Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PB Models Herfstnieuwtje 2023
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:58:59
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Peter J K
Vandaag
om 11:45:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 11:44:38
Nieuwe Noorse baan : Nordlandsbanen: Hell Stasjon - Polarsirkelen
door
hansberekvam
Vandaag
om 11:31:38
Foto gezocht van rode DE-1/2 met brandende sluitseinen
door
Bas, Dordrecht
Vandaag
om 11:30:14
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Henk, of Erwin
Vandaag
om 11:22:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 11:12:17
Rondom Charlois
door
hrp
Vandaag
om 10:45:22
Brawa BR 644 Talent repareren
door
virmfan
Vandaag
om 10:29:49
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen?
door
ruudns
Vandaag
om 10:25:20
Arriva-topman: '24 stoptreinen en 2 intercity's van NS overnemen'
door
Mitchell
Vandaag
om 10:08:11
Marklin/Trix koploper
door
Arjan6511
Vandaag
om 09:59:26
Nahmertaler Kleinbahn
door
Lucien
Vandaag
om 09:42:59
EifelBurgenBahn
door
tothebeach
Vandaag
om 09:05:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Bert55
Vandaag
om 08:31:32
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
Vandaag
om 07:53:44
SECR River Class (K Class)
door
GD
Vandaag
om 07:33:11
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
28 september 2023, 23:24:06
Halte Assel, een nieuw baantje in H0
door
Klaas Zondervan
28 september 2023, 23:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
28 september 2023, 22:41:22
Les Billards du Vivarais
door
Edsko Hekman
28 september 2023, 22:41:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
28 september 2023, 22:34:13
Piets Pieck Plein
door
Peter Kleton
28 september 2023, 21:55:41
Mec regelsysteem handleiding
door
Treinenwilhelm1962
28 september 2023, 21:49:49
Nederland in Z
door
Mitchell
28 september 2023, 21:49:07
28 en 29 oktober Modelspoordagen Venlo
door
Spoorrelais
28 september 2023, 19:53:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Smalspoorfan
28 september 2023, 19:50:46
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst
door
Hans Reints
28 september 2023, 19:19:18
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!!
door
Dave.......
28 september 2023, 18:22:39
Het 01TREFF 2023. 18 & 19 November.
door
becasse
28 september 2023, 17:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH (gelezen 5014 keer)
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 3595
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
«
Gepost op:
31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.
In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.
Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.
Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.
Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.
Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.
Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.
Door: Martijn de Kuiper
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH