Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 22:11:13
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Dwergsein
Vandaag om 22:06:57
Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Marco1044
Vandaag om 21:58:50
Dönsdorfer Bauberichte door Freek Jonkers
Vandaag om 21:54:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 21:52:39
Artitec plan U, materieelbespreking door henk
Vandaag om 21:50:28
Trix class 66 stationair toerental door Frans v H
Vandaag om 21:42:50
Roßnitz door Dennis.
Vandaag om 21:39:07
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:15:48
De fabriek - Spoor 0 door Noordernet
Vandaag om 21:15:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 21:04:38
Taxatie Märklin H0 verzameling door Gerald W. Kaman
Vandaag om 20:32:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 20:21:54
De Blustrein door Thom
Vandaag om 20:18:26
Wie herkent/heeft deze pendel print (beschrijving of schema) door wmrail
Vandaag om 20:14:44
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:53:58
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:02:18
Van China naar Tilburg door NS1220
Vandaag om 19:01:48
LS Models 49100 en 41071 / WL type P slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 18:51:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:48:15
Oriënt Express in Nederland vandaag door KNed
Vandaag om 18:45:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Aford
Vandaag om 18:20:04
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 18:02:33
Spoor 1 Donderbus binnenverlichting inbouwen door Bram57
Vandaag om 17:32:41
Falkenheim door Frans Peeters
Vandaag om 16:24:06
[TV] Andere Tijden Special: De Europese treindroom (28-06-2021) door BartvD
Vandaag om 15:57:16
Nederlands station (Groningen) in model. Wie heeft interesse? door MOVisser
Vandaag om 15:48:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:26:37
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:44:51
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:34:13
  

Auteur Topic: Kranenberg, een exercitie in code 70  (gelezen 97829 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #600 Gepost op: 12 april 2021, 11:17:47 »
Tijd om noten te rapen.
 
Ik vond die emplacementslampen juist wel een wat oudere sfeer uitstralen door het gebruik van de vakwerkmast. Overigens behoor ik niet tot het type dat heel exact probeert te zijn om bijvoorbeeld alles exact kloppend te krijgen met een bewust gekozen datum, maar voor mij is de sfeer belangrijk, dus tuft er de 23.105 (opleverdatum dec 1959) rond naast klasse 3 (opgeheven in 1956) plan E en plan D samen met een turqoise 1100 rond. Het zelfde geld ook voor al het NS stoom gebeuren.

Maar goed de lampen. Ik heb een aantal Eisenbahn journal sonderausgaben over duitse stoomloks. Emplacementsverlichting op vakwerkmasten komen al heel vroeg voor. De bakarmaturen zie ik voor het eerst verschijnen in 1957 op een perron. De eerste foto met dat type armatuur op een emplacement heeft als bijschrift zomer 1960, weliswaar is dat een armatuur dat aan een draad hangt, maar op latere foto's is te zien dat het een type is dat dan ook op vakwerkmasten zit. Pas vanaf 1965-1966 duikt dit type armatuur veelvuldig op. Of dat komt omdat ze dan pas echt gebruikt worden, betwijfel ik omdat het grootste deel (>80%) van de foto's na 1965-1966 gemaakt zijn. Dus denk ik zelf dat de kans om een dergelijk armatuur op een foto te zien pas na 1965 waarschijnlijk wordt. Ik zelf denk dus dat dit type armatuur ergens eind jaren 50, begin jaren 60 is geintroduceerd. Dus keurig passend met de sfeer van de periode die ik in alle vrijheid probeer te benaderen.

Tijd om het noten rapen achter ons te laten en weer van de hobby te genieten.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 12 april 2021, 11:19:26 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #601 Gepost op: 23 mei 2021, 21:40:17 »
Het was een tijd rustig, voorjaar, tuin, en andere klussen die ook moeten.

Maar we hebben wel bezoek gehad, Andre, een forumgenoot, wilde wel eens langs komen. In eerste instantie om een kleinigheid aan een lokje te repareren, maar daarna nog een paar keer om met zijn eigen loks op Kranenberg te rijden. Een van die locs is een Philotrain NS 1700, een echt snoepje. Helaas reed zij voor geen meter. Nadat Andre haar had laten nakijken, nog een keer geprobeerd. Wederom was het resultaat slecht. Omdat ik in een overmoedige bui was, het aanbod gedaan om er zelf eens naar te kijken.

Kortom dat heb ik geweten, het was een recalcitrante dame. Nu achteraf weet ik wel zo'n beetje wat er aan de hand was, maar dat is wel een ontdekkingsreis geweest.

De dame in kwestie.


Als eerste maar eens naar de stroomopname gekeken, ik weet van mijn NS 2100, dat daar best het een en ander te verbeteren valt. Er was al een ESU decoder ingebouwd en extra slepertje op twee tenderwielen aangebracht, maar de electrische verbinding tussen tender en loc was verbroken, dus dat hersteld. Verder weet ik uit ervaring dat de aan de tenderkant de stroomopname gaat via de punten van de tenderwielen, dat is niet super betrouwbaar, dus extra contact slepers op de assen aangebracht. Verder bleek ook het remwerk van de lok niet helemaal recht te zitten en maakte dat soms sluiting op een van de wielen, dat ietsje verbogen. Het zelfde gold ook voor het remwerk op de tender, dat maakte ook erg makkelijk contact op de verkeerde plek.


Helaas weinig verbetering. maar er was nog wat anders, de lok ,vooral bij het vooruit rijden, maakte een fors ratelend geluid. Verder was de trekkracht zeer slecht. Het ratelen werd veroorzaakt doordat de kardanas tussen de loc en tender de bovenkant van de doorvoer in de vuurkist naar de worm raakte. Daardoor werd ook de achteras licht opgetild. Uiteindelijk de knoop door gehakt en toch de loc zelf maar eens opengemaakt.
Het was gelijk duidelijk wat er aan de hand was, de klauw van de cardan en de as van de worm zaten niet goed meer, waardoor het geheel aanliep op het loden gewicht aan de bovenkant van de vuurkist en waardoor ook de cardanas tegen de bovenkant van de opening aanliep.


Uiteindelijk bleek het lager van de as losgeraakt uit de twee lipjes waarin het vastgeklikt kon worden. In eerste instantie ook nog een extra lus van fosforbrons gemaakt om te voorkomen dat het lager weer los kon komen. Dat heb ik later toch weer verwijderd na dat ik de lagerhouder iets meer samen geknepen had. De lus veroorzaakte weer zijn eigen problemen, bleek later.


Dus na veel gedoe, met puzzelen en ieder keer maar weer de handel loshalen, iets veranderen, in elkaar zetten en weer proberen, loopt ze nu goed. Ze is geen superkracht, maar op Kranenberg komt ze nu toch met twee Artitec c12 rijtuigen de meeste hellingen (2%) op. Op de vlakke baan trekt ze wat meer, maar Kranenberg is niet vlak. Nog een punt van aandacht is de grootte van de wielen in het voorloop draaistel, die zijn nu op correcte grootte, maar daardoor is de minimum boogstraal toch wel 70cm. Om de kans op kortsluiting te verminderen aan de binnenkant van de chassisbalken een klein stripje zwarte tape aan gebracht.
Maar nu rijdt zij ook haar rondjes, wel jammer dat het tijdelijk is.


Achteraf waren de problemen de volgende zaken;
  • Matige stroomopname
  • Kortsluiting op het remwerk
  • Wormas lager dat niet vast bleef zitten in de lagerhouder

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2021, 22:07:27 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #602 Gepost op: 23 mei 2021, 21:56:39 »
Dat was een hele operatie dr. Meino, mooi dat het gelukt is  (y)

Een 1700 staat ook nog hoog op mijn wensenlijst, als zijnde één van de locseries die in het begin van de jaren 50 tussen Alkmaar en Hoorn werden ingezet.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #603 Gepost op: 23 mei 2021, 21:59:32 »
Ook nog een paar filmpjes van het bezoek van de 1700.

<a href="https://www.youtube.com/v/eUZBEYUZc78" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/eUZBEYUZc78</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/STk-IXEQQug" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/STk-IXEQQug</a>

<a href="https://www.youtube.com/v/HANtGl8XZ1w" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/HANtGl8XZ1w</a>

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #604 Gepost op: 23 mei 2021, 22:03:34 »
Dat was een hele operatie dr. Meino, mooi dat het gelukt is  (y)

Een 1700 staat ook nog hoog op mijn wensenlijst, als zijnde één van de locseries die in het begin van de jaren 50 tussen Alkmaar en Hoorn werden ingezet.

Laat dat dr maar weg ;D, ik ben gewoon een volhardende prutser, het lastigste was, dat het niet mijn loc is, dus enige voorzichtigheid is geboden. Maar ik ben eerlijk, je wordt er wel hebberig van, dus deze, of nog beter de NS1800, staat nu ook op mijn verlanglijst.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5602
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #605 Gepost op: 24 mei 2021, 20:01:00 »
Prachtig Meino!

Karst Drenth heeft het ding ook eens goed onderhanden genomen en zo is er een prima rijvaardige loc ontstaan. Het belangrijkste was het voorloopstel, daar is weinig speelruimte zoals je vertelde.

Zelf ben ik er ook aan begonnen, maar heb het nog niet af kunnen maken (meer omdat ik de benodigde spullen niet had. Die zijn er inmiddels, dus je zou zeggen 'waar wacht je op' ). Ik wil er meteen geluid in maken en de lampjes voorzien van verlichting. Nog genoeg te doen.

Hoe dan ook, als je het ding dan uiteindelijk ziet rijden is het wel echt een plaatje, prachtig. Mooi opgelost!

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #606 Gepost op: 24 mei 2021, 20:49:28 »
Tom

Heb je enig idee waar je het speakertje laat?  ??? Ik heb lopen piekeren om er een stay-alive met tantaal condensators in te bouwen, maar daar is gewoon geen plek voor. Er zit nu een ESU Micro lopi V4 in, gewoon omdat er te weinig ruimte is. Misschien voor in de ketel, maar die is erg smal van binnen.
Dus ben ik wel erg benieuwd hoe je dat wilt gaan doen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5602
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #607 Gepost op: 25 mei 2021, 08:49:24 »
Ik heb een speakertje van www.youchoos.co.uk die èn heel klein is èn halfrond loopt, zodat deze voor in de ketel geplaatst kan worden. Dat in combinatie met een Loksound Micro van Esu.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Wensenlijst: Groene BB, Rhijnboog, Zeppelin

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #608 Gepost op: 25 mei 2021, 16:37:48 »
Dat zijn inderdaad heel kleine speakertjes. Ik ben benieuwd, je laat het hopelijk wel zien hier op het forum.
Die ESU micro Lopi zal wel passen achter de motor, alhoewel ik zelf hem er van verdenk dat hij net iets te weinig vermogen kan leveren voor de gebruikte motor. Als ik de motor as vasthoud, dan slaat de decoder af en gaat schokken (ongeveer 10 x per sec). Waarschijnlijk door de kortsluitbeveiliging. Dus de stall stroom is te hoog voor de micro Lopi. Bij normaal rijden met een lichte trein gaat het prima, maar ik heb het gevoel dat als de lok hard moet werken dat hij nog steeds meer stroom van de decoder vraagt dan die kan leveren. Vooral als de lok nog koud is.
Maar dat is alleen mijn gevoel, en verder zijn de toleranties bij ieder lok en decoder net wat anders, dus dat kan weer net even anders uitpakken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 9645
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #609 Gepost op: 25 mei 2021, 18:42:27 »
LokSound micro ( 4 & 5 ) past onder de tender.
De bijbehorende SugarCube past in de Tender, achterin of boven de cardan.

Ooit eentje zo omgebouwd. Veel en niet leuk werk  :P

Grtzz,
Karst

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4097
Re: Kranenberg, een exercitie in code 70
« Reactie #610 Gepost op: 21 juni 2021, 16:27:22 »
Beste Meino,
Nou ik weet zeker dat de NS 1703 meerdere keren terug zal keren om op jouw modelbaan dienst te gaan doen!
 ;)