Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Einde Koemo ballast ???
door
Boertje
Vandaag
om 12:50:24
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 12:43:38
"Nederlandse" modellen
door
Hans Reints
Vandaag
om 12:39:20
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 12:01:05
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
tothebeach
Vandaag
om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Jeroen Trainz
Vandaag
om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frans
Vandaag
om 09:27:24
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 00:35:59
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo
door
renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Oude Athearn diesellocomotief GP9
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oude Athearn diesellocomotief GP9 (gelezen 2458 keer)
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Gepost op:
28 november 2017, 10:56:50 »
Recent kocht ik twee identieke schaal H0 EMD-GP9 diesellocomotieven met de opschriften “Burlington Route”, “Way of the Zephyrs” en “Everywhere West”. De bedrijfsnummers zijn 102 en 103. De verkoper, die deze locs ooit uit een erfenis had verkregen en reeds 30 jaar in zijn bezit had, wist het merk niet. Zijn overleden oom had ze ooit in Amerika gekocht.
Op de locomotieven is geen merknaam te vinden, maar na enig speurwerk op het internet heb ik het merk kunnen achterhalen, namelijk het Amerikaanse Athearn.
Beide locs hebben een gietmetalen onderstel, gietmetalen draaistellen en een verzwaarde kunststof kap. Ze wegen elk 500 gram. De verlichting brandt netjes in de rijrichting. Aan beide zijden bevindt zich een Amerikaanse klauwkoppeling (Kadee) van metaal.
De aandrijving vindt plaats d.m.v. rubber riempjes op alle vier de assen. Op de site van Athearn las ik, dat deze aandrijving is geïntroduceerd in 1957. Door Athearn werd het genoemd “Hi-F Belt Drive”. Vóór 1957 hadden de Athearn locomotieven geen aandrijving (waren dus slechts modellen) en vanaf 1961 kregen de locs een betere aandrijving d.m.v. tandwielen.
Op elke locomotief resteren nu nog twee aandrijfbandjes, maar deze hebben alle elasticiteit verloren. Met een beetje hulp willen de locs nog wel een stukje rijden en dat gaat best fraai.
Nu mijn vraag: op het internet kan ik niet vinden, dat Athearn ooit het model van een GP7/GP9 met eerder genoemde opschriften heeft gemaakt. Wel van zijn grotere 6-assige broertje, de EMD SD9. Wie weet hier meer van?
Alvast bedankt,
Boudewijn van Horrik
«
Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 19:05:11 door Boudewijn
»
Gelogd
Hobojohn
Offline
Berichten: 435
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #1 Gepost op:
28 november 2017, 12:53:57 »
Schrijf Athearn een e-mail met je vraag.
http://www.athearn.com/About/Contact.aspx
Groet
jan
Gelogd
IJsselsteyn
Offline
Berichten: 1373
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #2 Gepost op:
28 november 2017, 13:01:15 »
Fraai, die (bijna) antieke modellen!
Steyn
Gelogd
Pro
Offline
Berichten: 344
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #3 Gepost op:
28 november 2017, 15:15:17 »
Bron: "Standard Guide to Athearn Model Trains" 1998, Tim Blaisdell en Ed Urmsto Sr.
ISBN: 0-87341-631-7
Er zijn teveel releases van dit model op die allemaal te vermelden.
-Modellen zijn uitgebracht als GP-9's, maar zijn eigenlijk GP-7's. Op de dozen werden beide type aanduidingen gebruikt ( lekker duidelijk)
vanaf 98 werden alle producties als GP-7's uitgebracht.
-Alle modellen waren kits, zowel de "dummy" als de "H'if's". Voor 1957 geen registraties wat betreft verschijningsdata.
CB&Q modellen:
Dummykit#1055 1e en 3e run roadnumber (loknummer) 244, 2e run had geen roadnumber (loknummer)
Dummykit#3055 4e run roadnumber 244 (uitgebracht sept.1957)
Gemotoriseerd kit#1155 en 2155, plus nog een onbekende ID hadden alle geen roadnumbers.
Laatste vermoed dat deze zelf aangebracht zijn, niet ongebruikelijk in die tijd. Veel werd zelf 'gesleuteld' aan modelspoormodellen. Zo lijken bijv. ook de 'classification lights' op de hoeken voorzien te zijn door lensen van MV products.
Gelogd
Groet JKLX
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #4 Gepost op:
28 november 2017, 18:14:45 »
CB&Q GP9 locomotieven hadden geen dynamic brakes. Kleurstelling klopt natuurlijk ook voor geen meter.
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #5 Gepost op:
28 november 2017, 19:16:35 »
Beste Joshua,
Bedankt voor je nuttige informatie.
Ik heb nog verder gezocht op het internet en op de site
www.worthpoint.com
vond ik de Athearn GP9 van CB&Q in de bewuste uitvoering.
Hieronder een gedeelte van de gekopieerde tekst:
VERY RARE ATHEARN BURLINGTON GP-9 HI-F DRIVE RTR.
This is a ready to run model of an powered HO scale EMD GP-9 freight locomotive, lettered for the Chicago Burlington and Quincy Railroad, in the black grey and red "Burlington Route" freight paint scheme, the other side bears the slogan "Everywhere West". This Burlington Route paint scheme was the first Athearn GP-9 paint scheme produced on the CB&Q diesels, and was superceded by the red and grey scheme, and this one was discontinued. This is a model of the HI-F drive, or rubber band drive used on the very early Athearn diesels.
A picture of this locomotive is featured on page 124 of my book, The Standard Guide to Athearn Model Trains. This model was made by Athearn Inc. of Los Angeles, CA. The Standard Guide to Athearn Model Trains lists this engine as first released as item number 155/1155 in September of 1957.
In bovenstaande tekst staat een verwijzing naar pagina 124 van het door jou genoemde boek. Omdat ik het boek niet heb, kan ik deze afbeelding niet zien.
«
Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 19:08:03 door Boudewijn
»
Gelogd
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #6 Gepost op:
08 december 2017, 08:42:32 »
Om nieuwe originele aandrijfbandjes te bemachtigen is m.i. niet eenvoudig. Op de site van Athearn staat, dat deze niet meer op voorraad zijn. Maar zoals vaak het geval is, kwam mijn vrouw met de oplossing. Zij had in haar bureau nog een zakje met zogenaamde "loombandjes" liggen. Dat zijn kleine elastiekjes, waarmee armbandjes kunnen worden gevlochten. In alle kleuren van de regenboog, maar ik heb gekozen voor de zwarte.
Vier stuks op een van de Athearn locomotieven gemonteerd en deze laten proefrijden. En dat ging uitstekend. Zeer langzaam (kruipend) rijden lukt niet, maar verder bij alle snelheden een mooie loop. En dat zou je niet verwachten van zo'n primitieve aandrijving.
Omdat de bandjes zijn gemaakt van synthetische rubber, verwacht ik een redelijke levensduur.
Jaren geleden had ik een Piko rangeerlocje in de hand, dat ook werd aangedreven door elastiekjes. Maar dat was duidelijk speelgoed van matige kwaliteit. Later nog een Amerikaanse Distler locomotief mogen aanschouwen met dezelfde aandrijving. Iets beter afgewerkt, maar nog steeds speelgoed.
Dat een serieus merk als Athearn deze aandrijving ook heeft toegepast, verbaasde mij. Maar als ik de Athearn GP9 dieselloc zie (en hoor) rijden denk ik, zo verkeerd was het ook weer niet. Mijn tweede GP9 heb ik inmiddels ook van vier "loombandjes" voorzien. Zie de onderstaande foto van één van de draaistellen.
Ik heb beide jaren 50 locomotieven gekocht, omdat oud modelspoor met historie mij boeit. Vooral naast mijn moderne Marklin MFX digitale locomotieven met klokanker motor, full sound en LED verlichting.
Boudewijn
«
Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 08:42:33 door Boudewijn
»
Gelogd
Pauldg
Online
Berichten: 6443
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #7 Gepost op:
08 december 2017, 09:22:28 »
Hoi Boudewijn,
Slimme oplossing! Ik kan je echter uit ervaring melden dat loomwerkjes na enige tijd (zeg een half jaar) beginnen in te drogen en bros worden. Je zal je bandjes dan ook regelmatig moeten vervangen. Gelukkig zijn zakjes loombandjes nog ruim voorhanden. Bewaar er vooral een paar luchtdicht in een laatje.
Ik ben overigens onder de indruk van de bouwkwaliteit van deze loc, zeker wanneer je bedenkt dat het een jaren vijftig ontwerp is.
Gelogd
Boomshanka!
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8425
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #8 Gepost op:
08 december 2017, 09:39:31 »
Kijk eens
hier
.
Gelogd
Jeroen
Boudewijn
Offline
Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
«
Reactie #9 Gepost op:
08 december 2017, 10:09:13 »
Paul en Jeroen,
Bedankt voor jullie tips. Ik heb voor de zekerheid de resterende zwarte loombandjes donker en luchtdicht bewaard. Overigens worden ná het proefrijden beide locomotieven in de vitrine geplaatst en worden bijna niet meer gebruikt. Mijn grote treinbaan is van Marklin en voor 2-rail gelijkstroom heb ik alleen een klein proefbaantje. Ik ben meer een verzamelaar dan een rijder. Maar de verzamelde locomotieven moeten natuurlijk wel kunnen rijden.
Mijn vrouw heeft de loombandjes ongeveer vier jaar geleden gekocht en zij gebruikt deze voor haar verzameling Barbie poppen (o.a. het in model houden van de haren). De bandjes in het zakje en ook de gebruikte exemplaren op de barbies zijn nog perfect in orde. Geen scheurtjes en de juiste elasticiteit. Er zullen wel meerdere kwaliteiten in omloop zijn.
Boudewijn
«
Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 21:46:56 door Boudewijn
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Oude Athearn diesellocomotief GP9