Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:04:11
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 13:42:11
Her-(her-)beginnen
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:29:49
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
sncf231e
Vandaag
om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 09:52:39
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012 (gelezen 13185 keer)
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #15 Gepost op:
04 February 2018, 18:00:10 »
Vanmiddag de ketel iets meer aangekleed.
Zo zijn er diverse was luiken geplaatst, ook de aansluitingen voor de zandval pijpen zitten op hun plaats.
De over druk ventielen liggen nu ook op de ketel, de dynamo zit er op en de afname kraan zit op de
voorste dom.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #16 Gepost op:
05 February 2018, 18:38:12 »
Het is nu zaak om de vuurkist aan te brengen met de as la.
Deze is gemaakt van 0.5 mm dik kunststof, natuurlijk dienen er ook nu nog was luiken en diverse
snuisterijen aan gebracht te worden.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Zo komen we toch weer iedere dag een stukje verder bij het eind resultaat.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
wob
Offline
Berichten: 2871
Aachenau West
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #17 Gepost op:
05 February 2018, 18:54:31 »
Knap werk Kees!
Groet, Bas
Gelogd
apenkop
Offline
Berichten: 134
Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #18 Gepost op:
05 February 2018, 19:20:39 »
Mooi zo die vuurkist zo mooi erin gezet
Heb je die eerst in elkaar gezet en als geheel geplaatst of juist op de plaats in elkaar gefröbelt? Wat ik me dan afvraag is hoe je de maten zo precies in de hoogte kunt berekenen, lijkt me namelijk niet gemakkelijk om de afstand bovenkant flens tot onderkant ketel zo precies te bepalen. Vakwerk!
Gelogd
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #19 Gepost op:
08 February 2018, 13:16:59 »
Heren bedankt voor de reactie's.
De afmetingen van de vuurkist heb ik afgekeken van de oude ketel, ook is het zo dat de vuurkist aan de
bovenzijde halverwege de ketel zit.
De ronding aan de voorzijde van de vuurkist teken ik af aan de hand van het eindstuk van de ketel.
Later meer.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
apenkop
Offline
Berichten: 134
Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #20 Gepost op:
08 February 2018, 13:21:11 »
Duidelijk en eigenlijk zo eenvoudig als je er maar aan denkt. Blijf dit mooie modelbouw vinden
Gelogd
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #21 Gepost op:
08 February 2018, 16:57:27 »
Aan de voorzijde van de ketel ontbreken nog de 2 uitstroom buizen welke naar de schoorsteen gaan.
Natuurlijk mogen de regel stangen aan de linkerzijde van de ketel niet ontbreken.
Voordat dit soort leidingwerk geplaatst word, zit ik meestal eerst een 15 min naar oude foto's te kijken.
Het is zaak om het leiding / regelstang werk wat het meest tegen de ketel aan zit het eerst te plaatsen, dit
omdat het later steeds moeilijker word achter het leiding werk nog een leiding te trekken.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Later meer,
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #22 Gepost op:
09 February 2018, 10:07:29 »
Nadat de ketel toch weer is voorzien van een dunne laklaag, is het nu weer tijd om wat leiding werk te trekken.
Zo is er vanaf het ventielenblok links op de ketel het een en ander bij gekomen.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
De dynamo en de pomp in de linker omloop plaat zijn aangesloten.
Ook is het zo dat hoe kleiner de leiding, hoe lastiger het is om deze te plaatsen.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Op deze foto is de lamp onder de ketel ook nog zichtbaar, natuurlijk word deze ook nog weg gewerkt.
Wat ook nog een voordeel is van zo een ketel wissel is dat je alles kunt aanpassen.
Zo is de binnen diameter van de ketel 20 mm, laat ESU nu precies zo een maat speaker maken.
Door deze recht op in de ketel te plaatsen neemt deze niet veel ruimte in en kun je de gehele ketel
als klankkast gebruiken.
Later meer,
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #23 Gepost op:
09 February 2018, 16:19:28 »
Aan de rechterzijde van de ketel zijn er ook al ontwikkelingen.
Zo zijn de smeerleidingen van de locomotief er op gezet.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Dit is gewoon een lang stuk plak kunststof, je snijd er lange reepjes van met een minimale breedte.
Het laatste stuk laat je intact, dan niet geheel doorsnijden tot het eind.
Nu plak je de leidingen op de ketel en knip de de uiteinden er af.
Br 44-012
by
Edward Borgers
, on Flickr
Hierna plaats je nog een paar dwars stukjes die imiteren dat deze de leidingen op zijn plaats houd.
De leidingen hoeft niet helemaal strak langs de ketel te zitten, door het uitzetten en krimpen van de ketel
gaat deze op den duur vanzelf hangen.
Ook de naad van de vuurkist is weg gewerkt door er een klinknagel stripje overheen te zetten.
Later meer,
Kees.
«
Laatst bewerkt op: 14 February 2018, 11:45:55 door puntenglijder
»
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9885
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #24 Gepost op:
09 February 2018, 17:47:30 »
eeuuuhhhh je bedoelt de smeerleidingen? (elektra hangt onderlangs de omloop, met van die verdeelkastjes. Bij sommige duitse locs zijn die geel, in polen vaak rood/wit)
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #25 Gepost op:
09 February 2018, 18:02:02 »
Floris.
Je hebt gelijk, ik heb me vergist.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Eric B
Offline
Berichten: 7601
NS tijdperk II(c)/III
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #26 Gepost op:
09 February 2018, 18:22:07 »
Lekker bezig Kees!
Van welk merk zijn die klinknagelstrips?
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #27 Gepost op:
09 February 2018, 20:44:47 »
Die koop ik bij Piet Peetoom op de beurs in Houten.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Eric B
Offline
Berichten: 7601
NS tijdperk II(c)/III
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #28 Gepost op:
09 February 2018, 20:45:46 »
Dank je Kees.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
puntenglijder
Offline
Berichten: 5868
Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012
«
Reactie #29 Gepost op:
10 February 2018, 10:53:19 »
Hallo Eric.
Het is van Scale link, de SLF016.
Hopelijk maakt dit het zoeken wat makkelijker.
Hier toch nog een paar originele foto's.
Haar kleinere zusje de 44 011 in Nurnberg.
Br 44-011 Nurnberg
by
Kees Borgers
, on Flickr
En hier de 44 012 met een meet trein.
Br 44-012 mit mess zug
by
Kees Borgers
, on Flickr
Met dank aan de Eisenbahn stiftung.
De rechterzijde van de ketel heeft ondertussen ook wat leiding werk gekregen.
Br 44-012
by
Kees Borgers
, on Flickr
Br 44-012
by
Kees Borgers
, on Flickr
Ook de voor verwarmer is inmiddels aangesloten.
Kees.
Gelogd
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Ombouw Br 44-1166 naar Br 44-012