Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 11:04:31
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald69
Vandaag om 10:53:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:45:14
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door orientexpress
Vandaag om 10:22:31
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door spock
Vandaag om 10:21:25
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 09:24:53
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 09:13:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 07:42:51
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 June 2025, 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
14 June 2025, 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
14 June 2025, 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 June 2025, 21:21:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 June 2025, 21:18:52
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
14 June 2025, 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
14 June 2025, 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
14 June 2025, 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
14 June 2025, 18:54:45
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
14 June 2025, 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
14 June 2025, 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
14 June 2025, 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
14 June 2025, 16:32:11
Het Boemeltje door Sikko
14 June 2025, 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
14 June 2025, 13:01:23
19 Toen door R1954
14 June 2025, 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
14 June 2025, 10:58:08
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 967511 keer)

könings

  • Gast
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1770 Gepost op: 29 July 2017, 07:38:25 »
Dank allen  :D

Scherp gezien.
Ik denk dat er werd afgeremd, mogelijk om de aftakking richting Luik te nemen.

Groeten,
Ron
Net na de brug staat een stopsein om de vertakking naar Visé Bas en de bundel van Visé Haut te beschermen. De sporen naast die bundel dienen als aanloop om de berg naar Montzen te kunnen bedwingen. Waarschijnlijk stond die trein stil en heeft hij na het open komen van dat sein al zijn panto's tegen de draad gezet om rond de 2200t naar boven te kunnen trekken.
Mvg Bas

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3435
    • Mijn van-alles website
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1771 Gepost op: 29 July 2017, 12:41:25 »

Nieuwe trams in Den Haag betekende dat de PCC-trams gingen verdwijnen. Op lijn 10 tussen het Statenkwartier en station Voorburg reden nog PCC's.
Mr. 1126 op de Waldeck Pyrmontkade.
Is dat ter hoogte van de halte Elandstraat of bij de kruising met de Weimarstraat (mocht je je dat nog herinneren?)
Ik heb een jaar of 5 terug een aantal danslessen gevolgd in Den Haag en als je gewend bent aan het Amsterdamse tramsysteem is elk ander tramsysteem in den lande raar en een herinnering die je bijblijft ;) (Ok, die GTL's helpen sowieso wel mee)
Helaas verdween de zon in de nevel.
Ik denk juist dat de foto zo veel mooier is! Erg stemmig en duidelijk dat de schemering inzet.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
  • Bnlx treinendokter.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1772 Gepost op: 29 July 2017, 13:11:12 »
Hallo,

Ref. foto lijn 11 bij ondergaande zon.

Drie  gedachtes die direct bij mij op kwamen:

1: Mooie foto, inderdaad zoals hierboven geroepen; "Stemmig"
2: Door de dijkverzwaring is een vergelijkbare foto niet meer te maken. Jammer.
3: Het rijden met nieuw tram materieel bracht blijkbaar de nodige risico's voor de gebruikers. Als de trambestuurder moet bidden voor zijn vertrek.  ;D

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1773 Gepost op: 29 July 2017, 14:30:47 »
Is dat ter hoogte van de halte Elandstraat of bij de kruising met de Weimarstraat (mocht je je dat nog herinneren?)
Kwestie van even Google maps aanslingeren. Het gebouw op de hoek is goed herkenbaar en staat op de kruising met de Groot Hertoginnelaan.
No dress rehearsel, this is our life.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1774 Gepost op: 30 July 2017, 13:29:45 »
3055 was na een aanrijding verbouwd om als voorbeeld te dienen voor de GTL-II serie 3101-3147 en kreeg hier voor ook zwenk/zwaai deuren. Ook de lijn en richtingbak in de middelste gedeelte was nieuw. GTL-I had daar slechts een lijnfilm zitten.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1775 Gepost op: 30 July 2017, 21:52:11 »
@ Chris Westerduin: dank voor de aanvullende informatie.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1776 Gepost op: 30 July 2017, 22:03:02 »
Kwestie van even Google maps aanslingeren. Het gebouw op de hoek is goed herkenbaar en staat op de kruising met de Groot Hertoginnelaan.

Dat zag ik al meteen. Maar ja, kom ook uit Den Haag.  ;D

Heel wat uren in deze trams gezeten.
Groeten

Olav

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1777 Gepost op: 01 August 2017, 06:52:42 »
Zaterdag 1 augustus 1992

In Zwolle komen we de 1103 met een stam gehuurde NMBS M2 rijtuigen tegen. In de tijd van materieelnood huurde de NS deze rijtuigen en zette ze in op de IJssellijn.


NS 1103 + NMBS M2

Groeten,
Lolke

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1778 Gepost op: 02 August 2017, 09:05:52 »
Op 2 augustus 1992 in Nantes (Frankrijk) bij de tram rond gekeken.
In 1958 werd daar de tram opgeheven, maar in 1985 is er weer een tram gaan rijden.
Het was een succes, want in 1992 werd er gebouwd aan een tweede tramlijn.
Daarnaast zou het bestaande enkelgelede materieel verlengd worden met een lagevloer tussendeel.


