Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Oude Athearn diesellocomotief GP9  (gelezen 2443 keer)

Boudewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Gepost op: 28 november 2017, 10:56:50 »
Recent kocht ik twee identieke schaal H0 EMD-GP9 diesellocomotieven met de opschriften “Burlington Route”, “Way of the Zephyrs” en “Everywhere West”. De bedrijfsnummers zijn 102 en 103. De verkoper, die deze locs ooit uit een erfenis had verkregen en reeds 30 jaar in zijn bezit had, wist het merk niet. Zijn overleden oom had ze ooit in Amerika gekocht.
Op de locomotieven is geen merknaam te vinden, maar na enig speurwerk op het internet heb ik het merk kunnen achterhalen, namelijk het Amerikaanse Athearn.
Beide locs hebben een gietmetalen onderstel, gietmetalen draaistellen en een verzwaarde kunststof kap. Ze wegen elk 500 gram. De verlichting brandt netjes in de rijrichting. Aan beide zijden bevindt zich een Amerikaanse klauwkoppeling (Kadee) van metaal.
De aandrijving vindt plaats d.m.v. rubber riempjes op alle vier de assen. Op de site van Athearn las ik, dat deze aandrijving is geïntroduceerd in 1957. Door Athearn werd het genoemd “Hi-F Belt Drive”. Vóór 1957 hadden de Athearn locomotieven geen aandrijving (waren dus slechts modellen) en vanaf 1961 kregen de locs een betere aandrijving d.m.v. tandwielen.
Op elke locomotief resteren nu nog twee aandrijfbandjes, maar deze hebben alle elasticiteit verloren. Met een beetje hulp willen de locs nog wel een stukje rijden en dat gaat best fraai.
Nu mijn vraag: op het internet kan ik niet vinden, dat Athearn ooit het model van een GP7/GP9 met eerder genoemde opschriften heeft gemaakt. Wel van zijn grotere 6-assige broertje, de EMD SD9. Wie weet hier meer van?

Alvast bedankt,
Boudewijn van Horrik






« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 19:05:11 door Boudewijn »

Hobojohn

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2017, 12:53:57 »
Schrijf Athearn een e-mail met je vraag.

http://www.athearn.com/About/Contact.aspx

Groet
jan

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2017, 13:01:15 »
Fraai, die (bijna) antieke modellen!  (y)


Steyn

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2017, 15:15:17 »
Bron: "Standard Guide to Athearn Model Trains" 1998, Tim Blaisdell en Ed Urmsto Sr.
ISBN: 0-87341-631-7

Er zijn teveel releases van dit model op die allemaal te vermelden.
-Modellen zijn uitgebracht als GP-9's, maar zijn eigenlijk GP-7's. Op de dozen werden beide type aanduidingen gebruikt ( lekker duidelijk)
vanaf 98 werden alle producties als GP-7's uitgebracht.
-Alle modellen waren kits, zowel de "dummy" als de "H'if's". Voor 1957 geen registraties wat betreft verschijningsdata.

CB&Q modellen:
Dummykit#1055 1e en 3e run roadnumber (loknummer) 244, 2e run had geen roadnumber (loknummer)
Dummykit#3055 4e run roadnumber 244 (uitgebracht sept.1957)

Gemotoriseerd kit#1155 en 2155, plus nog een onbekende ID hadden alle geen roadnumbers.

Laatste vermoed dat deze zelf aangebracht zijn, niet ongebruikelijk in die tijd. Veel werd zelf 'gesleuteld' aan modelspoormodellen. Zo lijken bijv. ook de 'classification lights' op de hoeken voorzien te zijn door lensen van MV products.
Groet JKLX

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2017, 18:14:45 »
CB&Q GP9 locomotieven hadden geen dynamic brakes. Kleurstelling klopt natuurlijk ook voor geen meter.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Boudewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2017, 19:16:35 »
Beste Joshua,

Bedankt voor je nuttige informatie.
Ik heb nog verder gezocht op het internet en op de site www.worthpoint.com vond ik de Athearn GP9 van CB&Q in de bewuste uitvoering.

Hieronder een gedeelte van de gekopieerde tekst:

VERY RARE ATHEARN BURLINGTON GP-9 HI-F DRIVE RTR.
This is a ready to run model of an powered HO scale EMD GP-9 freight locomotive, lettered for the Chicago Burlington and Quincy Railroad, in the black grey and red "Burlington Route" freight paint scheme, the other side bears the slogan "Everywhere West". This Burlington Route paint scheme was the first Athearn GP-9 paint scheme produced on the CB&Q diesels, and was superceded by the red and grey scheme, and this one was discontinued. This is a model of the HI-F drive, or rubber band drive used on the very early Athearn diesels.
A picture of this locomotive is featured on page 124 of my book, The Standard Guide to Athearn Model Trains. This model was made by Athearn Inc. of Los Angeles, CA. The Standard Guide to Athearn Model Trains lists this engine as first released as item number 155/1155 in September of 1957.

In bovenstaande tekst staat een verwijzing naar pagina 124 van het door jou genoemde boek. Omdat ik het boek niet heb, kan ik deze afbeelding niet zien.



« Laatst bewerkt op: 02 december 2017, 19:08:03 door Boudewijn »

Boudewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #6 Gepost op: 08 december 2017, 08:42:32 »
Om nieuwe originele aandrijfbandjes te bemachtigen is m.i. niet eenvoudig. Op de site van Athearn staat, dat deze niet meer op voorraad zijn. Maar zoals vaak het geval is, kwam mijn vrouw met de oplossing. Zij had in haar bureau nog een zakje met zogenaamde "loombandjes" liggen. Dat zijn kleine elastiekjes, waarmee armbandjes kunnen worden gevlochten. In alle kleuren van de regenboog, maar ik heb gekozen voor de zwarte.
Vier stuks op een van de Athearn locomotieven gemonteerd en deze laten proefrijden. En dat ging uitstekend. Zeer langzaam (kruipend) rijden lukt niet, maar verder bij alle snelheden een mooie loop. En dat zou je niet verwachten van zo'n primitieve aandrijving.
Omdat de bandjes zijn gemaakt van synthetische rubber, verwacht ik een redelijke levensduur.
Jaren geleden had ik een Piko rangeerlocje in de hand, dat ook werd aangedreven door elastiekjes. Maar dat was duidelijk speelgoed van matige kwaliteit. Later nog een Amerikaanse Distler locomotief mogen aanschouwen met dezelfde aandrijving. Iets beter afgewerkt, maar nog steeds speelgoed.
Dat een serieus merk als Athearn deze aandrijving ook heeft toegepast, verbaasde mij. Maar als ik de Athearn GP9 dieselloc zie (en hoor) rijden denk ik, zo verkeerd was het ook weer niet. Mijn tweede GP9 heb ik inmiddels ook van vier "loombandjes" voorzien. Zie de onderstaande foto van één van de draaistellen.
Ik heb beide jaren 50 locomotieven gekocht, omdat oud modelspoor met historie mij boeit. Vooral naast mijn moderne Marklin MFX digitale locomotieven met klokanker motor, full sound en LED verlichting.

Boudewijn

« Laatst bewerkt op: 09 december 2017, 08:42:33 door Boudewijn »

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6340
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2017, 09:22:28 »
Hoi Boudewijn,

Slimme oplossing! Ik kan je echter uit ervaring melden dat loomwerkjes na enige tijd (zeg een half jaar) beginnen in te drogen en bros worden. Je zal je bandjes dan ook regelmatig moeten vervangen. Gelukkig zijn zakjes loombandjes nog ruim voorhanden. Bewaar er vooral een paar luchtdicht in een laatje.

Ik ben overigens onder de indruk van de bouwkwaliteit van deze loc, zeker wanneer je bedenkt dat het een jaren vijftig ontwerp is.
Boomshanka!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2017, 09:39:31 »
Kijk eens hier.
Jeroen

Boudewijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Oude Athearn diesellocomotief GP9
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2017, 10:09:13 »
Paul en Jeroen,

Bedankt voor jullie tips. Ik heb voor de zekerheid de resterende zwarte loombandjes donker en luchtdicht bewaard. Overigens worden ná het proefrijden beide locomotieven in de vitrine geplaatst en worden bijna niet meer gebruikt. Mijn grote treinbaan is van Marklin en voor 2-rail gelijkstroom heb ik alleen een klein proefbaantje. Ik ben meer een verzamelaar dan een rijder. Maar de verzamelde locomotieven moeten natuurlijk wel kunnen rijden.
Mijn vrouw heeft de loombandjes ongeveer vier jaar geleden gekocht en zij gebruikt deze voor haar verzameling Barbie poppen (o.a. het in model houden van de haren). De bandjes in het zakje en ook de gebruikte exemplaren op de barbies zijn nog perfect in orde. Geen scheurtjes en de juiste elasticiteit. Er zullen wel meerdere kwaliteiten in omloop zijn.

Boudewijn
« Laatst bewerkt op: 08 december 2017, 21:46:56 door Boudewijn »