Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?  (gelezen 1815 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Gepost op: 29 November 2017, 21:33:14 »
Hallo allemaal,

Ik probeer wat meer informatie over stukgoederenvervoer (per spoor uiteraard) te vinden, met name in tp 3/4 in Duitsland. Het typerende aan stukgoed is, dat het te weinig is om een hele goederenwagen in te zetten.  Bv 2 of 3 pallets met producten, of een paar grote kisten. Daarom worden goederen van meerdere afzenders gecombineerd vervoerd in 1 wagen.
Voor hele kleine hoeveelheden (bv een pakketje) werden de posterijen ingezet (neem ik aan).

Normaliter wordt (voor zover ik weet) bij een goederenloods iedere ochtend een G wagen geplaatst. Overdag wordt deze beladen met stukgoed wat er lokaal door klanten van DB wordt aangeboden. 's Avonds wordt de wagen opgehaald en het land ingestuurd. Onderweg wordt een deel van de lading overgeladen op andere wagens omdat niet alle lading dezelfde bestemming zal hebben. Uiteindelijk komen de goederen aan bij de goederenloods op de plaats van bestemming.

Een paar vragen die ik heb:
1. Stel je hebt een klein station aan een doorgaande lijn. Hoe wordt het stukgoed voor de verschillende richtingen verstuurd? Voor iedere richting een wagen? Maar dan zou je bij weinig verkeer vrij veel bijna lege wagens door het land sturen, ieder met een paar pallets of een zak aardappels. Niet echt efficient.
Of ging alles eerst met 1 wagen naar een knooppunt station, ook als dat in de verkeerde richting ligt? Om daarna met een doorgaande goederentrein alsnog in de juiste richting te gaan? Maar ook dat is niet efficient. Veel heen en weer rijden, extra km, extra tijd, enz.

2. Werd er dagelijks een goederenwagen bij een goederenloods geplaatst en weer opgehaald? Ook als er helemaal geen lading werd aangeboden? Als je iets wilde versturen, moest je dat dan een dag of zo van te voren doorgeven of kon je gewoon naar het station komen en iets afgeven?

3. Ging het stukgoed over lange afstanden (bv Keulen-München) met de gewone doorgaande goederentreinen mee, of werden hier de Eilgüterzüge voor gebruikt?

4. Werden de echt kleine hoeveelheden ( 1 pakket / kartonnen doos) ook met bagagewagens van personentreinen mee gegeven? En dan van de ene op de andere trein overgeladen op het station? Of werd dat alleen met de post gedaan dus in aparte postwagens?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Reactie #1 Gepost op: 29 November 2017, 23:08:48 »
Hallo Wim,

Hier is het concept best wel aardig uitgelegd: modellbahnfrokler

dirkjan

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Reactie #2 Gepost op: 30 November 2017, 01:00:50 »
Hallo Wim.

De situatie in nederland ken ik wel.
Op de grote goederenstations werd een zg collitrein in de loods geplaatst. Elke wagon had zn eigen bestemming.
Soms meerdere wagens op eenzelfde bestemming
S-nachts werden deze treinen op listige wijze gehergroupeerd en kreeg je in de ochtend weer de aankomsttrein binnen in het station met wagens uit de andere stations van de collitreinen.
Uit stations die geen complete wagen aan goederen  voor 1 bestemming konden volmaken werden de goederen met meerdere bestemmingen geladen in 1 of meerdere wagens.
Dit noemde men stortwagens, Deze stortwagens gingen dan naar zon station waar complete collitreinen kwamen.
Hier werden de goederen overgeladen in wagons met de bestemming.
IN de ochten ging het in omgekeerde volgorde.
OP internet is er wel meer info over dit nederlandse fenomeen te vinden

succes jandcargo

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Reactie #3 Gepost op: 30 November 2017, 20:57:08 »
Dirkjan, Jan,
Bedankt voor de link en informatie! Ik had zelf al een tijd zitten googelen, maar kon nog niets vinden. Een juiste zoekterm is dan natuurlijk altijd handig.
Op de Fremo site is behoorlijk wat informatie te vinden.  (y)
Wat ik me nog wel afvraag, is of goederen van per station slechts naar 1 Umladebahnhof werden gebracht. Ik vermoed het wel, ook al is het meer heen en weer rijden.
Reden voor mijn vragen (naast algemene interesse) is hoe ik het goederenvervoer op mijn modelbaan ga afhandelen. En hoeveel wagens ik per station mee moet nemen in een goederentrein. :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Reactie #4 Gepost op: 30 November 2017, 21:14:44 »
of goederen van per station slechts naar 1 Umladebahnhof werden gebracht.
Ja, onderwegstations 'hingen' aan een vast station, waar de omlading werd gedaan. Als er veel werd verzonden kwamen meerdere wagens voor en als er een speciale klant was die veel naar een specifieke regio stuurde kon er best een extra wagen direct naar een ander Umladebahnhof rijden. De bediening (aan de hand van je reactie ga ik ervan uit dat je DB rijdt) kon met een Ng (Nahgüterzug), een Ne (Naheilgüterzug) of zelfs met een P(ersonen) plaats vinden, als de tijd maar werd gehaald waarop de wagen aan de hal moest komen te staan.

dirkjan

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Reactie #5 Gepost op: 01 December 2017, 21:13:04 »
Hallo Dirkjan,
Ik rij inderdaad DB, tijdperk 3b / 4a. Ik hou 1970 als richtjaar aan. Eigenlijk is het stukgoederenvervoer dan al een stuk minder intens en deed de DB ook al een deel met vrachtwagens... Maar ik vind de logistiek erachter wel interessant. Ook om zelf na te spelen.
Ik bouw een zijlijntje dat 2 hoofdlijnen verbindt en vroeg me af waar de goederenwagen vanaf de loods naar toe moet. Ik zat ook al te denken dat het misschien om en om zou zijn. De ene dag naar hoofdlijn 1, de andere naar 2. Maar ik begrijp dat alle stukgoed altijd eerst naar een Umladebahnhof aan lijn 1 gaat om dan alsnog eventueel naar lijn 2 (en de rest van het land) te worden gebracht.
Bedankt voor de info in ieder geval!
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Reactie #6 Gepost op: 02 December 2017, 13:29:06 »
Een wagen die pendelt van een Umladebahnhof naar een station vv heet bij de DB een Geschlossener Stückgutwagen (Gsw). Wat ook werd gebruikt bij weinig vracht is een Stückgutkurswagen (Sk). Deze reed meestal vooraan de trein en werd op de onderwegstations behandeld. Je zou dus een Gsw in je Ng voor je eigen station kunnen opnemen en een Sk voor een aantal andere.

dirkjan

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2017, 11:05:32 »
Aha, dus als ik het goed begrijp, wordt een Stückgutkurswagen niet uit de trein gerangeerd, maar wordt het stukgoed tijdens de stop van de Ng snel uit/in geladen?
Het lijkt dan eigenlijk op een Leig-Einheit, maar dan voor weinig verkeer, en minder urgent.
Interessant! Bedankt voor de info!  :D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256