Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 886684 keer)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3055
    • Zwetdorf in model
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2190 Gepost op: 27 april 2021, 21:44:54 »
O, ja. Ik zit hier naar plaatjes van exact 25 jaar geleden te kijken.  8)

Groeten,

Christoph

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2191 Gepost op: 28 april 2021, 06:30:58 »
Zondag 28 april 1996

We zijn met de nachttrein in Trondheim aangekomen. Ondanks dat het een zondag is, is er meteen een hoop activiteit. De nachttrein sluit aan op de dagtrein verder naar het noorden. Tevens vertrekken de dagtreinen naar het zuiden.

Als eerste zien we een drietal BM92 stellen die als trein 433 naar Grong gaat:


NSB BM92 to Grong

De dagtrein naar Oslo (Et42) staat klaar met een El17:


El17.2230

De dagtrein naar Bodø wordt met een Di4 gereden. Hier komt de Di4 aangereden:


D04871 - NSB Di4.653

Wordt voor de trein gezet en er wordt een remproef gedaan:


NSB Di4.653

En even later rijdt trein 451 met wat rook en lekker veel EMD lawaai weg:


Departure of train 451 with Di4.653

Trondheim heeft ook een werkplaats en die ligt even ten zuiden van de stad in de woonwijk/plaats Marienborg. Daar gaan we even kijken want vaak is daar wel wat leuks te zien.
Onderweg komen we de mooie brug (Skansenbrua) tegen:


NSB BM92.08 passing Skansenbrua

En ziedaar de werkplaats:


Depot Marienborg

De Noorse spoorclub GM-Gruppen heeft de oorspronkelijke EMD G12 demonstrator van de SJ overgenomen en weer in oorspronkelijk kleurstelling gebracht. In die jaren werden er excursie treinen mee gereden. Helaas is jaren later de club opgeheven. De lok is tegenwoordig in het Zweedse spoorwegmuseum te vinden. Achter de G12 staat de voormalig DSB MY 1104. Die tegenwoordig weer in Denemarken is.


GM-Gruppen G12 7707 and MY 1104

De Staatsmijnen hebben ook een locserie gehad die gebaseerd is op deze G12, dit werd de latere NS 2900.

Verderop staat een paar motorwagens van de serie BM86 en BM91.


NSB BFS91.62, BM86M.15, BM91H.02

Verder een Noorse El14:


NSB El14.2199

Terug naar Trondheim waar de dagtrein naar Oslo via Røros met de Di3.623 vertrekt:


Di3.623 with train 302

De binnenkomst van de dagtrein uit Oslo (trein 41) met een El17 (links) en de reizigers kunnen cross-platform overstappen naar de “Ole Tobias” naar Mo-I-Rana:


Overview of Trondheim station

Het vertrek van “Ole Tobias” gaat ook weer met veel kabaal en rook:


Departing Di3.642

Als laatste zien we de El17.2227 weer met een Express-trein naar Oslo:


D04957 - El17.2227

Die nacht bleef ik in Trondheim, waar ik ook in de stad even een tourist ben geweest en lekker heb gegeten. De volgende dag staat de terugreis naar Oslo op het programma met een lange stop in Dombås.

Groeten,
Lolke

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2192 Gepost op: 28 april 2021, 08:01:59 »
Leuk verhaal, mooie foto's.
Het verschil tussen dromers en doeners.  (y)

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 828
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2193 Gepost op: 28 april 2021, 11:19:05 »
 (y) (y) Word er weemoedig van. Zonde dat ik vorige eeuw van de Scandinavische uitstapjes geen beelden heb gemaakt. Fijn dat Lolke wel heeft geïnvesteerd! Overigens ziet Trondheim station er inmiddels totaal anders uit. Voordeel is dat je nu vanuit de haven meteen over het spoor naar het station kunt. Vroeger moest je een flink stuk omlopen wat bij niet alle Noorse weersomstandigheden een pretje was.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2194 Gepost op: 28 april 2021, 16:18:56 »
(y) (y) Word er weemoedig van. Zonde dat ik vorige eeuw van de Scandinavische uitstapjes geen beelden heb gemaakt. Fijn dat Lolke wel heeft geïnvesteerd! Overigens ziet Trondheim station er inmiddels totaal anders uit. Voordeel is dat je nu vanuit de haven meteen over het spoor naar het station kunt. Vroeger moest je een flink stuk omlopen wat bij niet alle Noorse weersomstandigheden een pretje was.
Ik heb op diverse foto's de nieuwe situatie gezien. Ik ben deze eeuw nog niet naar Noorwegen geweest. Mijn laatste bezoek was in augustus 1999. Ik woon sinds 1998 in de VS dus het is nu een stukje verder  ;D

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2195 Gepost op: 29 april 2021, 06:52:48 »
Maandag 29 april 1996

Vandaag gaan we weer terug naar Oslo maar met een geplande lange stop in Dombås. Het doel van dit bezoek was het maken van foto’s voor de baan die ik aan het bouwen was. Inmiddels is deze baan 25 jaar oud en heeft diverse verhuizingen overleefd.

We vertrekken met Et42, een trein getrokken door een El16 met B7 rijtuigen. Hier de trein vlak voor vertrek uit Dombås:


NSB El16.2202


Dombås

Het stationsgebouw:


Dombås - 1996-04-29

Locloods met de draaischijf:


Roundhouse and turntable

Het stationsgebouw heeft tegenwoordig (2021) een andere kleur. De locloods is inmiddels gesloopt.

Aankomst van de trein uit Åndalsnes. Deze trein heeft aantal rijtuigen die doorgaan naar Oslo:


NSB Di3.628 arriving

Na aankomst gaat de Di3 omrijden omdat het laatste rijtuig (met bagage) gaat niet door naar Oslo.


NSB Di3.628


NSB Di3.628

Een tijdje later komt trein 402 binnen. Dit is de trein die we verder naar Oslo gaan nemen. Maar deze trein gaat ook de twee rijtuigen uit Åndalsnes meenemen. Dus het wordt weer tijd voor wat rangeren :-)


NSB El16.2216 - arrival of train 402

De El16 gaat naar spoor 1 om de rijtuigen op de halen:


NSB El16.2216 picking up coaches from train 352.


NSB El16.2216 picking up coaches from train 352.


Switching back to train 402

Terwijl trein 402 verder klaar wordt gemaakt het papierwerk wordt uitgewisseld komt de express trein uit Oslo binnen:


Train 41 is arriving (El17.2227)

Links trein 41 naar Trondheim, rechts 402 naar Oslo:


Train 402 ready for departure

En dan verlaten we Dombås, door het raam maken we nog even de laatste foto van een Di3, die met wat rook en lekker lawaai aan het rangeren is.


NSB Di3.628, SJ Hbbins and VTG tankcar

En dan zijn we weer in Oslo. Hier is de trein bij aankomst:


NSB El16.2216 - train 402

Dan zien we nog even een andere trein, deze keer trein 343 naar Otta met de El13.2160:


NSB El13.2160

En dat is het voor deze dag. We gingen weer naar Asker voor nog een avondje met vrienden. Morgen vliegen we weer terug naar Nederland maar eerst nog met de trein van Asker naar Oslo dus we komen zeker nog wel wat tegen.

Groeten,
Lolke

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2196 Gepost op: 30 april 2021, 01:29:33 »
In 2017 heb ik samen met mijn vrouw een kijkje op het station van Dombås genomen. Wij zagen toen een trein in de richting van Åndalsnes vertrekken. De twee tunnelingangen hebben een magische indruk op mij gemaakt. Het linker gat is voor Åndalsnes, het rechter voor Trondheim. De draaischijf was toen al verdwenen.
Citaat
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2197 Gepost op: 30 april 2021, 06:31:46 »
Dinsdag 30 april 1996 - Koninginnedag

De laatste dag van de Noorse reis. Later in de dag met de KLM weer naar Schiphol gevlogen. Toen met de trein naar huis en ik kwam in Amsterdam een heleboel reizigers tegen. Was helemaal vergeten dat het Koninginnedag was.

In 1996 vloog je nog naar FBU (Fornebu), een paar jaar later werd dit vervangen door een nieuw vliegveld met een hogesnelheidstrein verbinding. Maar in 1996 ging je nog met de bus van Oslo S naar het vliegveld.
Dus ik ging nog even snel op Oslo S kijken.

Als eerste zien we een El13 binnenkomen met trein 372 uit Røros. Het leuke van deze trein is dat die ’s morgens vroeg met een Di3 is vertrokken en in Hamar is de El13 er voor gekomen voor het laatste stuk naar Oslo.


NSB El13.2125

Een stukje verderop staat een rangeerlocomotief van de serie Skd 224:


NSB Skd 224.223

Oslo S heeft een aantal kopsporen en een aantal doorgaande sporen. De doorgaande sporen gaan door een tunnel onder de stad naar het westen. Deze tunnel is in 1980 geopend en betekende het einde van het station Oslo Vest (West).
Hier zijn we de NSB El16.2202 met trein 704 uit Kristiansand binnenkomen.


NSB El16.2202

Op een van de kopsporen staat een treinstel van de serie BM70. Die kwamen in 1992 in dienst als “Intercity Express” (ICE).


NSB BM70.012

Al het voorstadsverkeer wordt voornamelijk met BM69 gereden:


NSB BM69.073

Dan zien we weer een El13 met de trein uit Skien:


NSB El13.2153

En als afsluiter natuurlijk weer iets uit Dombås. De aankomst van trein 344 met een El14.


