Doel:€250.00
Donaties:€102.50

Per saldo:€-147.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-07-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 20:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 19:44:18
Beneluxforum Kalender 2021 door MOVisser
Vandaag om 19:42:47
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:20:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door william_2
Vandaag om 19:17:18
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:10:29
Lettertype Duitse spoorwegen door Jeanne
Vandaag om 19:06:11
Rode achterlichten worden niet meer geschakeld met F0 door Rien Ridderhof
Vandaag om 19:02:37
Corona, en de toekomst van modeltreinbeurzen? door Floris Dilz
Vandaag om 18:35:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Andre Pronk
Vandaag om 18:24:28
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 18:01:26
Beurs in Houten 29 augustus 2020 - de voor- en nabeschouwing door Martin Welberg
Vandaag om 16:15:44
Automatische koppeling door Peter Kleton
Vandaag om 15:03:45
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:57:33
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 14:55:24
Reichsbahn tijdperk II door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:18:55
Elektromagnetische aandrijving Fleischmann sein werkt niet door Te 2/2
Vandaag om 14:13:15
Verzameltopic foto's uniformering Nederlands spoorwegpersoneel van toen tot nu door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:49
MB-module: Hielan Ware door Reinout van Rees
Vandaag om 13:49:07
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door 1795
Vandaag om 13:29:45
Roco ETA 515, materieelbespreking door Casmir
Vandaag om 12:48:29
NS 6100 van GM&S door Floris Dilz
Vandaag om 12:40:56
Railways of Zimbabwe Beyer Garratt type 15 stoomlok door SBBcargo
Vandaag om 11:52:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:11:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:10:15
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door nighttrain1
Vandaag om 09:29:17
NL baan: Frotterdam in h0 door Mcn1986
Vandaag om 08:52:26
Doornvliet door Hans Mol
Vandaag om 08:43:37
Projekt 083-338 door 44
06 augustus 2020, 23:25:21
VERPLAATST: Gezocht cabine trapjes Roco plan T door Bert van Gelder
06 augustus 2020, 23:09:47
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 31345 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #90 Gepost op: 02 oktober 2019, 23:28:40 »
Kijkend naar de onderkant van het chassis kom ik er niet uit waar ik de stroomafnemers zou moeten plaatsen zonder het risico van kortsluiting. In het midden kom je het verenpakket, de remhangers en de zandleidingen tegen. Er tussen is eigenlijk geen ruimte om draadjes fosforbrons te hangen die enigzins op of tegen de wielen kunnen veren. Daarom ben ik een andere weg ingeslagen en heb ik plunjers geplaatst. Ik heb geen idee waar ik die zou moeten kopen, maar ik dacht dat ik nog een stel had liggen uit de kit van de MK NS 1300. Daar werd overigens afgeraden deze toe te passen, omdat de loopweerstand van de wielen zou toenemen. Ik ben het echter toch aan het proberen:



Hier zie je de nylon hulzen die in het chassis komen de plunjers zelf van messing en de veertjes. Je stopt achter de verdikking van de plunjer een veertje en drukt dat geheel dan in de nylon hulzen. Aan de uiteinden van de pennen van de plunjers soldeer je dan binnen het chassis een stroomdraadje. Je ziet overigens maar 3 plunjers liggen en dat betekent dat ik er een kwijt ben. Zo'n plunjer is relatief makkelijk te maken, Je neemt een stuk messing draad van 0,4mm en je soldeert daar omheen stukjes buis van Albion alloys. Hier zit de buis van 0,6mm, 0,8mm, 1,0mm, 1,2mm, 1,4mm en 1,6mm omheen en dan heb je precies dezelfde plunjer, maar dan zelf gemaakt. Om een 0,4mm gaatje te boren in een stukje messing staf rond 1,6mm kan natuurlijk ook, maar om dat draadje er dan recht in te krijgen is heel moeilijk.

In het chassis worden 4 gaten geboord. Eerst even zoeken wat een handige plek is. Het moet precies in het midden van de wielband zijn. Ik kwam uit boven de achterste wielen en voor de voorste:



Nu vond ik de plunjers veel te hard drukken. Daarom ben ik aan het experimenteren gegaan met de veertjes. Uiteindelijk heb ik die gewoon gehalveerd en dat veerde naar mijn gevoel voldoende. Dus plunjer op een half veertje in de nylon huls en erachter een draadje gesoldeerd. Vervolgens in de gaten in het chassis geplaatst en de wielen er weer op.

Achteraan:



En vooraan:



Vervolgens kijken of de stroomafname per wiel in orde is en die blijkt prima.
Maar.... ik vind wel dat de rolweerstand van de wielen behoorlijk is toegenomen en dat bevalt me helemaal niet. Dus misschien ga ik toch zoeken naar een methode met draadjes, hoewel dat een haast onmogelijke puzzel wordt. Het probleem met deze plunjers zal niet zijn dat de lok niet loopt, maar hij zal een soort schokkende start krijgen. Geen idee of het zal helpen als je er een decoder tussen zet met lastregeling.

Je ziet van de plunjers bijna niets. De voorste zitten achter de remmen en de achterste vallen straks weg onder de voetplaat:




mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5073
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #91 Gepost op: 02 oktober 2019, 23:47:01 »
Klein formaat plunjer in schaal 0,
http://www.bauermodellbau.de/bauteile-shop/elektronik/

Weinert H0, art 98902.
blz 242 van de catalogus (bovenaan)
http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de/#page_242
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2019, 23:57:00 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #92 Gepost op: 03 oktober 2019, 09:11:39 »
Nu is het deel dat tegen het wiel drukt plat en vormt dus een relatief groot oppervlak. Als je nu die kant van de plunjer rond of taps vijlt dan is waarschijnlijk de rolweerstand ook afgenomen.
Met vriendelijke groet,
Peter

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3276
    • Klein Ende
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #93 Gepost op: 03 oktober 2019, 11:23:04 »
Hoi Ivo, die pick-up’s kan je ook bij GM&S krijgen. Die zijn bijna hetzelfde met dat verschil dat het kopje niet vlak is, maar conisch. Hierdoor raakt maar een klein puntje de wielband en is de rolweerstand al een heel stuk kleiner. Je kan dat natuurlijk met deze pick-ups proberen door ze iets af te vijlen. Misschien helpt het.

Groet, Mathyn

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #94 Gepost op: 03 oktober 2019, 19:54:12 »
Ik kan het zeker proberen om de plunjers meer rond te vijlen. Alleen denk ik dat dan de druk misschien wel toeneemt door het geringere oppervlak. Tenslotte is de veerkracht van de veertjes het grootste aandachtspunt en dat verandert niet. Maar het is de moeite waard en goed om te weten dat Piet Peetoom ze ook heeft.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #95 Gepost op: 04 oktober 2019, 13:59:51 »
Inmiddels heb ik de plunjers verbonden met een centraal printje en draadjes gelegd naar de motor. Mijn angst blijkt ongegrond. Het lokje start zonder schokken en kan prima langzaam rijden met de huidige plunjers. Dat kan misschien nog verbeteren met minder druk. Het werd vannacht erg laat en ik heb geen filmpje meer gemaakt. Misschien lukt het vanavond nog.
Ik moet hier en daar nog kijken of er iets aanloopt, want ik hoor nog wat. En ik moet de motorsteun versterken, want in een richting drukt de aandrijving de motor naar achteren waardoor de worm niet meer in het wormwiel grijpt. Is heel eenvoudig met een draadje op te lossen.

mvg,
Ivo
*

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #96 Gepost op: 04 oktober 2019, 14:48:48 »
Maar het is de moeite waard en goed om te weten dat Piet Peetoom ze ook heeft.

Ivo,

Om het makkelijk te maken: Ze worden gemaakt door Alan Gibson onder de naam "sprung plunger pickups", artikelnummer 4M62 (verpakking 10 st.).

Grtz, Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #97 Gepost op: 04 oktober 2019, 17:36:45 »
Ton, bedankt. Vervolgens ben ik naarstig op zoek naar plaatjes. Nog niet gevonden, maar wel veel interessante literatuur. Onder andere ook verwijzingen naar boeken van Iain Rice en die staan bij mij gewoon in de kast.

Filmpjes heb ik beloofd:

MVI_9086 by Ivo tB, on Flickr

(werkt nog niet geloof ik: video is being processed.)

mvg,
Ivo

P.S. de hand? Hee lokje stopt. Zeker een vies stukje rail... Welnee, gewoon de trafo dichtgedraaid ;D
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2019, 18:45:27 door Ivo tB »
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #98 Gepost op: 04 oktober 2019, 18:44:10 »
En nog een:

MVI_9090 by Ivo tB, on Flickr

mvg,
Ivo

P.S., wel leuk dat krakende geluid op de eerste video. Is mijn statief dat dat geluid maakt  ;)
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #99 Gepost op: 11 oktober 2019, 00:09:49 »
Het is nog lang niet naar mijn zin, maar er komt wat kleur op:





mvg,
Ivo
*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5073
    • nulpunt
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #100 Gepost op: 11 oktober 2019, 11:19:26 »
Ik zat te dubben om de bufferbalk compleet rood te maken of zoals jij het hebt, met die zwarte rand. Wat is mooi?

Maar jij hebt de belijning al, ik nog niet....inhaalactie.
Morgen op Houten?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #101 Gepost op: 11 oktober 2019, 12:39:50 »
Mooi is voor mij meestal niet de vraag. Voor mij telt meer hoe het is geweest. Het is altijd gokken, maar ik denk op foto's te zien dat de bovenrand aan de voetplaat zwart was. Is ook in lijn met de rand onder de voetplaat aan de zijkanten. Ik denk dat het nummer voorop dan ook goed in het midden zit.

De belijning ben ik nog niet tevreden over. Ook de afplaktape op de achterste ketelband liet half los. Mijn grootste puzzel is nog het interieur. Je kunt er slecht bij.

En dan nog de rand tussen rookkast en ketel. Die is of van staal of van messing. In de vroege tijd zie je die altijd zitten. In de latere tijd lijkt die of gewoon vuil of zwart overgeschilderd te zijn. Ook weet ik niet goed welke kleur de veiligheid had. Jij hebt hem blank messing, maar die is op vrijwel alle foto's vrij donker tot zelfs zwart.

Ik ben morgen ws niet in Houten. Ik had hem anders graag naast die van jou gezet. Ik ben teveel weg van huis voor het werk en dan in het weekend ook ??? ;D

mvg,
Ivo
*

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #102 Gepost op: 12 oktober 2019, 21:16:44 »
Mooi werk Ivo (y)

Volgens mij is de ring tussen de ketel en rookkast messing. Staal kost te veel moeite om blank te houden een regenbui en  je kan weer schuren. Messing zou ook aardig wat werk hebben gekost om blank te houden, wat waarschijnlijk de reden is dat de ring later zwart werd.

De "buizen" op de veiligheid zijn brons, en op keteltemperatuur, dus oxideren naar een bruine kleur. Poetsen had geen zin. De veer en balansarm waen gewoon staal, dus kunnen zwart worden.

Groeten,

Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #103 Gepost op: 13 oktober 2019, 10:04:15 »
Dank Rik, ga ermee aan de slag.

mvg,
Ivo
*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 4939
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #104 Gepost op: 21 oktober 2019, 22:24:17 »
[quote author=Ivo tB link=topic=76633.msg3222059896#msg3222059896 date=1570790390

De belijning ben ik nog niet tevreden over. Ook de afplaktape op de achterste ketelband liet half los. Mijn grootste puzzel is nog het interieur. Je kunt er slecht bij.

[/quote]

De belijning is al iets beter, maar nog niet helemaal goed. Het interieur heb ik als volgt aangepakt: hele lok afplakken behalve het interieur en ook de raamranden in het machinistenhuis. Vervolgens het hele interieur midden grijs gespoten, nadat ik het messing en koper met maskol heb afgelakt. Dan het middengrijs van de wanden afgeplakt en en de rest (ketelfront, waterkasten, zitjes, vloer, ganghendel en handrem zwart gespoten. Daarna het geheel weer losgepulkt en de maskol proberen los te pulken. Dat lukt slecht op de leidingen onder de remmen en de injecteurs.

Het chassis en de voetplaat zijn inmiddels met matlak behandeld en de lantaarns van binnen met chroom met een koperen rand. Als de biezen naar mijn zin zijn en hier en daar wat retoucheerwerk gaat het in de matlak.

Het chassis bleek voor de wielen te dik in de lak te staan. Dus ter plekke van de lagers is het chassis weer schoongekrabt en dan passen de wielen weer goed.












mvg,
Ivo
*