Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
Vandaag om 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
  

Auteur Topic: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd  (gelezen 2343 keer)

pinkf

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Gepost op: 14 januari 2018, 15:23:58 »
LS,

Ik wil mijn treinbaan gaan verlichten met ledstrips ipv. TL buizen.

Wat vragen:
1) Wat voor led-strips gebruik zijn zinvol te gebruiken? Zijn dat zelfklevende strips of strips te monteren met iets anders (en waarmee dan)? Blijft zelfklevend ook na lange tijd nog zelfklevend?
2) geven ledstrips net zoveel licht als TL verlichting?
3) Kan iemand me een bepaald merk led-strips aanraden? En waar worden die dan verkocht?

Voor mij is dit nog allemaal nieuw, vandaar.
Al vast dank voor de antwoorden.

mvg pinkf
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 17:34:20 door Bert van Gelder »
Hans, de Zwitserland liefhebber!

Website treinbaan https://treinbaan.click

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: led strip verlichting boven treinbaan
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2018, 16:24:53 »
2) geven ledstrips net zoveel licht als TL verlichting?
Als je er genoeg gebruikt wel. ;)
Als richtlijn kan je aanhouden dat de lichtopbrengst, het aantal lumen per watt, van leds ongeveer gelijk is aan die van TL. Dus als je b.v. dezelfde hoeveelheid licht wil hebben als van een 36W TL, dan moet je 36W aan ledstrips monteren.
Zoals de meute hier al weet ben ik een voorstander van TL omdat je met minder kosten veel makkelijker een boel licht krijgt. Een heleboel mensen zijn het niet met me eens, maar daar trek ik me niks van aan. ;D

PS: waarom stel je dezelfde vraag op 3 verschillende plekken? Dat is niet handig.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 16:27:57 door Klaas Zondervan »

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: led strip verlichting boven treinbaan
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2018, 16:41:02 »
Wat betreft TL-buizen ben ik het wel met Klaas eens.

Maar als je toch LED-strips zoekt:
Van bepaalde merken hebben ze die wel bij de bouwmarkt, maar zijn erg duur (secties van 0,5 m bijvoorbeeld).

Je kunt eens  kijken op de websites van ali express, of banggood.
Dat zijn Chinese sites die voor weinig geld LED strip op de rol leveren (bv. lengtes van 5 m).
Verzending vaak gratis, en als je bestelling onder de 22 euro blijft, geen invoerrechten.
Kwaliteit van die Chinese strips is wel OK.

HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: led strip verlichting boven treinbaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 17:31:50 »
(Huishoudelijk als moderator: ik heb de twee identieke vragen op de andere twee plekken weggehaald. Beter om het hier op één plek te doen.)

Inhoudelijk:

- Qua plakstrip: doet het een weekje goed, maar daarna.... Ik heb het bij mezelf al vrij snel met goede lijm vastgeplakt. Bij een tentoontellingsbaan zag ik een leuke oplossing: die hadden wasknijpers tegen de bovenkant aan geplakt (om de 30 cm) en daar de ledstrip ingeklemd.

- Ik heb zelf de strips in Verweggistan Oost (aliexpress) gekocht. Prima spul. Wel onder de 22 Euro blijven ivm invoerrechten.

- Je kan met kleuren spelen. Beetje geliger, beetje kouder, enz. Maar dat hangt er ook van af wat voor strips je koopt. Ik zou in ieder geval een "5050 60-per-meter warmwit" kopen, dat geeft een ongelofelijke bak licht. Misschien is 30/meter ook genoeg voor je. Een koudwitte ernaast (die hoeft niet zo sterk te zijn) en je hebt een redelijk realistische lichtkleur. Eventueel dan nog als derde een RGB strip met dimmertje om met kleuren te spelen.

- Trafo's zou ik in Nederland (of Duitsland ofzo) kopen. Als je googlet op "goedkope oplader uit china" en "oei, de boel stond in de fik"... Ook moet je opletten qua max vermogen dat een trafo kan verstoken. Dat tikt bij krachtige ledstrips soms nog best hard aan.

- Je hebt spatwaterbestendige strips met een plastic laagje eroverheen: die zijn niet veel duurder en zijn wel minder kwetsbaar. En ze passen in een wasknijper, mocht je naar die methode willen kijken.

Makkelijkste tip: ga eens langs de Action, daar hebben ze wel goedkope strips liggen. Dan kan je experimenteren. (Duurder dan aliexpress, maar je kan dan wel snel experimenteren).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2018, 17:45:04 »
ik gebruik al jaren ledstrips van de lidl...merk is livarnolux...als ze er weer zijn kosten ze 20 euro voor 5 meter.
met afstandsbediening voor veel verschillende kleuren. wel de strip even met bisonkit of andere lijm vastzetten....plakstrip laat los.
ik gebruik vier banen met leds voor een module van 60 centimeter...geeft echt genoeg licht!
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

ikbenik79

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2018, 19:08:13 »
Hallo

Ik ben wat minder te vrede over de lichtopbrengst van de ledstrips met de 5050 led 5 m strip met 300 leds (aliexpress) ten opzichte van de TL buis. Ledstrips hebben een ander doel gekregen. Heb het idee dat een TL buis nog steeds per watt meer lumen geeft dan een led strip per watt.

Ik ben over gegaan op
https://nl.aliexpress.com/item/NEW-free-driver-smd5730-panel-21W-LED-light-source-21W-5730-LED-PCB-21W-led-lamp/32243302805.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.fIRa0Q
15 watt versie.

Schakelende voeding gekocht op aliexpress 12 volt 15 ampere 11 euro. Wel goed laten koelen. De ruimte geven. Lucht ventilatie. Werkt al 5 jaar naar te tevredenheid.

Groeten ronald
ecos, NS , tijdperk 1924 tot nu.
Trix, hamo, roco, fleischmann, lima,
 LS models, rivarossi, electrotren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2018, 19:11:12 »
...geeft echt genoeg licht!
Dat is nou net een kwestie van persoonlijke smaak. Jij kan het voldoende vinden, maar ik wil er graag veel licht op hebben. Op tentoonstellingen kan ik vaak op meters afstand al zien wat voor verlichting er boven zit. En ik zie maar zelden een baan met ledstrips die naar mijn mening voldoende licht geven.
Mijn camera is hierin de scheidsrechter. Vaak verschijnt er een handje in beeld en dat betekent: er is weinig licht en daarom is er een lange belichtingstijd gekozen waarbij je niet meer uit de hand kan fotograferen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2018, 19:13:57 »
Hoi,

Kijk eens in dit draadje: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen. Heel veel informatie over de verschillende verlichtingssoorten.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2018, 23:28:51 »
Ik heb led strips boven mijn knutselplek hangen, prima. Maar waar ik nooit iemand over hoor, na een jaar is de lichtopbrengst al een stuk minder. En na 10 jaar......? Zo lang hangen ze nog niet, dus ... nog afwachten. TL balken gaan ook steeds minder licht geven, maar die vervang je eenvoudig. Een led strip opnieuw plakken is heel wat meer werk.
Eddy

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2018, 23:35:35 »
Maar waar ik nooit iemand over hoor, na een jaar is de lichtopbrengst al een stuk minder.
Heb je niet goed geluisterd want ik heb het wel eens vermeld. ;) De lichtopbrengst van leds gaat sneller achteruit dan van TL. De vraag is of dat bij een tentoonstellingsbaan de doorslag geeft. Daar maakt de verlichting minder branduren dan de huiskamerlamp.

EddyK

  • Offline Offline
  • Berichten: 397
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2018, 23:45:19 »
Heb je niet goed geluisterd want ik heb het wel eens vermeld. ;)
Er is ook zo veel te lezen  ;D
Maar toch zeker iets om rekening mee te houden.

In de bouwmarkten heb je nu ook van die LED-TL balken zeg maar, kosten net zo veel als ze wegen, bijna niets dus  ;)
Wordt doordat hij niets weegt gebruikt als mobiele bouwlamp overal in huis hier, maar zou hem niet aan het plafond willen... geeft echt te weinig licht.
Eddy

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2018, 00:02:20 »
Nou, zoals de meesten hier weten ben ik het wat leds betreft vaak oneens met Klaas.
Zou alleen met dat wat er op dit moment voorhanden is niet meer voor strips gaan maar voor de platen of led batten.
En wat betreft lichtopbrengst, het is niet meer zoals een aantal jaren geleden, de led heeft het stadium van minder lichtopbrengst per W allang achter zich gelaten. Pomp hier in mijn werkplaats uit 3 led batten van 50W een 12450 lumen wat idd in lumen minder is als de 2x 58W TL die ik eruit heb geflikkert, maar aan effectief licht is het wel meer aangezien er geen verstrooiingen in zitten naar het plafond..Het enige nadeel zijn net als bij TL de vaste lengtes van 120 en 150cm. En sorry Klaas voor de prijs?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2018, 13:38:55 »
Ben het met Klaas eens dat TL nog steeds meer lumen per Watt weet te geven dan (China) leds. Maar dat moet je wel op de baan krijgen. TL geeft licht aan alle kanten en led maar naar één kant. Dat is de reden dat mensen vaak met minder vermogen aan leds uit de voeten kunnen dan de TL die ze hadden.

En juist omdat led zo makkelijk te plaatsen en te richten is (gaat immers vanzelf ;D) en daarnaast goedkoop en makkelijk dimbaar is ben ik daar fan van. En dan voor wit het liefst de strips met de 5730 leds (soms ook 5630 genoemd). Dat zijn dezelfde als op de panelen van @ikbenik79.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2018, 13:43:09 »
Ledlicht geeft wel hele rare weerspiegelingen en schaduwen.
Je zou ledlicht moeten verstrooien, net zoals tl verstrooid is.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: LED-verlichting boven treinbaan, info gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2018, 15:39:38 »
......en daarnaast goedkoop en makkelijk dimbaar is ben ik daar fan van.
Aan dimbaar hecht ik geen waarde. Ik vind het een beetje tegenstrijdig dat je eerst voldoende licht installeert, en het vervolgens weer gaat dimmen.