Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 06-12-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:27:47
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:20:06
9 december Modelspoorbeurs Houten
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 07:58:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
tuurtje
Vandaag
om 07:54:11
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 07:23:24
Wisselstroom reduceren
door
Cor--24
Vandaag
om 05:29:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 04:32:47
Spoorwegmuseum voorlopig niet per trein bereikbaar
door
henk
Vandaag
om 03:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Huup
07 december 2023, 23:10:24
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
hrp
07 december 2023, 23:07:43
Zee. Land.
door
Huup
07 december 2023, 23:07:04
D236 Nord-West-Expres
door
Falkenberg
07 december 2023, 23:05:41
chinese preisers
door
MOVisser
07 december 2023, 22:57:54
Raadplaatje
door
Benelux795
07 december 2023, 22:25:11
Minder treinen over Zeeuwse Lijn door verzakkingen
door
Peter Kleton
07 december 2023, 22:15:39
Rondom Charlois
door
hervé
07 december 2023, 21:46:45
Pizza-baan schaal 1:45 (smalspoor O14) 0,18m²
door
T.Spat
07 december 2023, 21:18:34
MTB MP1 motorische wisselaandrijving icm YD8116
door
Jelmer
07 december 2023, 21:18:01
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
07 december 2023, 20:55:18
Nederdam, H0 1970 - 1990
door
Pascal77
07 december 2023, 20:41:32
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
Eric v C
07 december 2023, 20:12:20
's-Heer Heinkenspolder
door
Reinier Z.
07 december 2023, 19:25:35
RhB H0m, Albulisch
door
Hans van de Burgt
07 december 2023, 19:12:54
Ton bouwt goederenwagens
door
hervé
07 december 2023, 18:19:27
reparatie NS MP3000 motorpost Märklin hamo gelijkstroom
door
MartinRT
07 december 2023, 18:16:04
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden
door
Reeks77
07 december 2023, 18:04:45
ESU micro voor Fleischmann T# nieuwe stijl
door
Mar-Cas
07 december 2023, 17:51:54
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen?
door
Michiel 80
07 december 2023, 17:39:37
ralkleur berlijnse tram
door
Arjen52
07 december 2023, 17:28:52
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
door
tothebeach
07 december 2023, 17:23:14
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS (gelezen 5097 keer)
Martijn193
Bestuur
Offline
Berichten: 3663
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
«
Gepost op:
31 december 2017, 12:39:58 »
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS
Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair
Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s
In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!
Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!
En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.
Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.
Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.
Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.
Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.
Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.
Conclusie:
Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!
Door: Bert van Gelder
Gelogd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Mediatheek
|
Boekbesprekingen
|
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS