Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud)
door
Jint Nijman
Vandaag
om 23:54:35
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 23:38:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
Vandaag
om 23:26:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 23:07:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:40:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Donny95
Vandaag
om 22:07:59
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
Vandaag
om 22:05:28
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 21:49:39
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 21:42:57
Alweer is de Weller soldeerbout defect
door
Peter Kleton
Vandaag
om 21:30:25
Roco Plan T van DC digitaal sound naar AC digitaal sound
door
Jeroen Water
Vandaag
om 21:26:44
Modelspoorbaan van Einte
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:16:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 21:11:59
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 21:03:53
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 20:30:19
Pfarrerwinkel bahn
door
einte
Vandaag
om 19:43:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
einte
Vandaag
om 19:38:54
Rocrail terugstel tijd wissels
door
jack is back
Vandaag
om 19:33:59
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 19:25:22
Een Rotterdams gebouw
door
BartvD
Vandaag
om 18:59:50
NS 8800 in spoor 0
door
BartvD
Vandaag
om 18:56:54
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen
door
odaoda
Vandaag
om 18:50:08
Minder wissels
door
AP3737
Vandaag
om 18:12:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen 15 en 16 November.
door
Keska
Vandaag
om 17:54:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:42:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:52
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Bor de Wolf
Vandaag
om 17:15:10
LIMA IRM Cardanassen
door
Bierwagen
Vandaag
om 17:11:38
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
PBModels
Vandaag
om 17:04:52
Verlichting inbouwen in LS 96 026 Messwagen van de Rurtalbahn
door
Peter45
Vandaag
om 16:21:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS (gelezen 6548 keer)
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 4276
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
«
Gepost op:
31 December 2017, 12:39:58 »
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair
Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s
In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!
Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!
En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.
Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.
Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.
Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.
Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.
Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.
Conclusie:
Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!
Door: Bert van Gelder
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS