Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Vreemd probleem door Josephes
Vandaag om 14:08:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 13:38:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Dick55
Vandaag om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
  

Auteur Topic: DR5000 advies terugmelding S88N  (gelezen 3006 keer)

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
DR5000 advies terugmelding S88N
« Gepost op: 25 December 2017, 17:07:21 »
Hallo, graag zou ik wat advies willen hebben mbt aanschaf van een dr5000. Ik vraag me af of dit de juiste centrale is voor mijn baan. In de handleiding staat dat er (slechts) 16 modules met 16 terugmelders op de s88 bus aangesloten kunnen worden. In totaal zijn er 15 modules met 16 terugmelders en 12 wisselmodules met ieder 4 terugmeldcontacten nodig voor mijn baan. Is de DR5000 dan te beperkt in zijn mogelijkheden of is dit anders op te lossen? 256 terugmelders voor een grote baan lijkt me wat weinig, of niet? Via Loconet lijkt de centrale veel uitgebreidere mogelijkheden te hebben maar met dit systeem werk ik niet. 

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #1 Gepost op: 25 December 2017, 17:13:27 »
Hoi,

Dit is 'slechts' het aantal s88 modules dat de DR5000 rechtstreeks kan uitlezen.

Voor een grote baan zoals je beschrijft, adviseer ik je LocoNet terugmelders ==> DR4088-LN dan heb je tot maximaal 2048 terugmeldcontacten ;)

Afgezien van het aantal melders is het bij een grote baan zeker aan te bevelen om LocoNet te gebruiken boven de s88 bus.

Grtzz,

Karst

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #2 Gepost op: 25 December 2017, 21:29:40 »
Hallo, bedankt voor de snelle reactie! Heb nog zitten zoeken op de mogelijkheden van loconet, bij Rosoft is er een s88LN module waarmee s88N modules op de loconet bus aangesloten kunnen worden, dat zou de oplossing zijn dan?

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2137
    • Baan in Los Angeles
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2017, 21:57:53 »
Met zoveel melders en wisselmodules kan ik uitervaring delen dat het niet onverstandig is om zoveel melders en wisselmodules te verdelen over twee aparte 'controllers'.  Mocht er kortsluiting op je baan ontstaan, door wat voor reden dan ook, dan gaat alleen de controller uit die de loks aanstuurd, de wissels blijven dan netjes omgaan, en missen geen decoder commandos om om te gaan.

256 terugmelders is aardig veel. Ik gebruik er tegenwoordig slechts 1 per blok, en dat gaat prima mits je SW hebt die loks/treinen kan calibreren op snelheid.

Succes met je baan!

Andre

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2017, 22:11:52 »
Als alternatief voor Loconet HSI mss een alternatief (link als voorbeeld)?

https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=nl:hsi-88

Zijn ook andere (zelfbouw) varianten (twee als voorbeeld).

https://sourceforge.net/projects/pgahtow/files/S88N/HSI_S88N_USB/

http://www.fucik.name/masinky/USB_HSI/

Wel even checken of je PC programma voor de aansturing ermee overweg kan..

Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2017, 22:26:20 »
Hoi,

Het aantal terugmeldingen kan aardig oplopen. Als je met iTrain je een blok in 3 op deelt, wat volgens de theorie aangeraden wordt, heb je al 3 terugmeldingen per blok nodig. Overigens daarin hoef je niet consequent in te zijn.

Maar  zou je wel consequent zijn, dan nog zijn dat 85 blokken. Je moet dan wel een erg grote baan hebben lijkt me.

Overigens ik kan de DR5000 echt wel aanraden. Aansluiten en rijden, half uur werk en dan rustig doorpielen maar,

gr. Ad

Goosie

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
    • www.henkdegans.nl
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2017, 08:59:26 »
Hallo, bedankt voor de snelle reactie! Heb nog zitten zoeken op de mogelijkheden van loconet, bij Rosoft is er een s88LN module waarmee s88N modules op de loconet bus aangesloten kunnen worden, dat zou de oplossing zijn dan?
Ja, maar die heeft digikeijs ook (daar doelde Karst ook op) en dan zit er nog een mooi kastje omheen.
En als ik nog niks gekocht had, zou ik even iets door sparen en de DR5088RC digidetect kopen, dan heb je gelijk railcom terugmelding!!
« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 09:19:33 door Goosie »
Met vriendelijke groet,

Henk de Gans

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2017, 10:52:52 »
Hoi,

Het aantal terugmeldingen kan aardig oplopen. Als je met iTrain je een blok in 3 op deelt, wat volgens de theorie aangeraden wordt, heb je al 3 terugmeldingen per blok nodig. Overigens daarin hoef je niet consequent in te zijn.

Maar  zou je wel consequent zijn, dan nog zijn dat 85 blokken. Je moet dan wel een erg grote baan hebben lijkt me.

Overigens ik kan de DR5000 echt wel aanraden. Aansluiten en rijden, half uur werk en dan rustig doorpielen maar,

gr. Ad
Even en correctie hierop,
3 melders word door iTrain niet geadviseerd. Dat is meer voor koploper gebruikers.

1 melder minimaal, meer heeft iTrain niet nodig. Die werkt puur op een binnenkomst melder en positieberekening.

Wat wel word geadviseerd is 2 melders zodat je altijd terug kan naar rijden zonder posities en de melder virtueel verschuiven.

Dus 1 melder verplicht, de rest is verbetering. Maar een opstelspoor hoef je echt niet met 2 melders te werken..... Een stationspoor is het wel weer handig.

In iTrain verdeel je de melders eerder strategisch met het oog op acties dan met oog op indeling.

Regel is wel dat de meer melders in een blok des te nauwkeuriger de positionering.

Ontopic:
Wat Karst zegt in inderdaad de beste methode voor deze omvang. Loconet melders met een loconet bus en op de LN melders een aantal S88 modules koppelen.

Groetjes

« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 10:56:56 door Bert van Gelder. Reden: Link verwijderd »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2017, 11:10:28 »
Bedankt Martin,

Ik was in de veronderstelling dat een opdeling van 3 terugmelders per blok het advies was (aanvang, rijden, stoppen - ook voor 2 richtingen verkeer).

Nou ja, bedankt voor de correctie.

Voor mij ook niet relevant, daar mijn baan nooit de omvang van een dergelijke knoeperd zal behalen (zie baanplan in starten vanaf 1)

gr. Ad
« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 11:12:27 door Ad Cleijsen »

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2017, 11:20:10 »
Graag gedaan, er zijn helaas veel verkeerde aannames in de wereld gekomen. Langzaam folteren we die er wel uit hahaha.

Fijne feestdagen


« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 12:59:39 door NS8714 »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2017, 11:24:12 »
Drie melders voor sporen die in beide richtingen worden bereden. Dit om netjes aan beide kanten van het blok te stoppen.
Twee melders als er maar in 1 richting wordt gereden. Hier hoeft ook maar aan 1 kant gestopt te worden.
Volgens mij geldt dat voor al dit soort besturingsprogramma’s, dus ook voor Koploper.
M.vr.gr. Marco
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #11 Gepost op: 26 December 2017, 11:25:02 »
Juist voor Koploper, voor iTrain zie mijn uitleg.

Geld voor zowel DCC, Dinamo, en alle andere besturingssystemen met Dinamo. Enige wanneer je wel 3 melder moet hebben is als je in wilt lopen  in een bezetblok en je gebruikt geen RailCom.

« Laatst bewerkt op: 26 December 2017, 12:59:19 door NS8714 »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: DR5000 advies terugmelding S88N
« Reactie #12 Gepost op: 26 December 2017, 12:13:27 »
Voor Koploper ook al lang niet meer hoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.