Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:14:42
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:08:38
Pimp my Hippel 2.0 door Torikoos
Vandaag om 22:01:00
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 21:57:05
Stub switches door Ronald Halma
Vandaag om 21:44:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:18
printplaat roco sik stuk door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:33:03
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:30:22
Storing Stummiforum? door Ronald69
Vandaag om 21:01:15
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:01:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door henk
Vandaag om 20:48:55
Eindstation Daarhuizen door Ronald Halma
Vandaag om 20:39:02
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:14:53
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Besselspoor
Vandaag om 19:50:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 19:32:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:27:25
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 19:11:09
bouwtekening amsterdamse tram door Sven
Vandaag om 19:04:57
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door Dick55
Vandaag om 18:47:07
Uhlenbrock Intellibox 3 door Jan-Peter
Vandaag om 17:58:33
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door Frits C
Vandaag om 16:31:32
Layne, Somewhere South. door einte
Vandaag om 15:58:03
Baan in Los Angeles door einte
Vandaag om 15:55:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 15:38:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 15:23:15
Slugs & Andere Rariteiten door RetroJack
Vandaag om 13:20:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RhB-Mikey
Vandaag om 13:11:49
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
  

Auteur Topic: Rijrichting wisselen,  (gelezen 4636 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #15 Gepost op: 04 December 2017, 15:33:33 »
Overigens, het feit dat één van de twee een andere richting heeft betekend dat je de draden van de decoder naar de motor hebt omgedraaid :) Uitgaande van vooruit rijden is links zwart en rechts rood. De draden naar de motor "vervagen". Dat wil zetten, de kant van de motor waar analoog links aan zat wordt "vaag zwart" ofwel grijs en de kant waar analoog rechts aan zat wordt "vaag rood" ofwel oranje.

Als je hier niet goed op let en bijvoorbeeld alleen de draden naar de rails om draait zal je dit digitaal niet merken. Maar ga je dan analoog rijden is hij verkeerd om (tegengesteld aan analoge trein op zelfde spoor). Wissel je de draden naar de motor om is het zowel digitaal (vooruit op centrale is achteruit) als analoog  verkeerd om. En wissel je zowel de draden naar de rails als de motor om dan klopt het analoog maar gaat hij digitaal de verkeerde kant op.

Met andere woorden, digitaal los je het op met CV29 maar het kan zijn dat je analoog nog de verkeerde kant op gaat.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #16 Gepost op: 04 December 2017, 15:56:21 »
Daarom vroeg ik ook wat de frontseinen doen. De boel omkeren in CV29 vind ik eigenlijk een lapmiddel. Je moet zorgen dat het in de hardware van de loc goed zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #17 Gepost op: 04 December 2017, 16:26:51 »
Dan ben ik blij dat ik geen half rondje heb Jowi :-)
Halverwege een heel rondje mag ook ;D

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #18 Gepost op: 04 December 2017, 20:44:43 »
Slechts een Engels pendel/rangeer baantje Jowi.

Maar het goede nieuws, het is gelukt.
CV29 nar 7 gezet en de rijrichting is nu correct.
Vriendelijk bedankt allemaal voor de geboden hulp, wat een fijn forum is dit toch.
Mijn kennis is weer toegenomen, hopelijk kan ik zelf ooit weer iemand verder helpen.

Dank,

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #19 Gepost op: 04 December 2017, 21:20:30 »
Schakelen de frontseinen ook correct, of zijn die er helemaal niet?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BVZfan

  • Smalspoormalloot
  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • HGe 4/4 II
    • Zermattbahn
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #20 Gepost op: 04 December 2017, 22:00:31 »
Daarom vroeg ik ook wat de frontseinen doen. De boel omkeren in CV29 vind ik eigenlijk een lapmiddel. Je moet zorgen dat het in de hardware van de loc goed zit.

Is het eigenlijk ook. Van het weekend ook nog een decoder in een lok gebouwd, klopten de seinen niet met de rijrichting.. overwoog nog even dit op te losse middels programmeren van de decoder, maar uiteindelijk toch de boel maar netjes omgesoldeerd.

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #21 Gepost op: 05 December 2017, 08:39:32 »
Er zijn geen frontseinen Klaas, dus de aanpassing heeft nergens invloed op behalve de rijrichting.

Ik ben erg blij dat het nu goed loopt :-)

Waarom zou het software matig oplossen van een probleem een lapmiddel zijn (vraag ik even als ITer)?
In mijn vakgebied is het juist het softwarematig inrichten van hardware, zodat het doet wat het moet doen, de normale manier.

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #22 Gepost op: 05 December 2017, 09:04:53 »
Omdat het eigenlijk alleen werkt voor fout 2 (zie reactie #15). Fout 1 merk je digitaal niet en los je fout 3 op met CV29 sta je analoog opeens gek te kijken ;D Dus om nu te zeggen dat het een lapmiddel is gaat wat ver, maar het kan dus wel als schijnoplossing uitpakken.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #23 Gepost op: 05 December 2017, 09:07:19 »
Ik rijd alleen digitaal, dus ik snap dat omgesoldeer ook nooit. Ik kijk niet eens naar de motorconnectie als ik decoders in bouw; de richting, mocht dat uberhaupt nodig zijn, zet je domweg met CV29, en mocht de verlichting dan niet kloppen, dan zet je die ook om met de betreffende CV's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22661
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #24 Gepost op: 05 December 2017, 09:11:58 »
Volgens mij werkt deze aanpassing van cv29 analoog ook.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26935
    • Pagina van klaas
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #25 Gepost op: 05 December 2017, 15:52:36 »
Waarom zou het software matig oplossen van een probleem een lapmiddel zijn (vraag ik even als ITer)?
Typisch een IT-opmerking. ;D
Ik vind dat je een fout moet oplossen op de plek waar die zit, in dit geval zijn dat de verwisselde motoraansluitingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #26 Gepost op: 05 December 2017, 21:07:22 »
Volgens mij werkt deze aanpassing van cv29 analoog ook.
Ligt dus aan waar je de fout gemaakt hebt ;) Het heeft inderdaad analoog een uitwerking, maar of dat wenselijk is is een tweede.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22661
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #27 Gepost op: 06 December 2017, 03:54:45 »
Nou ja, ik denk altijd maar dat het in een draadje over het probleem van de vragensteller gaat.  :) En Sjoerd is tevreden en dat Klaas en Timo vinden dat een hardware oplossing beter zou zijn, mogen ze vinden, maar Sjoerd gaat er over.  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 December 2017, 05:33:55 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #28 Gepost op: 06 December 2017, 08:12:44 »
Ik sta altijd open voor andere inzichten, maar in een geval waar er geen verlichting of front- / sluitseinen aanwezig zijn is de eenvoudigste oplossing het beste. Zoals altijd is er discussie mogelijk, maar voor mij is dit in dit geval het beste :-)

Gr.

Sjoerd
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Rijrichting wisselen,
« Reactie #29 Gepost op: 06 December 2017, 08:38:30 »
@henk, Nouwja, ik vind vooral dat je alle voordelen en nadelen moet weten. In software zou prima zijn, mits er een altijd werkende oplossing zou zijn. Dat is met CV29 niet het geval. Als je op de hoogte bent van de mogelijke nadelen en je daar vrede mee kunt hebben is met CV29 prima.

@svdwal, volgens mij wisselt zelfs dat mee met CV29. Gaat er dus alleen om dat je nooit meer analoog wilt rijden of als je ze nog eens analoog laat rijden dat je niet gek op kijkt als ze misschien de verkeerde kant op gaan ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox