Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 23:03:12
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
Vandaag om 23:00:41
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:31
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
  

Auteur Topic: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.  (gelezen 1441 keer)

bijlbal

  • De Trein Forens
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Gepost op: 23 november 2017, 21:25:14 »
Nadat ik me bekend heb gemaakt in een vorig draadje laat ik je de voorzichtige start zien van mijn baan. Heb al diverse verslagen op dit forum gelezen en dat noopt tot bescheidenheid. Ben totaal onervaren. En zie dingen waar ik niet aan tip. Heb me daarom bewust beperkt. Ik wil proberen de sfeer van mijn jeugd, ik reisde bijna 20 jaar het traject Harlingen Leeuwarden op en neer. Ik ben 59 en dan kom je nu uit op de jaren 70. Van een oude boekenkast die zoonlief liet staan een paar planken tot vitrine verheven. Hier staan: 2x NS2200 (Gijs/geel, en bruin) Een DE1 en DE2 (Met veel moeite bemachtigd, maar op de laatste beurs kon ik ze ophalen, bij een forumlid. Ben er erg blij mee, met verlichting enz enz.), en bovenin een lima E-plan rijtuigen, maar dat is niet veel soeps. Er moeten nog wat platte wagens komen voor achter de 2200 om die karateristiek rode landbouw werktuigen mee te vervoeren richting HArlingen HAven voor export naar ENgeland.

De baan is, natuurlijk vlak. De karakteristieke elementen die ik wil aanbrengen zijn: 1. Station Harlingen. (Wie o WIe heeft 3-d tekeningen om 3 d uit te printen, of nog een exemplaar uit de serie die door miniworld is uitgegeven?). 2. De kalkovens van Ouwehand. Die ga ik, na goede tips op het forum zelf maken, of leiver gezegd draaien, want dat kan ik dan weer wel. 3. De weilanden waar je doorheen reed. Waar soms de trein stopte, een conducteur eruit sprong om een in onmacht liggend schaap op zijn poten te zetten, en dan weer doodgemoedereeerd doorrijden. Dat kon toen nog. 4. Mijn ouderlijk huis. Dat moet vanaf de bouwtekeningen, Misschien onderdelen laserprinten. Moet nog zien hoe ik dat ga doen.

Dat in ieder geval, en verder zien we wel. Wat je gaat zien in de volgende foto's zal voor jullie erg simpel zijn. Maar ik hoop toch iets op te bouwen dat bovenstaande sfeer gaat weergeven.





Een klein stukje gras langs de sloot proefgezaaid. ALs de lijm droog is zuig ik het overtollig gras weg. Heb daarvoor de beroemde omgebouwde vliegenmepper/theezeef gebruikt. Benieuwd wat er onder weg komt.
Nou, dit is het begin, of wel het lyts begjin. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van de langzame voortgang.
 

« Laatst bewerkt op: 23 november 2017, 21:29:26 door bijlbal »
TsjoekeTsjoekeTrain

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2017, 21:53:20 »
De kenmerkende eigenschappen van Harlingen komen in deze opzet niet tot uitdrukking.

Om te beginnen kom je Harlingen binnen via het open landschap tussen Kiesterzijl en Achlum in. Vervolgens doemen aan de rechterkant de Kalkovens op van de familie Haitsma en Ouwehand. Je moet in dat geval wel rekening houden met de Achlumervaart die uitkomt bij de kalkovens. Tevens de spoorbrug aanbrengen.

Op een gegeven ogenblik doemt Koningsbuurt op aan de rechterkant en de boerderij van boer Sytsma aan de linkerkant. De volle bebouwing van de Oosterparkwijk tref je al snel aan. Voorbij de Oosterparkwijk wordt je geconfronteerd met de N31 die Harlingen doorklieft.

Vervolgens de overweg plus bijbehorende Kimswerderweg. Direct daarna de locomotievenloods en het Gulf benzinestation van de familie Andringa. Uiteraard met kenmerkende glazen garage, waarin het onderhoud van de auto's werd gepleegd. Vervolgens krijg je station Harlingen van de familie IJpe.

Daarna ga je alras naar het semi industriële deel van Harlingen net voorbij de Bolswardervaart. In dat deel dien je feitelijk de goederenloods en de VAM overslag te situeren. Ook een plek voor de diesellocomotieven van de serie 2200/2400 en BR216 dien je daar te realiseren.

Na dit deel kom je alras bij de dijk coupure en gebied waarin Hubert Jans & Co en het Veem was gevestigd. Uiteraard het een en ander voorzien van de noodzakelijke havenkranen en havensporen.

En last but not least station Harlingen Haven.

Alles overziende ben ik bang dat het een werkelijke uitdaging wordt om de sfeer van Harlingen te treffen op de beperkte ruimte die je hebt. Zie in dit verband ook de grote van het station Harlingen in h0.

Probeer eerst eens te achterhalen hoe het feitelijke sporenplan er in de jaren zestig en zeventig uitzag. Nadien zijn er behoorlijk wat sporen opgebroken.

Ga ook eens op bezoek bij een modelspoorclub bij jouw in de buurt. Laat je ter plekke informeren over de mogelijkheden.

Op basis van de vergaarde kennis kun je vervolgens daadwerkelijke keuzes maken.

De uitkomst kan ook zijn dat de plannen te ambitieus zijn gelet op de beschikbare ruimte.

Dan rest niet anders dan opnieuw een beeld te vormen wat je werkelijk wilt uitbeelden.

In ieder geval succes met het realiseren van de plannen.

Ik kijk wel als kenner van de omgeving mee.

Grtz,

Wil

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2017, 23:08:42 »
hallo,
In aanvulling op de vorige reactie.
je kunt eens kijken wat karakteristieke elementen van harlingen zijn.
Daar kun je er een aantal van kiezen.
En deze inbouwen op je baan op manier zoals het best had kunnen zijn.........................
Een situatie uit de werkelijkheid nabouwen is een eindeloze optelsom van compromissen .
Toch weer een uitdaging om de karakteristieken weer te geven.

succes jandcargo

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2017, 08:41:00 »
Hoi,

Kijk iemand die een stukje Harlingen wil gaan bouwen, daar kan ik als Hatzummer alleen maar positief over zijn. Natuurlijk (kleine verwijzing naar de vorige twee heren) is het voor velen van ons onmogelijk om heel Harlingen na te maken, ongeacht welk tijdperk. Van Station tot haven blijft dezelfde afstand of ze nou sporen hebben weggehaald of niet. 

Ga lekker bouwen, laat je materieel rijden en krijg het modelbouwen in je vingers. En heel misschien zou je ergens een stukje kade kunnen aanleggen, kraan erop en dan heeft het meteen een grotere Harlingen associatie.

Groet, Gert-Jan

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2017, 12:21:44 »
Na Hatzum komt IJlst  ;D Van daar uit houd ik jou draadje in de gaten. Ik ben het volkomen met Gert-Jan eens. Ga lekker door met bouwen. De Harlinger sfeer komt van zelf. Al zet je er alleen maar een plaatsnaam bordje van Harlingen neer. Veel succes.  (y)

Groeten,  Kees (Friesland).
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6445
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2017, 13:20:29 »
Ik ga even iets oneerbiedigs voorstellen, maar ooit lang geleden kwam ik in Harlingen ter wereld, dus ik vind dat het mag:

Kan je geen compacte samentrekking maken van Harlingen en Harlingen haven? Combineer dat fraaie gebouw met de haven en alle levendigheid die daar bij hoort, noem het Lahringen-Tobbedans en iedereen is blij ☺

Mvg, Paul
Boomshanka!