Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:43:07
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:41:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:22:25
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:13
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 10:58:21
Fleischmann Anna ombouw. door orientexpress
Vandaag om 10:29:03
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
  

Auteur Topic: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?  (gelezen 6660 keer)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 December 2017, 19:14:26 »
Seinen zijn net even belangrijker
Weet ik maar maar behalve naar seinen kijk ik ook wel eens opzij en met max 60km/u is daar ter plekke wel tijd voor  ;)
Grtz. Frits

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #16 Gepost op: 21 December 2017, 19:50:47 »
Beste Mug ,In de automatische koppelingen de volgende luchyleidingen .
Ezelsbrug ;
Revisie Voor Haarlem 
Van boven naar onder ,
R=remleiding , in de automatische koppelin af te sluiten d.m.v plug kraan , mechanisch bedient door koppelschijf .
V = vulleiding constante druk van 5 atmosfeer ,
H= hoofdreservoirleiding .
V en H voorzien van automatische terugslagklep , al deze drieleidingen zin voorzien van dezelfde afdichtingsarmenturen .
Onder aan de koppelplaat met kleine diameter de ontkoppelleiding .
De DE 1 en 2 stellen ( Blauwe engelen ) hadden in de koppeling een stuurleiding ,voor bediening der motoren .
In de werkplaatsen werden de stellen met een diesellok met koppelwagen verplaatst . De koppelwagen was voorzien van een inrichting dat de stroomlijnstellen op lucht vervoerd konden worden .
Dit geldt ook bij het gebruik van een hulp, of sleepkoppeling , hier werden de luchtleidingen via luchtslangen op de luchtslangen der hulplok gekoppeld , alleen het geven van een vulstoot door de remkraan moest vermeden worden . De afsleepsnelheid lag rond de 60 tot 80 Km/h .
Het afslepen / verplaatsen met de koppelboom en koppelplaat was maar 5 km/h daar het af te voeren treinstel ALLEEN te remmen met de handrem .
Om verwarringen te voorkomen waren de koppeling hoogtens verschillend , mechanisch koppelbaar mat 36,40,46,54,benelux,de3,de5 en plan u . Lage kopppeling . Na mat64 hogekoppeling

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #17 Gepost op: 21 December 2017, 20:00:36 »
Geen fotografische hoogstandjes, maar toch......







Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #18 Gepost op: 21 December 2017, 20:42:09 »
Beste J.Ossebaar,
Is mij bekend maar wilde het niet al te ingewikkeld maken.
Overigens was een groot deel van de laag gekoppelde stellen ook elektrisch
koppelbaar.  ;)

Grtz. Frits

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #19 Gepost op: 21 December 2017, 22:01:38 »
Beste Mug ,In de automatische koppelingen de volgende luchyleidingen .
Ezelsbrug ;
Revisie Voor Haarlem 
Van boven naar onder ,
R=remleiding , in de automatische koppelin af te sluiten d.m.v plug kraan , mechanisch bedient door koppelschijf .
V = vulleiding constante druk van 5 atmosfeer ,
H= hoofdreservoirleiding .
Dat geldt voor een laaggeplaatste koppeling voor een treinstel met tweeleiding remsysteem.
Citaat
V en H voorzien van automatische terugslagklep , al deze drieleidingen zin voorzien van dezelfde afdichtingsarmenturen .
Onder aan de koppelplaat met kleine diameter de ontkoppelleiding .
De DE 1 en 2 stellen ( Blauwe engelen ) hadden in de koppeling een stuurleiding ,voor bediening der motoren .
Die de plek van de Hoofdreservoirleiding op ander materieel dus innam.

Als je danook bijv een Plan U wilde combineren met een DE1/2 moest je in beide stellen de koppelingsleiding van het Hoofdreservoir/Stuurleiding afsluiten, anders zouden bij combineren direct de dieselmotoren van de DE1/2 plankgas gaan draaien  ;D

Citaat
In de werkplaatsen werden de stellen met een diesellok met koppelwagen verplaatst . De koppelwagen was voorzien van een inrichting dat de stroomlijnstellen op lucht vervoerd konden worden .
Dit geldt ook bij het gebruik van een hulp, of sleepkoppeling , hier werden de luchtleidingen via luchtslangen op de luchtslangen der hulplok gekoppeld , alleen het geven van een vulstoot door de remkraan moest vermeden worden . De afsleepsnelheid lag rond de 60 tot 80 Km/h .
Het afslepen / verplaatsen met de koppelboom en koppelplaat was maar 5 km/h daar het af te voeren treinstel ALLEEN te remmen met de handrem .
Om verwarringen te voorkomen waren de koppeling hoogtens verschillend , mechanisch koppelbaar mat 36,40,46,54,benelux,de3,de5 en plan u . Lage kopppeling . Na mat64 hogekoppeling
En sinds laatst genoemde een hoog geplaatste koppeling heeft gekregen heeft die bovenaan de Remleiding, daaronder het Hoofdreservoir en de onderste aansluiting is ongebruikt gebleven.  Omdat het materieel sinds dien een één leidingrem gekregen heeft is dus de vulleiding vervallen.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #20 Gepost op: 22 December 2017, 11:20:37 »
Geen fotografische hoogstandjes, maar toch......
@Sander
Elke keer als ik er langs kom, denk ik nu, nu, nu. Maar die plek is zo lastig te fotograferen.
Dus  (y) dat je eraan gedacht hebt, en  (y) dat het toch mooi gelukt is.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #21 Gepost op: 22 December 2017, 13:19:48 »
Sjeemig de peemig wat ziet dat stel eruit zeg!
Wordt er uberhaupt nog wel wat aan gedaan, of staat het stel alsnog
weg te roesten daar?  :'(

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #22 Gepost op: 22 December 2017, 14:26:12 »
Het laatste wat ik er van heb gehoord is dat die stichting eigenlijk niet meer bestaat vanwege interne "problemen"
Je kan dus stellen dat het stel al even onaangeraakt staat te ver roesten.
Zowiezo zal het stel maar voor 99% afgemaakt kunnen worden,want het idee om een werkende motorwagen te hebben was zo on ice gezet vanwege de erg hoge kosten die aan dat idee hingen.
Er was ook een "plan" om divers museum mat onder te brengen in 1 "stichting" en onder 1 dak,maar ook daar heb ik al even niks meer gehoord.
Kortom zover ik nu weet,is dit project geen project meer op wat voor manier dan ook.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #23 Gepost op: 22 December 2017, 15:14:14 »
De foto's dateren uit afgelopen Juni (richting CS) en September (richting Muiderpoort)

Het staat er al lang zo bij. Het stel is wel een keer verplaatst geloof ik. En er staat (stond?) ook nog een rijtuig op de Watergraafsmeer.

Ik denk dat als je er nog iets mee wil moet je eea dusdanig opknappen dat je van binnen de TEE sfeer uit vroeger dagen beleeft en het dan door een willekeurige loc laten rondslepen. Denk dat je het idee van een nieuwe motorwagen en functioneel opknappen van de stuurstand gewoon moet vergeten.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #24 Gepost op: 22 December 2017, 15:19:08 »
Sjeemig de peemig wat ziet dat stel eruit zeg!
Wordt er uberhaupt nog wel wat aan gedaan, of staat het stel alsnog
weg te roesten daar?  :'(
Zolang het stel daar staat, kan en mag er niet aan gewerkt worden.
Groeten Joop, machinist Lls

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #25 Gepost op: 22 December 2017, 15:25:47 »
Wat ontzettend jammer dat het er nu zo bij staat zeg.
Dus eigenlijk moet ie naar een andere eigenaar om in elk geval
te zorgen dat het niet slechter gaat worden dan nu het geval is.

(ik dacht altijd dat er nog hard aan gewerkt werd...)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #26 Gepost op: 22 December 2017, 15:28:55 »
Er staat nog steeds een rijtuig op de watergraafsmeer, maar ook daar is de laatste jaren niet meer naar omgekeken.
De club lijkt wel een slapend bestaan te hebben.
De Dijksgracht wordt binnen een paar jaar opgeheven, en dan zal het treinstel naar een andere locatie moeten verhuizen.
Als er dan niemand opstaat, vrees ik het ergste voor dit treinstel.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #27 Gepost op: 22 December 2017, 16:13:18 »
Ze kunnen beter een stuur en tussen rijtuig opknappen, en die in Utrecht in het museum zien te krijgen, als herinnering naar de Tee "tijd". Ipv focussen op iets rijdens.
Gr marc

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #28 Gepost op: 22 December 2017, 16:35:58 »
Ja mijn idee Marc,

of inderdaad statisch in een / het museum of rijvaardig in de zin van getrokken trein. Waarom niet met bijvoorbeeld een blauwe 1200 ervoor een mooie rit rijden......eventueel kun je op deze manier relatief eenvoudig ook de grens over... Deze opties zijn iig realistischer. Het zou zonde zijn wanneer het spul (na de inspanningen om het vanuit Heilbronn hier te krijgen) een enkeltje sloop krijgt.

Dit TEE materieel vertegenwoordigt toch een markant stuk Europees spoorweggeschiedenis.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: TEE Ram treinstel, was dit nog koppelbaar aan andere treinstellen?
« Reactie #29 Gepost op: 22 December 2017, 16:53:19 »
Ze kunnen beter een stuur en tussen rijtuig opknappen, en die in Utrecht in het museum zien te krijgen, als herinnering naar de Tee "tijd". Ipv focussen op iets rijdens.
Gr marc

Spoorwegmuseum wil daar, zover ik begreep, zijn vingers niet aan branden. Daarnaast, het stichtingsbestuur bepaalt wat er met het stel gebeurt.

Grootste struikelblok is de voorzitter en zijn plannen die niet echt van realisme gespeend zijn. Er moest een OV-museum in Lelystad komen met een verwacht bezoekersaantal ter hoogte van dat van het spoorwegmuseum in Utrecht. En ondanks een goedkoper alternatief om een motorbak te bouwen (gebruiken van reeds bestaande onderdelen), moet en zal de voorzitter een motorbak hebben die van de grond toe op gebouwd wordt om zo origineel mogelijk te zijn. En dat kost geld en vrijwilligers. En aan beiden heeft de club momenteel een groot gebrek....

Het is ondertussen net zo'n kansloos verhaal als dat hele Blauwe Brabander project....