Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann wagon type Rens van de NS door nederbelg
Vandaag om 07:37:59
Ledlampjes in serieschakeling door henk
Vandaag om 07:34:46
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Basilicum
Vandaag om 07:28:59
Prutser begint met een diorama. door Railhopper
Vandaag om 07:21:21
Overstappen op digitaal door Forever Rocofan
Vandaag om 07:18:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lolke Bijlsma
Vandaag om 07:13:52
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Rick
Vandaag om 07:10:23
Falkensteiner bockerl door Reeks77
Vandaag om 06:52:28
Projekt 083-338 door Eric B
Vandaag om 05:52:52
Sehr-am-Üzant II door Tulpendaal
Vandaag om 05:25:38
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Falkenheim door Patrick1975
20 oktober 2020, 22:58:20
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Bouw Bührtal III door cor_b
20 oktober 2020, 21:57:03
Buitenlust door Huib
20 oktober 2020, 21:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 oktober 2020, 21:18:42
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door René 4312
20 oktober 2020, 21:05:08
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
20 oktober 2020, 21:04:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 oktober 2020, 20:41:31
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 621938 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4234
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2010 Gepost op: 30 januari 2020, 16:36:59 »
zeker spannend! helaas geen fotos gemaakt toen. Weet dat ik toen net niet geëvacueerd hoefde te worden in mijn toenmalige woonplaats Leerdam, met dank aan de Nieuwe Hollandse Waterlinie  (y)

Moest met de trein vanuit Leerdam naar Utrecht, de trein stopte niet in Beesd en Culemborg, in Geldermalsen mocht je het station niet verlaten, alleen overstappen. Erg spannend.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2011 Gepost op: 03 februari 2020, 09:39:00 »
Hallo,
Dia van 3 februari 1995 gemaakt op het centraal station van Rotterdam.
Hondekop 763 als "vrijheidstrein" ter gelegenheid van 50 jaar vrijheid.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2012 Gepost op: 11 maart 2020, 09:32:51 »
Op 11 maart 1995 van Klarenbeek naar Zutphen gewandeld en wat dia's van de voorbij komende DE2 treinstellen gemaakt.


De 171 bij Klarenbeek (in de richting van Apeldoorn).


De 166 bij station Klarenbeek. Aan de rechterkant ligt inmiddels een perron voor de treinen naar Apeldoorn.


Nogmaals de 166; mogelijk in de buurt van de huidige halte Voorst-Empe, dat er destijds nog niet was.


De 171.


Door de zonnestand zien de dia's er qua rijrichting wat saai uit.
Daarom maar eens wat anders geprobeerd (treinstel 166).


Bij Zutphen. Treinstel 166 op de brug over de IJssel.


Station Zutphen met treinstel 183 met de snor.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

HRP

  • Offline Offline
  • Berichten: 261
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2013 Gepost op: 11 maart 2020, 11:03:17 »
Dag Wim,

Klaarblijkelijk was het 25 jaar geleden  net zo'n mooie zonnige dag als vandaag.
Tenminste hier in Blijdorp.

De laatste foto: dus een blauwe engel met snor.

Ronald

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2014 Gepost op: 11 maart 2020, 12:53:17 »
Heel bijzonder zo'n kromme seinpaal op het perron in Zutphen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7235
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2015 Gepost op: 11 maart 2020, 12:58:19 »
Mooie plaatjes Wim, van een bekende omgeving.
Maar wat bedoel jemet deze opmerking?
De 166 bij station Klarenbeek. Aan de rechterkant ligt inmiddels een perron voor de treinen naar Apeldoorn.

Bij mijn weten heeft er altijd een perron aan die zijde gelegen voor de richting Apeldoorn. Klarenbeek is van oudsher al een kruisingsstation. Of bedoel je dat dit perron nu verlengd is?

Groet,
michel

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2016 Gepost op: 11 maart 2020, 14:59:05 »
@tothebeach: Je hebt gelijk.
Blijkbaar was ik vanmorgen nog niet goed wakker, want ook op mijn dia is te zien,
dat aan deze kant van de overweg in de Hoofdweg (N789) het perron voor de richting Apeldoorn lag.



Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7235
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2017 Gepost op: 11 maart 2020, 15:22:19 »
Mooi hè, een 4 delige trein mag doorrijden tot voorbij perron. Niet dat ik die destijds daar gezien heb. Het langste was een DE-1 en DE-2 gekoppeld. Maar meestal was het een 1tje of 2tje solo.
Aan de andere kant van de overweg, tegenover het perron richting Zutphen lag de losweg. Daar heb ik ook nog wel eens staan wachten om treinen te kijken. Foto's heb ik niet uit die tijd (jaren '80), ik had nauwelijks geld voor een filmpje, laat staan om een filmpje te ontwikkelen en afdrukken :)

Groet,
Michel

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2018 Gepost op: 25 maart 2020, 10:03:56 »
Op 25 maart 1995 naar de tram in Gent (België) gegaan.
De metersporige tweerichting PCC's uit de jaren 1971 - 1974 waren nog volop aanwezig op het tramnet.


Begonnen bij het eindpunt Melle Leeuw van destijds lijn 21. In 1993 was dit nieuwe eindpunt in de Brusselsesteenweg in gebruik genomen.
De meeste PCC's waren al in de kleuren van "De Lijn". Sinds 2017 heeft lijn 2 hier het eindpunt.


Korenmarkt.


De andere kant op gefotografeerd.


Een enkele tram had nog de kleuren van de "MIVG", de voorganger van "De Lijn".
De tram rijdt hier langs het Gravensteen, een burcht in het centrum van Gent.


Een lijn 10 op het Sint Elisabethplein. Lijn 10 was een ingekorte tramlijn op de route van lijn 1.


De remise (stelplaats) Gentbrugge. Wij werden hier verwacht vanwege een excursie, die door de "VeBOV" was georganiseerd.
Deze Vlaamse vereniging voor belangstellenden in het openbaar vervoer is hoogstwaarschijnlijk ter ziele.
Op internet is geen recente info / website beschikbaar.


Op een opstelspoor stonden enkele in 1994 overgenomen Düwags van de Bogestra in Duitsland. Men had 9 trams overgenomen,
omdat er door uitbreidingen van het tramnet materieeltekort zou komen of al was.


De excursietram, mr. 61, voormalig mr. 20 van de Bogestra uit 1962.


Bij eindpunt Evergem Brielken van lijn 1.


Langs de Christoffelweg in Evergem.


Waalbrug over de Ringvaart tussen Evergem en Wondelgem.


Heinakker in Gent / Wondelgem.


Koningin Maria Hendrikaplein bij het Sint Pietersstation in Gent.


Eindpunt Gent Sint Pietersstation.


Voor de liefhebbers werd er daarna nog richting Wondelgem gereden.
Fotostop bij de halte Wondelgem Hoevestraat. Inmiddels is hier aan de linker kant een woonwijk gebouwd.

Men heeft helaas in Gent niet veel nut gehad van de overgenomen trams van de Bogestra.
Uiteindelijk zijn er 3 exemplaren omgebouwd en daar zijn zo nu en dan spitsuurdiensten op lijn 1 mee gereden.
Na een botsing tussen een PCC en een Düwag zijn in 1998 alle Düwags afgevoerd. In 1999 kwam de eerste nieuwe lagevloertram.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9306
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2019 Gepost op: 25 maart 2020, 10:17:17 »
Mooie platen.  (y) Dat die huisstijl van De Lijn ook alweer 25 jaar oud is.....
Gent heeft overigens de mooiste eindpuntnaam van een tramlijn: Moscou!
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2020 Gepost op: 25 maart 2020, 16:19:24 »
Vebov is inderdaad niet meer...

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2021 Gepost op: 25 maart 2020, 20:47:13 »
@Chris: Dank. Jammer, in het verleden hadden ze soms leuke excursies.
Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2022 Gepost op: 07 april 2020, 11:08:01 »
Kyoto (ook wel als Kioto geschreven) in Japan had in het verleden een normaalsporig tramnet.
In 1978 werd de laatste tramlijn opgeheven ten gunste van het metronet.
Sommige trams zijn terecht gekomen in Hiroshima en Matsuyama (in 2018 zag ik die trams daar nog rijden).
25 jaar geleden was er in het oosten van Kyoto toch nog bovengrondse tramachtige activiteit.
Bij het metrostation Sanjo had de Keihan Electric Railway het beginpunt van de Otsu lijn naar Ishiyamadera en Sakamoto.
Het is grotendeels een spoorlijn op vrije baan, maar in Kyoto werd er gewoon in de straat (Sanjo Dori) gereden.
Er reden "tramstellen", die bij de haltes op straat stopten, maar ook (snel)treinen, die niet bij die haltes in Kyoto konden stoppen.
De dia's zijn van 7 april 1995.


De halte Higashiyama Sanjo met een tramstel. Dit materieel was in 1970 gebouwd.




De sneltreinen hadden geen uitklaptreden voor de lage perrons / vluchtheuvels in Kyoto.


Dit tramachtige materieel reed niet verder dan station Shinomiya, even buiten Kyoto.


Langs de tram/spoorlijn zat ook een tempelcomplex (Heian Jingu) met een wat groot uitgevallen toegangspoort (Torii).




Nadat de zon weer goed stond, nog wat dia's gemaakt op de Sanjo Dori in Kyoto.




De vrije baan in de buurt van station Shinomiya.

In 1997 is het straattraject in Kyoto verdwenen en wordt er nu in een tunnel gereden.
Volgens "Wikipedia" is er thans in Otsu nog een straattraject.



In het westen van Kyoto was en is nog de "Randen" of wel de Arashiyama lijn actief met wat korte straattrajecten.
Op deze dia mr. 102 uit 1975 op de vrije baan bij het eindpunt Shijo Omiya.
Op 7 april 1995 geen tijd om deze lijn verder te verkennen en dit later gedaan.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 706
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2023 Gepost op: 10 april 2020, 09:11:23 »
Op 10 april 1995 dia's van de tram in Kumamoto op het zuidelijke eiland Kyushu van Japan gemaakt, maar zowaar ook 2 treinen gefotografeerd.


Bij een eindpunt van de tram stond bij station Kamikumamoto de pendeltrein van de Kumamoto Electric Railway (spoorwijdte 1067 mm).
Dit treintje reed destijds naar station Kitakumamoto (3,4 km ver), waar je kon overstappen op andere spoorlijnen van het bedrijf.
Motorrijtuig 601 was een eenling in het wagenpark van de Kumamoto Electric Railway.
Oorspronkelijk een in 1976 overgenomen tweewagenstel (503/504 uit 1963) is er na een botsing rond 1987
van de niet beschadigde onderdelen een los motorrijtuig gemaakt.
In 2000 is het rijtuig afgevoerd.
De dia is gemaakt bij het station Kamikumamoto.


Station Kumamoto met dieseltreinstel 58-139 van de Japan Railway Group.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2689
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2024 Gepost op: 10 april 2020, 19:52:15 »
950410 30-20 Den haag by Gerard van Vliet, on Flickr
HTM 3087 op lijn 10 met de verkeerde richtingaanduiding  'Statenkwartier' terwijl er in de richting van Voorburg Station wordt gereden.
Er werd in die jaren geëxperimenteerd met het vereenvoudigen van de beschildering van de 3000en, er zouden minder beige strepen op komen en de wagennummers zouden verplaatst worden. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan.
De tram maakt hier reclame voor de 'Stapperskaart', een kaart die in de avond, tijdens de gewone dienstregeling geldig was en tijdens het net ingevoerde nachtnet geldig was en ook bij het samenwerkend taxibedrijf geldig was. Het nachtnet was net ingevoerd.
« Laatst bewerkt op: 10 april 2020, 19:54:15 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
148*hier
109* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waard