Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Melkinrichting (melkhandel) H0  (gelezen 3085 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Melkinrichting (melkhandel) H0
« Gepost op: 11 januari 2018, 14:05:36 »
Een tijd geleden heb ik via Marktplaats een setje huisjes gekocht en daarbij zat ook een huisje van HollandScale. In bijna alle gevallen trek ik dan de hele handel uit elkaar en gebruik ik de onderdelen.

▲ Het huisje links ga ik verbouwen.


▲ Dit is een prima huisje, maar het was een slecht in elkaar geplakt exemplaar. Bovendien wordt het materiaal na verloop van tijd wat broos en breekt makkelijk af. Ook de luiken zaten op de verkeerde hoogte geplakt.


▲ Wat ik nog heb kunnen redden waren de raamkozijnen en de versiering boven de gevel.


▲ Ik besloot de gevel opnieuw te reconstrueren.


▲ Omdat de plaatjes baksteen vrij dun zijn (Wills SSMP231 Flexibele bakstenen) heb ik de gevel wat dikker gemaakt met styreen.


▲ Bij elkaar ziet het er weer een beetje uit als een winkelpand. De luiken laat ik weg maar ik vond nog wel een paar muurankers.


▲ En na een schilderbeurt.


▲ Het hoeft niet allemaal even netjes; het is immers geen nieuwbouw.

Om Ed's draadje niet te vervuilen heb ik de quote van @tbrandsma uit het draadje van @Tulpendaal hier naar toe gehaald.
Wim hoe heb je die glas in lood gemaakt, ik zoek ook nog een handige methode voor kleine raampjes


▲ Ooit, lang geleden toen er nog geen computers waren, geen lasercut en dus ook geen laserprinters, kocht ik ergens plastic folie waarop hekjes waren geprint. Eigenlijk onbruikbaar voor H0 omdat plastic folie erg glimt en ze waren op schaal N.


▲ Er zaten wel hekjes op in verschillende uitvoeringen.


▲ Enfin, je voelt 'm al aankomen.


▲ Achterkant ontdoen van verf, raampjes uitsnijden.


▲ Opplakken, beetje schuiven. Voor de onderkant van het kozijn gebruik ik overheadsheet. Nadeel is dat het minder goed plakt en het voordeel is dat de lijm er niet zo invreet, waardoor je snel beschadigingen krijgt.


▲ De randjes met een schaar afknippen. En ik zie nu pas dat ik wel eens wat netter mag werken.


▲ Eén glas-in-lood-raam. Met glasverf die vlaktes inkleuren lijkt me ondoenlijk.
Tot zover het glas-in-lood.


▲ Bij veel bouwpakketten kun je het interieur simuleren met een bedrukt stukje papier, maar persoonlijk ben ik daar niet zo van gecharmeerd.


▲ Ik heb de binnenkant voorzien met een raamwerk van vuurpijlstokken. Die dingen komen letterlijk gratis uit de lucht vallen en zijn erg goed bruikbaar tegen het kromtrekken van mijn gevel.


▲ Een beetje snijden en plakken en je hebt met wat rommel al snel een interieurtje bij elkaar gefröbeld.


▲ En een beetje verlichting doet ook een hoop.
Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 14:56:33 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rieks

  • Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 505
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
Re: Melkinrichting H0
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2018, 14:14:40 »
Leuk gemaakt dat glas in lood.

wel een beetje verwarrende titel.
Ik verwachtte een inrichting van een melkstal op de boerderie :D

Mvg Rieks
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2018, 14:57:26 »
Om verwarring te voorkomen heb ik de titel ietwat aangepast.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2018, 18:14:49 »
Wim, bedankt en grappig eigenlijk gebruik ik dezelfde techniek voor gekleurd glas in lood vensters. Bij jou geeft het de inpressie of je gaas of zo iets gebruikt hebt (y) (y)
Gr. Joke

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2018, 18:52:49 »
Wim, bedankt en grappig eigenlijk gebruik ik dezelfde techniek voor gekleurd glas in lood vensters.
Heb je daar ook een voorbeeld van? Vind ik wel interessant om te zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2018, 20:46:15 »
Mooi gedaan!  (y) Zeker ook de bovenlichten van de ramen, dat is een mooi idee!  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2018, 21:07:10 »
Hoi Wim,
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57366.msg3221796859.html#msg3221796859

Bij de vensters zijn de echte vensters van het orginele huis gebruikt, als print op overhead folie. De raam spijlen doe ik dan erna met styreen strips op zodat er weer diepte ontstaat.

Bij deze vensters ben ik nog niet helemaal tevreden, misschien gaan ze nog een keer over. De bovenkanten zijn ok, maar onder niet.

