Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 06:14:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Jeroen95
Vandaag om 05:54:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Gerrit H
Vandaag om 05:02:21
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 00:47:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door jjg koopmans
10 November 2025, 21:48:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
10 November 2025, 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
10 November 2025, 15:47:03

Auteur Topic: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?  (gelezen 5845 keer)

henk

• Offline Offline
Re: LokPilot V4 opgeblazen door te hoge DCC baanspanning?
« Reactie #15 Gepost op: 28 November 2017, 11:13:06 »
Ja, gewoon proberen.
Voor de duidelijkheid, in de decoder wordt de spanning op de rails (digitaal of analoog, gelijk- of wisselspanning) altijd gelijkgericht en afgevlakt (en gestabiliseerd). De 40 volt max slaat op het afgevlakte resultaat in de decoder. Met een gewone Fleischmanntrafo komt dat niet eens in de buurt van het maximum.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 28 November 2017, 12:16:15 »
Citaat
De 40 volt max slaat op het afgevlakte resultaat in de decoder

Hoi Henk,

Dat was inderdaad een van mijn vragen. Duidelijk nu! En ik "vrees" dat die FLM trafo inderdaad het probleem niet kán zijn.

Ik kijk het wel nog even na. Misschien vreemde spikes die boven de 40V komen?

Ergens moet die LoPi decoder toch door in de problemen zijn gekomen...

En om dezelfde situatie niet nog eens te krijgen wil ik toch graag weten waarom!

Groet,

Bart

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 November 2017, 15:25:26 »
quote : Het probleem van de oude blauwe trafo's was de hoge tolerantie op de omschakelpuls.

In mijn antwoord : Getest met een oude en nieuwe marklin trafo en dat scheelt een pak op de omschakelpuls.

Was dit niet duidelijk dan ?  ;D
Greetings,salutations,groetjes,

Ben

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 November 2017, 16:39:23 »
Zeker wel maar het heeft weinig van doen met de variatie in netspanning. ;)

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 November 2017, 11:00:52 »
Citaat
...de oude blauwe trafo's was de hoge tolerantie op de omschakelpuls...

De zorgvuldige lezer ziet dat ik het heb over een DC baan met een Fleischmann trafo.... En daar zitten geen "omschakelpulsknopjes" op. Het is (gelukkig) geen Märklin toch.... <----- grapje!

Maar, ik ken nu de hoogstwaarschijnlijke oorzaak: enorme spikes van ruim boven de 40 Volt!

Ik heb een goed geijkte oudere Tektronix scoop. Daar kan ik helaas niet gemakkelijk goede plaatjes van kopiëren. Dus, jullie moeten het met mijn tekst doen. Ter lering ende vermaeck...

Fleischmann rondmotor lok op de analoge gelijkstroombaan gezet, net zoals de originele lok met de LoPi 4 erin. De bekende groene trafo van FLM aangesloten. Eerst maar eens de eerste van 5 spanningsstappen. Een mooie dubbelfasig gelijkgericht signaal in onbelaste toestand. Toen de lok weer terug op de baan en nog steeds een keurig signaal. Voltage iets van 5 Volt of zo.

Vervolgens in de volgende vier stappen telkens hetzelfde: lok eraf, signaal perfect, lok er weer op. Door de belasting daalt de Vmax van het signaal. Geen punt. Maar, vanaf stap 3 onstaan er in de belaste situatie al forse spikes. Nog niet killing want ruim onder de 40V. Maar.....  in stap 4 en stap 5 zijn die spikes veelvuldig en ruim (!) boven de 40V. De scoop heeft als max. stand 5V/div. en daarvan staan er 8 op het scherm, dus 40 Volt en daar schoten die spikes met gemak ver overheen.

Ik ga nog even proberen met een reset op CV8, maar ik denk dat de LoPi 4 aan die spikes is overleden. Ja, ik weet dat de meetsituatie met een decoder in de lok op een DC-baan anders is, maar ik denk sterk dat er ook dan forse spikes ontstaan die de LoPi decoder uiteindelijk hebben vernield. Want, een tijdje heeft e.e.a. wél gewerkt in analoog bedrijf.

Als dit allemaal klopt, dan is dit een goede waarschuwing, voorzichtig met een LoPi 4 op een DC baan en een FLM rondmotor in de lok!

Groet,

Bart

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 29 November 2017, 11:19:36 »
Daar kan ik helaas niet gemakkelijk goede plaatjes van kopiëren.
Iedereen heeft tegenwoordig toch een plaatjes-kopiëer-apparaat in zijn zak? ;) Dat het dan niet pixel perfect is vergeven we je ;D

Maarja, goed dat je het gevonden hebt. Wel gek dat de spikes zo extreem zijn :/ Zou kunnen dat de trafo niet lekker reageert op de PWM van de decoder en daardoor de spanning omhoog vliegt. De trafo voorzien van een condensator zou dan moeten helpen.

Maar goed, ik denk niet dat de waarschuwing dan alleen voorbehouden is aan de LoPi maar aan decoders in het algemeen.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #21 Gepost op: 29 November 2017, 11:46:33 »
Citaat van: Bart Sanders
...  lok er weer op. ... vanaf stap 3 onstaan er in de belaste situatie al forse spikes.
Zitten de ontstoorspoeltjes en Ctjes nog wel in de loc?

Die spikes ontstaan door een inductieve belasting, zoals een motor.  Daarom moet je in schakelingen ook altijd fly back of 'blusdiodes'  toepassen. Bij een analoge baan zitten die niet in de loc, wel spoeltjes en condensatortjes, maar als die er uit gehaald zijn voor digitale besturing dan zul je die spikes dus ook op een scoop zien.

Een goede locdecoder heeft die blusdiodes ook in de H eindtrap zitten om de schakeltransistoren te beschermen. Als je bij een digitale loc toch nog die spikes ziet, dan lijkt het mij dat die blusdiodes en mogelijk ook de eindtrap zijn overleden...   :(
« Laatst bewerkt op: 29 November 2017, 11:50:28 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #22 Gepost op: 29 November 2017, 12:52:35 »
Iedereen heeft tegenwoordig toch een plaatjes-kopiëer-apparaat in zijn zak? ;) Dat het dan niet pixel perfect is vergeven we je ;D
Ga het maar eens proberen op een beeldbuis-scoop, geloof me, dat gaat je niet lukken. Oudere scoops zijn beeldbuizen en die hebben een bepaalde verversings-snelheid (net zoals een beeldbuis-TV) waardoor ze extreem lastig te fotograferen zijn. Daarnaast zal een smartphone een nogal donker beeld zien en dat willen compenseren met een lange sluitertijd. Gevolg is dat je een scoop-beeld overhoudt waar je niets meer uit af kan leiden. Daarnaast zijn de spike's waarschijnlijk helemaal onzichtbaar, omdat ze te zwak zijn.

@ 72sonett: Het zijn niet echt fly back diodes, maar freewheeling diodes, in het nederlands noemen we het vrijloopdiodes of (inderdaad) blusdiodes.
Condensatoren en spoelen worden vrij vaak aangeraden om te verwijderen.

@ Bert: ik snap niet geheel waar je nu gemeten hebt. Heb je de railspanning gemeten of zo dicht mogelijk bij de decoder in de buurt? Ik zou niet al te raar opkijken als lange rails ook iets raars doet met wat je meet.
Mijn ervaringen met digitale loks (Lokpilot V3's, dat wel) op een analoge baan zijn overigens 'prima' (lees: het werkt, maar echt geweldig vind ik het niet).

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 29 November 2017, 13:08:19 »
Volgens Wikipedia en andere bronnen mag je het een fly back diode noemen.
Zelf noem ik het ook wel een LOIS (lach-of-ik-schiet-diode) maar dat is niet officieel. :)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
    • El Carrilet
« Reactie #24 Gepost op: 29 November 2017, 13:23:56 »
Citaat van: Bart Sanders
...Ik heb een goed geijkte oudere Tektronix scoop. Daar kan ik helaas niet gemakkelijk goede plaatjes van kopiëren.
Mooi antiek is niet lelijk... maar het wordt dan toch wel tijd voor een goedkope Chinese DSO, daarmee kun je dit soort kortdurende spikes zichtbaar maken, het signaal opslaan en exporteren als .jpg en het in een bericht plakken
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 29 November 2017, 13:25:00 »
@Menno, ja, klopt, je zal de telefoon een beetje moeten overtuigen. :angel: En volledig analoge scopes zullen inderdaad lastig zijn. Maar mijn digitale CRT scope laat zich wel prima op de foto zetten.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #26 Gepost op: 29 November 2017, 14:03:41 »
Mooi antiek is niet lelijk... maar het wordt dan toch wel tijd voor een goedkope Chinese DSO, daarmee kun je dit soort kortdurende spikes zichtbaar maken, het signaal opslaan en exporteren als .jpg en het in een bericht plakken
Daar zou ik niet op hopen. Spikes hebben de nare eigenschap over enorme stijg- en daaltijden te beschikken en daarnaast zeer kort voor te komen.
De bandbreedte en samplerate moet op een digitale scoop al snel erg hoog liggen om een spike te kunnen zien. Mijn Agilent heeft een sample-rate van 1 Gs/s en gaat tot 100 MHz. Desondanks wordt het bij snelle, korte signalen al snel een moeilijke zaak. Over het opslaan met beperktere reproductiecapaciteit heb ik het dan nog niet gehad.
Er werden in de jaren 80 niet voor niets bergen 'sample-and-hold' schakelingen uitgebracht in elektronicatijdschriften, om spikes, die op beeldbuis-scopes vaak nog moeilijker zichtbaar te maken waren, toch op te merken.

@ Timo, jij hebt misschien een digitale CRT, maar zoals Bart het zei, ging ik er niet vanuit dat het om een digitale beeldbuis-scoop ging ;)

Bart Sanders

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2017, 14:25:44 »
Citaat
Zitten de ontstoorspoeltjes en Ctjes nog wel in de loc?

Daar heb je wel een punt.

In de oorspronkelijke situatie zijn aanwezig: 1 x LoPi 4.0 en de bedrading zoals het hoort. De C en smoorspoel zijn er ooit uit door een vorige eigenaar uit verwijderd. Dit schrijft ESU trouwens ook zo voor. M.a.w. volgens het boekske was de lok goed voorbereid voor digitaal gebruik. En volgens hetzelfde boekske ook voor analoog gebruik met die decoder erin.

Bij de tests met mijn scoop en de FLM gelijkstroomtrafo zijn de smoorspoel en de C niet gemonteerd. Dat verklaart zeker de "wilde" signalen die te zien zijn, bovenop de halve sinussen van de voeding. En uiteraard ook de spikes.

Maar....., nogmaals, bij decodergebruik moeten die "ontstoorders" er uit. Dus, zal de rondmotor waarschijnlijk een gedrag vertonen met fikse spikes, zoals ik ze nu heb gezien.

Helaas kan ik e.e.a. niet meer meten in de originele situatie, maar dat had dan ook niet gehoeven. Toen werkte alles nog...

Ga er maar heel sterk van uit dat ESU in de motoreindtrap de juiste blusdiodes heeft zitten. Dat is standaard electronica in piepkleine vorm v.w.b. DC-motoraansturing.

Precies: met een smartphone kun je zeker een foto maken, maar ik garandeer je dat die spikes niet te zien zijn op de digitale foto. Het keurig getriggerde voedingssignaal zie je prima. Maar, daar zit het probleem ook niet.

Enfin, LoPi naar de grootjes met een behoorlijke kans op wat de oorzaak is.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 29 November 2017, 14:46:47 »

De omschakelpuls was nominaal 24V, maar in werkelijkheid veel hoger. Daar kwamen ze achter toen in de beginperiode de decoders als rijpe appelen uit de boom vielen.

Hallo

Dit "broodje aap" verhaal heeft in zoverre iets met dit draadje te maken dat het nou net alleen de ESU decoders betreft waar het hier ook over gaat.

Typisch?

Bart

henk

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 29 November 2017, 15:07:32 »
Dat ging over Märklin decoders die de geest gaven. Märklin had echt geen omruilactie opgezet als het alleen om vreemde decoders ging. Dan hadden ze gewoon gezegd altijd Märklin decoders plaatsen, want die zijn uiteraard veel beter.

Wat schiet je nou op met te pas en te onpas ESU bekritiseren Bart? Zit het zo diep dat Märklin een jaar of tien verbazend beroerde decoders in het programma heeft gehad en in die tijd terrein verloor aan ESU?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.