Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Märklin Shop-in-Shop  (gelezen 47632 keer)

Albert Bas

• Offline Offline
Re: Märklin Shop-in-Shop
« Reactie #120 Gepost op: 17 January 2008, 08:44:38 »
Hallo iedereen,

Hebben jullie niet door dat dit een poging van Marklin is om zich te profileren als een exclusief merk (volgens mij zijn ze dat ook, consequent metaal toepassen).
Het is volgens mij ook om zich te onderscheiden t.o.v. opkomende merken als Mehano en Piko.
En vergeet de Internet concurrentie niet.
Van mij mogen ze met hun shop in shop, zolang ze de Nederlandse modellen ook in tweerail blijven produceren.
Ik zag trouwens op de beurs dezelfde prijzen als in de shop. Handel is handel, als je het niks vindt blijf je er toch gewoon weg.
Ik weet trouwens dat de VW/Audi dealer ook van de importeur een tweede showroom moest bouwen, Audi rijders worden niet graag door Polo rijders voor de voeten gelopen.
 8) mvrgr, Albert.

henk

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 17 January 2008, 09:30:24 »
Het enige wat dan nog rest is de (reserve)onderdelen-handel en reparaties meer en meer te gaan controleren. Zou me niets verbazen als je defecte Märklin-locje over een paar jaar niet meer bij Keuterman gerepareerd mag worden als je geen aankoopbon van een erkende Nederlandse shop of store kunt overleggen.

mvg,
Gert

Dat zou ik overigens niet raar of onblillijk vinden. Niet heel erg ook trouwens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 17 January 2008, 09:34:16 »
Blijft de vraag hoe dat nou juridisch zit. Men zit hier te speculeren en te schermen met klachten indienen bij de Nma maar zouden ze bij Märklin echt zo dom zijn om de regels te overtreden en een hoge boete te riskeren?
Dit soort constructies komen toch heel veel voor in de detailhandel en dan met name bij franchise formules. De winkelier zal toch echt moeten verkopen voor de prijzen die in het wekelijkse krantje staan wat heel Nederland in de bus krijgt. Verschillende ketens verkopen verschillende merken.
Overigens geeft mijn hofleverancier wèl kortingen t.o.v. de adviesprijzen.

Märklin staat een marge voor kortingen aan vaste klanten toe, maar ook die marge ligt vast en er mag niet mee worden geadverteerd.
Er is geen sprake van speculatie Rob. Verticale prijsbinding mag niet. Het zou ook niet erg moeilijk zijn om aan te tonen dat daarvan sprake is. De echte vraag is of de NMA zich druk gaat maken om de treintjeshandel. Hoe meer mensen daar vragen stellen, hoe groter die kans.

Gert1

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 17 January 2008, 10:00:18 »
Dat zou ik overigens niet raar of onblillijk vinden. Niet heel erg ook trouwens.

Maar het doel is natuurlijk om langs die weg dan de aankoop van Märklin-artikelen op beurzen als Houten te ontmoedigen. Zo van: "Natuurlijk maken wij uitstekende producten en gaat er niet gauw iets kapot. Maar wat áls er dan toch een keer iets mis is? Dan bent u toch maar wat blij dat uw geautoriseerde Märklin-handelaar u verder helpt? Märklin-modellen koopt u dus bij Märklin-shops en Märklin stores als u voor zeker kiest!"

Misschien moet ik maar eens in Oosterhout solliciteren, ik kan hun propaganda-materiaal zó schrijven.   ;D

mvg,
Gert

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #124 Gepost op: 17 January 2008, 10:16:54 »
"Natuurlijk maken wij uitstekende producten en gaat er niet gauw iets kapot. Maar wat áls er dan toch een keer iets mis is? Dan bent u toch maar wat blij dat uw geautoriseerde Märklin-handelaar u verder helpt? Märklin-modellen koopt u dus bij Märklin-shops en Märklin stores als u voor zeker kiest!"

Niet dat je daar dan wat mee op schiet hoor..... Mijn MäTrix DB 602 wacht al drie maanden bij Keuterman op een stekkertje, een stek-ker-tje! Treinstel gewoon bij de offciële Märklin-dealer (shop in shop) gekocht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

henk

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: 17 January 2008, 10:39:08 »
Ja, vandaar dat ik ook schreef dat ik het niet zo erg zou vinden.  Zo geweldig is de service niet. 8)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: 17 January 2008, 13:21:46 »
Hebben jullie niet door dat dit een poging van Marklin is om zich te profileren als een exclusief merk (volgens mij zijn ze dat ook, consequent

Oh, dat hebben we wel door, maar bij 'exclusief merk' denk ik aan Philotrain. Hun product is niet voldoende kwalitatief om voor exclusief door te gaan.

De vergelijking met Apple gaat gewoon niet op. Apple maakt spullen die heel gemakkelijk werken en er geweldig uitzien. Märklin maakt spullen die er niet zo goed uitzien als de (goedkopere!) concurrentie, met verouderde technologie. Of zijn hun motoren tegenwoordig net zo stil als die van Roco?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #127 Gepost op: 17 January 2008, 13:27:05 »
Märklin is zeker niet exclusief als het gaat om technische kwaliteit of superieure gedetailleerdheid.
Maar ze doen al meer dan 50 jaar hun stinkende best om ervoor te zorgen dat hun spullen technisch niet compatibel zijn met de rest van de merken. In die zin zijn ze zeker exclusief.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 17 January 2008, 13:29:33 »
Of zijn hun motoren tegenwoordig net zo stil als die van Roco?

- Peter

Ja.  ;D
Echt waar.
Märklin maakt meestal goed spul, soms een topstuk, soms een tegenvaller, net als de meeste merken. Niks exclusiefs aan. Alleen meet het merk zich graag een aura van exclusiviteit aan en een deel van de aanhang trapt daar in.
Net als met Apple zeg maar.  ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 17 January 2008, 13:34:41 door henk »

Gert1

• Gast
« Reactie #129 Gepost op: 17 January 2008, 13:38:49 »
Maar ze doen al meer dan 50 jaar hun stinkende best om ervoor te zorgen dat hun spullen technisch niet compatibel zijn met de rest van de merken. In die zin zijn ze zeker exclusief.

Tot voor kort was dat precies ook wat Apple deed. (Nu hebben ze daar ook Intel chips en kun je 'gewoon' Windows draaien op hun Macs).
Dus gaat het vergelijk wel op.

En eerlijk is eerlijk: het is best leuk om door zo'n Märklin store te wandelen en op je gemak al het moois te bekijken. Idem dito bij een echte Apple-winkel. Daar is het ook veel fraaier en lichter dan bij de zoveelste dozen-schuivende PC-shop.

mvg,
Gert

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #130 Gepost op: 17 January 2008, 16:24:59 »
Peter,

Philotrain is een klasse apart, handgemaakte messingmodellen kun je niet vergelijken met seriefabrikanten.
Maar de prijs is daar ook naar. ;D
groet, Albert.

Sebastian

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 17 January 2008, 17:32:15 »
De vergelijking met Apple gaat gewoon niet op. Apple maakt spullen die heel gemakkelijk werken en er geweldig uitzien. Märklin maakt spullen die er niet zo goed uitzien als de (goedkopere!) concurrentie, met verouderde technologie. Of zijn hun motoren tegenwoordig net zo stil als die van Roco?
100% akkoord
Alleen meet het merk zich graag een aura van exclusiviteit aan en een deel van de aanhang trapt daar in.
Net als met Apple zeg maar.  ;D ;D
 0% akkoord  >:(  ;)
Tot voor kort was dat precies ook wat Apple deed. (Nu hebben ze daar ook Intel chips en kun je 'gewoon' Windows draaien op hun Macs).
Dus gaat het vergelijk wel op.
juist Apple ondersteund industrie standarts wat microsoft niet doet - Microsoft wil overall zijn eigene formaten doordrijven..... dat je nu windows op een mac kan draaien is misschien handig voor overstapper en om programma's te gebruiken, waar de ontwikkelaar te onbekwaam zijn een OSX versie van te maken...  ;) maar het leukste en belangrijkste aan een mac is het eigene besturingssysteem MAC OSX, niet alleen het design en in geen geval dat er nu ook windows op geïnstalleerd kan worden....
maar das nu wel genoeg OT denk ik....  :D
« Laatst bewerkt op: 17 January 2008, 17:34:17 door Sebastian »

Gert1

• Gast
« Reactie #132 Gepost op: 17 January 2008, 17:51:41 »
Sebastian, je bent een echte Mac-fan merk ik. Wees gerust: thuis heb ik ook een Mac. Maar op mijn werk is het Windows wat de klok slaat.
Voordeel: zo kan ik goed vergelijken!   ;)

De strijd Apple vs windows heeft wel wat overeenkomsten met de strijd Märklin vs tweerail. Maar daar gaan we het hier verder niet over hebben.
Dit draadje gaat nu weer on topic verder over de Märklin shop-in-shops.

mvg,
Gert

Robertus

• Offline Offline
« Reactie #133 Gepost op: 17 January 2008, 23:53:25 »
Leuk,

Over exclusief gesproken.

Consumenten zijn soms hardstikke gek. Misschien is dat wel de reden dat Märklin zo goed verkoopt. Zouden ze de prijzen drastisch verlagen dan zouden ze, in tegenstelling tot wat je denkt, wel eens minder kunnen gaan verkopen i.p.v. meer.

Een hoop consumenten hebben nou eenmaal de perceptie dat duurder beter is en dat goedkoper dan dus automatisch synoniem is voor slechter.

Laatst op TV een test over gezien met bonbons op een vreetbeurs.
Dezelfde bonbons werden verkocht voor een hele hoge, normale en hele lage prijs.
Wat bleek: Voor de normale prijs werden er een zeker aantal dozen per uur verkocht, voor de hele hoge prijs ongeveer even veel maar voor de hele lage prijs bijna niks.
Vervangen we de bonbons voor Märklin treinen dan zou er wel eens precies hetzelfde kunnen gebeuren.

Ergo: Ik denk dat Märklin z'n klanten beter kent dan we denken.

Rob

P.S. Voor de basisbeginselen van de economie verwijs ik overigens naar het album 'Obelix & Co' uit de stripalbum reeks van Asterix. Daar kun je leren hoe je menhirs moet verkopen. Die beginselen zjn ook nu (zo'n 2000 jaar later) nog van toepassing.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 18 January 2008, 08:16:27 »
Ja, heel leuk, maar bonbons zijn geen modeltreinen. Bonbons koop je voor een handjevol euro's, voor modeltreinen ben je aanzienlijk meer kwijt. Het is geen impulsaankoop. Daarom zie je ook dat men zich eerst eens goed oriënteert, bijvoorbeeld op internet en dan kom je toch steeds dezelfde verhalen tegen.

Maar goed, de toekomst zal leren of deze strategie werkt voor Märklin.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40