Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 23:38:22
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
Vandaag
om 23:23:34
Station Roodeschool
door
Sikko
Vandaag
om 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
Vandaag
om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
Vandaag
om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
Vandaag
om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
spock
Vandaag
om 22:11:03
Railcom zender bouwen
door
AP3737
Vandaag
om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
Vandaag
om 21:53:32
Rails roestig verven
door
Sven
Vandaag
om 21:49:59
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
Vandaag
om 19:30:36
20 jaar BNLS
door
Marco1044
Vandaag
om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
Vandaag
om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
Vandaag
om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
Vandaag
om 16:33:28
Spoorhumor
door
Eric B
Vandaag
om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
Vandaag
om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
Vandaag
om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Rick
Vandaag
om 10:12:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Oude Athearn diesellocomotief GP9
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oude Athearn diesellocomotief GP9 (gelezen 2803 keer)
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Gepost op:
28 November 2017, 10:56:50 »
Recent kocht ik twee identieke schaal H0 EMD-GP9 diesellocomotieven met de opschriften “Burlington Route”, “Way of the Zephyrs” en “Everywhere West”. De bedrijfsnummers zijn 102 en 103. De verkoper, die deze locs ooit uit een erfenis had verkregen en reeds 30 jaar in zijn bezit had, wist het merk niet. Zijn overleden oom had ze ooit in Amerika gekocht.
Op de locomotieven is geen merknaam te vinden, maar na enig speurwerk op het internet heb ik het merk kunnen achterhalen, namelijk het Amerikaanse Athearn.
Beide locs hebben een gietmetalen onderstel, gietmetalen draaistellen en een verzwaarde kunststof kap. Ze wegen elk 500 gram. De verlichting brandt netjes in de rijrichting. Aan beide zijden bevindt zich een Amerikaanse klauwkoppeling (Kadee) van metaal.
De aandrijving vindt plaats d.m.v. rubber riempjes op alle vier de assen. Op de site van Athearn las ik, dat deze aandrijving is geïntroduceerd in 1957. Door Athearn werd het genoemd “Hi-F Belt Drive”. Vóór 1957 hadden de Athearn locomotieven geen aandrijving (waren dus slechts modellen) en vanaf 1961 kregen de locs een betere aandrijving d.m.v. tandwielen.
Op elke locomotief resteren nu nog twee aandrijfbandjes, maar deze hebben alle elasticiteit verloren. Met een beetje hulp willen de locs nog wel een stukje rijden en dat gaat best fraai.
Nu mijn vraag: op het internet kan ik niet vinden, dat Athearn ooit het model van een GP7/GP9 met eerder genoemde opschriften heeft gemaakt. Wel van zijn grotere 6-assige broertje, de EMD SD9. Wie weet hier meer van?
Alvast bedankt,
Boudewijn van Horrik
«
Laatst bewerkt op: 02 December 2017, 19:05:11 door Boudewijn
»
Gelogd
Hobojohn
Offline
Berichten: 451
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #1 Gepost op:
28 November 2017, 12:53:57 »
Schrijf Athearn een e-mail met je vraag.
http://www.athearn.com/About/Contact.aspx
Groet
jan
Gelogd
IJsselsteyn
Offline
Berichten: 1373
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #2 Gepost op:
28 November 2017, 13:01:15 »
Fraai, die (bijna) antieke modellen!
Steyn
Gelogd
US modeller
Offline
Berichten: 354
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #3 Gepost op:
28 November 2017, 15:15:17 »
Bron: "Standard Guide to Athearn Model Trains" 1998, Tim Blaisdell en Ed Urmsto Sr.
ISBN: 0-87341-631-7
Er zijn teveel releases van dit model op die allemaal te vermelden.
-Modellen zijn uitgebracht als GP-9's, maar zijn eigenlijk GP-7's. Op de dozen werden beide type aanduidingen gebruikt ( lekker duidelijk)
vanaf 98 werden alle producties als GP-7's uitgebracht.
-Alle modellen waren kits, zowel de "dummy" als de "H'if's". Voor 1957 geen registraties wat betreft verschijningsdata.
CB&Q modellen:
Dummykit#1055 1e en 3e run roadnumber (loknummer) 244, 2e run had geen roadnumber (loknummer)
Dummykit#3055 4e run roadnumber 244 (uitgebracht sept.1957)
Gemotoriseerd kit#1155 en 2155, plus nog een onbekende ID hadden alle geen roadnumbers.
Laatste vermoed dat deze zelf aangebracht zijn, niet ongebruikelijk in die tijd. Veel werd zelf 'gesleuteld' aan modelspoormodellen. Zo lijken bijv. ook de 'classification lights' op de hoeken voorzien te zijn door lensen van MV products.
Gelogd
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4350
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #4 Gepost op:
28 November 2017, 18:14:45 »
CB&Q GP9 locomotieven hadden geen dynamic brakes. Kleurstelling klopt natuurlijk ook voor geen meter.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #5 Gepost op:
28 November 2017, 19:16:35 »
Beste Joshua,
Bedankt voor je nuttige informatie.
Ik heb nog verder gezocht op het internet en op de site
www.worthpoint.com
vond ik de Athearn GP9 van CB&Q in de bewuste uitvoering.
Hieronder een gedeelte van de gekopieerde tekst:
VERY RARE ATHEARN BURLINGTON GP-9 HI-F DRIVE RTR.
This is a ready to run model of an powered HO scale EMD GP-9 freight locomotive, lettered for the Chicago Burlington and Quincy Railroad, in the black grey and red "Burlington Route" freight paint scheme, the other side bears the slogan "Everywhere West". This Burlington Route paint scheme was the first Athearn GP-9 paint scheme produced on the CB&Q diesels, and was superceded by the red and grey scheme, and this one was discontinued. This is a model of the HI-F drive, or rubber band drive used on the very early Athearn diesels.
A picture of this locomotive is featured on page 124 of my book, The Standard Guide to Athearn Model Trains. This model was made by Athearn Inc. of Los Angeles, CA. The Standard Guide to Athearn Model Trains lists this engine as first released as item number 155/1155 in September of 1957.
In bovenstaande tekst staat een verwijzing naar pagina 124 van het door jou genoemde boek. Omdat ik het boek niet heb, kan ik deze afbeelding niet zien.
«
Laatst bewerkt op: 02 December 2017, 19:08:03 door Boudewijn
»
Gelogd
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #6 Gepost op:
08 December 2017, 08:42:32 »
Om nieuwe originele aandrijfbandjes te bemachtigen is m.i. niet eenvoudig. Op de site van Athearn staat, dat deze niet meer op voorraad zijn. Maar zoals vaak het geval is, kwam mijn vrouw met de oplossing. Zij had in haar bureau nog een zakje met zogenaamde "loombandjes" liggen. Dat zijn kleine elastiekjes, waarmee armbandjes kunnen worden gevlochten. In alle kleuren van de regenboog, maar ik heb gekozen voor de zwarte.
Vier stuks op een van de Athearn locomotieven gemonteerd en deze laten proefrijden. En dat ging uitstekend. Zeer langzaam (kruipend) rijden lukt niet, maar verder bij alle snelheden een mooie loop. En dat zou je niet verwachten van zo'n primitieve aandrijving.
Omdat de bandjes zijn gemaakt van synthetische rubber, verwacht ik een redelijke levensduur.
Jaren geleden had ik een Piko rangeerlocje in de hand, dat ook werd aangedreven door elastiekjes. Maar dat was duidelijk speelgoed van matige kwaliteit. Later nog een Amerikaanse Distler locomotief mogen aanschouwen met dezelfde aandrijving. Iets beter afgewerkt, maar nog steeds speelgoed.
Dat een serieus merk als Athearn deze aandrijving ook heeft toegepast, verbaasde mij. Maar als ik de Athearn GP9 dieselloc zie (en hoor) rijden denk ik, zo verkeerd was het ook weer niet. Mijn tweede GP9 heb ik inmiddels ook van vier "loombandjes" voorzien. Zie de onderstaande foto van één van de draaistellen.
Ik heb beide jaren 50 locomotieven gekocht, omdat oud modelspoor met historie mij boeit. Vooral naast mijn moderne Marklin MFX digitale locomotieven met klokanker motor, full sound en LED verlichting.
Boudewijn
«
Laatst bewerkt op: 09 December 2017, 08:42:33 door Boudewijn
»
Gelogd
Pauldg
Offline
Berichten: 7444
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #7 Gepost op:
08 December 2017, 09:22:28 »
Hoi Boudewijn,
Slimme oplossing! Ik kan je echter uit ervaring melden dat loomwerkjes na enige tijd (zeg een half jaar) beginnen in te drogen en bros worden. Je zal je bandjes dan ook regelmatig moeten vervangen. Gelukkig zijn zakjes loombandjes nog ruim voorhanden. Bewaar er vooral een paar luchtdicht in een laatje.
Ik ben overigens onder de indruk van de bouwkwaliteit van deze loc, zeker wanneer je bedenkt dat het een jaren vijftig ontwerp is.
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8589
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #8 Gepost op:
08 December 2017, 09:39:31 »
Kijk eens
hier
.
Gelogd
Jeroen
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #9 Gepost op:
08 December 2017, 10:09:13 »
Paul en Jeroen,
Bedankt voor jullie tips. Ik heb voor de zekerheid de resterende zwarte loombandjes donker en luchtdicht bewaard. Overigens worden ná het proefrijden beide locomotieven in de vitrine geplaatst en worden bijna niet meer gebruikt. Mijn grote treinbaan is van Marklin en voor 2-rail gelijkstroom heb ik alleen een klein proefbaantje. Ik ben meer een verzamelaar dan een rijder. Maar de verzamelde locomotieven moeten natuurlijk wel kunnen rijden.
Mijn vrouw heeft de loombandjes ongeveer vier jaar geleden gekocht en zij gebruikt deze voor haar verzameling Barbie poppen (o.a. het in model houden van de haren). De bandjes in het zakje en ook de gebruikte exemplaren op de barbies zijn nog perfect in orde. Geen scheurtjes en de juiste elasticiteit. Er zullen wel meerdere kwaliteiten in omloop zijn.
Boudewijn
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2017, 21:46:56 door Boudewijn
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Oude Athearn diesellocomotief GP9