De tramlijn komt langs een kasteel (Château des Ducs de Bretagne).



Langs de rivier Loire is wel een leuk stukje.


Nogmaals het kasteel met het enkelgelede materieel.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1779 Gepost op: 08 August 2017, 10:19:43 »
Wat dia's van 8 augustus 1992 van de tram in München (Duitsland).
Zo'n 25 jaar geleden was de lagevloertram in Europa aan zijn opmars begonnen en dit zou het einde betekenen
van de klassieke tram uit de jaren vijftig en later.


Mr. 2484 en ahr. 3491 bij de halte Gräfstrasse in de Am Knie.


München had nog behoorlijk wat drieassers rijden uit de jaren 1957 -1965 van fabrikant Rathgeber.
Na de levering van de lagevloertrams (vanaf 1994) werden de meeste drieassers buiten dienst gesteld.
Zo'n 60 stuks zijn naar Brasov, Craiova en Bukarest in Roemenië gegaan. Het trambedrijf van Bukarest heeft zelfs de drieassers verbouwd tot vierassers.
Uiteraard zijn ze daar ook al lang verdwenen.


Mr. 2703 op de Maximilianstrasse.


Op de Orleansplatz.
Het is een van de drie prototypes lagevloertrams uit 1991. In 1999/2001 zijn deze 3 prototypes naar Norrköping in Zweden gegaan en daar
inmiddels niet meer in dienst.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1780 Gepost op: 09 August 2017, 08:39:51 »
Ook in Nürnberg reed 25 jaar geleden nog klassiek materieel bij de tram.


Een enkelgelede MAN zesasser  in de Ostendstrasse. De keienbestrating was hier nog aanwezig.


50 stuks van deze enkelgelede trams (bouwjaar 1962 - 1966) zijn naar Krakow (Polen) gegaan.


Ze zagen er niet allemaal even mooi uit. Een rijdende reclame bij de halte Hauptbahnhof.




Nürnberg had in 1976/77 een kleine serie Stadtbahn N gekocht. Deze enkelgelede tweerichting trams zouden in 1992 verlengd worden met een lagevloer
tussenbak. Ook deze trams zijn niet meer in dienst in Nürnberg en rijden nu eveneens in Krakow in Polen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1781 Gepost op: 16 August 2017, 11:11:46 »

Op 16 augustus 1992 reden er in Freiburg (Duitsland) nog tweerichting enkelgelede vierassers (GT4) gebouwd in de jaren 1962 - 1968.
Een paar jaar later waren ze verdwenen in Freiburg.
Op deze dia nadert mr. 120 de halte Hauptbahnhof.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1782 Gepost op: 09 September 2017, 10:15:33 »
Op 9 september 1992 nog wat PCC's in Den Haag gefotografeerd: 2 dia's gescand.


Lippe Biesterfeldweg (in de buurt van het eindpunt Kraayenstein).


Loosduinsekade.

Volgend jaar is het al weer 25 jaar geleden dat de PCC's in Den Haag buiten dienst gingen.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent


RdJ

  • Online Online
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1783 Gepost op: 12 September 2017, 07:33:29 »
12 september 1992
 
Europafestexpress met Anna N4 en N8 met pendelritten tussen Herzogenrath – Alsdorf – Mariadorf, ter gelegenheid van het afscheid van de stoomlocs bij de Cokesfabriek in Alsdorf.
 
De N4 en N8 staan met de Silberlingrijtuigen klaar in Herzogenrath

 

 

 
Het koersbord

 
Het rangeerwerk bij de Cokesfabriek in Alsdorf is overgenomen door diesellocs.

 
De Anna N1 met Umbauwagen

 
De N8 bij het omlopen in Mariadorf

 

 

 

 

 
En weer terug in Herzogenrath

 

 
De N8 nog ergens onderweg

 

 
En ook de N4

 
En de N4 achteraan de trein bij binnenkomst in Herzogenrath

 

 
 
Tot slot nog de rangerende 290.270

 
 
Groeten,
Ron
 
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper

RdJ

  • Online Online
  • Berichten: 211
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #1784 Gepost op: 19 September 2017, 07:39:01 »
19 september 1992
 
Vandaag de opendag ivm 150 jaar spoorwegen rondom Luik bezocht in Luik Kinkempois
 
Voornamelijk diesellocs, maar ook de 12.004 was aanwezig

 

 

 
 
Vlnr de 5001, 5129, 201.001 en 211.006

 

 

 

 

 
 
De 5530 en 5532

 
 
De 5001

 
 
En de 5001 samen met de 5129

 
 
En nog de 6041

 
De 6041 ziet er nu stukken beter uit dan in 1991:
NMBS 6041 in Luik Kinkempois in 1991 tussen het oprukkende onkruid


 
En nog 2 foto’s van de Break 329 in de nieuwe kleuren te Kinkempois

 
En bij Luik Guillemins

 
 
Groeten,
Ron
 
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper