Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales  (gelezen 13047 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #60 Gepost op: 16 december 2017, 17:06:50 »
Jongens, sluit gewoon de DCC sniffer eens aan op de rails en kijk welke pakketten hoe vaak voorbij komen. Arduino software te downloaden op mijn blog.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #61 Gepost op: 16 december 2017, 21:04:21 »
Hallo Bert,

Leuk dat je van Bentink een Fleischmann 6852 deceoder hebt gekregen om te testen. Mocht je daarvoor een FMZ-centrale nodig hebben dan weet je me te vinden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #62 Gepost op: 17 december 2017, 11:17:16 »
@RudyB, niet iedereen heeft altijd even een centrale paraat :-[ Zou je het ons ook kunnen vertellen?

Maar ik heb een beetje het idee dat het nog wel eens aardig kan verschillen tussen centrales. Wat dat betreft lijkt de DCC standaard aardig op die van DMX. Ze hebben een aardig begin gemaakt met de specificatie maar ze zijn gestopt met ontwikkelen toen het een beetje werkte ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #63 Gepost op: 17 december 2017, 14:07:48 »
Hallo "beïnvloedings"-geïnteresseerden,  ;)

Ik heb inmiddels ook zelf weer een aantal zaken nagegaan met mijn beperkte middelen: MultiMaus/Koploper aan DR5000 centrale met DR4018:

     - Via Koploper kun je de Bekrachtigingstijd variëren van het aangestuurde object.
     - Via de MultiMaus kun je handmatig variabel schakelen: de tijd dat je het knopje ingedrukt houdt.
     - Via het DR5000 Schakelbord kun je eveneens handmatig variabel schakelen, ook daar kun je de toets langer "indrukken" dan één muisklik
     - Via de DR5000 DCC Eigenschappen kun je bij Wissels een minimale en maximale "aan" tijd instellen.
     - Via de DR4018 kun je de lengte van de "vaste" af te geven zelfstandige pulstijd instellen.

Al met al genoeg variabelen die elkaar allemaal kunnen beïnvloeden...  ;D

Ik heb nog niet alle combinaties kunnen testen maar wel vast een aantal "uitersten" getest.

Mijn voorlopige conclusies...

Ik volg de discussie ook met belangstelling vanuit de gedachte dat er altijd wel wat te leren valt.

Als ik kijk naar de DR5000 zie ik dit......



...... waaruit ik concludeer dat wissel opdrachten X keer herhaald worden.


@Ben:

Ik denk dat je conclusie voor wat betreft één enkele korte wissel opdracht correct is, elk "packet" zal bij bovenstaande instelling door de centrale 12 x herhaald worden om het "missen" van de schakelopdracht te voorkomen.  Echter, bij het langer "handmatig" indrukken van het "knopje" (evenals bij langere bekrachtigingstijden vanuit Koploper) blijken er door de centrale meerdere "activates" te worden verzonden naar de DR4018, pas na het loslaten van de "knop" wordt eenmaal een "deactivate" verstuurd, welke op zijn beurt weer (althans bij bovenstaande instellingen) 12 x zal worden herhaald.

Bij het schakelen van een wissel of ontkoppelrail (ook vanuit Koploper) worden dus - afhankelijk van de "bekrachtigingstijd" - een reeks "activates" verzonden (losstaand van het in de DR5000 opgegeven aantal wisselpakket herhalingen) die vervolgens worden afgesloten met één "deactivate".

Het zou leuk zijn als RudyB dat met zijn DCC sniffer zou kunnen bevestigen...

Dat het opgegeven aantal herhalingen per packet niet een absoluut maximum is moge blijken uit de opgave bij het aantal herhalingen voor snelheid, F0-F4, F5-F8 enz. Het is algemeen bekend dat de "status" van een loc regelmatig (en eindeloos) door de centrale "op de rails" wordt gezet. Probeer dit zelf maar eens uit door handmatig een loc met aangeschakelde verlichting na een stukje rijden te laten stoppen (snelheid 0) en daarna via F0 het licht uit te schakelen. Haal de loc vervolgens van de baan en schakel via F0 de verlichting weer in en geef een rijopdracht en laat dit vervolgens zo staan. Zet dan na bijvoorbeeld 5 minuten (dan zijn die  5 herhalingen toch echt wel geweest) de loc weer op de baan en ziedaar: de loc rijdt weg met de verlichting aan...  ::)


@Timo:

Als je dus de schakeltijden van Koploper bepalend wil maken zul je zelf moeten zorgen dat zowel de centrale een hoge maximumtijd heeft en eveneens de decoder een hoge maximumtijd.

Dit gaat dan ook niet op daar decoders dus alleen een minimale tijd in laten stellen 8) En als je exact even lang wilt schakelen als je aanstuurt dien je dit dus zo laag mogelijk te zetten.

Er zijn wel degelijk decoders die hun ingestelde pulstijd niet alleen als minimum maar ook als maximum hanteren, bijvoorbeeld de ESU Switch Pilot:

Citaat uit de handleiding van de ESU SwitchPilot:
Citaat
Impulsausgang:
Ist für den Ausgang der Impulsbetrieb eingestellt, so wird der Ausgang
eingeschaltet (aktiviert), sobald ein Schaltbefehl empfangen
wird. Gleichzeitig läuft eine Stoppuhr an: Die Einschaltzeit (die Impulsdauer)
wird durch einen einprogrammierten Wert bestimmt.
Der Ausgang kann nicht länger (oder kürzer) aktiv sein als dieser
Wert. Wird nun die Taste losgelassen, bevor die Impulszeit erreicht
wurde, so bleibt der Ausgang so lange aktiv, bis die voreingestellte
Zeit erreicht wurde. Wird die Taste länger gedrückt als die Impulszeit,
so wird der Ausgang ausgeschaltet, obwohl die Taste weiterhin
gedrückt wird.

Durch die Begrenzung der Impulszeit wird ein Durchbrennen von
Magnetartikeln verhindert.
Die Impulsdauer kann auf Wunsch so eingestellt werden, dass die
Ausgänge so lange aktiv sind, wie die entsprechende Taste am
Bedienpult gedrückt wird. Diese Betriebsart ist kompatibel mit
Märklin® k83 Decodern.

Dit komt er dus op neer dat de ESU Switch Pilot een eenmaal geactiveerde uitgang na het verstrijken van zijn eigen pulstijd (standaard 520 msec) zelfstandig zal deactiveren, ondanks het feit dat er vanuit de centrale nog steeds "activates" voor deze uitgang worden verzonden....


@Dirk: Tot het testen met de Fleischmann 6852 ben ik door tijdgebrek nog niet gekomen, maar mocht ik je hulp daarbij nodig hebben dan zal ik mij melden...  ;)

Zoals gezegd, even een eerste reactie tussendoor, de zon schijnt (nog) en daar ga ik even van genieten.

Groeten,
Bert


« Laatst bewerkt op: 17 december 2017, 20:25:52 door Bert_Apd. Reden: Tekst ESU Switch Pilot aangevuld »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #64 Gepost op: 18 december 2017, 11:44:58 »
@Ben:
Ik denk dat je conclusie voor wat betreft één enkele korte wissel opdracht correct is, elk "packet" zal bij bovenstaande instelling door de centrale 12 x herhaald worden om het "missen" van de schakelopdracht te voorkomen.  Echter, bij het langer "handmatig" indrukken van het "knopje" (evenals bij langere bekrachtigingstijden vanuit Koploper) blijken er door de centrale meerdere "activates" te worden verzonden naar de DR4018, pas na het loslaten van de "knop" wordt eenmaal een "deactivate" verstuurd, welke op zijn beurt weer (althans bij bovenstaande instellingen) 12 x zal worden herhaald.
In de spec wordt hier dan ook geen aantal aan gegeven. Het zal me dan ook niet verbazen als de implementatie dus per centrale verschilt. Het zou me ook niets verbazen als de instelling van de DR5000 gelezen moet worden als "Minimale wissel-packet herhaling" (mooi Denglish overigens ;D). En juist omdat het aan de fabrikanten overgelaten is leidt dat dus tot verschillende beïnvloedingen :-\

[knip]die vervolgens worden afgesloten met één "deactivate".
Lijkt mij dat dat er net zo goed één is als dat de activatie er één is. Met andere woorden, ik verwacht ook dat deze herhaalt wordt, in het geval van de DR5000 dus (minimaal?) 12 keer. 8)

Dat het opgegeven aantal herhalingen per packet niet een absoluut maximum is [knip]
Klopt, de spec zegt dan ook "zo vaak mogelijk". Maar centrales lijken wel onderscheid te maken tussen accessoire en extended pakketten, en basis pakketten. Probeer hetzelfde maar eens met F10 ;) Daarnaast hanteren een aantal centrales wel een maximum aan loc's dat herhaalt wordt. Waarbij loc's die niets doen (of niet rijden) als eerste niet meer langs zullen komen. Probeer maar eens hetzelfde maar haal de loc van de rails met F0 aan, zet F0 uit, ga met veel andere adressen rijden en zet dan de loc op de rials. Grote kans dat het licht aan gaat en blijft als je de loc na die tijd weer op de rails zet. 8)

@Timo:
Dit gaat dan ook niet op daar decoders dus alleen een minimale tijd in laten stellen [knip] bijvoorbeeld de ESU Switch Pilot:
Kijk, die wist ik niet uit me hoofd. maar dat laat maar weer zien hoe erg implementatie/merk afhankelijk het dus is. En wat voor warboel het daardoor dus is ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #65 Gepost op: 18 december 2017, 13:07:16 »
Timo,

Sorry, maar met deze discussie komen we steeds verder van het uitgangspunt.

Mijn doel was om duidelijk te maken dat het aansturen van een wissel en/of ontkoppelrail met een bepaalde bekrachtigingstijd vanuit bijvoorbeeld Koploper niet hoeft te resulteren in een pulsduur die gelijk is aan de opgegeven bekrachtigingstijd: er zitten diverse componenten zoals centrale en wisseldecoder tussen die deze bekrachtigingstijd verrassend kunnen beïnvloeden.

Ik denk dat dat inmiddels wel duidelijk is geworden.

Verder was ik van plan om een aantal specifieke wisseldecoders te onderzoeken op hun eigenschappen: vaste/instelbare minimale schakeltijd, vaste/instelbare minimale en maximale schakeltijd, vaste/instelbare minimale schakeltijd met verlenging tot "deactivate", vaste/instelbare schakeltijd zelfs na "deactivate", etc.

Maar in het plaatsen van mijn eigen bevindingen en de daarop volgende citaten met welles/nietes/anders discussies en zonnebrilletjes 8) heb ik weinig zin meer, de toelichting op toelichting kost me teveel tijd die ik beter kan besteden.

Een klein voorbeeld van herhalingen door het slecht lezen van de door mij gedane constateringen in deze topic:

@Timo:
Dit gaat dan ook niet op daar decoders dus alleen een minimale tijd in laten stellen [knip] bijvoorbeeld de ESU Switch Pilot:

Kijk, die wist ik niet uit me hoofd. maar dat laat maar weer zien hoe erg implementatie/merk afhankelijk het dus is. En wat voor warboel het daardoor dus is ::)

Ik had het citaat uit de ESU handleiding al eerder geplaatst in reactie #37, dat had dus bekend kunnen zijn...

Ik laat deze topic dan ook maar verder voor wat hij is...

Groeten,
Bert

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #66 Gepost op: 18 december 2017, 13:17:28 »
Hoi Bert,

Ik weet het, het is maandag en de auto moest gekrabt worden vanmorgen, maar zo zwart was mijn opmerking ook niet ;D Geen discussie, alleen bedoelt als uitleg voor je bevindingen. :) Bedoel het alleen maar goed en met de conclusie ben ik het volledig eens. Het is niet eenduidig wat welke instelling doet omdat het af hang van de centrale, decoder en "stuurder" wat er gebeurd en dat het dus een warboel is voor gebruikers. Wil vooral aangeven dat dit dus een "gebrek" in de standaard is. Het ligt niet eenduidig vast hoe er mee om gegaan moet worden.

Ik had het citaat uit de ESU handleiding al eerder geplaatst in reactie #37, dat had dus bekend kunnen zijn...
Als we zo gaan beginnen kan ik ook verwijzen naar de onduidelijke DCC standaard en dat je dit dus allemaal had kunnen weten. Met andere woorden, niet zo vriendelijk om te zeggen. Ik heb echt alle 65 reacties door zitten nemen wat mij net zo veel tijd kost. En helaas is me iets ontschoten, excuses daarvoor. Zoals altijd waardeer ik je inzet enorm en probeer alleen te helpen om duidelijkheid te geven. Maar als we dan met zulke opmerkingen gaan gooien hoeft het van mij ook niet meer. :'(


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #67 Gepost op: 18 december 2017, 20:28:55 »
Timo,

Niets persoonlijks, maar ik moet voor mijn gevoel toch nog even iets rechtzetten naar aanleiding van je onderstaande opmerking.

Als we zo gaan beginnen kan ik ook verwijzen naar de onduidelijke DCC standaard en dat je dit dus allemaal had kunnen weten.

Ik neem aan dat je refereert aan S-9.2.1, waarbij onderstaand deel van toepassing is op Accessory Decoders:

         

Ik heb met deze tekst al sinds het begin van mijn topic proberen te achterhalen hoe wisseldecoders precies worden aangestuurd. Maar, zoals je ook zelf aangeeft, is de tekst daarover totaal onduidelijk. Er wordt slechts gesproken over een "activate" die, afhankelijk van het al of niet overschrijden van een gezette tijdsduur, al of niet afgesloten wordt met een "deactivate". Deze tijdsduur zou gezet moeten zijn in de CV's #515 tot #518. Ook wordt er gesproken over maar vier adresseerbare uitgangen per packet, terwijl de meeste in gebruik zijnde decoders tegenwoordig acht wisseluitgangen hebben.

In de "standaard" wordt dus uitgegaan van groepsgewijze aansturing van vier uitgangen en van een (eerder opgegeven) tijdsduur die per uitgang is vastgelegd in de CV's #515 tot #518, waardoor in dat geval alleen een "activate" voldoende is.
Of er is de mogelijkheid tot een variabele tijdsduur die per uitgang wordt bepaald door de tijd tussen de "activate" en "deactivate".

Alleen in de handleiding van de "antieke" Fleischmann 6852 "Empfängerbaustein für Magnetartikel" kwam ik inderdaad deze CV's #515 t/m #518 tegen waarin de pulstijd is vastgelegd, instelbaar tussen 50 en 12700 (!!) msec. Bij geen van de mij bekende tegenwoordig in gebruik zijnde wisseldecoders heb ik deze CV's #515 tot #518 verder kunnen vinden. Nog afgezien van het feit of de aansturende software en/of centrale op de hoogte is van een in de aangesloten (onbekende) decoder aanwezige tijdsduur.

Een aansturing via alleen een "activate" is blijkbaar met de moderne decoders niet van toepassing, om met een variabele tijd te kunnen schakelen moest er dus met een activering en een deactivering gewerkt worden, waarbij de tijd ertussen in principe bepalend zou moeten zijn voor de activeringstijd.