NSB El14.2166

We nemen afscheid als deze trein naar Lodalen vertrekt (duwend):


NSB El14.2166 ]


En dat was de Noorse reis. In juni 1996 waren we er weer maar dat moet nog even wachten :-)

Groeten,
Lolke

Teun

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2198 Gepost op: 30 april 2021, 09:55:20 »
Mooie foto's Lolke en bedankt voor het plaatsen.
Groeten van Teun.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2199 Gepost op: 30 april 2021, 11:05:07 »
Net of we met z'n allen ook op vakantie zijn  :)

Ronzol

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2200 Gepost op: 30 april 2021, 16:28:32 »
Mooie foto's uit een prachtig land (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2201 Gepost op: 05 mei 2021, 09:22:31 »
Dia's van 5 mei 1996.


Tramhaltebord in Sofia, de hoofdstad van Bulgarije.
Sofia heeft een tramnet met 1009 mm spoorwijdte, maar ook een normaalspoor tramnet.
Het normaalspoor heeft 3 lijnen, waarop aanvankelijk omgebouwde smalspoortrams reden.
Dat was geen succes, zodat men in 1988/1989 bij CKD Tatra motorrijtuigen van het type T6B5 kocht.
In 1995 kon men overtollig (hogevloer) normaalspoor materieel van Bonn (Duitsland) overnemen.
Het materieel uit Bonn was de reden voor de reis naar Sofia.


Een Tatra koppelstel (mr 4137 en 4135) vlakbij het toenmalige eindpunt Mladejki Teatar van de normaalspoor lijnen 20 en 22.


De eindpuntlus Mladejki Teatar (hier de Ulitsa Bacho Kiro) met een dubbelgelede Düwag uit 1965.
Behalve de normaalspoor tram kwam hier ook lijn 4 van het smalspoornet.


De Bulevard Kniaz Aleksandar Dondukov bij de eindpuntlus Mladejki Teatar.
Het afbuigende smalspoor is voor lijn 4.


Toch ook maar een lijn 4 afgewacht. Inmiddels is het smalspoor bij het eindpunt Mladejki Teatar verdwenen.




Tweemaal de Bulevard Madrid. Lijn 20 en 22 reden hier nog allebei.
Lijn 20 reed destijds naar het eindpunt Gara Iskar en lijn 22 naar het eindpunt Autogara Istok.


Het eindpunt Autogara Istok in een saaie uitvalsweg (Bulevard Botevgradsko Shose). Großraum tramstel 4210 en 4281 reed op lijn 21,
die niet in de binnenstad kwam, maar eindpunt Autogara Istok met eindpuntlus Geo Milev (op de route naar Gara Iskar) verbond.


De Großraum tramstellen zijn inmiddels afgevoerd.


Eindpuntlus Geo Milev van lijn 21.


Eindpuntlus Mladejki Teatar (Ulitsa Veslets).


Er reed op lijn 20 ook nog een Tatra tramstel in de standaardkleuren van de Tatrafabriek.


Tegen de avond kwam er ook nog een enkelgelede Düwag uit Bonn voorbij.
Ook dit type is in Sofia inmiddels afgevoerd.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2202 Gepost op: 05 mei 2021, 10:19:20 »
 :)
Apart symbool op tramhaltebord.
Gelede bus met pantograaf.
Skoda's in dezelfde kleur als de trams.
Lada's en Trabi's.
En een Pizza Hut.
Nostalgie...
Groet.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2021, 10:27:45 door hrp »
Groet,
      Ronald

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2203 Gepost op: 05 mei 2021, 11:58:59 »
Weer een mooie serie, Wim.
Soms heb ik hier het idee, dat je het hele jaar op reis bent en overal spoorse taferelen vastlegt; een mooi leven dan..

Gr. Frank

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2204 Gepost op: 06 mei 2021, 07:23:12 »
@eemstede: Dank. Het hele jaar op pad, dat lijkt maar zo. Met dia's begon ik vaak pas in april te fotograferen en
in september was het al weer afgelopen (te lage zonnestand of te donker). Dus al mijn vakantiedagen maakte ik
in die periode op. In de winter had ik dan ook tijd om de dia's van dat afgelopen jaar uit te zoeken.


6 mei 1996 was een reisdag met een uurtje tijd in Budapest, de hoofdstad van Hongarije.


Voor het station Nyugati Pályaudvar met 2 gekoppelde dubbelgelede achtassers van fabrikant Ganz.


Eindpunt Jászai Mari tér van lijn 2 / 2a, die langs de Donau rijdt.




De halte Margit híd, budai hídfö aan de andere kant van de rivier.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent