Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 190842 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #600 Gepost op: 25 februari 2021, 04:19:04 »
Mijn blauwe Artitec 1300 doet alleen even zenuwachtig met de panto's als de stroom op de rails aan gaat. Verder werkt het prima. Ook bij de inmiddels uit elkaar gehaalde grijs/gele 1300 niet deze symptomen gezien.

Is het de gehele verlichting? Of alleen de top seinen/cabineverlichting? Of juist de onderste seinen die gaan flipperen? Aangezien de onderste seinen door de ESU decoder worden bediend en de top seinen door de SUSI print, kan dit de oorzaak wellicht aan het (knipperende) licht brengen.

Die panto's zijn echt gaaf inderdaad. Maar ik merk al dat ik de andere elektrische locs nu 'saai' vind, want die hebben geen panto's die digitaal de horlepiep kunnen dansen :( Bij treinstellen is het niet echt 'nodig', die wisselden niet van panto bij het kopmaken toch? Gewoon bij opbouwen aan begin van de dienst ienemienemutte welke panto omhoog ging en dat bleef zo tot einde dienst dacht ik. Ook was/is het niet nodig twee panto's tegelijk omhoog te doen bij het optrekken ivm het lagere benodigde vermogen via de bovenleiding.

Mvg,

Robert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #601 Gepost op: 25 februari 2021, 07:55:17 »
Even geprobeerd en bij stroom op de baan zetten, gaat het alleen om de topseinen. Zal als het onderweg gebeurt ook wel zo zijn.

Nog een vraag. Als ik de pantografen bedien, dan komt er een begeleidend geluid, ook als het geluid verder niet is ingeschakeld. Dat is normaal?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #602 Gepost op: 25 februari 2021, 09:35:45 »
Ja dat is helaas normaal.
Bij het grote voorbeeld tig keer stroomafnemers opgezet en weer neergelaten maar die kraakgeluiden zijn mij nooit
opgevallen.
Ik heb de indruk dat men bij het opnemen en verwerken van de geluiden de volumeverhoudingen niet goed verwerkt heeft waardoor relatief zachte geluiden in verhouding veel te hard hoorbaar zijn en harde soms weer te zacht.

Grtz. Frits

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #603 Gepost op: 25 februari 2021, 10:02:27 »
Maar ik merk al dat ik de andere elektrische locs nu 'saai' vind, want die hebben geen panto's die digitaal de horlepiep kunnen dansen :( Bij treinstellen is het niet echt 'nodig', die wisselden niet van panto bij het kopmaken toch? Gewoon bij opbouwen aan begin van de dienst ienemienemutte welke panto omhoog ging en dat bleef zo tot einde dienst dacht ik. Ook was/is het niet nodig twee panto's tegelijk omhoog te doen bij het optrekken ivm het lagere benodigde vermogen via de bovenleiding.

Mvg,

Robert
Bij mat 64 gaat bij het kopmaken de stroomafnemer wel plat en weer omhoog bij het gereedmaken van het trienstel vanuit de andere cabine.
Bij overige treinstellen mat46, mat54, sprinter, ICM, IRM, etc. blijft ook bij kopmaken de stroomafnemer op staan.
Welke stroomafnemer dat is wordt bepaald door de stand van de keuzekraan welke zich bij de snelschakelaar bevind.
Er kan dus niet vanuit de cabine voor stroomafnemer 1 of 2 worden gekozen.
Normaal komt slechts 1 stroomafnemer op bij treinstellen en is de andere reserve.(Bij 4tjes mat 46 en mat54 2 van de 4 stroomafnemers)
Bij wegzetten van treinstellen staan de stroomafnemers in de regel ook tegen de draad zodat de compressor ervoor zorgt dat de luchtvoorziening op peil blijft zodat het stel snel weer inzetbaar is.

Overigens komt het dansen van de stroomafnemers van mijn Artitec 1300 tijdens het rijden wel eens voor bij korte stroomonderbrekingen.


Grtz. Frits

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #604 Gepost op: 25 februari 2021, 10:08:07 »
Off topic:
Hoe gaat het bij grensoverschrijdende treinstellen?
en weer on topic
Groet,

Gerard

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #605 Gepost op: 25 februari 2021, 10:23:00 »
Overigens komt het dansen van de stroomafnemers van mijn Artitec 1300 tijdens het rijden wel eens voor bij korte stroomonderbrekingen.

Hier ook. Je bent dus niet de enige Henk. Ik heb me er nog niet aan gestoord, omdat ik vermoed dat het beter gaat wanneer de baan weer eens goed wordt schoongemaakt.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #606 Gepost op: 25 februari 2021, 10:32:34 »
Ah, de baan is hier brandschoon, maar het model heeft natuurlijk twee jaar in een doos gezeten. Zal de wielen en stroomafnemertjes eens reinigen.

Ja dat is helaas normaal.

Okay, kan altijd de luidspreker nog ontkoppelen als het me heel erg gaat tegenstaan. Het geluid boeit me verder niet zo. Aan en uit via f1 verloopt bij mijn exemplaar ook niet helemaal vlekkeloos trouwens. Zal we te snel hebben in- en uitgeschakeld.

Off topic:
Hoe gaat het bij grensoverschrijdende treinstellen?
en weer on topic

Dan is er altijd een sluis, een korte onderbreking van de rijdraad. Voor de sluis de ene stroomafnemer omlaag, na de sluis de andere stroomafnemer omhoog. Bij de overgang tussen verschillende stroomsystemen in Nederland (HSL, Betuweroute, havenspoorlijn) gaat het precies zo.

Maar tijdelijk twee stroomafnemers tegen de draad heeft bij mijn weten te maken met het vermogen dat zware treinen nodig hebben om weg te komen. Treinstellen zijn niet zo zwaar en als er geen tweede stroomafnemer geschikt is, zoals bij sommige grensoverschrijdende locs en treinstellen, dan houdt het op neem ik aan.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2021, 10:44:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #607 Gepost op: 25 februari 2021, 12:53:48 »
Nog even doorvragen.
Is het bij alle modellen zo dat bij het inschakelen van de baanspanning de pantografen wat heen er weer gaan en de topseinen een paar seconden willekeurig aan en uit?
Als dit tijdens het rijden gebeurt, lijkt het te maken te hebben met een korte stroomonderbreking. Zit er een voorziening in de loc die de functies aan de praat moet houden tijdens een korte stroomonderbreking, zoals vaak bij geluidmodellen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #608 Gepost op: 25 februari 2021, 13:08:58 »
Maar tijdelijk twee stroomafnemers tegen de draad heeft bij mijn weten te maken met het vermogen dat zware treinen nodig hebben om weg te komen. Treinstellen zijn niet zo zwaar en als er geen tweede stroomafnemer geschikt is, zoals bij sommige grensoverschrijdende locs en treinstellen, dan houdt het op neem ik aan.

Bij de NS 1600 is het voorschrift 2 stroomafnemers op bij vertrek een tijdje ingetrokken geweest omdat deze loc een
dubbel schuitje hebben en daardoor een groter contactoppervlak.
Echter op een gegeven moment heeft men in Den Helder infrarood foto's gemaakt van de daar opgestelde DDM 1 stammen en toen bleek dat er bij de stroomafnemers duidelijk te zien was dat de plaats waar de stroomafnemer tegen de draad duidelijk een hogere temparatuur was ontstaan.
Aangezien de 1600 ook bij optrekken veel hogere stromen trekt dan 1000/1100/1200/1300 en 1500 werd 2 stroomafnemers bij vertrek ook bij de 1600 wederom ingevoerd.
Deze moet dan bij het bereiken van 30 km/u weer worden neergelaten.
Grtz. Frits

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #609 Gepost op: 25 februari 2021, 23:40:40 »
Volgens mij is het precies andersom.
Juist een 1600 met een relatief "verliesvrije" chopper zou bij lage snelheden veel minder stroom moeten trekken dan een 11/12/1300 met weerstandsinstallatie.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #610 Gepost op: 26 februari 2021, 02:28:09 »
De 1100, 1200, 1300 en 1500 hadden dacht ik ook dubbele schuitjes. De 1000 ook met de latere stroomafnemers. Zelfs de motorpost (mP 3000) en Plan T hadden dubbele schuitjes dacht ik.

Is er al verbetering met de flipperende panto's bij jouw 1300 Henk? (om het draadje weer op het juiste spoor te zetten :P )

Mvg,

Robert




henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #611 Gepost op: 26 februari 2021, 06:11:16 »
Nee, begin er ook genoeg van te krijgen.  :(
Zijn er wel exemplaren die geen krimp geven als de stroom op de baan komt, laat staan tijdens het rijden. Dan weet ik of ruilen voor een ander exemplaar zin zou hebben.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #612 Gepost op: 26 februari 2021, 06:20:53 »
Heb je de vraag aan Artitec gesteld?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #613 Gepost op: 26 februari 2021, 08:11:34 »
Dat gaat uiteraard de winkel worden.
Maar ik probeer hier op basis van ervaringen van medehobbyïsten te achterhalen wat die het ‘normaal’ met deze loc vinden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #614 Gepost op: 26 februari 2021, 08:39:51 »
Na

Ik snap dat de winkel het aanspreekpunt is voor garantie en je kan alle locs in de winkel testen. Maar als de producent, die zijn eigen product het best kent, kan zeggen wat mogelijk de oorzaak is.

Dat betekent niet dat je het dan maar zelf moet oplossen, maar ik zou die nieuwgierigheid hebben.

m
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor