Doel:€250.00
Donaties:€42.50

Per saldo:€-207.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:40:00
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:55:57
Bouw diorama tolhuisje aan de tramlijn van "Ol Graitje". door roadster36
Vandaag om 02:24:07
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door dennie
Vandaag om 01:45:47
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door ArjanB
Vandaag om 01:39:26
Wat kan je precies doen met Railcom? door Hasenwald
Vandaag om 01:09:13
Trafo en afvlakking door spock
Vandaag om 00:55:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 00:45:57
CS1 kan alleen eerste 4 functies aansturen, Roco NS2400, 3-rail digitaal. door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:14
Ballaststof (grootspoor), gevaarlijk bij inademen door Thom
Vandaag om 00:38:42
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door prutser
Vandaag om 00:12:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:07:30
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
10 april 2021, 23:48:06
Projekt 083-338 door 44
10 april 2021, 23:46:11
VIRM, traptree ontbreekt. Valt dit te repareren? door Chris
10 april 2021, 23:35:49
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
10 april 2021, 23:35:43
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 april 2021, 23:23:26
Raadplaatje door Jewannes
10 april 2021, 23:23:08
Verbinding van lange blokken. door Jan-Peter
10 april 2021, 23:22:44
LS Models Pullman rijtuig: ontsporing door Rondje_HO
10 april 2021, 23:00:36
Weer een nieuwe nachttrein door R v/d Hoven
10 april 2021, 22:58:50
Modelspoorbaan Fleischmann door NS264
10 april 2021, 22:57:05
Advies voor de aanschaf van een NS E-lok, 1100, 1200 of 1300, periode '81-'82 door Rondje_HO
10 april 2021, 22:51:03
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
10 april 2021, 22:43:18
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Daan!
10 april 2021, 22:15:32
BNLS-modules: "Tauernbahn" [ÖBB] door Eegtrain
10 april 2021, 22:08:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
10 april 2021, 22:05:58
Ideeën en mening gevraagd voor baanplan/uitbreiding Nederlandse baan HO Nederdam door jandcargo
10 april 2021, 21:43:18
NS D 4101-45 spoor 0 door 1795
10 april 2021, 21:33:49
Nederlandse telefoonpalen? door Seinhuis
10 april 2021, 21:21:37
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 130932 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1600
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #600 Gepost op: 25 februari 2021, 04:19:04 »
Mijn blauwe Artitec 1300 doet alleen even zenuwachtig met de panto's als de stroom op de rails aan gaat. Verder werkt het prima. Ook bij de inmiddels uit elkaar gehaalde grijs/gele 1300 niet deze symptomen gezien.

Is het de gehele verlichting? Of alleen de top seinen/cabineverlichting? Of juist de onderste seinen die gaan flipperen? Aangezien de onderste seinen door de ESU decoder worden bediend en de top seinen door de SUSI print, kan dit de oorzaak wellicht aan het (knipperende) licht brengen.

Die panto's zijn echt gaaf inderdaad. Maar ik merk al dat ik de andere elektrische locs nu 'saai' vind, want die hebben geen panto's die digitaal de horlepiep kunnen dansen :( Bij treinstellen is het niet echt 'nodig', die wisselden niet van panto bij het kopmaken toch? Gewoon bij opbouwen aan begin van de dienst ienemienemutte welke panto omhoog ging en dat bleef zo tot einde dienst dacht ik. Ook was/is het niet nodig twee panto's tegelijk omhoog te doen bij het optrekken ivm het lagere benodigde vermogen via de bovenleiding.

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19681
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #601 Gepost op: 25 februari 2021, 07:55:17 »
Even geprobeerd en bij stroom op de baan zetten, gaat het alleen om de topseinen. Zal als het onderweg gebeurt ook wel zo zijn.

Nog een vraag. Als ik de pantografen bedien, dan komt er een begeleidend geluid, ook als het geluid verder niet is ingeschakeld. Dat is normaal?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #602 Gepost op: 25 februari 2021, 09:35:45 »
Ja dat is helaas normaal.
Bij het grote voorbeeld tig keer stroomafnemers opgezet en weer neergelaten maar die kraakgeluiden zijn mij nooit
opgevallen.
Ik heb de indruk dat men bij het opnemen en verwerken van de geluiden de volumeverhoudingen niet goed verwerkt heeft waardoor relatief zachte geluiden in verhouding veel te hard hoorbaar zijn en harde soms weer te zacht.

Grtz. Frits

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #603 Gepost op: 25 februari 2021, 10:02:27 »
Maar ik merk al dat ik de andere elektrische locs nu 'saai' vind, want die hebben geen panto's die digitaal de horlepiep kunnen dansen :( Bij treinstellen is het niet echt 'nodig', die wisselden niet van panto bij het kopmaken toch? Gewoon bij opbouwen aan begin van de dienst ienemienemutte welke panto omhoog ging en dat bleef zo tot einde dienst dacht ik. Ook was/is het niet nodig twee panto's tegelijk omhoog te doen bij het optrekken ivm het lagere benodigde vermogen via de bovenleiding.

Mvg,

Robert
Bij mat 64 gaat bij het kopmaken de stroomafnemer wel plat en weer omhoog bij het gereedmaken van het trienstel vanuit de andere cabine.
Bij overige treinstellen mat46, mat54, sprinter, ICM, IRM, etc. blijft ook bij kopmaken de stroomafnemer op staan.
Welke stroomafnemer dat is wordt bepaald door de stand van de keuzekraan welke zich bij de snelschakelaar bevind.
Er kan dus niet vanuit de cabine voor stroomafnemer 1 of 2 worden gekozen.
Normaal komt slechts 1 stroomafnemer op bij treinstellen en is de andere reserve.(Bij 4tjes mat 46 en mat54 2 van de 4 stroomafnemers)
Bij wegzetten van treinstellen staan de stroomafnemers in de regel ook tegen de draad zodat de compressor ervoor zorgt dat de luchtvoorziening op peil blijft zodat het stel snel weer inzetbaar is.

Overigens komt het dansen van de stroomafnemers van mijn Artitec 1300 tijdens het rijden wel eens voor bij korte stroomonderbrekingen.


Grtz. Frits

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 678
  • mekkerend het leven door
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #604 Gepost op: 25 februari 2021, 10:08:07 »
Off topic:
Hoe gaat het bij grensoverschrijdende treinstellen?
en weer on topic
Groet,

Gerard

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #605 Gepost op: 25 februari 2021, 10:23:00 »
Overigens komt het dansen van de stroomafnemers van mijn Artitec 1300 tijdens het rijden wel eens voor bij korte stroomonderbrekingen.

Hier ook. Je bent dus niet de enige Henk. Ik heb me er nog niet aan gestoord, omdat ik vermoed dat het beter gaat wanneer de baan weer eens goed wordt schoongemaakt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19681
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #606 Gepost op: 25 februari 2021, 10:32:34 »
Ah, de baan is hier brandschoon, maar het model heeft natuurlijk twee jaar in een doos gezeten. Zal de wielen en stroomafnemertjes eens reinigen.

Ja dat is helaas normaal.

Okay, kan altijd de luidspreker nog ontkoppelen als het me heel erg gaat tegenstaan. Het geluid boeit me verder niet zo. Aan en uit via f1 verloopt bij mijn exemplaar ook niet helemaal vlekkeloos trouwens. Zal we te snel hebben in- en uitgeschakeld.

Off topic:
Hoe gaat het bij grensoverschrijdende treinstellen?
en weer on topic

Dan is er altijd een sluis, een korte onderbreking van de rijdraad. Voor de sluis de ene stroomafnemer omlaag, na de sluis de andere stroomafnemer omhoog. Bij de overgang tussen verschillende stroomsystemen in Nederland (HSL, Betuweroute, havenspoorlijn) gaat het precies zo.

Maar tijdelijk twee stroomafnemers tegen de draad heeft bij mijn weten te maken met het vermogen dat zware treinen nodig hebben om weg te komen. Treinstellen zijn niet zo zwaar en als er geen tweede stroomafnemer geschikt is, zoals bij sommige grensoverschrijdende locs en treinstellen, dan houdt het op neem ik aan.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 10:44:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19681
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #607 Gepost op: 25 februari 2021, 12:53:48 »
Nog even doorvragen.
Is het bij alle modellen zo dat bij het inschakelen van de baanspanning de pantografen wat heen er weer gaan en de topseinen een paar seconden willekeurig aan en uit?
Als dit tijdens het rijden gebeurt, lijkt het te maken te hebben met een korte stroomonderbreking. Zit er een voorziening in de loc die de functies aan de praat moet houden tijdens een korte stroomonderbreking, zoals vaak bij geluidmodellen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #608 Gepost op: 25 februari 2021, 13:08:58 »
Maar tijdelijk twee stroomafnemers tegen de draad heeft bij mijn weten te maken met het vermogen dat zware treinen nodig hebben om weg te komen. Treinstellen zijn niet zo zwaar en als er geen tweede stroomafnemer geschikt is, zoals bij sommige grensoverschrijdende locs en treinstellen, dan houdt het op neem ik aan.

Bij de NS 1600 is het voorschrift 2 stroomafnemers op bij vertrek een tijdje ingetrokken geweest omdat deze loc een
dubbel schuitje hebben en daardoor een groter contactoppervlak.
Echter op een gegeven moment heeft men in Den Helder infrarood foto's gemaakt van de daar opgestelde DDM 1 stammen en toen bleek dat er bij de stroomafnemers duidelijk te zien was dat de plaats waar de stroomafnemer tegen de draad duidelijk een hogere temparatuur was ontstaan.
Aangezien de 1600 ook bij optrekken veel hogere stromen trekt dan 1000/1100/1200/1300 en 1500 werd 2 stroomafnemers bij vertrek ook bij de 1600 wederom ingevoerd.
Deze moet dan bij het bereiken van 30 km/u weer worden neergelaten.
Grtz. Frits

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #609 Gepost op: 25 februari 2021, 23:40:40 »
Volgens mij is het precies andersom.
Juist een 1600 met een relatief "verliesvrije" chopper zou bij lage snelheden veel minder stroom moeten trekken dan een 11/12/1300 met weerstandsinstallatie.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1600
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #610 Gepost op: 26 februari 2021, 02:28:09 »
De 1100, 1200, 1300 en 1500 hadden dacht ik ook dubbele schuitjes. De 1000 ook met de latere stroomafnemers. Zelfs de motorpost (mP 3000) en Plan T hadden dubbele schuitjes dacht ik.

Is er al verbetering met de flipperende panto's bij jouw 1300 Henk? (om het draadje weer op het juiste spoor te zetten :P )

Mvg,

Robert




henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19681
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #611 Gepost op: 26 februari 2021, 06:11:16 »
Nee, begin er ook genoeg van te krijgen.  :(
Zijn er wel exemplaren die geen krimp geven als de stroom op de baan komt, laat staan tijdens het rijden. Dan weet ik of ruilen voor een ander exemplaar zin zou hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #612 Gepost op: 26 februari 2021, 06:20:53 »
Heb je de vraag aan Artitec gesteld?
Martijn

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19681
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #613 Gepost op: 26 februari 2021, 08:11:34 »
Dat gaat uiteraard de winkel worden.
Maar ik probeer hier op basis van ervaringen van medehobbyïsten te achterhalen wat die het ‘normaal’ met deze loc vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2763
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #614 Gepost op: 26 februari 2021, 08:39:51 »
Na

Ik snap dat de winkel het aanspreekpunt is voor garantie en je kan alle locs in de winkel testen. Maar als de producent, die zijn eigen product het best kent, kan zeggen wat mogelijk de oorzaak is.

Dat betekent niet dat je het dan maar zelf moet oplossen, maar ik zou die nieuwgierigheid hebben.

m
Martijn