Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales  (gelezen 13044 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #45 Gepost op: 15 december 2017, 15:31:37 »
De software/drukknop doet geen verzoek, maar verstrekt een opdracht. Als ik wil dat een ontkoppelrail 10 seconden werkt, moet de ontkoppelrail 10 seconden werken. De centrale en de decoder zoeken maar lekker uit hoe ze dat voor elkaar krijgen, maar falende apparatuur wacht de kliko.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #46 Gepost op: 15 december 2017, 15:48:41 »
Nouwja, kan dan wel een opdracht zijn maar of die ook uitgevoerd wordt ;D Ook al druk jij de knop exact 10 sec in dan is het aan van alles hoe lang hij werkelijk omhoog is. Maximale schakeltijden van zowel de centrale als de decoder kunnen dat limiteren. Maar ook het feit dat de decoder eerst x pakketjes nodig heeft kan de activatie vertragen. Nu zullen wij niet zo snel zeuren om 100ms maar toch.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #47 Gepost op: 15 december 2017, 15:59:52 »
Nee, daar gaat het natuurlijk niet over. Het lijkt me goed als de decoder de maximale schakelpuls voor een wissel in de gaten houdt en op eigen gezag seinen van kleur laat verschieten en motoraandrijvingen omgooit. Dat is dan ook in overeenstemming met de opdracht die immers niet anders hoeft te zijn dan ‘zet dat wissel om’ of ‘zet dat sein op groen’. Hoe zoekt het ding maar lekker uit, ik ben dol op delegeren. Maar een decoder moet geen eigen opvatting hebben over het aansturen van een ontkoppelrail. Het moet toch zo in te stellen zijn dan alleen voor een ontkoppelrail en bein en eind opdracht wordt gegeven?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #48 Gepost op: 15 december 2017, 17:03:01 »
Nouwja, ik zou het voor een ontkoppelrail ook willen dat ik daarvan gewoon de tijd in kan stellen. Misschien geen vaste tijd maar wel min max en dan ook compleet afhankelijk van hoe lang de centrale schreeuwt. Bijvoorbeeld minimaal minimaal 0,5s (korter heeft toch geen zin) en max 10s (tegen doorbranden) of minimaal 2s (even indrukken en kunnen rijden) en max 10s. Maar ik zou het logischer zijn dat dit gewoon op één locatie is in te stellen en de decoder is de meest betrouwbare en naar mijn idee logische plek. Nu doen zowel de schakeltijd van de centrale als die van de decoder er toe ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #49 Gepost op: 15 december 2017, 17:56:57 »
Hallo allemaal,

De software/drukknop doet geen verzoek, maar verstrekt een opdracht. Als ik wil dat een ontkoppelrail 10 seconden werkt, moet de ontkoppelrail 10 seconden werken. De centrale en de decoder zoeken maar lekker uit hoe ze dat voor elkaar krijgen, maar falende apparatuur wacht de kliko.  ;D

Kijk voor die discussie was ik al bang...  Wie is de baas: de modelbouwer, de software, de centrale, of de decoder... ;)

Die discussie hebben we ook al eens bij de werking van de DR4018 gehad.
En sinds die tijd ligt bij Henk de DR4018 bijna in de kliko...  ::)

Maar een decoder moet geen eigen opvatting hebben over het aansturen van een ontkoppelrail. Het moet toch zo in te stellen zijn dan alleen voor een ontkoppelrail en begin en eind opdracht wordt gegeven?

Henk, het DCC protocol werkt voor accessory decoders steeds met een "activate" en een "deactivate" en de tijd ertussen is de schakeltijd. Binnen het DCC protocol wordt geen onderscheid gemaakt voor het type accessory (wissel, ontkoppelrail, sein etc.) Dus alleen een begin- en eindopdracht voor een ontkoppelrail is niet mogelijk, dit staat het DCC protocol niet toe.

Dat een decoder af fabriek slechts over een beperkte tijd (die overigens vrijwel altijd instelbaar is) schakelt heeft te maken met het voorkomen van doorbranden van spoelen.

Als je dus de schakeltijden van Koploper bepalend wil maken zul je zelf moeten zorgen dat zowel de centrale een hoge maximumtijd heeft en eveneens de decoder een hoge maximumtijd. Deze zul je dan zelf in moeten stellen omdat fabrikanten van decoders de schakeltijden in eerste instantie beperken tot een veilig en functioneel maximum (rond 0,6 tot 0,8 seconde): een decoder met een extreem grote (standaard)tijd zodat uiteindelijk wisselspoelen doorbranden zal door gebruikers al snel te boek staan als "deugt niet".

Overigens bouwen fabrikanten niet voor niets een eindafschakeling in in wissels, ook daarmee wordt doorbranden van wisselspoelen voorkomen. Op een wissel met eindafschakeling geeft een fabrikant garantie. Een wissel die binnen de standaard schakeltijd van een decoder niet omschakelt deugt niet. Dat die eindafschakeling vervolgens door vele modelbouwers ongedaan wordt gemaakt vanwege onbetrouwbaarheid is begrijpelijk, maar dan zijn de wissels geen "standaardwissels" meer en is het de verantwoording van de modelbouwer geworden om alle variabelen die de schakeltijd bepalen op elkaar af te gaan stemmen.

Mijn doel van deze topic is duidelijk te gaan maken dat 250 msec in Koploper helemaal geen 250 msec schakeltijd naar de accessory hoeft op te leveren: dat is afhankelijk van een aantal tussenfactoren.

Tja, en een discussie wie bepalend in deze is zal niet tot resultaat leiden, wel tot inzicht.

Benieuwd naar verdere reacties...  ;D

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 18:15:38 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #50 Gepost op: 15 december 2017, 18:41:35 »
De software (of bediener van knopjes) verstrekt wel degelijk opdrachten. Zonder die opdrachten gebeurt er niets. Maar voor een wissel kan de opdracht heel goed ‘schakel wissel x’ zijn, waarna de decoder en/of de centrale kan bepalen dat 250ms daarvoor genoeg is. De meeste opdrachten kunnen van dat type zijn, maar voor een ontkoppelrail niet. Dan beïnvloedt de bediener ook de bekrachtigingstijd (een vaste tijd is in ieder geval heel onhandig Timo) en de centrale/decoder moeten dat mogelijk maken. Dat is in de praktijk ook het geval naar mijn ervaring. Ergens wordt het onderscheid gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 19:03:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #51 Gepost op: 15 december 2017, 19:15:14 »
Henk,

Lees jij wel wat ik schrijf Bert?

Ja hoor, daarom geef ik juist een antwoord. Alleen dat antwoord vind jij niet leuk...  ;)

De software (of bediener van knopjes) verstrekt wel degelijk opdrachten. Maar voor een wissel kan de opdracht heel goed ‘schakel wissel x’ zijn, waarna de decoder en/of de centrale kan bepalen dat 250ms daarvoor genoeg is. De meeste opdrachten kunnen van dat type zijn, maar voor een ontkoppelrail niet. Dan bepaalt de bediener ook de bekrachtigingstijd (een vaste tijd is in ieder geval heel onhandig Timo) en de centrale/decoder moeten dat mogelijk maken.

Ik heb net uitgelegd waarom dat niet zo is, er is maar één type opdracht vanuit de centrale: het activeren van een bepaalde spoel van een wisseladres en het vervolgens weer deactiveren van dezelfde spoel van dat wisseladres.
En zo werkt het voor een wissel en een ontkoppelrail, waarbij voor het wissel twee spoelen bediend worden en voor een ontkoppelrail slechts één van de twee.

Het is leuk dat jij dat graag anders zou willen, maar zo werkt het niet....  ::)

Dat is in de praktijk ook het geval naar mijn ervaring. Met een TC gaat dat ook. Ergens wordt het onderscheid gemaakt.

Jazeker dat onderscheid kan bij een centrale gemaakt worden door de specifieke definities van de wisseladressen die je via de knopjes bediend, maar als een TwinCenter standaard ingesteld staat op 50 msec minimaal en 50 msec maximaal kun je best 10 seconden op het knopje drukken maar de opdracht naar de wisseldecoder duurt maar 50 msec en de decoder verlengt dat dan gelukkig nog met zijn eigen minimale schakeltijd.

Dat heb ik zelf met het TwinCenter bij Dirk mogen ervaren...

Dus als je langer wilt ontkoppelen zul je toch aanpassingen in het TwinCenter moeten doen, met de standaard instellingen wil dit niet. Ook opdrachten vanuit Koploper zullen de ingestelde maximale tijd niet kunnen overschrijden.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 19:20:21 door Bert_Apd »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #52 Gepost op: 15 december 2017, 20:05:35 »
Ja, dat bedoel ik toch met ‘moeten dat mogelijk maken’. Als daarvoor de instellngen van de centrale en/of de decoder moeten worden veranderd, dan is dat zo. Maar een ontkoppelrail werkt alleen prettig als de schakeltijd door de bediener wordt bepaald. En dat kan dus binnen de tijden die nodig zijn om een ontkoppelrail te bedienen. Langer dan een paar seconden is toch zinloos. Zijn wel langere tijden nodig, dan moet de uitgang vaste standen krijgen, maar dat zal voor ontkoppelen overbodig zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #53 Gepost op: 15 december 2017, 20:18:11 »
Als beginner volg ik draadje al enige tijd met belangstelling :)

Mijn kennis van de digitale technieken is (nog) niet zo groot dat ik de verschillen tussen de diverse systemen volledig begrijp, maar van besturingstechniek in zijn algemeenheid heb ik dan wel weer enige kaas gegeten.

Wat jij dus eigenlijk wilt Henk, is een "follow" voor de ontkoppelrail(s), ontkoppelrail blijft geactiveerd zolang de "knop" ingedrukt is.
En een "one shot" voor alle andere magneetartikelen, hoelang je de "knop" ook indrukt, de desbetreffende magneetspoel krijgt een puls van een vooraf bepaalde lengte.

Bij de ontkoppelrail zou je dan nog een "watchdog" over de sturing kunnen zetten, die uiteindenlijk bij het overschrijden van een in te stellen tmax, alsnog de aansturing deactiveert.

Dat zou toch eigenlijk te configureren moeten zijn, de meest simpele PLC kan dit :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #54 Gepost op: 15 december 2017, 20:45:22 »
Je moet mijn bijdrage lezen als ‘maken het mogelijk’ Eric. In ieder geval binnen de grenzen die nodig zijn voor een ontkoppelrail. De knoppendrukker of de computer is echt wel de opdrachtgever. De centrale en de decoders moeten zo zijn ingesteld dat de opdrachten kunnen worden uitgevoerd. Dit draadje is nuttig om te snappen wat daarvoor nodig is. Want soms moeten de instellingen worden aangepast.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 20:48:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #55 Gepost op: 15 december 2017, 21:21:27 »
Wie is de baas: de modelbouwer, de software, de centrale, of de decoder... ;)
Onder de streep de bouwer mag ik hopen ;D Maar ik gebruik daar graag duidelijke instelling op een decodeer voor. Maar helaas :(

Dat er een begin en een eind commando gestuurd wordt is niet helemaal waar. Er wordt een tijd een activatie pakket gestuurd en na de-activatie een tijdje het de-activatie pakket. Maar dat maakt toch niet uit? Decoder zou dat laatste prima kunnen negeren als je hem op vaste activatietijden zou willen hebben. Dit zit alleen niet in de software van de mij bekende decoders.

Als je dus de schakeltijden van Koploper bepalend wil maken zul je zelf moeten zorgen dat zowel de centrale een hoge maximumtijd heeft en eveneens de decoder een hoge maximumtijd.
Dit gaat dan ook niet op daar decoders dus alleen een minimale tijd in laten stellen 8) En als je exact even lang wilt schakelen als je aanstuurt dien je dit dus zo laag mogelijk te zetten.

een vaste tijd is in ieder geval heel onhandig Timo
Heb ik dan ook nergens beweert, niet voor ontkoppelaars in ieder geval. ;) En voor wissels zou dat juist perfect zijn. Maar daarom zeg ik, idealer zou zijn als je dus een min en een max op de decoder zou kunnen instellen.

Dat zou toch eigenlijk te configureren moeten zijn, de meest simpele PLC kan dit :)
In andere woorden maar ja, dat dus. En het mooie van het feit dat een centrale dus eigenlijk een "follow" stuurt is dat je daar prima een "one-shot" uit af kan leiden (andersom niet). Maar helaas ken ik geen decoder die het zo doet. :-\

Dit draadje is nuttig om te snappen wat daarvoor nodig is. Want soms moeten de instellingen worden aangepast.
Dat is zeker waar. Met een max van 50ms is lastig een "follow" te maken. Daarom zei ik ook dat het met de huidige implementatie van decoders dus een compromis is :-\ Lange max op de centrale maakt het naar wens lang schakelen van een ontkoppelrail mogelijk maar helaas dan ook het lang schakelen van een wissel.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #56 Gepost op: 15 december 2017, 23:31:05 »
Timo,

Dat er een begin en een eind commando gestuurd wordt is niet helemaal waar. Er wordt een tijd een activatie pakket gestuurd en na de-activatie een tijdje het de-activatie pakket.

Ik ben uitgegaan van de uitleg van Rudy in reactie #34, waar - bij een tijdsduur van 200 msec - gesproken wordt van twee pakketten, een "activate" en na 200 msec een "deactivate":

De DCC standard voor het aansturen van een accessory decoder is:

{preamble} 0 10AAAAAA 0 1AAACDDD 0 EEEEEEEE 1

Hierbij is de ‘C’ (bit 3 van 2e byte) de puls voor magneetartikelen en de meest rechtse D (bit 0 van 2e byte) is de stand van de accessoire/wissel: rechtdoor-afbuigen, of aan-uit.

Een Command Station (CS) zendt twee data pakketten na elkaar uit. Als je in het CS 200 ms pulsduur hebt ingesteld voor een accessoire/wissel op adres AAAAAAAAA, dan wordt de volgende data gestuurd als je dat adres bedient:

Op t =    0: {preamble} 0 10AAAAAA 0 1AAA1DD1 0 EEEEEEEE 1
Op t = 200: {preamble} 0 10AAAAAA 0 1AAA0DD1 0 EEEEEEEE 1

Schakel je de wissel weer terug dan wordt gestuurd:

Op t =     0: {preamble} 0 10AAAAAA 0 1AAA1DD0 0 EEEEEEEE 1
Op t = 200: {preamble} 0 10AAAAAA 0 1AAA0DD0 0 EEEEEEEE 1

Een decoder die geschikt is voor magneetartikelen kijkt naar de D om te zien welke spoel bekrachtigd moet worden en kijkt naar de C voor de pulsduur.

Een decoder voor niet-magneetartikelen (servo, sein, … ) kijkt alleen naar de D. De puls staat wel op C maar daar doet de decoder niets mee.

Begrijp ik je nu goed dat volgens jou de centrale in bovenstaand voorbeeld gedurende 200 msec "activates" blijft herhalen en daarna een "deactivate" stuurt, waarbij deze "deactivate" nog een aantal malen herhaald wordt zodat het zeker is dat het pakket niet gemist wordt?

Is er geen verschil tussen de herhalingsfrequentie/methodiek voor pakketten bestemd voor loc-decoders en die voor accessory-decoders?
Loc-decoders moeten worden bereikt via het (storingsgevoelige) contact tussen rails en wielen, vandaar dat de daarvoor bedoelde pakketten regelmatig herhaald worden zodat een loc altijd onder "controle" van de centrale blijft. Accessory-decoders zijn verbonden via vaste bekabeling waardoor dit traject veel minder storingsgevoelig is.

Volgens jouw uitleg zou er dus tijdens de gehele schakeltijd constant "activates" worden uitgezonden, de laatste dus net voordat de "deactivate" wordt uitgezonden, klopt dat?

Het verwarrende is dat ik in deze topic nu al drie verschillende manieren van activeren van wisseldecoders ben tegengekomen:

  - Die van Fransx (helaas verwijderd) met alleen een "activate" en slechts voor ontkoppelrails ook een "deactivate"
  - Die van Rudy met een "activate" en ter afsluiting van de schakeltijd een "deactivate"
  - Die van jou met gedurende de schakeltijd een serie "activates", afgesloten met een "deactivate"

Ik laat dan even in het midden of deze pakketten voor alle zekerheid nog herhaald worden ter voorkoming van het "missen" van een pakket als gevolg van verminking.

Wie van jullie drieen heeft nu gelijk?

Indien jouw uitleg klopt dan is inderdaad [activatietijd uitgang]  = [tijd signaal op de rails] + [schakeltijd decoder], zoals ik aanvankelijk ook in mijn uitleg in reactie #33 had staan: elke "activate" zal de timer resetten van de eigen schakeltijd van de decoder...

Ben benieuwd naar je antwoord...  ;)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 15 december 2017, 23:48:32 door Bert_Apd »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #57 Gepost op: 16 december 2017, 05:49:45 »
Ik volg de discussie ook met belangstelling vanuit de gedachte dat er altijd wel wat te leren valt.


Het verwarrende is dat ik in deze topic nu al drie verschillende manieren van activeren van wisseldecoders ben tegengekomen:

  - Die van Fransx (helaas verwijderd) met alleen een "activate" en slechts voor ontkoppelrails ook een "deactivate"
  - Die van Rudy met een "activate" en ter afsluiting van de schakeltijd een "deactivate"
  - Die van jou met gedurende de schakeltijd een serie "activates", afgesloten met een "deactivate"

Ik laat dan even in het midden of deze pakketten voor alle zekerheid nog herhaald worden ter voorkoming van het "missen" van een pakket als gevolg van verminking.


Als ik kijk naar de DR5000 zie ik dit......



...... waaruit ik concludeer dat wissel opdrachten X keer herhaald worden.

Gr, Ben.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #58 Gepost op: 16 december 2017, 10:02:49 »
@Ben, dank je. Dat was inderdaad wat ik ook dacht. De NMRA DCC specificatie nog eens doorgenomen maar die is er niet heel duidelijk over. Het mag dan wel zijn dat loc decoders inderdaad een nog storingsgevoelige verbinding hebben, al dat rijden (inclusief slechte contacten) zal je echt wel terug zien in het signaal naar wisseldecoders. Het is dus best logisch om het vaker te sturen om de kans op het missen van een pakket te verkleinen. Ik denk dus ook dat je S-9.2C moet lezen voor alle type decoders. Wat ook logisch is, "Accessory Digital Decoder" zijn immers gewoon een speciale subset van alle "Digital Decoder".

@Bert_Apd Overigens maakt het niet uit of pakketten niet herhaald worden of wel niet uit voor de schakeltijd (uitgaande van activatie en deactivatie pakket). Dat is een kwestie van uitleg van de spec die dat in het midden laat. Volgens mij zien de meeste (alle?) decoders de ingestelde tijd als minimale tijd, langer mag, ook als de knop al losgelaten in. Dus inderdaad, de timer resetten op ieder activatie pakket is dan geldig. Maar ook het pas beginnen met timen als het deactivatie pakket langs komt resulteert onder de streep in dat de minimale tijd gehaald wordt. Hoe enkel decoder het doet is dus nog vrijheid van de fabrikant, maar de conclusie is wel dat een decoder niet precies de (minimale) schakeltijd van de decoder aan hoeft te staan maar dat de duur en/of repetitie van de centrale daar dus ook een rol in speelt. En dat maakt het naar mijn idee nu zo verwarrend. ;D

Daarom zou ik het logischer vinden als de decoder volledige controle had over de activatietijd middels een minimale en maximale schakeltijd welke ingaat zodra de decoder het eerste activatie pakket ziet (en niet reset op volgende pakketten). Voor wissels stel je min en max dan gelijk in wat resulteert in een vaste schakeltijd. En voor ontkoppelaars zet je de max hoger zodat je de knop langer ingedrukt kan laten. En tuurlijk, de centrale moet dit dan wel toe dus ingesteld staan op een lange schakeltijd.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #59 Gepost op: 16 december 2017, 12:13:48 »
Hoi Timo en Ben,

Jullie zijn er vandaag al weer vroeg druk mee geweest...   (y)

Ik heb de antwoorden gelezen maar heb vandaag even geen tijd om inhoudelijk te reageren...

Ik kom er zeker op terug. ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 16 december 2017, 12:20:17 door Bert_Apd »