Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door cor_b
Vandaag om 16:39:52
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Remunj
Vandaag om 16:27:28
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:16:06
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 16:12:11
US diorama in H0 door Hans Reints
Vandaag om 15:54:27
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 15:12:20
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door MaraNCS
Vandaag om 14:24:15
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 13:53:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
  

Auteur Topic: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.  (gelezen 1436 keer)

bijlbal

  • De Trein Forens
  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Gepost op: 23 november 2017, 21:25:14 »
Nadat ik me bekend heb gemaakt in een vorig draadje laat ik je de voorzichtige start zien van mijn baan. Heb al diverse verslagen op dit forum gelezen en dat noopt tot bescheidenheid. Ben totaal onervaren. En zie dingen waar ik niet aan tip. Heb me daarom bewust beperkt. Ik wil proberen de sfeer van mijn jeugd, ik reisde bijna 20 jaar het traject Harlingen Leeuwarden op en neer. Ik ben 59 en dan kom je nu uit op de jaren 70. Van een oude boekenkast die zoonlief liet staan een paar planken tot vitrine verheven. Hier staan: 2x NS2200 (Gijs/geel, en bruin) Een DE1 en DE2 (Met veel moeite bemachtigd, maar op de laatste beurs kon ik ze ophalen, bij een forumlid. Ben er erg blij mee, met verlichting enz enz.), en bovenin een lima E-plan rijtuigen, maar dat is niet veel soeps. Er moeten nog wat platte wagens komen voor achter de 2200 om die karateristiek rode landbouw werktuigen mee te vervoeren richting HArlingen HAven voor export naar ENgeland.

De baan is, natuurlijk vlak. De karakteristieke elementen die ik wil aanbrengen zijn: 1. Station Harlingen. (Wie o WIe heeft 3-d tekeningen om 3 d uit te printen, of nog een exemplaar uit de serie die door miniworld is uitgegeven?). 2. De kalkovens van Ouwehand. Die ga ik, na goede tips op het forum zelf maken, of leiver gezegd draaien, want dat kan ik dan weer wel. 3. De weilanden waar je doorheen reed. Waar soms de trein stopte, een conducteur eruit sprong om een in onmacht liggend schaap op zijn poten te zetten, en dan weer doodgemoedereeerd doorrijden. Dat kon toen nog. 4. Mijn ouderlijk huis. Dat moet vanaf de bouwtekeningen, Misschien onderdelen laserprinten. Moet nog zien hoe ik dat ga doen.

Dat in ieder geval, en verder zien we wel. Wat je gaat zien in de volgende foto's zal voor jullie erg simpel zijn. Maar ik hoop toch iets op te bouwen dat bovenstaande sfeer gaat weergeven.





Een klein stukje gras langs de sloot proefgezaaid. ALs de lijm droog is zuig ik het overtollig gras weg. Heb daarvoor de beroemde omgebouwde vliegenmepper/theezeef gebruikt. Benieuwd wat er onder weg komt.
Nou, dit is het begin, of wel het lyts begjin. Ik probeer jullie op de hoogte te houden van de langzame voortgang.
 

« Laatst bewerkt op: 23 november 2017, 21:29:26 door bijlbal »
TsjoekeTsjoekeTrain

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2017, 21:53:20 »
De kenmerkende eigenschappen van Harlingen komen in deze opzet niet tot uitdrukking.

Om te beginnen kom je Harlingen binnen via het open landschap tussen Kiesterzijl en Achlum in. Vervolgens doemen aan de rechterkant de Kalkovens op van de familie Haitsma en Ouwehand. Je moet in dat geval wel rekening houden met de Achlumervaart die uitkomt bij de kalkovens. Tevens de spoorbrug aanbrengen.

Op een gegeven ogenblik doemt Koningsbuurt op aan de rechterkant en de boerderij van boer Sytsma aan de linkerkant. De volle bebouwing van de Oosterparkwijk tref je al snel aan. Voorbij de Oosterparkwijk wordt je geconfronteerd met de N31 die Harlingen doorklieft.

Vervolgens de overweg plus bijbehorende Kimswerderweg. Direct daarna de locomotievenloods en het Gulf benzinestation van de familie Andringa. Uiteraard met kenmerkende glazen garage, waarin het onderhoud van de auto's werd gepleegd. Vervolgens krijg je station Harlingen van de familie IJpe.

Daarna ga je alras naar het semi industriële deel van Harlingen net voorbij de Bolswardervaart. In dat deel dien je feitelijk de goederenloods en de VAM overslag te situeren. Ook een plek voor de diesellocomotieven van de serie 2200/2400 en BR216 dien je daar te realiseren.

Na dit deel kom je alras bij de dijk coupure en gebied waarin Hubert Jans & Co en het Veem was gevestigd. Uiteraard het een en ander voorzien van de noodzakelijke havenkranen en havensporen.

En last but not least station Harlingen Haven.

Alles overziende ben ik bang dat het een werkelijke uitdaging wordt om de sfeer van Harlingen te treffen op de beperkte ruimte die je hebt. Zie in dit verband ook de grote van het station Harlingen in h0.

Probeer eerst eens te achterhalen hoe het feitelijke sporenplan er in de jaren zestig en zeventig uitzag. Nadien zijn er behoorlijk wat sporen opgebroken.

Ga ook eens op bezoek bij een modelspoorclub bij jouw in de buurt. Laat je ter plekke informeren over de mogelijkheden.

Op basis van de vergaarde kennis kun je vervolgens daadwerkelijke keuzes maken.

De uitkomst kan ook zijn dat de plannen te ambitieus zijn gelet op de beschikbare ruimte.

Dan rest niet anders dan opnieuw een beeld te vormen wat je werkelijk wilt uitbeelden.

In ieder geval succes met het realiseren van de plannen.

Ik kijk wel als kenner van de omgeving mee.

Grtz,

Wil

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2017, 23:08:42 »
hallo,
In aanvulling op de vorige reactie.
je kunt eens kijken wat karakteristieke elementen van harlingen zijn.
Daar kun je er een aantal van kiezen.
En deze inbouwen op je baan op manier zoals het best had kunnen zijn.........................
Een situatie uit de werkelijkheid nabouwen is een eindeloze optelsom van compromissen .
Toch weer een uitdaging om de karakteristieken weer te geven.

succes jandcargo

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2017, 08:41:00 »
Hoi,

Kijk iemand die een stukje Harlingen wil gaan bouwen, daar kan ik als Hatzummer alleen maar positief over zijn. Natuurlijk (kleine verwijzing naar de vorige twee heren) is het voor velen van ons onmogelijk om heel Harlingen na te maken, ongeacht welk tijdperk. Van Station tot haven blijft dezelfde afstand of ze nou sporen hebben weggehaald of niet. 

Ga lekker bouwen, laat je materieel rijden en krijg het modelbouwen in je vingers. En heel misschien zou je ergens een stukje kade kunnen aanleggen, kraan erop en dan heeft het meteen een grotere Harlingen associatie.

Groet, Gert-Jan

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2017, 12:21:44 »
Na Hatzum komt IJlst  ;D Van daar uit houd ik jou draadje in de gaten. Ik ben het volkomen met Gert-Jan eens. Ga lekker door met bouwen. De Harlinger sfeer komt van zelf. Al zet je er alleen maar een plaatsnaam bordje van Harlingen neer. Veel succes.  (y)

Groeten,  Kees (Friesland).
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6429
Re: Herrijzende Harlinger Jeugd op tafel: mijn eerste treinbaan.
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2017, 13:20:29 »
Ik ga even iets oneerbiedigs voorstellen, maar ooit lang geleden kwam ik in Harlingen ter wereld, dus ik vind dat het mag:

Kan je geen compacte samentrekking maken van Harlingen en Harlingen haven? Combineer dat fraaie gebouw met de haven en alle levendigheid die daar bij hoort, noem het Lahringen-Tobbedans en iedereen is blij ☺

Mvg, Paul
Boomshanka!