Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: DR5000 advies terugmelding S88N  (gelezen 2994 keer)

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
DR5000 advies terugmelding S88N
« Gepost op: 25 December 2017, 17:07:21 »
Hallo, graag zou ik wat advies willen hebben mbt aanschaf van een dr5000. Ik vraag me af of dit de juiste centrale is voor mijn baan. In de handleiding staat dat er (slechts) 16 modules met 16 terugmelders op de s88 bus aangesloten kunnen worden. In totaal zijn er 15 modules met 16 terugmelders en 12 wisselmodules met ieder 4 terugmeldcontacten nodig voor mijn baan. Is de DR5000 dan te beperkt in zijn mogelijkheden of is dit anders op te lossen? 256 terugmelders voor een grote baan lijkt me wat weinig, of niet? Via Loconet lijkt de centrale veel uitgebreidere mogelijkheden te hebben maar met dit systeem werk ik niet. 

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #1 Gepost op: 25 December 2017, 17:13:27 »
Hoi,

Dit is 'slechts' het aantal s88 modules dat de DR5000 rechtstreeks kan uitlezen.

Voor een grote baan zoals je beschrijft, adviseer ik je LocoNet terugmelders ==> DR4088-LN dan heb je tot maximaal 2048 terugmeldcontacten ;)

Afgezien van het aantal melders is het bij een grote baan zeker aan te bevelen om LocoNet te gebruiken boven de s88 bus.

Grtzz,

Karst

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #2 Gepost op: 25 December 2017, 21:29:40 »
Hallo, bedankt voor de snelle reactie! Heb nog zitten zoeken op de mogelijkheden van loconet, bij Rosoft is er een s88LN module waarmee s88N modules op de loconet bus aangesloten kunnen worden, dat zou de oplossing zijn dan?

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2017, 21:57:53 »
Met zoveel melders en wisselmodules kan ik uitervaring delen dat het niet onverstandig is om zoveel melders en wisselmodules te verdelen over twee aparte 'controllers'.  Mocht er kortsluiting op je baan ontstaan, door wat voor reden dan ook, dan gaat alleen de controller uit die de loks aanstuurd, de wissels blijven dan netjes omgaan, en missen geen decoder commandos om om te gaan.

256 terugmelders is aardig veel. Ik gebruik er tegenwoordig slechts 1 per blok, en dat gaat prima mits je SW hebt die loks/treinen kan calibreren op snelheid.

Succes met je baan!

Andre

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2017, 22:11:52 »
Als alternatief voor Loconet HSI mss een alternatief (link als voorbeeld)?

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:hsi-88

Zijn ook andere (zelfbouw) varianten (twee als voorbeeld).

https://sourceforge.net/projects/pgahtow/files/S88N/HSI_S88N_USB/

http://www.fucik.name/masinky/USB_HSI/

Wel even checken of je PC programma voor de aansturing ermee overweg kan..

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2017, 22:26:20 »
Hoi,

Het aantal terugmeldingen kan aardig oplopen. Als je met iTrain je een blok in 3 op deelt, wat volgens de theorie aangeraden wordt, heb je al 3 terugmeldingen per blok nodig. Overigens daarin hoef je niet consequent in te zijn.

Maar  zou je wel consequent zijn, dan nog zijn dat 85 blokken. Je moet dan wel een erg grote baan hebben lijkt me.

Overigens ik kan de DR5000 echt wel aanraden. Aansluiten en rijden, half uur werk en dan rustig doorpielen maar,

gr. Ad

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2017, 08:59:26 »
Hallo, bedankt voor de snelle reactie! Heb nog zitten zoeken op de mogelijkheden van loconet, bij Rosoft is er een s88LN module waarmee s88N modules op de loconet bus aangesloten kunnen worden, dat zou de oplossing zijn dan?
Ja, maar die heeft digikeijs ook (daar doelde Karst ook op) en dan zit er nog een mooi kastje omheen.
En als ik nog niks gekocht had, zou ik even iets door sparen en de DR5088RC digidetect kopen, dan heb je gelijk railcom terugmelding!!
« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 09:19:33 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2017, 10:52:52 »
Hoi,

Het aantal terugmeldingen kan aardig oplopen. Als je met iTrain je een blok in 3 op deelt, wat volgens de theorie aangeraden wordt, heb je al 3 terugmeldingen per blok nodig. Overigens daarin hoef je niet consequent in te zijn.

Maar  zou je wel consequent zijn, dan nog zijn dat 85 blokken. Je moet dan wel een erg grote baan hebben lijkt me.

Overigens ik kan de DR5000 echt wel aanraden. Aansluiten en rijden, half uur werk en dan rustig doorpielen maar,

gr. Ad
Even en correctie hierop,
3 melders word door iTrain niet geadviseerd. Dat is meer voor koploper gebruikers.

1 melder minimaal, meer heeft iTrain niet nodig. Die werkt puur op een binnenkomst melder en positieberekening.

Wat wel word geadviseerd is 2 melders zodat je altijd terug kan naar rijden zonder posities en de melder virtueel verschuiven.

Dus 1 melder verplicht, de rest is verbetering. Maar een opstelspoor hoef je echt niet met 2 melders te werken..... Een stationspoor is het wel weer handig.

In iTrain verdeel je de melders eerder strategisch met het oog op acties dan met oog op indeling.

Regel is wel dat de meer melders in een blok des te nauwkeuriger de positionering.

Ontopic:
Wat Karst zegt in inderdaad de beste methode voor deze omvang. Loconet melders met een loconet bus en op de LN melders een aantal S88 modules koppelen.

Groetjes

« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 10:56:56 door Bert van Gelder. Reden: Link verwijderd »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2017, 11:10:28 »
Bedankt Martin,

Ik was in de veronderstelling dat een opdeling van 3 terugmelders per blok het advies was (aanvang, rijden, stoppen - ook voor 2 richtingen verkeer).

Nou ja, bedankt voor de correctie.

Voor mij ook niet relevant, daar mijn baan nooit de omvang van een dergelijke knoeperd zal behalen (zie baanplan in starten vanaf 1)

gr. Ad
« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 11:12:27 door Ad Cleijsen »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2017, 11:20:10 »
Graag gedaan, er zijn helaas veel verkeerde aannames in de wereld gekomen. Langzaam folteren we die er wel uit hahaha.

Fijne feestdagen


« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 12:59:39 door NS8714 »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2017, 11:24:12 »
Drie melders voor sporen die in beide richtingen worden bereden. Dit om netjes aan beide kanten van het blok te stoppen.
Twee melders als er maar in 1 richting wordt gereden. Hier hoeft ook maar aan 1 kant gestopt te worden.
Volgens mij geldt dat voor al dit soort besturingsprogramma’s, dus ook voor Koploper.
M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #11 Gepost op: 26 December 2017, 11:25:02 »
Juist voor Koploper, voor iTrain zie mijn uitleg.

Geld voor zowel DCC, Dinamo, en alle andere besturingssystemen met Dinamo. Enige wanneer je wel 3 melder moet hebben is als je in wilt lopen  in een bezetblok en je gebruikt geen RailCom.

« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 12:59:19 door NS8714 »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #12 Gepost op: 26 December 2017, 12:13:27 »
Voor Koploper ook al lang niet meer hoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.