Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Vrachtauto's in Schwarzburg  (gelezen 30149 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #90 Gepost op: 20 december 2017, 22:58:58 »
Jazeker, je vermoedde het misschien al: speciaal voor jou heb ik die oude Shell tankwagen van Wiking uitgezocht om te laten zien dat zo'n model van vele jaren terug aantrekkelijk kan zijn. Als je 'm oppimpt, kan het een heel aantrekkelijk stukje scenery zijn. Ik heb wel wat oude Wikingauto's op die manier behandeld. Die komen nog wel een keer langs.

Groet,
Ruud





Hans
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #91 Gepost op: 20 december 2017, 23:20:15 »
Die Shell tankwagen heb nog ik als model van Lego, uit de jaren '60.
is ook ongeveer HO, maar lang niet zo gedetailleerd als die Wiking.
Blijft een leuke wagen op je modelbaan...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Wies

  • Online Online
  • Berichten: 959
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #92 Gepost op: 20 december 2017, 23:33:03 »


Henschel HS 140

Herpa 157780, uitgekomen 2011. Prachtig gedetailleerd. Opdruk: Deutsche Bundesbahn. Spiegels los bijgevoegd en eentje bevestigd. Clignoteurs gekleurd en kentekenplaten aangebracht.

De werkelijke vrachtauto is geproduceerd tussen 1950 en 1960. In de zestiger jaren zal de wagen nog wel een poosje op de wegen te zien zijn geweest. Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/Henschel_%26_Sohn

Ruud, ik heb de indruk dat bij dit model de knipperlichten niet correct zijn (maar jij - of iemand anders - mag me verbeteren), gelet op de driehoek op de cabine die, volgens mij niet meer aanwezig was in de tijd dat knipperlichten gemeengoed waren. Bovendien zitten er richtingaanwijzers (pijlen) direct achter het portier. Ten slotte, de achteruitkijkspiegel is wel erg groot voor deze periode.  Overigens wel voorzien van het schild aan de zijkant van de auto, dat ik op veel andere "fernverkehr"auto's mis. Desalniettemin toch een van de iconen van toen.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #93 Gepost op: 21 december 2017, 10:38:57 »
Op een ander forum heb ik ook een vraag gesteld over knipperlichten ,en de driehoek
de knipperlichten waren een nieuwe verplichting om richting aan te geven ,aangevuld op de pijlen die enkel op de cabine zaten/zichtbaar waren
De driehoek op dak was een aanduiding dat er met aanhanger/oplegger gekoppeld werd gereden
Zonder aanhang werd deze dus omgeklapt

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #94 Gepost op: 21 december 2017, 13:41:27 »
Wies: Ja, ik vind de spiegel ook buitenproportioneel groot. Had Herpa toch iets anders moeten bijsluiten. Uit onderstaande foto blijkt overigens dat er best wel grote spiegels op zo'n wagen zaten (maar niet zo groot als Herpa bijsluit). Let trouwens ook eens op de spiegels bovenaan op de neushoeksprieten.

Gevarendriehoek en clignoteurs blijken samen te kunnen gaan, zoals deze foto uit de werkelijkheid laat zien:



Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 21 december 2017, 14:17:42 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #95 Gepost op: 21 december 2017, 14:29:48 »
Natuurlijk Ruud. Zeker bij zelfstandige chauffeurs werden die wagens gepimpt. Alles is mogelijk. Links een grote spiegel en rechts een kleinere spiegel, why not.
Trouwens, wat zijn die Langhauber toch mooi. Zouden ze nu weer moeten uitbrengen in Europa.
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Wies

  • Online Online
  • Berichten: 959
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #96 Gepost op: 21 december 2017, 15:17:58 »
Wies: Ja, ik vind de spiegel ook buitenproportioneel groot. Had Herpa toch iets anders moeten bijsluiten. Uit onderstaande foto blijkt overigens dat er best wel grote spiegels op zo'n wagen zaten (maar niet zo groot als Herpa bijsluit). Let trouwens ook eens op de spiegels bovenaan op de neushoeksprieten.

Gevarendriehoek en clignoteurs blijken samen te kunnen gaan, zoals deze foto uit de werkelijkheid laat zien:



Ruud, deze foto is van een "klassieker" of te wel een auto van een liefhebber, die hem heeft opgetuigd (de nummerplaat is ook iets van de laatste jaren en niet uit de jaren 50 - 60). Volgens mij zaten op het origineel geen spiegels op de peilstokken en zijn de knipperlichten naderhand aangebracht in verband met gewijzigde wetgeving. Geldt ook voor de spiegels. Enige postings terug stond een link naar de legendarische serie uit de zestiger jaren over dit soort auto's. Wanneer ik daar naar kijk, zie ik dit soort zaken niet.

Hoe het ook zij, voor alles gaat de vreugde aan onze hobby.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #97 Gepost op: 21 december 2017, 16:26:18 »
Wies
Als je de serie uitkijkt,zie je wel degelijk dat er wagens bij waren met spiegels op de hoek aanduidingen
En ook de combi met knipperlichten driehoek en richting vingers
Denk maar aan de kevers en andere personen auto's

ReneN

  • Gast
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #98 Gepost op: 21 december 2017, 16:44:10 »
Het is verschillend... oldtimers moeten tegenwoordig verplicht knipperlichten hebben, die zaten er soms niet op en zijn bij de restauratie achteraf gemonteerd. De uitklapbare pijlen liggen verzonken in de cabine en zijn vaak buiten werking gesteld. Omdat ze regelmatig klemmen dienen ze met grafietpoeder gangbaar te worden gehouden, maar daar heeft niet iedereen zin in ;) Ook de meeste spiegels zijn niet origineel, want in die oude zag je bijna niets.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #99 Gepost op: 18 januari 2018, 14:31:17 »




Mercedes-Benz LP 2223 'Kubische Kabine', zwarelastcombinatie op twee manieren in te zetten

Wiking 0504 01, uitgekomen 2011. Schaal 1:90. Behoorlijk gedetailleerd. Vaste buitenspiegels, ruitenwissers als deel van de carrosserie, ingekleurde koplampen, mooie grille. Op de cabine zit een oranje zwaailicht. Het model kan zoals op de foto's te zien is op twee verschillende manieren worden ingezet, als dieplader-oplegger of als dieplader-aanhanger. Tekst op de bak van de trekker: Paul Rosenkranz AG Schwertransporte aller Art. Witten-Ruhr. Een deel van deze tekst ook op de portieren en op de aanhanger. Op de laadkist staat: Rosenkranz macht schweres leicht. Aan dit model heb ik niets toegevoegd of veranderd.

De 'Kubische Kabine'-serie van MB is in de werkelijkheid geproduceerd van 1963 tot en met 1974. Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz-Lkw

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2018, 16:30:24 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #100 Gepost op: 02 februari 2018, 19:59:16 »


Borgward B 611 transporter

Wiking 0270 47, uitgekomen 2012. Schaal 1:87. Mooi gedetailleerd. Geen buitenspiegels. Ruitenwissers als deel van de carrosserie. Zilveren ringen om de koplampen. Gedetailleerde grille. Apart ingezette achterlichten. Opdruk Rheinpreussen Zweitakt Öl. Fabriekslogo op de deuren. Op de neus schuin gedrukt: 'Borgward'. Tot nu toe slechts twee reguliere versies, wel relatief veel opdrachtversies. Zie: http://www.wiking-datenbank.de/viewtopic.php?f=764&t=7993&p=23472&hilit=0270+47#p23472. Niets aan veranderd, alleen een kentekenplaat toegevoegd.

In de werkelijkheid is deze transporter geproduceerd tussen 1957 en 1962. Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/Borgward_B_611.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2018, 20:01:30 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #101 Gepost op: 02 februari 2018, 20:25:41 »
Ik zie dat deze wagen een DB-kenteken heeft. Voor zover mij bekend, worden deze nummers alleen uitgegeven aan voertuigen van de Deutsche (Bundes-)Bahn. Verbeter me maar als ik het mis heb. :)

Groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #102 Gepost op: 02 februari 2018, 21:08:00 »
Helemaal waar, Bas. Dit kenteken is foutief, in een onnadenkend moment erop geplakt. Ik heb nog wel wat andere liggen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #103 Gepost op: 04 februari 2018, 16:29:32 »


Citroen HY visverkoopwagen

Wiking 0262 05, verschenen in 2016. Fraai gedetailleerd met filigrane ruitenwissers, met verf aangeduide deurklinken, koplampen, clignoteurs en achterlichten. Geen buitenspiegels. De klep van de bestelverkoopwagen aan de rechter zijde kan open gezet worden. Binnen eenvoudige inrichting met toonbank en kast. Op het dak een soort vin met erop een gestileerde vis, net als op de zijkant van de bus. Nog niets aan het model toegevoegd of veranderd.

In werkelijkheid is deze bus onwaarschijnlijk lang onveranderd in productie geweest, van 1947 tot 1982. Er zijn 475.000 exemplaren van geproduceerd in alle mogelijke varianten. Zie verder https://nl.wikipedia.org/wiki/Citroen_H_Van

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2018, 17:34:04 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Vrachtauto's in Schwarzburg
« Reactie #104 Gepost op: 11 februari 2018, 17:20:33 »


Goliath Express 1100 Kundendienst

Dreika, gedistribueerd door Busch, artnr. 94021. Uitgekomen in 2017. Fraai gedetailleerd. Geen buitenspiegels. Filigrane ruitenwissers. Handgrepen en belijning zeer verfijnd. Clignoteurs en achterlichten met verf aangeduid. Op de deuren staat: 'Goliath Werk G M B H Bremen'. Op de neus boven de merknaam in zeer kleine, maar loepzuivere letters: 'Expresse 1100'. Dakdrager. Diverse vorm- en uitvoeringsvarianten zijn ervan verschenen. Nog niets aan het model veranderd of toegevoegd (ook nog geen kentekenplaat).

In werkelijkheid is deze bus gebouwd tussen 1957 en 1961. Zie: https://de.wikipedia.org/wiki/Goliath_(Automobilhersteller)

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 februari 2018, 17:22:59 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus