Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:54:28
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door puntenglijder
Vandaag om 21:53:06
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 21:50:54
IJSM trace door Voorburg door pduvekot
Vandaag om 21:42:50
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door RikM
Vandaag om 21:23:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 21:23:16
Welke besturingssoftware kies ik? door Mark D.
Vandaag om 21:18:04
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 21:15:53
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:14:39
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Forever Rocofan
Vandaag om 20:44:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 19:59:34
NS 2400 serie in spoor 0 door lrrw
Vandaag om 19:57:56
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Dave.......
Vandaag om 19:49:22
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 19:31:46
Voedingen door Cor--24
Vandaag om 19:26:59
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 19:21:42
Rocrail & Treinen door VulcanRaven
Vandaag om 19:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:05:55
Binnenverlichting werkt niet Roco 63138 Elektrisch treinstel Plan V, NS Analoog door Corné81
Vandaag om 18:59:31
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 18:21:56
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 17:37:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 17:06:28
DigiKeys product drivers door Torikoos
Vandaag om 16:42:48
Regelbare experimenteer voeding bouwen door erikkral
Vandaag om 16:05:07
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder door Fritsprt
Vandaag om 15:24:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
Vandaag om 14:44:14
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dave.......
Vandaag om 14:35:07
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda door Montanbahn
Vandaag om 14:13:51
Doe het zelf overweg door MOVisser
Vandaag om 12:37:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 12:12:57
  

Auteur Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS  (gelezen 4847 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3429
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS

Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair

Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s

In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!

Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!

En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.

Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.

Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.

Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.

Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.

Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.

Conclusie: Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!

Door: Bert van Gelder
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor