.


Daarna naar het eindpunt Kispest Határ út van de lijnen 42 en 52 gegaan. Op die tramlijnen werd met losse UV trams gereden.
Tussen 1993 en 1994 waren er namelijk 20 UV trams als het type MUV voorzien van een tweede stuurstand.
In 2002/2003 zijn deze MUV trams buitendienst gegaan.



Halte Nagykörösi út van lijn 52. Blijkbaar waren dat rustige lijnen, waarop een losse wagen voldoende was.


Lijn 42 in de eindpuntlus Toth Árpád utca. Inmiddels ligt hier in de Endresz György utca geen rails meer.
Op lijn 42 rijden nu de ex Hannover trams en bestaat het eindpunt uit een kopspoor.


Lijn 42 reed in een lange kaarsrechte straat, de Ady Endre út.

Daarna was de pret voorbij: naar huis. Dank voor de commentaren.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2215 Gepost op: 12 mei 2021, 00:54:33 »
Prachtige opnames weer Wim.
Gr. Erik_L

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2216 Gepost op: 12 mei 2021, 10:16:32 »
Het was weer een hele fijne vakantie Willem! Dank je voor het delen van al het moois!  (y)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2445
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2217 Gepost op: 16 mei 2021, 14:58:32 »
Nadat ik in 1993 begonnen was met een compact cameratje, volgende er vele dagtochten in Duitsland, o.a. met het Schönes Wochenende ticket. Toch bleef Zuid-Duitsland op deze manier helaas onbereikbaar. In 1996 kochten mijn vriendin en ik een Euro Domino kaart voor Duitsland, waarmee een aantal dagen binnen een maand vrij gereisd kon worden. Helaas heb ik slechts gescande papierfoto's hiervan... Op woensdagavond om 23.08 vertrokken we achter DB 103 103 in D 215 vanuit Wesel om tegen half 8 's ochtends op 16 mei 1996 in München aan te komen.


Tijdens de haltering van D 215 in Augsburg, spotte ik 628 011. Deze stond klaar om als RB 4105 naar Weilheim te vertrekken.


In München kwam 103 164 binnen om de al aan het perron wachtende EC 66 van München naar Parijs naar Stuttgart te brengen. Op de achtergrond het bekende seinhuis.


De Oostenrijkse 1044 271 stond voor EC 63 van Frankfurt naar Budapest te wachten op het vertreksein.


Het buurtverkeer werd grotendeels met de serie 111 bestreden, 111 010 kwam binnen met RB 3610 uit Innsbruck (via Garmisch).


Omdat veel loc's van de serie 1044 al in de verfpot gedompeld waren, was ik erg blij met de oranje 1044 005. Met EC 18 naar Münster kwam ook zij uit Innsbruck, maar koos de snellere route door het Inntal.


Een Bayerische bijzonderheid waren de treinstellen van de serie 420 met de blauwe band over de vensters. Dit was het enige exemplaar wat ik ooit kon vastleggen in deze look, in volle vaart ergens tussen München Hbf en Pasing. Wat waren de ramen die je kon openen toch fijn!
 
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2021, 15:00:30 door Bart Donker »
Groetjes, Bart

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2445
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2218 Gepost op: 16 mei 2021, 15:30:10 »
Deel 2 van 16 mei 1996: In deze tijd gingen veel loc's van de serie's 211 en 212 aan de kant. Nu had ik gelezen dat er net buiten Ulm een rijtje van tien stuks geparkeerd stond op een emplacement. Daarom vertrokken we al relatief vroeg uit München, om via een tussenstop in Augsburg, Ulm te bereiken. Van hieruit was het een kort ritje in een 628.4 naar station Söflingen.


In Augsburg Hbf kwam 628 024 net als RB 5182 binnenrijden, ik vermoed vanuit Buchloe.


Terwijl mijn vriendin de nummers en revisiedata noteerde, fotografeerde ik op mogelijk lichte illegale wijze de 211 315 die het rijtje terzijde gestelde loc's aanvoerde.
De vriendin is inmiddels alweer jaren mijn vrouw en ik heb veel foto's aan haar geduld en begrip voor deze hobby te danken. En inmiddels doet ons zoontje ook al vrolijk mee! (y)


Inmiddels was het warm en broeierig geworden, we waren dan ook blij dat we na een voettocht het Bw Ulm bereikt hadden. Bij één van de drie (!) draaischijven stond 215 006 op nieuwe opdrachten te wachten.


Toen we Ulm Hauptbahnhof weer hadden bereikt, stond 111 225 met een kort personentreintje klaar voor vertrek naar Neu-Ilm, aan de overkant van de Donau.


Zonder trein rolden de 218 464 en 218 229 door het station. Deze zouden hier even later IC 715 naar Oberstdorf van 120 133 overnemen.


Met een zware, gemengde goederentrein denderde 150 033 door het station Ulm. Helaas zijn ook deze indrukwekkende loc's allang verdwenen.

Groetjes, Bart



Groetjes, Bart

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 3177
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2219 Gepost op: 16 mei 2021, 16:02:13 »
Fraaie platen Bart!

Groeten, Arjan