Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87  (gelezen 5607 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Gepost op: 11 december 2017, 21:47:48 »
Op Eurospoor kon ik dit rijtuig niet laten liggen. Het past bij een stam die ik al heel veel langer had.
Die stam heeft al binnenverlichting, namelijk met klassieke gloeilampjes. Dit nieuwe rijtuig krijgt verlichting met een strip van Digikeijs met geïntegreerde decoder.
Verder wil ik sluitverlichting aanbrengen. De strip van Digikeijs biedt daarvoor de aansluitingen.

Tevens gaan er reizigers plaatsnemen die met sinterklaas zijn meegekomen.

Met de meeleverde condensator hoop ik dat stroomafname van 2 wielen per zijde voldoende is voor een constante verlichting.
In soortgelijke rijtuigen heb ik steeds gezorgd voor 4 wielen per zijde, door 2 rijtuigen vast met elkaar te koppelen of door geïsoleerde assen te gebruiken. Maar die hebben dan ook geen stroombuffer.

Het mooie van dit soort rijtuigen van Roco is dat ze via de aspotten voor de stroomafname zijn voorbereid. Dat voorkomt extra wrijving door slepers tegen de wielen.
Halverwege in het interieur zitten kolommetjes die bedoeld zijn om stroomvoerende staafjes in te steken t.b.v. voeding van de binnenverlichting die daar ooit voor werd aangeboden. Dat systeem is inmiddels behoorlijk verouderd.
De bedoeling is nu om alle bedrading zoveel mogelijk uit het zicht te houden.

De sluitverlichting maak ik met rode leds volgens een al eerder toegepaste methode.


Het gaat om het linker rijtuig, hier zo uit de doos, nog zonder de zelf te monteren onderdelen.


Het rijtuig halverwege.


En hier het andere eind.


Met het demonteren van de bak van het onderstel ging het direct al mis.
Een van de nokken brak af, precies in het midden, waar de grootste krachten komen te staan.
Het gaat om de achterste nok die ik heb proberen te repareren door aan weerszijden een gaatje te boren met een boortje van 0,6mm, er een stukje bovenleidingdraad van 0,5mm in te steken en de boel te verlijmen met een 2-componentenkit.
Wonderwel gelukt, maar of het houdt zal nog moeten blijken.


Ook dit onderdeel aan de onderzijde brak af.
Volgens dezelfde methode met bovenleidingdraad en in dit geval secondelijm, de boel weer proberen te fixen. Het is gewoon geluk hebben dat het boren kops in een leiding überhaupt lukt. Die bovenleidingdraad moet natuurlijk nog worden afgeknipt.


Om de leds te kunnen monteren moet de beglazing van de kopwand, waar ook die van de sluitseinen aan vast zitten, worden verwijderd. Roco heeft bij de montage veel lijm gebruikt zodat het een hele klus was die beglazing zonder schade te verwijderen.


Hier het interieur. De holle kolommetjes voor de staafjes (zoals door Roco oorspronkelijk bedoeld) moesten natuurlijk weg. Om daar goed bij te kunnen moesten er even een paar stoeltjes uit. Dat ging ook al vrij moeizaam. Het scheelde niet veel of er waren een paar stoeltjes gesneuveld. Maar goed, ze zijn weer teruggeplaatst. De reizigers kunnen straks hun benen kwijt.


Hier het toe te passen ledje. Dat bolletje moet ingelaten worden in de lichtgeleider van de sluitverlichting. Er moet dus een gaatje in de lichtgeleider geboord worden, diep genoeg om dat bolletje in te laten, maar niet zo diep dat die los komt van het beglazingselementje. De diameter van het boorgaatje is bovendien maar nauwelijks kleiner dan de doorsnede van de lichtgeleider. Een heel secuur en spannend werkje dus.


Hier ligt het voorlopig resultaat, inclusief de benodigde weerstanden, te drogen. De ledjes zijn met Cristal Clear in het beglazingselementje gelijmd. Die lijmverbinding is vermoedelijk nogal zwak. Er moet nog wat 2-componentenkit tegenaan om de verbinding te verstevigen.
En daarna moet alles wat zich binnen bevindt zwart worden geschilderd, om lichtlekken tegen te gaan.

Wordt vervolgd.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 17 december 2017, 16:22:29 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2017, 15:03:50 »
Ga je dan geen rode achterruit krijgen? Denk dat je de sluitlichten los zal moeten zagen van het raam ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2017, 16:35:49 »
Ik denk dat je gelijk hebt, Ruud.

Kijk maar naar deze foto's van een rijtuig waar ik het identiek heb opgelost.


