Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dirty Stuff door BartvD
Vandaag om 07:50:39
Flinke schade aan de fietsbrug Halve Zolenlijn door Lucien
Vandaag om 07:50:24
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 07:48:54
Baanplan met 2x hondebot, waar keerlusmodule plaatsen? door Bert_Apd
Vandaag om 07:42:46
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 07:42:35
Vectron in model; hoe verhouden de merken zich tot elkaar? door Arjan6511
Vandaag om 07:30:11
Tal der Eichhörnchen. N door Gerhard64
Vandaag om 06:45:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 06:40:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:39:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:33:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Johnnytrein
Vandaag om 05:53:35
Lineas Heroes : wie brengt hem uit ? door Albert.H0
Vandaag om 00:31:10
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Remco_Nzo
09 april 2020, 23:33:32
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door spoorzeven
09 april 2020, 23:21:18
Keerlusmodule aansluiten door 72sonett
09 april 2020, 23:07:45
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door FritsT
09 april 2020, 22:59:01
NTM goederenwagens in Spoor-0 door Gert Arkema
09 april 2020, 22:57:17
Piko Benelux Hondekop, waar kun je schakelmagneetje plaatsen? door opagoosens
09 april 2020, 22:51:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
09 april 2020, 22:37:25
The Summer of 69 door MarcNL
09 april 2020, 22:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
09 april 2020, 22:22:04
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
09 april 2020, 22:16:33
Fosforbrons stroomafnemers buigen door Joran
09 april 2020, 22:13:26
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
09 april 2020, 22:06:52
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
09 april 2020, 21:58:05
Projekt 083-338 door 44
09 april 2020, 21:09:04
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Fritsprt
09 april 2020, 20:47:26
Modelbaan Beltheim (voorheen Waldbach Süd) door Krokodil68
09 april 2020, 20:33:46
Mooi weer om buiten te spelen door Rondje_HO
09 april 2020, 20:28:17
NL-baan in Canada door ArjanB
09 april 2020, 20:14:02
  

Auteur Topic: De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS  (gelezen 3941 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2365
De Beneluxdienst Amsterdam-Brussel: Zestig jaar samenwerking tussen NS en NMBS

Door: Jimmy Langeveld
Uitgeverij Uquilair

Deel 15, Treinen in Beeld
ISBN 978-90-71513-97-8, eerste druk 2017.
160 bladzijden, meer dan 200 foto’s

In de reeks “Treinen in Beeld” is onlangs het deel verschenen over de Beneluxdienst, vanaf eind jaren ‘50 tot de huidige dienst met de TRAXX’en. Met recht Treinen in BEELD! Meer dan 200 foto’s laten zien hoe deze dienst zich door de jaren heen ontwikkeld heeft. Veel foto’s uit de beginjaren, maar ook een enkele van de Fyra V250. Een heerlijk boek, dat een prominente plek in de boekenkast moet hebben als je geïnteresseerd bent in Beneluxdienst!

Dit deel is voornamelijk een fotoboek, dus geen lange technische verhalen over de loks of rijtuigen. Het begint met een korte inleiding over het ontstaan van de dienst. Al in 1939 werden de eerste pogingen gedaan de lijn te elektrificeren, maar de Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten. Uiteindelijk begint in 1957 de treindienst van Amsterdam naar Brussel, met de speciaal daarvoor ontwikkelde ‘Hondekoppen’. En zo loopt het verhaal door, over de capaciteitsproblemen al in de jaren ‘60 en de verandering van treinstellen naar getrokken materieel. Eerst de NMBS-loks 25.5 met Nederlandse en Belgische rijtuigen, gevolgd door de bekende rood-gele combi van NMBS-lok reeks 11 met de Nederlandse ICR rijtuigen. Deze zijn in 2007 gerenoveerd tot de NS Hispeed uitvoering. Summier wordt ook de korte inzet van de Italiaanse Fyra V250 besproken, maar deze bespreking is ongeveer net zo kort als de daadwerkelijke inzet van deze treinstellen is geweest. Leuk is ook dat men een aantal brochures van de Beneluxdienst in het boek heeft opgenomen, nostalgie!

En dan begint het foto gedeelte van het boek, al vanaf bladzijde 11. Kwalitatief mooie foto’s van de Benelux Hondekop in hun toenmalige omgeving, zoals de stations in de jaren ‘60. Alleen al daarom is het een must dit boek in je collectie op te nemen: zo zag het er toen uit! Een Beneluxstel onder de seinbrug van Amsterdam, met die mooie armseinen. En nog meer foto’s van de Beneluxtreinstellen en klassieke beveiliging. Ook bijzondere samenstellingen kun je zien, zoals een Benelux Hondekop gecombineerd met een Pec en gewone binnenlandse Hondekop.

Vanaf 1973 kwamen de getrokken rijtuigen met de karakteristieke, tot stuurstand omgebouwde, RD op de baan, samen met de I4- rijtuigen en de reeks 25.5 van de NMBS, en de W1 rijtuigen van de NS. En ook van deze samenstelling vele foto’s op locaties die nu niet meer mogelijk zijn.

Het boek brengt ook de introductie van de Belgische Reeks 11 in beeld, vanaf 1985, met de Nederlandse ICR rijtuigen in de zo bekende rood-gele kleurstelling. Bijzonder is dat in de mid-jaren ‘80 nog even alle Beneluxtreinstellen en het getrokken materieel tegelijk dienst heeft gedaan. Een mooie foto is daarbij de line-up van al het Beneluxmaterieel door de jaren heen. Maar vanaf eind jaren ‘80 was het einde van de Hondekoppen en de eerste serie getrokken (of geduwde) rijtuigen toch echt voorbij, en dat is ook op beeld vastgelegd: van slooptransport tot de sloop zelf.

Behalve afbeeldingen van de ‘echte’ Beneluxdienst vind je ook een aantal foto’s van de inzet in bijvoorbeeld de Ardennen Express, of Lovers Rail die de overbodige Reeks 25.5 inhuurde.

Tenslotte wordt aandacht besteed aan de opkomst van NS Hispeed en de HSL. Van ICR rijtuigen in de Prio-bestickering. Een mooie serie foto’s van de inzet van divers materieel door elkaar: een TRAXX of NS1600 met Prio-rijtuigen, soms als overbrenging, soms in gewone dienst.

Als afsluiting een foto van de geheel geel-blauwe samenstelling van NS-TRAXX loc en rijtuigen zoals je ze nu regelmatig kunt tegenkomen.

Conclusie: Een zeer geslaagd fotoboek dat eigenlijk niet in je bibliotheek mag ontbreken!

Door: Bert van Gelder
Martijn