Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€100.00
Per saldo:
€-150.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:54:28
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog
door
puntenglijder
Vandaag
om 21:53:06
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 21:50:54
IJSM trace door Voorburg
door
pduvekot
Vandaag
om 21:42:50
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten
door
RikM
Vandaag
om 21:23:30
PIKO fabriek #61149, bouwverslag.
door
NS1220
Vandaag
om 21:23:16
Welke besturingssoftware kies ik?
door
Mark D.
Vandaag
om 21:18:04
Nederdam, H0 1970 - 1990
door
Pascal77
Vandaag
om 21:15:53
NS-6000 in Spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:14:39
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:44:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndréDev
Vandaag
om 19:59:34
NS 2400 serie in spoor 0
door
lrrw
Vandaag
om 19:57:56
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Dave.......
Vandaag
om 19:49:22
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 19:31:46
Voedingen
door
Cor--24
Vandaag
om 19:26:59
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
gdh
Vandaag
om 19:21:42
Rocrail & Treinen
door
VulcanRaven
Vandaag
om 19:18:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 19:05:55
Binnenverlichting werkt niet Roco 63138 Elektrisch treinstel Plan V, NS Analoog
door
Corné81
Vandaag
om 18:59:31
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 18:21:56
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
TonM
Vandaag
om 17:37:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 17:06:28
DigiKeys product drivers
door
Torikoos
Vandaag
om 16:42:48
Regelbare experimenteer voeding bouwen
door
erikkral
Vandaag
om 16:05:07
Digitale PIKO lok stopt spontaan en rijdt daarna weer verder
door
Fritsprt
Vandaag
om 15:24:26
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Willem1951
Vandaag
om 14:44:14
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
door
Dave.......
Vandaag
om 14:35:07
ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:13:51
Doe het zelf overweg
door
MOVisser
Vandaag
om 12:37:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
tothebeach
Vandaag
om 12:12:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS (gelezen 4847 keer)
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 3429
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
«
Gepost op:
31 december 2017, 12:39:58 »
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair
Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s
In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!
Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!
En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.
Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.
Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.
Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.
Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.
Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.
Conclusie:
Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!
Door: Bert van Gelder
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS