Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
Vandaag
om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
sdz1976
Vandaag
om 16:08:42
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:01:55
LS Models 2024
door
Servé
Vandaag
om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
Falkenberg
Vandaag
om 14:43:38
US diorama in H0
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:41:33
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frans
Vandaag
om 09:27:24
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
1 grote Elco of meerdere parallel?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 1 grote Elco of meerdere parallel? (gelezen 2760 keer)
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Gepost op:
13 november 2017, 13:22:19 »
Ik wil in een tweetal stuurstandwagens een Tams functiedecoder inbouwen, de Tams FD-R, want: lekker goedkoop.
Ik heb er al flink over gelezen, ook dat deze niet altijd even handig is.
Nu biedt deze decoder ook de mogelijkheid er direct een Elco als buffer op aan te sluiten. Volgens de handleiding mag dit max. 470uF/35V zijn. Nu zag ik bij een voorbeeld op een website (
klik
) dat deze persoon er 4 Elco's van 220uF parallel aan hangt. Nu is mijn elektronicakennis vrij basis, dus wat geeft nou een beter effect (=een langere bufferperiode)? 1 grote elco van 470uF, of meerdere parallel geschakeld?
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 november 2017, 13:46:23 »
Eén grote of meerdere parallel maak elektrisch gezien niet uit*. Totaal is gewoon de som van de meerdere in parallel. Maar soms kan het handig zijn voor het inbouwen omdat je twee (of meer) kleinere condensatoren wel kwijt kunt in een model en één grote niet.
De maximale waarde zou ik ook met een korrel zout nemen. Er zijn twee dingen die "last" hebben van een grotere condensator:
- De gelijkrichter op de decoder moet kortstondig tijdens het inschakelen de stroom kunnen leveren
- De centrale moet tijdens het inschakelen de piekstroom voor alle condensatoren in loc's/rijtuigen op de baan kunnen leveren
Vaak is dat laatste al snel een probleem. Voer een aantal wagonnen uit met 470uF en je centrale zal al snel kortsluiting geven als je deze probeert in te schakelen. Een oplossing die bovenstaande twee problemen oplost (en daarmee ook grotere condensatoren toe staat) is door een weerstand met diode parallel in serie te zetten. Bij voorkeur een Schottkey diode. Weerstand komt niet zo nauw, zou ergens tussen 200Ohm en 1k pakken.
Code:
[Selecteer]
[decoder +]──┬──[R]──┐
│ │
└──│<│──┤
D │
│+
─┴─
─┬─
│C
[decoder GND]────────┘
Toch jammer dat de code blokken van BNLS de regelafstand op meer dan 1em heeft staan
* Alleen als we naar complexere situaties gaan kijken.
«
Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 14:48:46 door Timo
»
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
peterzoetermeer
herbeginner
Offline
Berichten: 55
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 november 2017, 13:49:38 »
4 elco's van 220 uF parallel gedragen zich als 1 elco van 880 uF.
Als de handleiding aangeeft maximaal 470 uF, is dit dus veel te veel.
Het voordeel van meerdere kleine elco's is dat ze kleiner zijn, grotere kan je misschien niet kwijt.
In dit geval heb je dus aan 2 elco's van 220 uF genoeg (2 x 220= 440 uF), elco's hebben nog al ruime toleranties.
edit: Timo was me net voor
Gelogd
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #3 Gepost op:
15 november 2017, 09:00:44 »
Bedankt heren.
Over die Schottky diode had ik op een Duits forum ook al eens gelezen. Vaak wordt deze toegepast als er zelf aan een decoder een elco wordt geknutseld, terwijl deze decoder daar niet voor was uitgerust. Nu is deze Tams daar wel voor uitgerust en maken ze er ook melding van in de handleiding. Is dan zo'n schakeling ook nodig, of zit er al een voorzorgsmaatregel in de decoder ingebakken? Anders zouden ze toch ook deze schakeling voorschrijven in plaats van alleen een elco?
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Dirk J
Offline
Berichten: 1398
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #4 Gepost op:
15 november 2017, 12:41:22 »
Als je je beperkt tot 470uF en niet teveel van dat soort decoders op de baan hebt hoef je bij een voorbereide decoder geen extra componenten te gebruiken.
Je moet wel een hulpschakeling gebruiken:
- wanneer je een grotere bufferelco dan 470uF
*
aansluit, want je zou anders de decoder kunnen beschadigen;
- wanneer je zoveel decoders van een bufferelco hebt/wilt voorzien dat de centrale bij het inschakelen een te grote stroom moet leveren en daardoor kortsluiting detecteert.
*
daarbij gaat het om de waarde van het elco pakket dat je aansluit. Bijvoorbeeld 4x220uF parallel = 880uF
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #5 Gepost op:
18 november 2017, 18:21:24 »
Het limiet van 470uF vertelt mij dat er niets op de decoder zit. Ze hebben bij die decoder gewoon de + en - naar buiten gebracht. Dus inderdaad, zoals Dirk zegt. Alleen zou ik zeggen dat "niet zo veel" niet meer dan drie is. En aangezien het niets voor stelt zou ik het er dus gewoon in bakken. Misschien nu maar de enige decoder met elco maar vervelend om later de decoder open te moeten halen als je er toch meer op je baan zet. (En dat kunnen ook functiedecoder zijn of gewoon rijtuigen met verlichting met buffer elco.)
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
1 grote Elco of meerdere parallel?