Hier is de omgeving tamelijk donker (wat het mij extra lastig maakt om scherpe foto's te maken).
De rode gloed is dan waarneembaar.


Maar met een betere omgevingsverlichting valt het veel minder op.


Ook van opzij is de gloed waarneembaar, zelfs met een goede omgevingsverlichting.

Eerlijk gezegd was het me nooit zo opgevallen. Of beter gezegd: ik heb me er nooit zo aan gestoord.
Maar of me dat nu nog lukt...

Groet, Bas

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #3 Gepost op: 12 december 2017, 20:33:58 »
Hoi Bas,

Zo op de foto's te zien valt het nog wel mee met de gloed. Bovendien branden de sluitseinen op jouw groene B(ü)m ook best wel fel. (Felle sluitseinen zie je op bijvoorbeeld bij SNCF Corail rijtuigen, maar niet op de oude duitse wagens waarbij de lichtbron van het sluitsein nog uit een eenvoudig huis-tuin-en -keuken-peertje bestaat).

Wellicht volstaat het om jou seinen qua lichtintensiteit wat af te zwakken en daarmee zal het laatste restje gloed vanzelf ook verdwijnen.


Ik vraag mij alleen af waarom jij zo'n moeilijke weg voor het vervaardigen van sluitseinen bent ingeslagen?

Dit soort wagens krijgen bij mij, nadat de lichtgeleiders zijn verwijderd, eenvoudigweg 3mm rode LEDs waarvan de kop plat is afgevijld ingezet.

Dat afvijlen doe ik behoorlijk ver totdat ik bijna de kern van de LEDs heb bereikt. Hiermee krijg je een beetje het effect van een zichtbare lampjes (peertjes) in de sluitseinlampen (ook wanneer het sluitsein niet brandt).
Daarbij wordt het licht midddels redelijk zware weerstanden behoorlijk gedimd. 
« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 20:41:30 door waldberg »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2017, 22:05:58 »
Ja, waarom zo'n moeilijke weg?

Het was in 2004 dat ik die B(ü)m op deze wijze van sluitlichten voorzag, waar ik toen in een elektronicazaak de kleinst mogelijke LEDjes voor gekocht had. Met zulk soort LEDjes is het een tamelijk voor de hand liggende oplossing. En ik was behoorlijk tevreden over het resultaat.
Ik heb dus weer teruggegrepen op een voor mij vertrouwde oplossing.

SMD-LEDjes zouden een wat meer eigentijdse oplossing zijn. Maar daar betaal je dan ook wat meer voor.
Ik wist trouwens niet dat een 3mm LED precies past en ook niet dat je die plat kunt vijlen zonder dat ie sneuvelt. Leuke oplossing!

Voor het onderhavige rijtuig geldt dat het gerenoveerd is. De gloeilampen zullen waarschijnlijk dan toch wel vervangen zijn door een modernere lichtbron? In dat geval is mijn oplossing toch passend.

Het dimmen van de verlichting van de oude B(ü)m zal niet zonder meer mogelijk zijn. Er zit een bedaagde Tams-decoder die veel vermogen aankan (handig voor de gloeilampen van het interieur), maar waar je verder vrij weinig aan kan instellen.

Groet, Bas

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2017, 22:45:49 »
SMD-LEDjes zouden een wat meer eigentijdse oplossing zijn. Maar daar betaal je dan ook wat meer voor.
Ik wist trouwens niet dat een 3mm LED precies past en ook niet dat je die plat kunt vijlen zonder dat ie sneuvelt. Leuke oplossing!

Eigentijds is niet per definitie beter...
De 3mm LEDs moeten wel nog enigszins aan de diameter van het sluitsein-gat worden aangepast en dan bij voorkeur zodanig dat de LEDs klemmend kunnen worden bevestigd. Stel dat er onverhoeds toch een keer een LED sneuvelt dan kan deze eenvoudiger worden vervangen.
Citaat

Voor het onderhavige rijtuig geldt dat het gerenoveerd is. De gloeilampen zullen waarschijnlijk dan toch wel vervangen zijn door een modernere lichtbron? In dat geval is mijn oplossing toch passend.

Voor zover ik weet zijn de sluitseinen bij de renovatie tot Interregio-rijtuig van dit type wagen onveranderd gebleven.
Citaat
Het dimmen van de verlichting van de oude B(ü)m zal niet zonder meer mogelijk zijn. Er zit een bedaagde Tams-decoder die veel vermogen aankan (handig voor de gloeilampen van het interieur), maar waar je verder vrij weinig aan kan instellen.
Je kunt de weerstanden toch aanpassen of anders desnoods een extra weerstand in de toevoerleiding aanbrengen?




Groet terug,
« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 00:52:09 door waldberg »

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2017, 22:51:31 »
Citaat van: wob
... waar ik toen in een elektronicazaak de kleinst mogelijke LEDjes voor gekocht had.

Er zijn nog 2 kleinere maten (geen SMD);

« Laatst bewerkt op: 12 december 2017, 22:57:19 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6129
  • ***
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2017, 00:41:56 »
Is me bij mijn eerste roco plan W ook gebeurt ::). Ik schilder de leds aan de binnen zijde van de wagon altijd zwart met een klodder Amsterdam acrylverf, scheelt ook een heel stuk. En net wat Sneek zegt, de weerstand vergroten. Nu zit je op 820 ohm?? Maak er maar gerust iets van 2k2 tot 4k7 van. Een stroom van ca 8-10mA is meestal voldoende om er geen schijnwerper van te maken ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2017, 09:08:14 »
Mooi plaatje Sven!

Er zijn nog 2 kleinere maten (geen SMD);
Zou een handiger formaat geweest zijn.
Maar zijn die er ook in rood?

Voor wat betreft de lichtsterkte:
De lichtstrip van Digikeijs biedt, meen ik, de mogelijkheid om de uitgang te dimmen.
Bij de B(ü)m zou ik inderdaad een extra weerstand kunnen plaatsen.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2017, 10:25:35 »
smd leds zijn spotgoedkoop als je ze bij ali besteld. Rode 49 cent voor 100 stuks. Ik zou ook de lichtgeleiders losmaken van het plaatje.Zal wel ook voorzichtig moeten gebeuren om dat plaatje niet te breken.Mss met een dremel en diamantschijfje.Is een dure aanschaf van 16 euro voor het schijfje maar niks dan goede ervaringen mee omdat het fijn snijd.Schijfje is uit de speed clic reeks.
Greetings,salutations,groetjes,

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #10 Gepost op: 13 december 2017, 12:31:22 »
Citaat van: wob
...  zijn die er ook in rood?
Ja, alle kleuren. Die rechtsonder op het plaatje is rood. Ooit gekocht bij Okaphone in Groningen.


Zit hier op wegmarkering (looplicht).

« Laatst bewerkt op: 13 december 2017, 12:45:51 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #11 Gepost op: 13 december 2017, 13:09:38 »
Leuk tafereeltje.

smd leds zijn spotgoedkoop als je ze bij ali besteld.
Ik zie mezelf niet zo snel een sms-ledje solderen. Dan zou ik eerder gaan voor een met draad (bijvoorbeeld van Digikeijs)

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #12 Gepost op: 13 december 2017, 13:10:59 »
hebben ze daar ook hoor en veel goedkoper.SMD solderen is trouwens niet zo moeilijk met een goed soldeerboutje.
Greetings,salutations,groetjes,

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2017, 14:17:51 »
Het projectje heeft even stilgelegen, maar hier dan een bescheiden vervolg.


Er is wat 2-componentenlijm gesmeerd rondom de leds om ze goed te fixeren op het glaselementje. (Ik vermoed dat de verbinding met Cristal Clear vrij zwak is, dus vandaar de versterking met 2-componentenlijm).
Vervolgens is alles wat geen licht mag doorlaten in de matzwarte verf gezet.
Zodra er vervolgens spanning op de LEDs gezet wordt, wordt zichtbaar waar de verf nog niet dekt. Hier staat er nog maar zo'n 4V= op.


Hier hetzelfde plaatje, maar dan met ongeveer 14V= spanning.
Het verschil in lichtsterkte tussen 4V en 14V is eigenlijk maar vrij klein. Dat betekent dat de decodeeruitgang straks heel sterk gedimd moet worden, wil het überhaupt effect hebben.


Het achterste elementje staat nu in de extra verf. Zelfs bij 14V valt het waarschijnlijk nog wel mee met de rode gloed naar de ruiten.

Nu moet de verf eerst drogen en uitharden voor ik weer verder kan.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Binnen- en sluitverlichting Roco 26,4m-rijtuig 1/87
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2017, 17:46:10 »
Graag jullie hulp.

Digikeijs levert een condensator mee tegen het knipperen. Die moet op de juiste wijze worden aangesloten anders werkt het niet.
In de gebruiksaanwijzing staat aangegeven waar de '+' en de '-' zich bevinden op de strip.

Maar wat is de '+' en de '-' van de condensator zelf?
Ik vermoed dat de lange poot de '+' is en de korte dan de '-'.

50% kans dat het goed is. Liever heb ik wat meer zekerheid.

Hoor graag.
Alvast dank.

Groet, Bas