Gr. Joke

ps het schilderen van de nieuwe gevel is overigens zeer goed getroffen.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2018, 21:08:53 door Tulpendaal »

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2018, 09:35:02 »
Overheadsheets gebruiken is inderdaad een -en in jouw voorbeeld een behoorlijk geslaagde- mogelijkheid. Als je tijd hebt, wil ik wel een keer een close-up zien.
Op dit moment ben ik bezig om glas-in-lood te maken door het lood met een mesje in het glas te krassen en dat met zwarte verf te vullen.

ps het schilderen van de nieuwe gevel is overigens zeer goed getroffen.
Dankjewel. Ik meng de bakstenen met rood en een beetje zwart anders krijgen alle huizen dezelfde kleur baksteen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2018, 13:06:25 »
Tussendoor nog even een vervolg:


▲ Waarom dat is weet ik niet, maar de originele achtergevel heeft veel kleinere ramen dan de voorgevel.
(Rechts op de foto de vorige voorgevel.)


▲ De ramen moeten er sowieso uit. Omdat ik er wat grotere ramen in wil zetten en de originele achtergevel gebruik als mal.


▲ Grotere ramen en in het midden een deur die uitkomt op een veranda. Een veranda was vroeger de plek waar de was kon hangen, een vuilnisemmer stond en wat lege flessen. Tsja, grotere ramen geeft ook meer zicht op de binnenkant. Het zou dus best kunnen dat ik me laat verleiden om er toch een interieurtje in te maken.


▲ De verf moet nog wat drogen, maar de achtergevel van de melkhandel nadert zijn voltooiing.


▲ Nog wat zooi op de veranda en wat gordijntjes achter de ramen en dan kan het dak erop.  8)


▲ En een nieuw dak vast passend gemaakt. Het originele dag is tijdens de sloop verloren gegaan. Er moeten natuurlijk nog schoorstenen op en meer dingen die op een dak zitten zoals bijvoorbeeld een dakraampje.


▲ En natuurlijk de gebruikelijke zooi die mensen nou eenmaal op een vensterbank zetten zoals plantjes en likeurflesjes en velours gordijnen. De porceleinen boerinnetjes waren op.


▲ Het is nog niet veel bijzonders, maar het is een aanbouw en hij staat al vast in de grondverf.


▲ Het zit nog met plakband aan elkaar, maar achter op het binnenplaatsje komen natuurlijk nog melkbussen, vuilnisbakken en andere rotzooi, maar dat kan ik pas doen als het spul op een ondergrond staat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2018, 13:13:55 »
Leuk draadje om te volgen, hoe heb je de tekst op de zijmuur gekregen Wim? Ziet
er goed uit
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2018, 16:16:46 »
...hoe heb je de tekst op de zijmuur gekregen Wim? Ziet
er goed uit
Dankjewel.
De baksteen muren schilder ik eerst grijs (cementkleur) en dan ga ik er met een baksteen-kleurige drybrush overheen. In dit geval heb ik voordat ik er met baksteen-kleur overheen ging, eerst met afwrijfletters de tekst erop gezet. Daarna met een drybrush baksteen-kleur er overheen (dus ook over de letters) en vervolgens de letters er weer af getrokken. Dan blijft de lichte cementkleur zichtbaar in de vorm van de tekst.


▲ Afwrijfletters gebruik ik wel vaker om teksten op muren te krijgen. Bij deze twee pakhuizen heb ik de afwrijfletters over de bakstenen gezet en dat oogt veel strakker. Maar strak vind ik niet altijd even mooi.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2018, 16:18:50 »
Heel fraai, dank voor de tips, komen van pas. (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2018, 16:38:46 »
Gaaf stukje werk Wim! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2018, 20:39:08 »
Toen ik de eerste plaatjes zag van de huizen had ik niet dit resultaat verwacht.  (y) Hoe heb je trouwens de luiken er zo mooi afgekregen? Je ziet er helemaal niets meer van, geen lijmresten en zo.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Melkinrichting (melkhandel) H0
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2018, 18:27:54 »
Dank voor jullie complimenten.
Hoe heb je trouwens de luiken er zo mooi afgekregen? Je ziet er helemaal niets meer van, geen lijmresten en zo.
Dat lijkt maar zo. Het verwijderen van die luiken zou blijvende schade veroorzaken. Bovendien wordt het materiaal (waarschijnlijk door UV-straling) erg poreus en breekt snel af. Als je dit draadje helemaal terugleest, ik heb de gevel opnieuw gemaakt: van styreen een nieuwe gevel uitgesneden en daar overheen bakstenen geplakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing