Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 23:04:38
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:22:18
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
Vandaag
om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
NS264
Vandaag
om 21:38:43
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 21:13:45
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 21:05:30
Station Roodeschool
door
frenkievee
Vandaag
om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00.
door
Donny95
Vandaag
om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
JoopSpoort
Vandaag
om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Joz
Vandaag
om 18:12:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Ronald69
Vandaag
om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
R1954
Vandaag
om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren
door
Slotticar
Vandaag
om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's!
door
Vroeger
Vandaag
om 11:45:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger? (gelezen 1814 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Gepost op:
29 November 2017, 21:33:14 »
Hallo allemaal,
Ik probeer wat meer informatie over stukgoederenvervoer (per spoor uiteraard) te vinden, met name in tp 3/4 in Duitsland. Het typerende aan stukgoed is, dat het te weinig is om een hele goederenwagen in te zetten. Bv 2 of 3 pallets met producten, of een paar grote kisten. Daarom worden goederen van meerdere afzenders gecombineerd vervoerd in 1 wagen.
Voor hele kleine hoeveelheden (bv een pakketje) werden de posterijen ingezet (neem ik aan).
Normaliter wordt (voor zover ik weet) bij een goederenloods iedere ochtend een G wagen geplaatst. Overdag wordt deze beladen met stukgoed wat er lokaal door klanten van DB wordt aangeboden. 's Avonds wordt de wagen opgehaald en het land ingestuurd. Onderweg wordt een deel van de lading overgeladen op andere wagens omdat niet alle lading dezelfde bestemming zal hebben. Uiteindelijk komen de goederen aan bij de goederenloods op de plaats van bestemming.
Een paar vragen die ik heb:
1. Stel je hebt een klein station aan een doorgaande lijn. Hoe wordt het stukgoed voor de verschillende richtingen verstuurd? Voor iedere richting een wagen? Maar dan zou je bij weinig verkeer vrij veel bijna lege wagens door het land sturen, ieder met een paar pallets of een zak aardappels. Niet echt efficient.
Of ging alles eerst met 1 wagen naar een knooppunt station, ook als dat in de verkeerde richting ligt? Om daarna met een doorgaande goederentrein alsnog in de juiste richting te gaan? Maar ook dat is niet efficient. Veel heen en weer rijden, extra km, extra tijd, enz.
2. Werd er dagelijks een goederenwagen bij een goederenloods geplaatst en weer opgehaald? Ook als er helemaal geen lading werd aangeboden? Als je iets wilde versturen, moest je dat dan een dag of zo van te voren doorgeven of kon je gewoon naar het station komen en iets afgeven?
3. Ging het stukgoed over lange afstanden (bv Keulen-München) met de gewone doorgaande goederentreinen mee, of werden hier de Eilgüterzüge voor gebruikt?
4. Werden de echt kleine hoeveelheden ( 1 pakket / kartonnen doos) ook met bagagewagens van personentreinen mee gegeven? En dan van de ene op de andere trein overgeladen op het station? Of werd dat alleen met de post gedaan dus in aparte postwagens?
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Falkenberg
Offline
Berichten: 4054
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Reactie #1 Gepost op:
29 November 2017, 23:08:48 »
Hallo Wim,
Hier is het concept best wel aardig uitgelegd:
modellbahnfrokler
dirkjan
Gelogd
jandcargo
Offline
Berichten: 1285
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Reactie #2 Gepost op:
30 November 2017, 01:00:50 »
Hallo Wim.
De situatie in nederland ken ik wel.
Op de grote goederenstations werd een zg collitrein in de loods geplaatst. Elke wagon had zn eigen bestemming.
Soms meerdere wagens op eenzelfde bestemming
S-nachts werden deze treinen op listige wijze gehergroupeerd en kreeg je in de ochtend weer de aankomsttrein binnen in het station met wagens uit de andere stations van de collitreinen.
Uit stations die geen complete wagen aan goederen voor 1 bestemming konden volmaken werden de goederen met meerdere bestemmingen geladen in 1 of meerdere wagens.
Dit noemde men stortwagens, Deze stortwagens gingen dan naar zon station waar complete collitreinen kwamen.
Hier werden de goederen overgeladen in wagons met de bestemming.
IN de ochten ging het in omgekeerde volgorde.
OP internet is er wel meer info over dit nederlandse fenomeen te vinden
succes jandcargo
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Reactie #3 Gepost op:
30 November 2017, 20:57:08 »
Dirkjan, Jan,
Bedankt voor de link en informatie! Ik had zelf al een tijd zitten googelen, maar kon nog niets vinden. Een juiste zoekterm is dan natuurlijk altijd handig.
Op de Fremo site is behoorlijk wat informatie te vinden.
Wat ik me nog wel afvraag, is of goederen van per station slechts naar 1 Umladebahnhof werden gebracht. Ik vermoed het wel, ook al is het meer heen en weer rijden.
Reden voor mijn vragen (naast algemene interesse) is hoe ik het goederenvervoer op mijn modelbaan ga afhandelen. En hoeveel wagens ik per station mee moet nemen in een goederentrein.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Falkenberg
Offline
Berichten: 4054
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Reactie #4 Gepost op:
30 November 2017, 21:14:44 »
Citaat van: Wim Hesselink op 30 November 2017, 20:57:08
of goederen van per station slechts naar 1 Umladebahnhof werden gebracht.
Ja, onderwegstations 'hingen' aan een vast station, waar de omlading werd gedaan. Als er veel werd verzonden kwamen meerdere wagens voor en als er een speciale klant was die veel naar een specifieke regio stuurde kon er best een extra wagen direct naar een ander Umladebahnhof rijden. De bediening (aan de hand van je reactie ga ik ervan uit dat je DB rijdt) kon met een Ng (Nahgüterzug), een Ne (Naheilgüterzug) of zelfs met een P(ersonen) plaats vinden, als de tijd maar werd gehaald waarop de wagen aan de hal moest komen te staan.
dirkjan
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Reactie #5 Gepost op:
01 December 2017, 21:13:04 »
Hallo Dirkjan,
Ik rij inderdaad DB, tijdperk 3b / 4a. Ik hou 1970 als richtjaar aan. Eigenlijk is het stukgoederenvervoer dan al een stuk minder intens en deed de DB ook al een deel met vrachtwagens... Maar ik vind de logistiek erachter wel interessant. Ook om zelf na te spelen.
Ik bouw een zijlijntje dat 2 hoofdlijnen verbindt en vroeg me af waar de goederenwagen vanaf de loods naar toe moet. Ik zat ook al te denken dat het misschien om en om zou zijn. De ene dag naar hoofdlijn 1, de andere naar 2. Maar ik begrijp dat alle stukgoed altijd eerst naar een Umladebahnhof aan lijn 1 gaat om dan alsnog eventueel naar lijn 2 (en de rest van het land) te worden gebracht.
Bedankt voor de info in ieder geval!
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Falkenberg
Offline
Berichten: 4054
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Reactie #6 Gepost op:
02 December 2017, 13:29:06 »
Een wagen die pendelt van een Umladebahnhof naar een station vv heet bij de DB een Geschlossener Stückgutwagen (Gsw). Wat ook werd gebruikt bij weinig vracht is een Stückgutkurswagen (Sk). Deze reed meestal vooraan de trein en werd op de onderwegstations behandeld. Je zou dus een Gsw in je Ng voor je eigen station kunnen opnemen en een Sk voor een aantal andere.
dirkjan
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?
«
Reactie #7 Gepost op:
03 December 2017, 11:05:32 »
Aha, dus als ik het goed begrijp, wordt een Stückgutkurswagen niet uit de trein gerangeerd, maar wordt het stukgoed tijdens de stop van de Ng snel uit/in geladen?
Het lijkt dan eigenlijk op een Leig-Einheit, maar dan voor weinig verkeer, en minder urgent.
Interessant! Bedankt voor de info!
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Hoe werkte het stukgoederenvervoer vroeger?