Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Relais aanpassen door Timo
Vandaag om 10:57:44
Falcons Baan-Zonder-Naam door Jeronimos
Vandaag om 10:52:09
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Rockerbox2
Vandaag om 10:45:10
Oude schilden roesten niet.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:43:59
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 10:38:39
Neutraal Moresnet in H0 door Jeronimos
Vandaag om 10:34:15
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door MacArthur
Vandaag om 10:28:35
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Timo
Vandaag om 10:24:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AK952
Vandaag om 10:22:12
De Hondsrugbaan, H0 door grove den
Vandaag om 10:20:35
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door JohnT
Vandaag om 10:11:19
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 10:07:30
Project Roco Plan T -> Plan Vliegtuig door NL-modelspoor
Vandaag om 10:02:57
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door gvandersel
Vandaag om 09:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
Vandaag om 09:55:10
MB-module: "Slopershamer" door spoorzeven
Vandaag om 09:49:42
Baanbouw Bosje77 door Patrick1975
Vandaag om 09:25:03
MB-module: “Roubaix” door Chris80
Vandaag om 09:08:20
MB-module: Stukje Frankrijk door Tjalling
Vandaag om 09:06:42
Overwegingen bij de bouw van modules met achtergrond en fries door Pauldg
Vandaag om 08:43:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
Vandaag om 07:37:58
Diorama V80 voor Billy kast door tothebeach
Vandaag om 07:31:52
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Rick
Vandaag om 07:10:31
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 07:09:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 07:03:28
Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 00:09:09
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:39:30
Aanmelden itrain forum door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:37:52
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
23 februari 2020, 23:27:33
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
23 februari 2020, 22:08:57
  

Auteur Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS  (gelezen 3904 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 2286
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS

Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair

Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s

In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!

Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!

En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.

Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.

Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.

Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.

Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.

Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.

Conclusie: Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!

Door: Bert van Gelder
Martijn