Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales  (gelezen 13058 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #15 Gepost op: 08 december 2017, 17:32:18 »
@Bert, het is niet meer van belang, omdat de oorzaak kennelijk ergens anders ligt. Maar ter informatie (je bent een hardnekkig nieuwsgierig mens  :)) de pulstijd is in Koploper per ‘wissel’ instelbaar. Dus alleen bij de aansturing van de seinen staat de tijd op 500 ms en bij de wissels op de standaard 200 ms.

Hoe de centrale en de decoders daar mee omgaan is wat anders. Geen idee of mijn Lenz centrale een mening over de pulsduur heeft. De LDT seindecoder gaat het lichtsein omschakelen en neemt daarvoor de tijd die nodig is, maar dat duurt dus altjd korter dan 500ms. Mijn oude Viessmann decoders hebben dacht ik ook geen mening over de pulsduur en doen gewoon wat ze wordt gezegd. Alleen mijn ene 4018 met wel twee wissels heb ik maar teruggezet naar 200 ms.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2017, 18:25:01 »
Frans,

Nog een andere vraag, welke protocol wordt er gebruikt, DCC en of Motorola, met Motorola kan je wel problemen krijgen, info op andere forums.

Het Fleischmann TwinCenter kent geen Motorola, dus DCC...  ;)
Zie > https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Fleischmann_Twin_Center

Zoals je al eerder schreef over deactivatie worden voor omzetten wissels niet gebruikt, wel andere spoel artikelen zoals bijvoorbeeld een ontkoppelaar.
Zodra de wissel decoder de opdracht ontvangt voor een wissel recht of krom zal deze een puls sturen die in de decoder is ingesteld meer niet.

Waar heb je de informatie vandaan dat bij het schakelen van wissels aan de desbetreffende decoder geen "deactivate" gegeven wordt? En waarom bijvoorbeeld wel voor de op dezelfde decoder aangesloten ontkoppelrails?

Het is nu de vraag hoeveel commando's kan de DR4018 verwerken om andere wissels om te zetten, kan deze dat gelijktijdig doen of is er een wacht buffer.
Kan voorstellen dat om de 50 ms een commando wordt verstuurd, echter de DR4018 geeft bijvoorbeeld een schakelpuls af van 200 ms en kan alleen per opdracht dit uitvoeren, ontstaat er een wacht veld indien per commando de opdracht wordt verwerkt, hoe groot is deze buffer?

Ik heb al eerder aangegeven dat het probleem zich ook voordoet bij handmatig schakelen op het TwinCenter. In dat geval kan er dus nooit sprake zijn van "het om de 50ms een commando versturen". Buffer overflow is dus zeker niet de oorzaak.

Maar zoals ik al eerder in mijn reactie #15 schreef, de oorzaak en oplossing wordt z.s.m. door het betreffende forumlid geplaatst, verdere speculatie is dus niet (meer) nodig.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 18:26:46 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #17 Gepost op: 08 december 2017, 18:30:02 »
Henk,

Sorry voor mijn "hardnekkige nieuwsgierigheid", maar bedankt voor je verdere toelichting.

De werking vanuit Koploper is mij duidelijk...  ;)

Groeten,
Bert

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2017, 19:04:45 »
Verwijder dit bericht

« Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 19:44:53 door Fransx »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #19 Gepost op: 08 december 2017, 19:30:26 »
Hallo Frans,

Bedankt voor je toelichting.

Verder laat ik het hierbij en had ook het een en ander in een ander forum gelezen over dit probleem.

Ook al wil je het eigenlijk liever hierbij laten, ik heb toch nog even een tweetal vragen....

Kun je een verwijzing geven naar het forum (of de inhoud daarvan) waar je een en ander over dit probleem had gelezen? Is voor mijn eigen beeldvorming wel zinvol...  ;)

En wat betreft mijn tweede vraag:

Een elektro magnetische wissel spoel wordt anders behandeld dan andere magnetische spoelen zoals de ontkoppel spoel. Bij een ontkoppel spoel wordt er inderdaad een kommando gegeven van aan, dus puls, en uit en dit wordt bepaald in het gebruikte besturings apparaat, geldt ook voor andere elektro mechanisch aangedreven apparaten.

Wat bedoel jij met "het gebruikte besturings apparaat"?
Is dat in dit geval Koploper? Of bijvoorbeeld een handregelaar zoals een MultiMaus? Of mogelijk de centrale zelf?

Mocht je vinden dat deze vragen voor het forum te ver gaan, dan verzoek ik je om je antwoord per PB aan mij toe te zenden.

Vast bedankt voor de moeite!

Groeten,
Bert

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #20 Gepost op: 08 december 2017, 20:12:42 »
Citaat
De instellingen in de TC zijn gewoon onjuist.
Dit zijn de default instellingen van de Intellibox, en die zou ik gewoon aanhouden, dan is er nooit gedoe.
Dpeciale opties 13 en 14.
13 Minimum
Turnout
Time 0..255 Mimimum time in units of 50 ms that a turnout must be kept powered on, even when another turnout command arrives.
2* Default: 100 msecs.
14 Maximum
Turnout
Time 0..255 Maximum time in units of 50 ms that a turnout must be left powered on, when no other turnout command arrives.
100* Default: 5 secs.

Dit is overigens een bekend euvel van het Twin-Center, en is al meerdere malen besproken en uitgelegd.

Groetjes

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #21 Gepost op: 08 december 2017, 20:13:30 »
Citaat
En het gaat hier dus niet om de minimale schakeltijd maar om de maximale. en als die ook zoals bij de TC op 50ms staat, breekt die het commando af na die tijd, ook al druk jij een 10sec op het knopje die puls zal niet langer zijn richting de decoder, ook dat geldt voor de schakeltijd in koploper als die op 500ms staat zal de puls niet langer duren dan 50ms. Ik kan me herinneren dat we dit als eens eerde besproken hebben.

Groetjes

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #22 Gepost op: 08 december 2017, 20:15:04 »
Frans,

Ik begrijp er nu echt niets meer van, zal vast wel aan mij liggen, maar toch...

... besturing apparaat is iets waar je een puls signaal naar toe stuurt en die dan iets gaat uitvoeren.

Het "besturing apparaat" is dus blijkbaar wat ik "centrale" (dus in dit geval het TwinCenter) noem, klopt dat?

Conclusie is mij nu duidelijk, het kommando station moet een wissel kommando anders behandelen dan
voor andere elektro magnetische artikelen, voor een wissel mag deze nooit een deactivatie komando sturen.

En het "kommando station" is dus bijvoorbeeld de aansturende software (bijvoorbeeld Koploper) of hardware (bijvoorbeeld de MultiMaus), klopt dat ook?

Als dat zo is, hoe ziet dan bijvoorbeeld de MultiMaus het verschil tussen wissels en ontkoppelrails om die  - zoals jij zelf aangeeft - verschillend te behandelen terwijl ze aan dezelfde (wissel)decoder hangen?
Bij de MultiMaus druk je in beide gevallen op dezelfde (wissel)knop...

Groeten,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #23 Gepost op: 08 december 2017, 22:01:31 »
Frans,

Ik vind het prima, misschien was het handiger geweest om de meer gangbare terminologie (treinbesturingssoftware/ handregelaar/bedieningspaneel, centrale, wisseldecoder/seindecoder) bij je uitleg te gebruiken. Maar blijkbaar zijn binnen de MRDirect omgeving daarvoor de begrippen als "Kommando station" en "Besturingsapparaat" de algemeen gebruikte begrippen.

Het is alleen jammer dat je niet kunt aangeven wat nu precies fout gedaan wordt door het TwinCenter, door jou dus Kommando station genoemd. Als ik je goed heb begrepen mag het TwinCenter geen "deactivate" sturen voor wissels, dat mag alleen maar voor ontkoppelrails...

Maar, zoals je uit de door Bert van Gelder geplaatste citaten kunt opmaken, moeten we in het TwinCenter de waardes voor de minimale bekrachtigingstijd en de maximale bekrachtiginstijd gelijk maken aan de defaultwaardes van de Intellibox, zijnde 100 msec en 5000 msec. Daarmee zou het (blijkbaar alom bekende) euvel verholpen moeten zijn.

En dat zullen we dus gaan doen. Met dank aan de geciteerde hulpvaardige oplosser...  ;)

Verder eenieder bedankt voor de overige suggesties en uitleg.

Groeten,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #24 Gepost op: 08 december 2017, 23:43:23 »
Frans,

Inderdaad een indrukwekkende carrière, daar kan ik als gepensioneerd banketbakker niet tegenop...

Misschien is modelspoorwegbouw inderdaad een verkeerde hobby voor mij...

Eveneens gegroet,
Bert


Edit 11-12-2017:

Aangezien de reactie van Frans is verwijderd is de terugkoppeling naar de in die reactie vermelde carrière niet zinvol meer....

Bert
« Laatst bewerkt op: 11 december 2017, 11:17:55 door Bert_Apd. Reden: Edit 11-12-2017: Tekst doorgehaald »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #25 Gepost op: 09 december 2017, 06:47:44 »
Voor mijn begrip als het bijvoorbeeld gaat over de pulsduur. Zit het ongeveer zo?

Een besturingsprogramma als Koploper kan een mening over de pulsduur hebben. Dat is per wissel in te stellen in de software.

De centrale kan een mening over de pulsduur hebben. Na de ingestelde maximale tijd volgt een deactivatiecommando. Dan doet de mening van Koploper over de pulsduur niet ter zake als Koploper een langere pulsduur wil. Als Koploper een kortere pulsduur wil, wel?

De decoder kan een mening over de pulsduur hebben. Mijn oude Viessmann 5212 decoders hebben dat volgens mij niet en doen braaf wat de centrale wil. Maar de 4018 weer wel. Dat wil zeggen, die heeft een eigen maximale pulsduur, maar reageert wel op een deactivatiecommando van de centrale als dat eerder komt?

Zoiets?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #26 Gepost op: 09 december 2017, 14:01:27 »
Dag Frans,

Even een vraag tussendoor...

Tip.
Zorg dat de pulsduur ongeveer overal hetzelfde is, dus niet te lang want het zal je maar gebeuren dat je alleen de centrale gebruikt die als pulsduur staat ingesteld op 500ms, een decoder die geen uitgangs bewaking heeft maar ook de wisselspoel geen afschakeling heeft. Dan staat er gedurende 500ms (halve seconde) volle spanning op de spoel en dan loop je het risico dat de spoel zeer warm wordt en zelfs door kan branden.

Welke waardes zou jij adviseren voor de minimale en maximale pulsduur van een centrale (command station)?

Voor een Intellibox bijvoorbeeld is dit af fabriek minimaal 100 ms en maximaal 5000 ms, maar ik begrijp dat die waardes volgens jou niet verstandig zijn:

Citaat
4.4.2 Schaltzeiten

Der Schaltimpuls, der bei Betätigung einer Schaltpulttaste ausgelöst wird, dauert normalerweise
solange, wie die Taste gedrückt wird. Um sicherzustellen, dass auch bei einem extrem
kurzen Impuls eine Schaltfunktion ausgelöst wird und dass der Magnetartikel bei zu langer
Betätigung der Taste nicht beschädigt wird, gibt es bei der Intellibox II eine minimale und eine
maximale Schaltzeit. In der Werkseinstellung sind die Werte für die Schaltzeiten auf minimal
100 ms (0,1 Sek.) und maximal 5000 ms (5 Sek.) gesetzt.
Gültig sind Werte zwischen 0 und 9999 ms.

Hinweis: Bei DCC-Decodern können nur die Schaltzeiten der Weichendecoder beeinflusst
werden, die nicht auf „Dauerbetrieb“ eingestellt sind.

Groeten,
Bert

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #27 Gepost op: 09 december 2017, 14:41:23 »

Tip.
 Dan staat er gedurende 500ms (halve seconde) volle spanning op de spoel en dan loop je het risico dat de spoel zeer warm wordt en zelfs door kan branden.

 
Groeten Frans

Nou, dat is behoorlijk overdreven, in een halve seconde warm je die spoel echt niet op.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #28 Gepost op: 09 december 2017, 14:50:17 »
Nee, dat duurt een paar seconden.

Verder lijkt het me niet mogelijk om een algemene stelregel te hanteren. Het hangt nogal van de gebruikte decoders, centrale en eventueel software af. Het gaat om het resultaat.

Een wisselspoel hoef je niet langer dan 200 ms aan te spreken. Als het wissel dan nog niet om is, helpt een langere puls ook niet.
Maar ja, een ontkoppelrail moet langer kunnen werken.
En seinschakelen en motoraandrijvingen vergen weer andere tijden.

Moderne decoders kunnen dat allemaal zelf regelen. Dan is het beperken van de pulsduur op de centrale overbodig. Klassieke wisseldecoders alleen voor magneetartiekelen doen soms wat de centrale zegt. Dan kan je maar beter wel een pulsduur voor wisselspoelen in de centrale vastleggen. Maar dat hoeft dan alleen voor wisselspoelen. Ik neem ook aan dat bij een moderne centrale zoiets per adres instelbaar is.

Edit. Even in de handleiding van mijn Lenz centrale gekeken, maar die rept in het geheel niet over pulstijden. Geen idee hoe dat zit, maar je zou zeggen dat Lenz dat lekker aan de invoer (regelaar, computer) en de decoders overlaat.
« Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 15:02:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Beïnvloeding schakeltijden wisseldecoders door centrales
« Reactie #29 Gepost op: 09 december 2017, 14:59:23 »
Een wisselspoel moet je niet langer dan 200 ms aanspreken. Als het wissel dan nog niet om is, helpt een langere puls ook niet.
Maar ja, een ontkoppelrail moet langer kunnen werken.
En seinschakelen vergt weer andere tijden.

Kijk het kwartje begint te vallen... Dus kun je de maximale pulsduur van een centrale niet zomaar verlagen tot bijvoorbeeld 200 msec. En vandaar dat de Intellibox als default 5000 msec hanteert, dan kun je tenminste 5 seconden op het knopje drukken om een ontkoppelrail te bedienen.

Overigens zal een (wissel)decoder in principe vanuit de centrale net zolang geactiveerd worden zolang je op het knopje drukt, tot de maximale pulsduur van de centrale bereikt wordt..

Groeten,
Bert