Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Wim Vink
Vandaag om 20:11:04
Fleischmann 4203 rijdt scheef door ivanzon
Vandaag om 20:10:28
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door BartvD
Vandaag om 20:09:16
Wensendraadje Nederlands 2020 door Hlv53
Vandaag om 19:58:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:54:29
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:52:32
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door EricZmS
Vandaag om 19:24:30
BMB-Module: “Wateringbury” door JohnT
Vandaag om 19:17:18
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 19:15:03
Watertoren van Wageningen. door wpinkhof
Vandaag om 19:12:04
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bert van Gelder
Vandaag om 19:11:21
Roco multimaus, kun je 2e handregelaar aansluiten? door VAM65
Vandaag om 19:08:55
NS modelbaan Hoekdam H0 door LMX
Vandaag om 18:57:30
Waar is dit? door Dash 8
Vandaag om 18:54:46
Led loeplamp door Remunj
Vandaag om 18:44:58
BNLS trammodule “Centraal Station” door nighttrain1
Vandaag om 18:29:23
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 18:27:49
BNLS trammodule “Centrum” door nighttrain1
Vandaag om 18:26:13
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 17:57:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 17:47:36
Sporen tussen de Rockys en Denver door Hans Reints
Vandaag om 17:33:30
Lettertype Duitse spoorwegen door Ronald69
Vandaag om 17:33:18
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:29:04
Mijn nieuwste project in O: Vernon Californië (voorheen: LA yard in 0) door Joop_L
Vandaag om 17:23:59
Fleischmann 1306 probeersels door San-Markos
Vandaag om 17:22:08
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 17:19:03
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Thowra
Vandaag om 17:03:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 16:59:02
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door FritsT
Vandaag om 16:52:40
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
Vandaag om 16:49:07
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 565054 keer)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1950 Gepost op: 13 mei 2019, 16:18:54 »
Zwolle begint aardig onherkenbaar te worden, nu ook de Storkloods eraan moet geloven...
gelukkig hebben we de(ze) foto´s nog.

groeten
Hendrik Jan

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1951 Gepost op: 14 mei 2019, 07:37:42 »
Zaterdag 14 mei 1994

Woerden, tijdens de grote verbouwing van 2 naar 4 sporen tussen Gouda and Utrecht.

Trein 548 naar Rotterdam, met de 4088 en 4220.

NS ElD3 4088, ElD4 4220

De oude seinpost, al buiten gebruik, vlak voor de afbraak.

Oude seinpost

Trein 4050 te Woerden

NS ElP2 905 - Woerden

Groeten,
Lolke

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1952 Gepost op: 20 mei 2019, 19:58:52 »
20 mei 1994

Komende 10 dagen een fietsvakantie in Ierland gedaan, Dublin en Wicklow Mountains, af en toe een trein gefotografeerd.

Een DART trein bij Shankill.



 

Groeten,
Ron

DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1953 Gepost op: 22 mei 2019, 07:08:45 »
zondag 22 mei 1994

's Morgens vroeg komen we in Hilversum de D1144 uit Berlijn/Kopenhagen tegen.
Voor wat achtergrond informatie:

Nadat de laatste internationale diensten op Hoek van Holland waren opgeheven in mei 1993 reden er in de zomerdienstregeling van 1993 diverse internationale treinen vanuit Amsterdam. Zo reed er een trein naar Kopenhagen en een aparte trein naar Berlijn met aansluiting naar Warschau. Om zo de diensten van de Hoek-Warszawa Express over te nemen.

Na de zomerdienst werden deze twee treinen gecombineerd en reed er van september 1993 tot aan 28 mei 1994 een gecombineerde trein naar Kopenhagen en Berlijn; de D1144/D1145. Het Berlijnse deel bestond uit drie rijtuigen; een Mitropa slaapwagon, een couchette wagen en een zitrijtuig. Alle drie waren voormalige Deutsche Reichsbahn rijtuigen. Het deel richting Kopenhagen bestond ook uit drie rijtuigen, een Deens zitrijtuig (eerste en tweede klasse), een Duitse couchette rijtuig en een Duits zitrijtuig. Dat laatste rijtuig reed tot Puttgarden.

Zoals gezegd, het Berlijnse deel bestond uit voormalige Reichsbahn rijtuigen, een Bcm en Bme en een Mitropa slaaprijtuig. Er reden zowel DR WLAB 177 als WLAB 178 in de dienst. De Berlijnse deel reed tot Hamm waar het werd gecombineerd met de D1945 uit Bonn.
Het deel naar het Noorden reed tot Munster, waar het werd gecombineerd met de D233 uit Aken/Aachen. Het zitrijtuig, meestal een DB Bm 232, bleef in Puttgarden achter, de rest ging met de boot naar Denemarken en zo door naar Kopenhagen.

In de zomerdienstregeling van 1994 werd dit allemaal weer veranderd en kwamen er weer twee treinen, eentje naar Berlijn en eentje naar Kopenhagen. De trein naar Kopenhagen reed allemaal maar in de zomerdienst.

 
NS 1611 + D1144

Aan het einde van dag komen we in Amsterdam de D1145 tegen:
\NS 1110

DSB AB

DSB AB 51 86 39 80 013

DB/DR WLAB

DR WLAB 51 50 70 30 173

CTA

CTA spoor 15

In die tijd had je nog meer internationale treinen. Op een ander spoor komen we de Schweiz Express tegen:

NS 1611 - Schweiz Express

En de Holland-Italie express:

NS 1654 - Holland-Italy Express

En als afsluiter een mooi tijdplaatje van de trein uit Enschede naar Schiphol, gereden met een degelijke Mat'54:

NS ElD4 761

Groeten,
Lolke

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1954 Gepost op: 23 mei 2019, 08:00:45 »
23 mei 1994

Station Rathdrum en omgeving, helaas geen trein te bekennen.
Misschien nog wel inspiratie voor iemand.










Groeten,
Ron


DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1955 Gepost op: 23 mei 2019, 11:08:38 »
Hallo,
Ook al staat er geen trein op, die soort foto's zijn juist heel waardevol voor mensen, die zoiets in model bouwen.
In 25 jaar kan er veel veranderen en weet je vaak niet meer hoe het ooit was.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1956 Gepost op: 24 mei 2019, 00:43:25 »
Misschien nog wel inspiratie voor iemand.
Net als in NL staan in IRL soms seinen aan de andere kant van de rails. Dat is goed om te weten.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1957 Gepost op: 24 mei 2019, 07:52:29 »
24 mei 1994

Ten zuiden van Avoca loc 124





Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1958 Gepost op: 25 mei 2019, 09:02:26 »
25 mei 1994

Station Arklow



En loc 176 komt met trein naar Dublin binnen in Arklow


 
Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1959 Gepost op: 27 mei 2019, 07:22:57 »
27 mei 1994

Weer terug in Dublin, ritje naar Howth gemaakt.
Met daar een alternatief tuintje tussen de rails/bielzen  ;D


Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1960 Gepost op: 28 mei 2019, 07:18:10 »
Zaterdag 28 mei 1994 - de laatste dag van de winterdienst 1993/1994.

Ik woonde toen in Zoetermeer en vroeg in de morgen ging de reis naar Utrecht. Daar komen we op Utrecht CS een Railhopper tegen, vanwege een demonstratie van de rolstoellift:


NS El2 2101

Door naar Hilversum, waar we een tweetal plan V tegenkomen als trein 5824 naar Amsterdam CS.

NS ElP2 850, 845

Vlak daarna het doel van de reis naar Hilversum. De allerlaatste D1144.

NS 1625 + D1144

Door naar Naarden-Bussum waar we NS 1305 met trein 1624 uit Enschede zien:

NS 1305

Door naar Den Haag CS, waar de dienst op Keulen voor het laatst met Duitse rijtuigen wordt gereden:

NS 1208 + D1827

Aan het einde van de dag naar Amsterdam CS. De doel, de laatste D1145. Maar we komen natuurlijk ook wel andere treinen tegen, zoals EC Hieronymus Bosch

NS 1615 (EC 153)

Dan komt de 1108 als leegmaterieel rit uit de Watergraafsmeer met de rijtuigen voor D1145:

NS 1108

De CTA op spoor 15:

CTA spoor 15 - D1145

Het Mitropa slaaprijtuig:

DB WLAB 51 80 70 30 174

De 1108 is omgelopen en de trein staat klaar op spoor 15:

NS 1108 (D1145)

Dan het laatste plaatje van de dag. De D1145 in Amersfoort:

NS 1108 (D1145)

Groeten,
Lolke

RdJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1961 Gepost op: 28 mei 2019, 08:06:34 »
28 mei 1994

Connolly station in Dublin.

Loc 112 en 085




En loc 039



Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 637
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1962 Gepost op: 28 mei 2019, 09:12:40 »
Hallo,
Wat dia's van 28 mei 1994.
In het uiterste zuidoosten van Duitsland, ingeklemd tussen Polen en Tjechië, ligt het plaatsje Zittau.
In Zittau kan je per smalspoortrein (750mm spoorwijdte) naar Bertsdorf en vandaar of naar Kurort Oybin of naar Kurort Jonsdorf.

Een wegwijzer bij het station van Zittau.


Stoomloc 099-733 op het station van Zittau. De stoomlocomotief is uit 1933.
Later, in 1996, kreeg deze locomotief weer het oorspronkelijke nummer: 099-760. De machine zou nog in dienst zijn.


Stoomloc 099-731 tussen Bertsdorf en eindpunt Kurort Oybin.
Deze stoomlocomotief is uit 1928. Uiteraard zijn deze stoomlocomotieven in de loop der tijd gemoderniseerd,
zoals in de jaren 60 een nieuwe ketel en later ombouw op oliestook.


Het splitsingsstation Bertsdorf. Het rijdend materieel was nog in de uitmonstering van de Deutsche Rechsbahn (DR), maar formeel was het al
Deutsche Bahn AG. In 1996 werd de Sächsisch-Oberlausitzer Eisenbahngesellschaft (SOEG) de exploitant van de spoorverbinding.


Stoomloc 099-724 in de buurt van de halte Zittau Vorstadt.


Bij Olbersdorf Niederdorf.


Tussen Bertsdorf en Kurort Jonsdorf.


Vlak voor het eindpunt was er nog de halte Kurort Jonsdorf Haltestelle.
Jammer was wel dat het die dag redelijk warm was, zodat er weinig
rook en stoom te zien was.


Bij Kurort Oybin.


Het eindpunt station Kurort Oybin.


Detail van stoomlocomotief 099-731.


In Zittau werd (en wordt) een stukje over de straat voor het normaalspoor station gereden om het depot van het smalspoor te bereiken.

In 1987 was ik al eens bij het smalspoor van Zittau geweest.
In het draadje "19Toen" zal ik  deze dia's laten zien.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent 

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2019, 09:15:06 door Willem1951 »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 2976
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1963 Gepost op: 29 mei 2019, 01:02:30 »
Net als in NL staan in IRL soms seinen aan de andere kant van de rails. Dat is goed om te weten.
Het is toch vrij gebruikelijk dat seinen op het linker spoor ook aan de linkerzijde staan?

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1964 Gepost op: 29 mei 2019, 04:17:01 »
Ja
-Maxim