Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw  (gelezen 45448 keer)

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #30 Gepost op: 02 februari 2018, 09:58:11 »
De meester van het messing is weer goed bezig, prachtig Ivo en al vast mijn dank voor de duidelijke toelichtingen  (y)
Groet,

Gerard

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #31 Gepost op: 02 februari 2018, 16:50:33 »
Hay Ivo , je doet goed pionierswerk voor de mede hobyisten die de kit ook hebben , ikzelf heb er ook wat aan , ga zo door. 


Groet Ko

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #32 Gepost op: 02 februari 2018, 23:24:33 »
Doe mijn best. Maar heel binnenkort komt de bouw krakend tot stilstand door het ontbreken van een aantal onderdelen en de handleiding. Die zal op een aantal punten toch echt onduidelijkheden moeten gaan oplossen.

Maar eerst even verder met het schoonmaken van al het gietwerk voor de schuifbeweging en de aandrijving en kijken of een en ander nu past.


Dit zijn de onderdelen:



Van rechtsonder naar boven de koppelstang (daar komt ook een nieuwe voor, want deze mist de verjonging in de stang) de drijfstang met daar links naast de kruiskop en de zuigerstang. Dan daarboven het excentriek en de excentriekstang die links aan de onderkant van de schaar moet worden gehangen in het gietdeel dat aan het chassis komt. Daar weer links van ligt een gietstuk dat een aantal onderdelen vast combineert: de schaarstang, de stang naar boven aan de wentelas, de schuifstang. Daarvoor onder ligt dan de voorloopstang.


Met draadjes een en ander provisorisch aan elkaar gezet en dan moet het er zo uit komen te zien:



Je ziet dat de leibaan nog moet worden afgeknipt aan de achterkant. Die loopt tot de bevestiging van de schaar en niet verder. Ook moet ik nog wat doen aan de bevestiging van de schuifstang in de schuif. Het lijkt alsof ik bovenop een sleufje moet gaan zagen/vijlen om dit onderdeel goed te plaatsen. Aan de onderkant van de zuiger moeten nog kleine gaatjes worden geboord voor de bediening van de cylinderkranen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #33 Gepost op: 03 februari 2018, 00:03:52 »
Je weet de uitstraling toch al leuk te benaderen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #34 Gepost op: 03 februari 2018, 23:00:37 »
Het lijkt al aardig op een 8100 inderdaad.

Dan de cylinderkranen.

Dit zijn de 4 etsdelen waaruit je de cylinderkranen kunt maken:



Het is me niet duidelijk of je ze alle 4 nodig hebt of slechts 2. Ik denk het laatste. Deze delen moet je dubbel vouwen (180 graden buigen en de vouwlijn aan de buitenkant houden) en dan kun je ze onder de cylinders solderen. Daarvoor heb ik eerst 0,6mm gaatjes onder in de cylinders geboord.

Vervolgens heb ik het geheel passend gemaakt en in elkaar gezet. Ik mis nog de schroefjes voor de montage van het drijfwerk op de wielen, maar ik vond nog M1 boutjes die ook pasten. Alles een beetje in elkaar gezet en omdat het chassis te breed is past de achterste as er niet doep genoeg in, dus de lok staat nu voorover:



En in detail kun je nu de cylinderkranen er onder zien. Aan de voorkant van de cylinders komt er een bedieningsstang naar boven die in de omkeerhevel komt aan de zijkant van de rookkast. De cylinderkranen zijn links en rechts met elkaar verbonden met een as die onder het chassis doorloopt. Dat komt later.



mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #35 Gepost op: 03 februari 2018, 23:56:36 »
Mooie gegoten delen. Weet jij of Erwin de onderdelen met CAD ontwerpt of ouderwets in elkaar zet? Ik zie namelijk zo geen printlijnen, maar het is wel heel erg gedetailleerd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #36 Gepost op: 04 februari 2018, 09:53:57 »
Al het etswerk wel, maar volgens mij zijn de moedermodellen voor alle gietdelen met de hand gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #37 Gepost op: 04 februari 2018, 09:54:54 »
Hele diepe buiging dan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #38 Gepost op: 04 februari 2018, 17:33:00 »
hay , ben ook een beetje bezig met de 8100 , heb ook al al het drijf werk van de gietboom af en allemaal bewerkt , ook de cilinderblokken zijn uitgeboord en alles pas gemaakt. Zal ook wat plaatjes plaatsen in de hoop dat het ook de goedkeuring kan wegdragen van de mded hobbyisten .
https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC4929_1.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC4930_2.jpg

https://images.beneluxspoor.net/bnls/_DSC4931_3.jpg

Hopende hiermee iets toe te voegen.


Groet KO

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #39 Gepost op: 04 februari 2018, 17:53:03 »
Hallo Ivo & Ko ,

Jullie zijn goed bezig.Ik heb alleen nog enkele opmerkingen die ik door drukke werkzaamheden niet eerder kon plaatsen.

Het hefboompje aan de as waarmee de cilinderkranen bediend worden en waaraan de verticale stang die vanaf de zijkant van de rookkast door de voetplaat naar beneden loopt verbonden is, zit niet in het verlengde van de cilinderkranen.Anders zou deze in de weg zitten bij het verwijderen van het cilinderdeksel.Eén plaatje zegt meer dan duizend woorden :



of op de tekening :



En vergeet vooral die bezem op de baanruimer niet!

De cilinderkranen zijn voor H0 mijns inziens te ingewikkeld.Dat is meer iets voor spoor 0 :



Verder zou ik er op willen wijzen dat je de gereedschapskist niet te ver naar buiten moet laten komen.De stoker en de machinist moesten nog wel hun voet op de trede kunnen zetten.





En vergeet hier de emmer niet.

Wat de peilglazen betreft zat er "af fabriek" een verlengde handel om de kranen  daarvan  te sluiten bij glasbreuk.Op onderstaande tekening heb ik dit rood gemarkeerd.



Paul Henken schrijft in zijn boek op blz. 80 dat er een op 26 mei 1924 gedateerde werkopdracht van de Centrale Werkplaatsen was om de handels voor de bediening van de kramen van de peilglazen te verlengen zodat zij ook buiten de kap bediend zouden kunnen worden.Helaas laat hij geen  tekening zien hoe dat er dan uitzag.Men zal wel niet de horizontale stang verlengd hebben wat dan kom je in de kolenbakken uit.Er werd ook zeker geen handel aan de buitenzijde van de kap gemaakt want dat zou dan op een van de vele foto's die bewaard zijn te zien zijn.Waarschijnlijk werd alleen het handvat verlengd.In ieder geval werd later de stang om de kranen op enige afstand te bedienen verwijderd.Op locomotief 657 van de MBS ziet het er nu zo uit :





Men gaat er kennelijk vanuit dat het draadglas voldoende bescherming biedt bij glasbreuk.Wanneer deze peilglazen veranderd zijn kan ik helaas niet terugvinden op de tekeningen.Normaliter staat er op een tekening altijd een tabelletje waarop de wijzigingen staan en de datum waarop deze werd uitgevoerd.Ik vermoed wel dat de hierboven getoonde peilglazen gemonteerd werden toen ook de waterkasten vergroot werden.

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2018, 17:55:46 door JanHdH. Reden: spellingsfout gecorrigeerd »

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #40 Gepost op: 04 februari 2018, 20:09:04 »
Hallo Jan,bedankt voor deze info en de tekeningen en foto's  dat is info waar ik wat aan heb. Zal kijken hoe ver ik dit kan doorvoeren.


Groet Ko

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #41 Gepost op: 04 februari 2018, 21:06:44 »
@Ko,

Je bent iets te vroeg: je krijgt nog een nieuw chassis van Erwin. Dit is te breed . Ook krijg je nog een nieuwe rookkast bekleding. Deze is in spiegelbeeld geëtst. Ik vermoed dat Erwin een aantal dingen ziet nu we aan het bouwen zijn.

@Jan,

Bedankt: inderdaad laten de foto's heel veel dingen beter zien en dat is allemaal nog goed aan te passen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #42 Gepost op: 08 augustus 2019, 16:34:59 »
Na een lange stilte dit model weer opgepakt. Inmiddels zijn een groot aantal onderdelen door Erwin nageleverd en op sommige punten ook verbeterd. Belangrijkste onderdelen zijn wel het versmalde chassis en de nu hogere namaak houten vloer. Dat versmalde chassis was nodig omdat de assen anders te strak zaten en niet voldoende konden draaien. Dat kan nu wel. Nu moeten er wel weer andere onderdelen pas worden gemaakt waaronder het tussenstuk tussen de cylinders. Aftekenen en vijlen maar.

Eerst maar de kit weer eens uitgezocht op etsdelen;



De kenners zullen hier wel verschillende groepen gaan vinden.

Ik heb eerst maar de klapstoeltjes tegen de achterwand gemaakt. Dit is een modificatie voor een latere versie. Aan de buitenkant zitten dan klinknagelstrips:





Ik zie op de foto's dat ze niet op dezelfde hoogte zitten, dus dat zal ik nog wel aanpassen.

Daarna begonnen met de voetplaat en de daaraan vast gemaakte bufferbalken. Voor de bufferbalken zitten er volgens mij 3 varianten in de kit. Te weten de oorspronkelijke houten balken, de stalen balken en de versie met het tram stoot- en trekwerk. Ik bouw de stalen versie. Dat is nog wel een puzzeltje hoe dat in model precies moet. Er is een voorplaat die op u-profielen is geklonken en een achterplaat. Daar zie je in model niet zoveel van, behalve de open constructie aan de zijkant. Die heeft Erwin uit een aantal onderdelen opgebouwd. Ik heb het volgende gegokt:



Hier zijn alle onderdelen zichtbaar. De voetplaat zelf bestaat uit een basis plaat met richels eronder waar de bufferbalken en de langsversterkingen in moeten worden gesoldeerd en een bovenplaat met details als klinknagels.

Eerst heb ik de randen erop gesoldeerd en de bufferbalken pas gemaakt voor de meegeleverde gegoten messing buffers. Daarvoor moeten de aanwezige gaten fors worden opgeruimd. Waarschijnlijk waren de oorspronkelijke buffers veel kleiner dan de NS exemplaren die ik erop heb gezet.



Hier zie je de basisplaat met erop gesoldeerde delen en de achterplaat van de bufferbalk ervoor. De onderdelen heb op deze achterplaat heb ik er hier verkeerd op gesoldeerd. Het is soms lastig zonder handleiding, maar omgekeerd geeft het beter de zijkant van de bufferbalken weer:



Zo gaat het beter en na het onder de voetplaat solderen knip je de uiteinden af en vijl je die glad met de zijkant van de bufferbalken:





De achterplaat voor de bufferbalk voor soldeer ik er pas op nadat er een aantal onderdelen bovenop de topplaat van de voetplaat is gesoldeerd. De gaten ontbreken daarvoor en moeten zelf worden geboord. Het gaat hier om de staanders op de hoeken, de steunen voor de lantaarns en de krikken. Voor die laatste is dat geen probleem, maar als je de achterplaat van de bufferbalk er nu al in soldeert dan kun je de voorste delen er nooit meer aan vast solderen met een bout. Met een weerstandsoldeerapparaat zou dat wel moeten kunnen.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #43 Gepost op: 15 augustus 2019, 17:33:17 »
Het is een beetje een puzzel (de handleiding ontbreekt), welke stappen de meest logische zijn. De bufferbalken moeten nog worden voorzien van luchtslangen en die kunnen er waarschijnlijk het beste op als de balk nog niet helemaal in elkaar zit. De etsdelen voor de bufferbalken zijn aan de bovenkant niet breed genoeg, dus die laten we maar vollopen met soldeer. Aan de voorkant van de voetplaat komen nog details. Daarvoor moeten gaten worden geboord afhankelijk van de uitvoering. Ik heb gaten gemaakt voor de SS krikken, de staanders en de blokken waarop de lantaarns komen:



Daarna heb ik de omkleding van de rookkast opnieuw aangebracht. In de oorspronkelijke ets was deze gespiegeld en Erwin heeft in zijn revisie ets een goede meegenomen. Alleen betekende dat wel schoorsteen eraf, rookkastdeur verwijderen, seinijzers, handrails en seinijzer voor de toplantaarn er weer af en opnieuw aanbrengen. Met het geheel in elkaar gepast ziet het er dan weer zo uit:



In het machinistenhuis en elders dienen er nog vele details te worden gemaakt uit etswerk en gietdelen.

Hieronder de onderdelen voor het ganghendel, de handrem en een beugeltje voor de gecompenseerde vooras:



Het beugeltje blijkt helaas net niet breed genoeg. Het ondersteunt de vierkante aslagers, maar valt er soms tussen.

Het ganghendel komt links tussen het ketelfront en de waterkast (die nog moet worden afgemaakt), welke in het machinistenhuis steekt. Overigens is bij de 8100 de stand van de machinist blijkbaar nooit van links naar rechts verhuisd. Dus zowel in de SS- als in de NS tijd was de standplaats links.





Ik zie trouwens dat ik dit ganghendel verkeerd om heb staan. De vergrendeling bovenaan moet aan de andere kant zitten.

En de onderdelen samengevoegd voor de handrem:



Dan verder met de traptreden en gereedschapskisten onder het machinistenhuis. Dat is een leuke uitdaging, vooral vanwege de 4 miniscule scharnieren die los erop gesoldeerd moeten worden. Ook aardig is de steun van de onderste trap, die kennelijk met een bout vastzat, wat hier wordt gesimuleerd met een draadje die erin wordt gesoldeerd.





rechts klaar en links in aanbouw

Vervolgens heb ik de 6 steunen voor de voetplaat in elkaar gezet. Deze komen in de verticale chassisplaten en met het lange deel onder de voetplaat.



Je kunt de sleufjes hier zien:



De wielen worden in het chassis geborgd door een draadje onder de vierkante lagers te schuiven. Ook levert Erwin gietdelen voor de imitatieveren die je onder het chassis kunt schroeven. Dit blijkt echter niet te passen: de uitstekende delen aan de onderkant voor de borgdraadjes steken te ver naar beneden om de veren nog recht eronder te kunnen schroeven. Hier kun je zien hoe een en ander dan verbuigt. Daar ga ik nog wel een oplossing voor bedenken:



Aan een kant heb ik nu ook de cylinder gesoldeerd. Omdat dit nu een versmald chassis is is er een afstandstukje meegeëtst. Alleen helaas maar een die ook is doorgeëtst. De ander vereist weer het nodige vijlwerk.

We vorderen verder gestaag:





mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw
« Reactie #44 Gepost op: 15 augustus 2019, 17:55:11 »
Spannend, hoor.  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.