Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen Aux functies LokPilot door Ben
Vandaag om 15:38:36
Goederentreinen kijken in Duitsland. door Wisselwachter
Vandaag om 15:32:04
Programmer problemen en vragen door ronaldvd2000
Vandaag om 15:21:01
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 15:16:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 15:14:28
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 15:11:08
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 15:09:36
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 14:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
Vandaag om 14:06:20
7 en 8 september terug naar toen door Edwin2121992
Vandaag om 13:39:30
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 12:51:35
Nightsleeper, britse filmserie door MOVisser
Vandaag om 12:41:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 12:34:13
14 & 15 september 2024 | Open Monumentendagen te Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 12:27:43
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door Wim Vink
Vandaag om 12:24:17
Evergreen platen lijmen, maar hoe? door HuubvG
Vandaag om 12:12:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:02:51
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 10:14:18
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 09:43:28
NMBS 186 met stam i11 op Amsterdam Zuid door André82
Vandaag om 09:39:33
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 08:27:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:58
NS 1500 in "tinplate"stijl van ETS/ACE door GerardvV
Vandaag om 04:02:08
"Stahl und Dampf"-baanplan H0 door _Sjors_
15 September 2024, 23:30:39
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
15 September 2024, 22:34:18
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
15 September 2024, 21:45:04
IP adres z21 (de witte) door ave
15 September 2024, 21:40:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
15 September 2024, 21:40:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 September 2024, 21:39:24
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door einte
15 September 2024, 21:29:01
  

Auteur Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS  (gelezen 5447 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3914
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS

Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair

Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s

In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!

Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!

En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.

Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.

Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.

Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.

Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.

Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.

Conclusie: Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!

Door: Bert van Gelder
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor