Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:28:17
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
  

Auteur Topic: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.  (gelezen 219630 keer)

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #510 Gepost op: 13 June 2019, 19:37:14 »
Iemand al rij ervaring met K-rails en in het bijzonder Engelse wissels?

Nee maar nu wel met FLM profirails. Hij duwt zichzelf uit de bochtwissels  :( en aangezien mijn te maken baan mede gebaseerd is op een aantal van deze wissels ben ik er niet blij mee. Je kunt ook zien dat de draaistellen erg weinig kunnen draaien.  :-X
Met vriendelijke groet, Martin

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #511 Gepost op: 13 June 2019, 20:15:10 »
Ok. we gaan het is proberen als we tijd hebben op slanke C-rail wissels en K-rails.

Gr Arnout.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #512 Gepost op: 14 June 2019, 07:04:52 »
Iemand al rij ervaring met K-rails en in het bijzonder Engelse wissels?

Jazeker, geen centje pijn. Ik heb in mijn baan alleen geen short engels wissel, wel een slanke versie. Meegebogen wissels en normale wissels, zowel short als slank geven ook geen enkel probleem.geen

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #513 Gepost op: 14 June 2019, 08:41:37 »
Je kunt ook zien dat de draaistellen erg weinig kunnen draaien.  :-X

Dat kan je aan de buitenkant niet zien. Het feitelijke draaistel is een binnendraaistel dat verder kan draaien dan de buitenbekleding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1252
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #514 Gepost op: 14 June 2019, 10:45:45 »
Jazeker, geen centje pijn. Ik heb in mijn baan alleen geen short engels wissel, wel een slanke versie. Meegebogen wissels en normale wissels, zowel short als slank geven ook geen enkel probleem.geen

Jeroen

Als hij door meegebogen wissels korte binnen boog probleemloos door komt dan komt het model probleemloos door alle wissels van Marklin.

Mvg, Johan

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #515 Gepost op: 14 June 2019, 20:31:33 »
Dat kan je aan de buitenkant niet zien. Het feitelijke draaistel is een binnendraaistel dat verder kan draaien dan de buitenbekleding.

Ja, dat had ik ook gezien maar harder dan stapvoets betekent ontsporen op deze wissels. Ik begrijp het niet helemaal en nader onderzoek is nodig want ik wil zowel de wissels als de loc houden  :D
Met vriendelijke groet, Martin

Druivenstamper

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #516 Gepost op: 19 June 2019, 17:47:58 »
Hallo allemaal,

Een vraagje namens een Franse collega modelspoorder die deze lok heeft aangeschaft;

Is het mogelijk (en zo ja, hoe?) Om de cabine verlichting bij een DC analoog model te laten branden?

Groetjes,
David.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2269
    • Biesje.nl
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #517 Gepost op: 20 June 2019, 02:07:18 »
Zo uit de doos niet. Dan moet je gaan solderen aan de dummystekker (zonde van garantie) of aan de printplaat (zelfde geval).

Je kan een digitale decoder plaatsen die zo geprogrammeerd is (kan je ook hier vragen :D ) dat deze bij analoog gebruik de desbetreffende functie inschakelt. Maar dan rijdt de loc iets anders, de decoder zorgt dan voor vertraging omdat deze de eerste 5 volt 'opeet' voor de werking van de decoder zelf. Trouwens geen idee of dit wel werkt, de cabine verlichting zit aan de SUSI module dacht ik :( Misschien kan je deze wel helemaal niet instellen om analoog te werken.

Ik heb zelf nooit echt begrepen waarom men cabineverlichting wil in een modelspoor loc. Als je de cabineverlichting in het echt tijdens het rijden aan doet als het donker is kan je niet goed naar buiten kijken, ivm reflectie van de ruiten. Het lijkt mij alleen nuttig op een station of andere plek waar je even stil staat zodat je een dienstplan even kan begluren en je niet naar buiten hoeft te koekeloeren.

Het is ook eigenlijk wel grappig, de modelspoor evolutie. 30 jaar geleden was het irritant als de frontseinen ook de cabine verlichtten, dus ging men deze afschermen. Nu moet er een speciaal lampje de cabine weer verlichten ;D

Mvg,

Robert

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #518 Gepost op: 05 July 2019, 08:57:40 »
Klopt het dat een versie met LokPilot / LokSound met de ESU Lokprogrammer "Virtuelle Füherstand" de verlichting niet correct functioneert in het MM Protocol?
Ik wil de AC versies graag op Motorola testen maar als ik die gebruik staan altijd de front- en sluitseinen aan. Laten zich niet uitschakelen. En andere functies laten zich niet inschakelen.
Helaas heb ik geen andere MM centrale tot mijn beschikking en ook geen mogelijkheid tot het testen van het Mfx protocol.
Ligt dit aan de ESU LokProgrammer?
Schakel ik over naar DCC dan functioneert alles wel correct.

Gr. Maarten
Met vriendelijke groet, Maarten

PlanE

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #519 Gepost op: 08 July 2019, 17:36:52 »
Ik was er al bang voor dat zo'n 1300 niet normaal zou kunnen op Profigleis. Ik vind zo'n 1300 een erg fraaie loc, maar hij moet wel kunnen rijden over mijn FLM-baan met bochtwissels... Is er een oplossing zodat zo'n 1300 alsnog fatsoenlijk kan rijden?

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1094
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #520 Gepost op: 09 July 2019, 00:49:49 »
Tja... REE heeft al flinke consessies aan het ontwerp gedaan om de loc door tram-achtige boogstralen te kunnen persen. Als het echt lelijk moet, zou je aan grotere wielflenzen kunnen gaan denken. Dus de asjes die REE levert bij de 3-rail wisselstroomvariant van de 1300 / CC7100, en die dan isoleren. Ik doe maar een gooi hoor, ik heb geen idee of die asjes wel de door jou benodige pizzasnijders hebben maar je zou er eens naar kunnen kijken. En zo ja, ook geen idee of het doenbaar is ze te isoleren. Zo ja, ook geen idee of hij dan wèl goed op jouw Profigleis treinbaan rijdt.
Misschien vind je dit wel een leuk projectje, het zou kunnen! Maar misschien is het leuker, en uiteindelijk zinniger, om je rails te upgraden.  Als je met modeltreinen uit de 21ste eeuw wilt rijden, is het handig dat op de bijbehorende rails te doen ;-)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #521 Gepost op: 09 July 2019, 07:53:54 »
Je zit hier toch niet Profi Gleis af te kraken, hè?  >:( ;D

* kijkt naar zijn modelbaan en de berg Profi Gleis die klaar ligt *

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5339
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #522 Gepost op: 09 July 2019, 09:05:30 »
Het is helaas zo dat meer recent materieel met lage flenzen moeite heeft met Fleischmann wissels. Dat komt niet alleen door de lage flens maar ook de smallere wielband, het hartstuk van deze wissels is zo ruim dat het wiel er uitloopt. Nieuwere Hornby wagens lopen er ook altijd uit. Een oplossing zou kunnen zijn het aanbrengen van kleine vulstripjes.
Ik heb dat passend opgelost met de aanschaf van oud Fleischmann materieel ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 09 July 2019, 09:07:54 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #523 Gepost op: 09 July 2019, 09:47:18 »
De hoge piep bij stilstand van mijn turkoise 1300 manifesteert zich nog steeds.
Afgelopen weekend hobbygenoot met nieuw aangekocht blauwe 1300 bij mij geweest om test te rijden lok te ijken. Bij aanvang geen piep maar toen lok enige tijd stilstond in het schaduwstation begon ook dit exemplaar te piepen.
Storing is ook bij laatste aflevering nog steeds aanwezig!!

Wie heeft nog tips?

Groet,
Coen. 

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Artitec / REE 1300, materieelbespreking.
« Reactie #524 Gepost op: 09 July 2019, 12:54:51 »
Het is helaas zo dat meer recent materieel met lage flenzen moeite heeft met Fleischmann wissels. Dat komt niet alleen door de lage flens maar ook de smallere wielband, het hartstuk van deze wissels is zo ruim dat het wiel er uitloopt. Nieuwere Hornby wagens lopen er ook altijd uit. Een oplossing zou kunnen zijn het aanbrengen van kleine vulstripjes.
Ik heb dat passend opgelost met de aanschaf van oud Fleischmann materieel ;D ;D

Heb je een foto hoe je dit opgelost hebt of kun je aangeven hoe ik dit moet aanpakken?  ???
Met vriendelijke groet, Martin