Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk
door
Thom
Vandaag
om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Syb030
Vandaag
om 00:58:56
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje
door
MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling
door
phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
06 August 2025, 11:09:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
1 grote Elco of meerdere parallel?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 1 grote Elco of meerdere parallel? (gelezen 3198 keer)
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Gepost op:
13 November 2017, 13:22:19 »
Ik wil in een tweetal stuurstandwagens een Tams functiedecoder inbouwen, de Tams FD-R, want: lekker goedkoop.
Ik heb er al flink over gelezen, ook dat deze niet altijd even handig is.
Nu biedt deze decoder ook de mogelijkheid er direct een Elco als buffer op aan te sluiten. Volgens de handleiding mag dit max. 470uF/35V zijn. Nu zag ik bij een voorbeeld op een website (
klik
) dat deze persoon er 4 Elco's van 220uF parallel aan hangt. Nu is mijn elektronicakennis vrij basis, dus wat geeft nou een beter effect (=een langere bufferperiode)? 1 grote elco van 470uF, of meerdere parallel geschakeld?
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 November 2017, 13:46:23 »
Eén grote of meerdere parallel maak elektrisch gezien niet uit*. Totaal is gewoon de som van de meerdere in parallel. Maar soms kan het handig zijn voor het inbouwen omdat je twee (of meer) kleinere condensatoren wel kwijt kunt in een model en één grote niet.
De maximale waarde zou ik ook met een korrel zout nemen. Er zijn twee dingen die "last" hebben van een grotere condensator:
- De gelijkrichter op de decoder moet kortstondig tijdens het inschakelen de stroom kunnen leveren
- De centrale moet tijdens het inschakelen de piekstroom voor alle condensatoren in loc's/rijtuigen op de baan kunnen leveren
Vaak is dat laatste al snel een probleem. Voer een aantal wagonnen uit met 470uF en je centrale zal al snel kortsluiting geven als je deze probeert in te schakelen. Een oplossing die bovenstaande twee problemen oplost (en daarmee ook grotere condensatoren toe staat) is door een weerstand met diode parallel in serie te zetten. Bij voorkeur een Schottkey diode. Weerstand komt niet zo nauw, zou ergens tussen 200Ohm en 1k pakken.
Code:
[Selecteer]
[decoder +]──┬──[R]──┐
│ │
└──│<│──┤
D │
│+
─┴─
─┬─
│C
[decoder GND]────────┘
Toch jammer dat de code blokken van BNLS de regelafstand op meer dan 1em heeft staan
* Alleen als we naar complexere situaties gaan kijken.
«
Laatst bewerkt op: 13 November 2017, 14:48:46 door Timo
»
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
peterzoetermeer
herbeginner
Offline
Berichten: 55
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 November 2017, 13:49:38 »
4 elco's van 220 uF parallel gedragen zich als 1 elco van 880 uF.
Als de handleiding aangeeft maximaal 470 uF, is dit dus veel te veel.
Het voordeel van meerdere kleine elco's is dat ze kleiner zijn, grotere kan je misschien niet kwijt.
In dit geval heb je dus aan 2 elco's van 220 uF genoeg (2 x 220= 440 uF), elco's hebben nog al ruime toleranties.
edit: Timo was me net voor
Gelogd
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #3 Gepost op:
15 November 2017, 09:00:44 »
Bedankt heren.
Over die Schottky diode had ik op een Duits forum ook al eens gelezen. Vaak wordt deze toegepast als er zelf aan een decoder een elco wordt geknutseld, terwijl deze decoder daar niet voor was uitgerust. Nu is deze Tams daar wel voor uitgerust en maken ze er ook melding van in de handleiding. Is dan zo'n schakeling ook nodig, of zit er al een voorzorgsmaatregel in de decoder ingebakken? Anders zouden ze toch ook deze schakeling voorschrijven in plaats van alleen een elco?
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Dirk J
Offline
Berichten: 1457
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #4 Gepost op:
15 November 2017, 12:41:22 »
Als je je beperkt tot 470uF en niet teveel van dat soort decoders op de baan hebt hoef je bij een voorbereide decoder geen extra componenten te gebruiken.
Je moet wel een hulpschakeling gebruiken:
- wanneer je een grotere bufferelco dan 470uF
*
aansluit, want je zou anders de decoder kunnen beschadigen;
- wanneer je zoveel decoders van een bufferelco hebt/wilt voorzien dat de centrale bij het inschakelen een te grote stroom moet leveren en daardoor kortsluiting detecteert.
*
daarbij gaat het om de waarde van het elco pakket dat je aansluit. Bijvoorbeeld 4x220uF parallel = 880uF
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #5 Gepost op:
18 November 2017, 18:21:24 »
Het limiet van 470uF vertelt mij dat er niets op de decoder zit. Ze hebben bij die decoder gewoon de + en - naar buiten gebracht. Dus inderdaad, zoals Dirk zegt. Alleen zou ik zeggen dat "niet zo veel" niet meer dan drie is. En aangezien het niets voor stelt zou ik het er dus gewoon in bakken. Misschien nu maar de enige decoder met elco maar vervelend om later de decoder open te moeten halen als je er toch meer op je baan zet. (En dat kunnen ook functiedecoder zijn of gewoon rijtuigen met verlichting met buffer elco.)
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
1 grote Elco of meerdere parallel?