Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 01:12:51
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door ReneN
Vandaag om 01:06:59
Pimpen van Audi 80 (mijn eerste auto) door ReneN
Vandaag om 00:51:44
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door arnout
Vandaag om 00:51:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:45:35
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 00:36:59
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door sneek
Vandaag om 00:22:28
Eindelijk de bouw....SS3 nadert voltooing en nu SS4 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:50:21
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
26 februari 2020, 23:48:20
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
26 februari 2020, 23:44:40
Diorama in een Billykast door Remco_Nzo
26 februari 2020, 23:23:11
Raadplaatje door GerardvV
26 februari 2020, 23:22:30
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 februari 2020, 23:19:08
Bremer Lagerhaus-Gesellschaft Flachwaggon der Bauart 100 door Rockerbox2
26 februari 2020, 23:17:40
Lima en Rivarossi Mat’46 Muizeneus: problemen en oplossingen door prutser
26 februari 2020, 22:54:48
Frans loodsje et cetera door Noordernet
26 februari 2020, 22:43:04
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door Timo
26 februari 2020, 22:27:28
ESU Lokpilot 4 decoder, verlichting tegengesteld aan rijrichting door Timo
26 februari 2020, 22:18:24
NS 6700 dierenserie etchmodels door Beached
26 februari 2020, 22:08:13
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door NS8714
26 februari 2020, 22:07:47
Segment draaischijf zelf bouwen? door heuvelbaan
26 februari 2020, 22:01:12
NL-baan in Canada door Eric B
26 februari 2020, 21:56:55
Open rijden wissels door johanw
26 februari 2020, 21:50:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
26 februari 2020, 21:49:29
Poolse meuk in 0e. door Stedahult
26 februari 2020, 21:07:04
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door Overet
26 februari 2020, 20:58:38
Gezocht deze wagon, gezien in Zweden, wie maken 'm en art.nr.? door nighttrain1
26 februari 2020, 20:35:23
Plaatsing objecten langs het spoor en bij wissels door Mitchell
26 februari 2020, 20:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
26 februari 2020, 20:15:34
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Edde
26 februari 2020, 20:12:33
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 100875 keer)

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #510 Gepost op: 13 juni 2019, 19:37:14 »
Iemand al rij ervaring met K-rails en in het bijzonder Engelse wissels?

Nee maar nu wel met FLM profirails. Hij duwt zichzelf uit de bochtwissels  :( en aangezien mijn te maken baan mede gebaseerd is op een aantal van deze wissels ben ik er niet blij mee. Je kunt ook zien dat de draaistellen erg weinig kunnen draaien.  :-X
Met vriendelijke groet, MartinH0

Als je 't niet probeert wordt het nooit wat.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #511 Gepost op: 13 juni 2019, 20:15:10 »
Ok. we gaan het is proberen als we tijd hebben op slanke C-rail wissels en K-rails.

Gr Arnout.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4351
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #512 Gepost op: 14 juni 2019, 07:04:52 »
Iemand al rij ervaring met K-rails en in het bijzonder Engelse wissels?

Jazeker, geen centje pijn. Ik heb in mijn baan alleen geen short engels wissel, wel een slanke versie. Meegebogen wissels en normale wissels, zowel short als slank geven ook geen enkel probleem.geen

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18674
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #513 Gepost op: 14 juni 2019, 08:41:37 »
Je kunt ook zien dat de draaistellen erg weinig kunnen draaien.  :-X

Dat kan je aan de buitenkant niet zien. Het feitelijke draaistel is een binnendraaistel dat verder kan draaien dan de buitenbekleding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #514 Gepost op: 14 juni 2019, 10:45:45 »
Jazeker, geen centje pijn. Ik heb in mijn baan alleen geen short engels wissel, wel een slanke versie. Meegebogen wissels en normale wissels, zowel short als slank geven ook geen enkel probleem.geen

Jeroen

Als hij door meegebogen wissels korte binnen boog probleemloos door komt dan komt het model probleemloos door alle wissels van Marklin.

Mvg, Johan

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #515 Gepost op: 14 juni 2019, 20:31:33 »
Dat kan je aan de buitenkant niet zien. Het feitelijke draaistel is een binnendraaistel dat verder kan draaien dan de buitenbekleding.

Ja, dat had ik ook gezien maar harder dan stapvoets betekent ontsporen op deze wissels. Ik begrijp het niet helemaal en nader onderzoek is nodig want ik wil zowel de wissels als de loc houden  :D
Met vriendelijke groet, MartinH0

Als je 't niet probeert wordt het nooit wat.

Druivenstamper

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #516 Gepost op: 19 juni 2019, 17:47:58 »
Hallo allemaal,

Een vraagje namens een Franse collega modelspoorder die deze lok heeft aangeschaft;

Is het mogelijk (en zo ja, hoe?) Om de cabine verlichting bij een DC analoog model te laten branden?

Groetjes,
David.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1468
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #517 Gepost op: 20 juni 2019, 02:07:18 »
Zo uit de doos niet. Dan moet je gaan solderen aan de dummystekker (zonde van garantie) of aan de printplaat (zelfde geval).

Je kan een digitale decoder plaatsen die zo geprogrammeerd is (kan je ook hier vragen :D ) dat deze bij analoog gebruik de desbetreffende functie inschakelt. Maar dan rijdt de loc iets anders, de decoder zorgt dan voor vertraging omdat deze de eerste 5 volt 'opeet' voor de werking van de decoder zelf. Trouwens geen idee of dit wel werkt, de cabine verlichting zit aan de SUSI module dacht ik :( Misschien kan je deze wel helemaal niet instellen om analoog te werken.

Ik heb zelf nooit echt begrepen waarom men cabineverlichting wil in een modelspoor loc. Als je de cabineverlichting in het echt tijdens het rijden aan doet als het donker is kan je niet goed naar buiten kijken, ivm reflectie van de ruiten. Het lijkt mij alleen nuttig op een station of andere plek waar je even stil staat zodat je een dienstplan even kan begluren en je niet naar buiten hoeft te koekeloeren.

Het is ook eigenlijk wel grappig, de modelspoor evolutie. 30 jaar geleden was het irritant als de frontseinen ook de cabine verlichtten, dus ging men deze afschermen. Nu moet er een speciaal lampje de cabine weer verlichten ;D

Mvg,

Robert

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
    • Valleitrein
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #518 Gepost op: 05 juli 2019, 08:57:40 »
Klopt het dat een versie met LokPilot / LokSound met de ESU Lokprogrammer "Virtuelle Füherstand" de verlichting niet correct functioneert in het MM Protocol?
Ik wil de AC versies graag op Motorola testen maar als ik die gebruik staan altijd de front- en sluitseinen aan. Laten zich niet uitschakelen. En andere functies laten zich niet inschakelen.
Helaas heb ik geen andere MM centrale tot mijn beschikking en ook geen mogelijkheid tot het testen van het Mfx protocol.
Ligt dit aan de ESU LokProgrammer?
Schakel ik over naar DCC dan functioneert alles wel correct.

Gr. Maarten

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #519 Gepost op: 08 juli 2019, 17:36:52 »
Ik was er al bang voor dat zo'n 1300 niet normaal zou kunnen op Profigleis. Ik vind zo'n 1300 een erg fraaie loc, maar hij moet wel kunnen rijden over mijn FLM-baan met bochtwissels... Is er een oplossing zodat zo'n 1300 alsnog fatsoenlijk kan rijden?

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 820
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #520 Gepost op: 09 juli 2019, 00:49:49 »
Tja... REE heeft al flinke consessies aan het ontwerp gedaan om de loc door tram-achtige boogstralen te kunnen persen. Als het echt lelijk moet, zou je aan grotere wielflenzen kunnen gaan denken. Dus de asjes die REE levert bij de 3-rail wisselstroomvariant van de 1300 / CC7100, en die dan isoleren. Ik doe maar een gooi hoor, ik heb geen idee of die asjes wel de door jou benodige pizzasnijders hebben maar je zou er eens naar kunnen kijken. En zo ja, ook geen idee of het doenbaar is ze te isoleren. Zo ja, ook geen idee of hij dan wèl goed op jouw Profigleis treinbaan rijdt.
Misschien vind je dit wel een leuk projectje, het zou kunnen! Maar misschien is het leuker, en uiteindelijk zinniger, om je rails te upgraden.  Als je met modeltreinen uit de 21ste eeuw wilt rijden, is het handig dat op de bijbehorende rails te doen ;-)
gr, Diederik

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5795
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #521 Gepost op: 09 juli 2019, 07:53:54 »
Je zit hier toch niet Profi Gleis af te kraken, hè?  >:( ;D

* kijkt naar zijn modelbaan en de berg Profi Gleis die klaar ligt *

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #522 Gepost op: 09 juli 2019, 09:05:30 »
Het is helaas zo dat meer recent materieel met lage flenzen moeite heeft met Fleischmann wissels. Dat komt niet alleen door de lage flens maar ook de smallere wielband, het hartstuk van deze wissels is zo ruim dat het wiel er uitloopt. Nieuwere Hornby wagens lopen er ook altijd uit. Een oplossing zou kunnen zijn het aanbrengen van kleine vulstripjes.
Ik heb dat passend opgelost met de aanschaf van oud Fleischmann materieel ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2019, 09:07:54 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 620
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #523 Gepost op: 09 juli 2019, 09:47:18 »
De hoge piep bij stilstand van mijn turkoise 1300 manifesteert zich nog steeds.
Afgelopen weekend hobbygenoot met nieuw aangekocht blauwe 1300 bij mij geweest om test te rijden lok te ijken. Bij aanvang geen piep maar toen lok enige tijd stilstond in het schaduwstation begon ook dit exemplaar te piepen.
Storing is ook bij laatste aflevering nog steeds aanwezig!!

Wie heeft nog tips?

Groet,
Coen. 

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #524 Gepost op: 09 juli 2019, 12:54:51 »
Het is helaas zo dat meer recent materieel met lage flenzen moeite heeft met Fleischmann wissels. Dat komt niet alleen door de lage flens maar ook de smallere wielband, het hartstuk van deze wissels is zo ruim dat het wiel er uitloopt. Nieuwere Hornby wagens lopen er ook altijd uit. Een oplossing zou kunnen zijn het aanbrengen van kleine vulstripjes.
Ik heb dat passend opgelost met de aanschaf van oud Fleischmann materieel ;D ;D

Heb je een foto hoe je dit opgelost hebt of kun je aangeven hoe ik dit moet aanpakken?  ???
Met vriendelijke groet, MartinH0

Als je 't niet probeert wordt het nooit wat.