Dus bleef het, althans voor mij, onduidelijk hoe deze aansturing werd gedaan. De door forumleden aangedragen oplossingen waren ook slechts goed bedoelde interpretaties op basis van bovenstaande DCC standaard of uit ervaring met specifieke toepassingen zoals MRdirect met eigenbouw-decoders. Nadere specifieke toelichting op de werking met "standaard" decoders kon jammer genoeg niet worden gegeven.

Tibo, zoals je zelf ook aangeeft, het is totaal onduidelijk met hoeveel packets de aansturing over het tijdsverloop van de activering verloopt. En met het aantal packets bedoel ik niet de al of niet noodzakelijke herhalingen binnen het protocol zelf, maar gewoon de "originele" packets.

Ik begrijp dus niet wat je bedoelt met je opmerking "dat ik dit allemaal had kunnen weten", ik heb naar mijn idee de "DCC Standaard" en de aansturing van diverse wisseldecoders behoorlijk uitgediept.

Niemand in het forum heeft tot op heden kunnen bevestigen dat een tegenwoordig in gebruik zijnde wisseldecoder wordt aangestuurd via een reeks van "activates" gedurende de gewenste schakeltijd, afgesloten met een "deactivate" (de al of niet noodzakelijke herhalingen binnen het protocol buiten beschouwing gelaten). Wel worden er kritische kanttekeningen gemaakt, maar hoe het dan wel zit blijft dan weer achterwege.

Vandaar mijn besluit om verder onderzoek maar te stoppen, het reageren op vermoedens kost mij teveel tijd, zeker wanneer mijn woorden kritisch worden gewogen.

Uiteraard staat het een ieder vrij om deze topic verder aan te vullen met opgedane kennis en ervaring, ik zie er met belangstelling naar uit...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 december 2017, 20:34:41 door Bert_Apd »

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #68 Gepost op: 19 december 2017, 10:41:10 »
Hoi Bert,

Weer een bericht om te helpen, niet om tegen je bevindingen in te gaan ;) Ben het namelijk nog steeds met je eens dat de DCC standaard te veel ruimte laat met warboel tot gevolg. :police:

Maar, zoals je ook zelf aangeeft, is de tekst daarover totaal onduidelijk.
Yep  :-\

Ook wordt er gesproken over maar vier adresseerbare uitgangen per packet, terwijl de meeste in gebruik zijnde decoders tegenwoordig acht wisseluitgangen hebben.
Klopt, maar dat doet niets af aan de pakketten. Van oorsprong had DCC clusters van 4 (0 t/m 512) met 4 subadressen (1.1, 1.2 etc). Maar veel fabrikanten zijn hier vanaf gestapt, waarschijnlijk ook omdat het niet eenduidig vast ligt. Maar je komt het nog steeds tegen. De TC doet het bijvoorbeeld nog zo en er zijn nog genoeg andere decoders die je maar steeds op het "4e adres" kunt instellen. Maw, ze gebruiken dus alleen de eigenlijke adres bitjes. Maar veel moderne decoders maken inderdaad geen onderscheid meet tussen de A en D bitjes en gooien deze op één hoop als "het adres".

Alleen in de handleiding van de "antieke" Fleischmann 6852 "Empfängerbaustein für Magnetartikel" kwam ik inderdaad deze CV's #515 t/m #518 tegen waarin de pulstijd is vastgelegd, instelbaar tussen 50 en 12700 (!!) msec. Bij geen van de mij bekende tegenwoordig in gebruik zijnde wisseldecoders heb ik deze CV's #515 tot #518 verder kunnen vinden.
De DCC standaard kent maar weinig hard vastgelegde CV's. Bijna alle CV's staat de fabrikant vrij om in te delen. Wel is er van een berg CV's vastgelegd dat als de fabrikant ze implementeert welke functie dit dan moet uitoefenen. Zo zijn CV515 t/m CV518 bedoelt voor de pulstijd van uitgang 1 tm/ 4. Maar het steeds de fabrikant vrij dit niet te implementeren of onder een ander CV onder te brengen (mits deze geen aangewezen taak heeft). En zelfs als een decoder besluit de functie te implementeren onder een CV staat er voor de meeste CV's nog niet vastgelegd wat de waarde eventueel zou betekenen. Zo zou fabrikant A kunnen kiezen dat CV515 = 10 betekend "puls van 100ms op uitgang 1" waar het bij fabrikant B misschien "puls van 10 minuten op uitgang 1" is. Enige dat vast ligt is dat als CV515 implementeert wordt dat deze uitgang 1 stuurt en dat een waarde van 0 continue aan betekent.

Nog afgezien van het feit of de aansturende software en/of centrale op de hoogte is van een in de aangesloten (onbekende) decoder aanwezige tijdsduur.
In de basis is DCC éénrichtingsverkeer dus de centrale weet het niet vanzelf. En als de specificatie uitgebreider was geweest was dat ook niet nodig geweest :-\

Een aansturing via alleen een "activate" is blijkbaar met de moderne decoders niet van toepassing, om met een variabele tijd te kunnen schakelen moest er dus met een activering en een deactivering gewerkt worden, waarbij de tijd ertussen in principe bepalend zou moeten zijn voor de activeringstijd.
Dat weet ik niet maar aangezien de spec wat onduidelijk is lijkt vertrouwen op de deactivatie helaas niet slim. Maar de tijd tussen activatie en deacctivatie hoeft in ieder geval niet bindend te zijn. Het geeft de lengte van het verzoek aan (software of persoon op de knop) maar het is aan de decoder om te bepalen wat wenselijk is voor de uitgang.

Tibo, zoals je zelf ook aangeeft, het is totaal onduidelijk met hoeveel packets de aansturing over het tijdsverloop van de activering verloopt. En met het aantal packets bedoel ik niet de al of niet noodzakelijke herhalingen binnen het protocol zelf, maar gewoon de "originele" packets.
Hoe bedoel je dat? (Geen kritiek! Volg je gewoon even niet, ligt aan mij ;D)

Ik begrijp dus niet wat je bedoelt met je opmerking "dat ik dit allemaal had kunnen weten", ik heb naar mijn idee de "DCC Standaard" en de aansturing van diverse wisseldecoders behoorlijk uitgediept.
Nouwja, dat ik het zo ongeveer net zo uitgediept heb als jij en ook tig dingen heb gelezen en dat ik het dus niet zo aardig vond dat je me om de oren slaat met "Dat heb ik al gezegd!!!!". Prima als overduidelijk is dat iemand niet de moeite heeft genomen alle 65 berichten ervoor te lezen maar iets vergeten is menselijk. Net zo menselijk als je afvragen of de standaard inderdaad van die gaten heeft laten liggen.

Niemand in het forum heeft tot op heden kunnen bevestigen dat een tegenwoordig in gebruik zijnde wisseldecoder wordt aangestuurd via een reeks van "activates" gedurende de gewenste schakeltijd, afgesloten met een "deactivate" (de al of niet noodzakelijke herhalingen binnen het protocol buiten beschouwing gelaten). Wel worden er kritische kanttekeningen gemaakt, maar hoe het dan wel zit blijft dan weer achterwege.
Wat versta je tussen het verschil tussen "reek van activaties" en "herhaling binnen het protocol"?

Vandaar mijn besluit om verder onderzoek maar te stoppen, het reageren op vermoedens kost mij teveel tijd, zeker wanneer mijn woorden kritisch worden gewogen.
Afgezien van de persoonlijke "aanval" weeg ik je woorden niet zwaar maar probeer ik alleen te helpen.  :) Door onduidelijkheden aan te wijzen (of waar ik denk dat onduidelijkheid zit) of mogelijke fouten in de redenatie aan te wijzen. Bijvoorbeeld over CV515 hierboven aangezien het op mij over kwam dat je het verwonderlijk vindt dat moderne decoders dit niet gebruiken. Geen commentaar dus, gewoon tekst en uitleg :)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox