Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

22 juni modelspoorbeurs Houten door MaraNCS
Vandaag om 12:27:19
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 12:20:45
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 12:01:43
Haagsche Tram Nr. 810 Lijn Baanplan door GerardvV
Vandaag om 11:49:25
Vandaag 50 jaar geleden door R1954
Vandaag om 11:33:32
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Herb73
Vandaag om 11:11:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 10:38:14
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Dave.......
Vandaag om 10:21:27
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door Scratchbuilt
Vandaag om 09:29:50
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Menno 1846
Vandaag om 07:49:34
PIKO 52462 NS2000 geluid door Ben
Vandaag om 06:23:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 June 2024, 23:26:48
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
20 June 2024, 23:22:48
BNLS Module “Wijhe” door Frank 123
20 June 2024, 22:51:36
Station Arnhem jaren '80' door Jelmer
20 June 2024, 22:10:45
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
20 June 2024, 22:06:15
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
20 June 2024, 21:40:26
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
20 June 2024, 20:48:47
Ostmuhle Hafen (spoor 0) door g-j
20 June 2024, 20:36:12
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Eric v C
20 June 2024, 19:08:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
20 June 2024, 18:02:55
Line-up foto's van modellen door ceuleer
20 June 2024, 16:07:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
20 June 2024, 15:26:35
The Summer of 69 door Ronald Halma
20 June 2024, 15:25:52
Rijnstraat door ruudns
20 June 2024, 15:06:08
Welke decoder is dit? door henk
20 June 2024, 14:19:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2024, 13:55:42
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MOVisser
20 June 2024, 13:44:46
YaMoRC YD7010 door Ronald Halma
20 June 2024, 12:46:46
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 5337 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3864
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 December 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor