Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:53:18
z21 Start opkrikken
door
Peter J K
Vandaag
om 22:52:17
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
Bartdr1
Vandaag
om 22:49:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
Vandaag
om 22:21:41
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter Kleton
Vandaag
om 22:19:23
Da's Daz 2
door
defender
Vandaag
om 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 22:14:32
Vermogen centrale
door
bask185
Vandaag
om 22:07:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Marc tramt
Vandaag
om 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Marc tramt
Vandaag
om 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig?
door
henk
Vandaag
om 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Olaf
Vandaag
om 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 21:12:41
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
wob
Vandaag
om 21:10:17
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22
door
Hans1963
Vandaag
om 21:05:22
BNLS Module “Wijhe”
door
Eric B
Vandaag
om 21:05:07
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 21:01:36
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn
door
borotof
Vandaag
om 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 20:35:26
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 20:33:31
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:13:10
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 19:05:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
1 grote Elco of meerdere parallel?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 1 grote Elco of meerdere parallel? (gelezen 3374 keer)
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Gepost op:
13 November 2017, 13:22:19 »
Ik wil in een tweetal stuurstandwagens een Tams functiedecoder inbouwen, de Tams FD-R, want: lekker goedkoop.
Ik heb er al flink over gelezen, ook dat deze niet altijd even handig is.
Nu biedt deze decoder ook de mogelijkheid er direct een Elco als buffer op aan te sluiten. Volgens de handleiding mag dit max. 470uF/35V zijn. Nu zag ik bij een voorbeeld op een website (
klik
) dat deze persoon er 4 Elco's van 220uF parallel aan hangt. Nu is mijn elektronicakennis vrij basis, dus wat geeft nou een beter effect (=een langere bufferperiode)? 1 grote elco van 470uF, of meerdere parallel geschakeld?
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #1 Gepost op:
13 November 2017, 13:46:23 »
Eén grote of meerdere parallel maak elektrisch gezien niet uit*. Totaal is gewoon de som van de meerdere in parallel. Maar soms kan het handig zijn voor het inbouwen omdat je twee (of meer) kleinere condensatoren wel kwijt kunt in een model en één grote niet.
De maximale waarde zou ik ook met een korrel zout nemen. Er zijn twee dingen die "last" hebben van een grotere condensator:
- De gelijkrichter op de decoder moet kortstondig tijdens het inschakelen de stroom kunnen leveren
- De centrale moet tijdens het inschakelen de piekstroom voor alle condensatoren in loc's/rijtuigen op de baan kunnen leveren
Vaak is dat laatste al snel een probleem. Voer een aantal wagonnen uit met 470uF en je centrale zal al snel kortsluiting geven als je deze probeert in te schakelen. Een oplossing die bovenstaande twee problemen oplost (en daarmee ook grotere condensatoren toe staat) is door een weerstand met diode parallel in serie te zetten. Bij voorkeur een Schottkey diode. Weerstand komt niet zo nauw, zou ergens tussen 200Ohm en 1k pakken.
Code:
[Selecteer]
[decoder +]──┬──[R]──┐
│ │
└──│<│──┤
D │
│+
─┴─
─┬─
│C
[decoder GND]────────┘
Toch jammer dat de code blokken van BNLS de regelafstand op meer dan 1em heeft staan
* Alleen als we naar complexere situaties gaan kijken.
«
Laatst bewerkt op: 13 November 2017, 14:48:46 door Timo
»
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
peterzoetermeer
herbeginner
Offline
Berichten: 55
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #2 Gepost op:
13 November 2017, 13:49:38 »
4 elco's van 220 uF parallel gedragen zich als 1 elco van 880 uF.
Als de handleiding aangeeft maximaal 470 uF, is dit dus veel te veel.
Het voordeel van meerdere kleine elco's is dat ze kleiner zijn, grotere kan je misschien niet kwijt.
In dit geval heb je dus aan 2 elco's van 220 uF genoeg (2 x 220= 440 uF), elco's hebben nog al ruime toleranties.
edit: Timo was me net voor
Gelogd
BVZfan
Smalspoormalloot
Offline
Berichten: 109
HGe 4/4 II
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #3 Gepost op:
15 November 2017, 09:00:44 »
Bedankt heren.
Over die Schottky diode had ik op een Duits forum ook al eens gelezen. Vaak wordt deze toegepast als er zelf aan een decoder een elco wordt geknutseld, terwijl deze decoder daar niet voor was uitgerust. Nu is deze Tams daar wel voor uitgerust en maken ze er ook melding van in de handleiding. Is dan zo'n schakeling ook nodig, of zit er al een voorzorgsmaatregel in de decoder ingebakken? Anders zouden ze toch ook deze schakeling voorschrijven in plaats van alleen een elco?
Gelogd
Groet,
Paul
Website:
http://zermattbahn.weebly.com
Dirk J
Offline
Berichten: 1459
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #4 Gepost op:
15 November 2017, 12:41:22 »
Als je je beperkt tot 470uF en niet teveel van dat soort decoders op de baan hebt hoef je bij een voorbereide decoder geen extra componenten te gebruiken.
Je moet wel een hulpschakeling gebruiken:
- wanneer je een grotere bufferelco dan 470uF
*
aansluit, want je zou anders de decoder kunnen beschadigen;
- wanneer je zoveel decoders van een bufferelco hebt/wilt voorzien dat de centrale bij het inschakelen een te grote stroom moet leveren en daardoor kortsluiting detecteert.
*
daarbij gaat het om de waarde van het elco pakket dat je aansluit. Bijvoorbeeld 4x220uF parallel = 880uF
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4655
Re: 1 grote Elco of meerdere parallel?
«
Reactie #5 Gepost op:
18 November 2017, 18:21:24 »
Het limiet van 470uF vertelt mij dat er niets op de decoder zit. Ze hebben bij die decoder gewoon de + en - naar buiten gebracht. Dus inderdaad, zoals Dirk zegt. Alleen zou ik zeggen dat "niet zo veel" niet meer dan drie is. En aangezien het niets voor stelt zou ik het er dus gewoon in bakken. Misschien nu maar de enige decoder met elco maar vervelend om later de decoder open te moeten halen als je er toch meer op je baan zet. (En dat kunnen ook functiedecoder zijn of gewoon rijtuigen met verlichting met buffer elco.)
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
1 grote Elco of meerdere parallel?