Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 30648 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #60 Gepost op: 29 november 2017, 15:15:54 »
Tussendoor ben ik even bezig bezig met de planning rond het station en met name over de invulling van de arcadebogen die onder het perron moeten komen, aan de linkerkant van het stationsgebouw.


▲ Even een bij elkaar gerommeld overzicht zoals ik het op dit moment aan het uitdenken ben. Het complete station staat op een losse bak die ik stuk naar voren heb geschoven zodat er achter het stationsgebeuren ruimte is voor een façade van bebouwing en er ruimte komt om mijn Faller Car System achter het station langs te laten rijden. Doordat het station wat naar voren komt, staat het station ook meer in het zicht.
Uiterst links komt -aan het eind van het perron- een viaduct waar de FCS-bus onderdoor komt te rijden naar de achterkant van het station. Naast dat viaduct wil ik nog wat bebouwing maken en dan een stuk hoger dan bijvoorbeeld de boekhandel die er nu even is neergezet. Dat nieuwe pand wordt dus een etage hoger dan de boekhandel, waardoor je veel meer een van-laag-naar hoog-blikveld krijgt. Naast of achter dat nieuw te bouwen pand komen die arcadebogen. Omdat er ook bebouwing aan de overkant van die bogen komt, zullen ze voor een deel een beetje uit het zichtveld verdwijnen. Het zou dus best kunnen dat in de eerste twee bogen alleen maar garagedeuren komen. De laatste boog, tegen het station, komt (waarschijnlijk) meer in het zicht en daar heb ik een *automatiek bedacht.
Het kan best zijn dat ik die muur met arcadebogen nog iets naar voren schuif. Daardoor wordt het bovengelegen perron wat breder en wordt het trottoir wat smaller.
Suggesties, pijnlijke kritieken en briljante ideeën zijn meer dan welkom.

*De automatiek groeide in de jaren '50 uit tot een populaire voorziening, met name van de opgeschoten arbeidersjeugd, die voor het eerst iets te besteden had. Een automatiek past dus prima in mijn tijdsbeeld.
Bron: Wikipedia
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Station 2.0
« Reactie #61 Gepost op: 29 november 2017, 15:42:08 »
Je hebt er een volger bij Wim, wat een mooi project  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station 2.0
« Reactie #62 Gepost op: 29 november 2017, 17:40:42 »
Wim, een klein trambaantje met een RET of GVB trammetje zou er ook zeker niet misstaan.... (op het gevaar af dat ik je op nóg een leuk idee breng... ;D). Ik vind het beregaaf wat je aan het doen bent.  (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #63 Gepost op: 29 november 2017, 18:52:18 »
Dank Eric en Rob,
Ik wil eigenlijk proberen om mijn scenery zo plaats-neutraal mogelijk te maken. Een briljant idee om een trammetje te laten rondrijden en dat zou ook niet misstaan, maar een tram uit Amsterdam of Rotterdam is dus geen optie. Nog los van het feit dat een trambaan een behoorlijke sloot extra werk met zich meebrengt... voordat ik daar aan ga beginnen moet ik nog eens goed nadenken.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station 2.0
« Reactie #64 Gepost op: 29 november 2017, 19:03:02 »
TET-trammetje dan? ;)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #65 Gepost op: 17 december 2017, 13:33:58 »

Sorry, ook geen RET-trammetje.  :P

Na enig heen en weer geschuif heb ik even een schetsje gemaakt:


▲ Dit is de linkerkant van het station met het perron boven de muur met arcadebogen. Ik heb het perron tot halverwege de zijmuur van het station laten lopen. Uiterst links komt een viaduct waar het Faller Car System-gebeuren onder het spoor doorrijdt en achterlangs uit het zicht verdwijnt. Omdat ik die arcadebogen niet teveel wil laten overheersen laat ik die bogen niet tot aan dat viaduct lopen, maar onderbreek ik ze door er twee panden voor te zetten. Gebouw (1) daar ben ik nu aan begonnen en nummer (2) zit in de planning en wordt daar tegenaan gebouwd. Doordat ik het perron met daaronder die bogen een stuk naar voren heb gezet, kan ik het trottoir vanaf het stationsgebouw rechtdoor laten lopen, zodat er geen rare knik of bocht in komt. De invulling van de eerste twee bogen (3) wordt waarschijnlijk iets met een laad-en losperron en de derde boog wordt een automatiek.


▲ Onlangs ben ik de gelukkige eigenaar geworden van een hele zwik onderdelen van HollandScale: losse gevels, muren daken en raamkozijnen. Als tussendoortje ben ik bezig met gebouw (1). De onderdelen komen uit een pakket van HollandScale, die aanvankelijk uit twee woonlagen bestond, maar waar ik een etage bij heb op gezet. De kroonlijst is van eigen hand en is een stuk eenvoudiger van uitvoering dan de versie die eigenlijk bedoeld was voor deze lijstgevel.


▲ De voorlopig geconstrueerde losse onderdelen: links de voorgeven, rechts van de voorgevel een aangeraapte zijmuur en dat is weer eens wat anders dan (weer) bakstenen. Omdat deze zijmuur wat verder doorloopt waren baksteenplaten niet groot genoeg.
Rechts de achterzijde van het pand waar veranda's moeten komen en de uitbouw voor de keuken.


▲ Het dak zit alvast in elkaar..


▲ Het gaat geen compleet ingericht poppenhuis worden, maar op een aantal etages wil ik wel iets van een interieur maken, zoals een huiskamer en een keuken. Dit pand heeft mooie grote raamkozijnen en zal het interieur goed te zien zijn.
De voordeur naar de bovenetages blijft open, zodat je nog net de trap kunt zien... en natuurlijk komt er nog een touwtje langs de muur om vanaf boven de deur te kunnen openen.
« Laatst bewerkt op: 17 december 2017, 21:56:51 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd, druk op REAGEER, niet op CITAAT »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Station 2.0
« Reactie #66 Gepost op: 17 december 2017, 14:00:03 »
Groet, Frank

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Station 2.0
« Reactie #67 Gepost op: 17 december 2017, 21:11:16 »
Hoi,

Draadje naar mijn modelspoor hart. ;D

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #68 Gepost op: 18 januari 2018, 16:56:22 »
Dank voor jullie feedback en complimenten.
Na een paar weken van rust, sociaal doen, andere projecten en bankhangen ben ik weer eens verder gegaan met de twee panden die tegen de arcadebogen worden gebouwd.

 
▲ Zo ben ik onder andere bezig geweest om de bovenlichten van de ramen te voorzien van glas in lood. Het is groengekleurd glaswerk dat ik met een mesje heb ingekerfd en met zwarte verf heb ingewassen. Maar, ik ben niet tevreden met het resultaat. Nu heeft mijn bouwstijl een ietwat rommelig stijltje, maar dit vind ik er echt niet uitzien. Er zijn grenzen. Dus heb ik die raampjes er maar weer uitgehaald en had ik nog wat horrengaas liggen. En dat plakt prima omdat er een soort coating op dat gaas zit.

 
▲ Perfect is misschien een wat groot woord, maar ikzelf vind het al een hele verbetering. Als je snel voorbij loopt ziet het eruit als glas-in-lood.


▲ Gelijk ook maar even de zijmuur er tegenaan gezet zodat ik iets heb dat rechtovereind staat en ik verder kan met het interieur en de achterkant van het pand.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Station 2.0
« Reactie #69 Gepost op: 19 januari 2018, 12:05:52 »
Een geweldige draadje om inspiratie en tips op te doen! Ik ga je zeker volgen.
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #70 Gepost op: 23 januari 2018, 16:33:43 »
Dankjewel Leen.
Ik ben tussendoor nog even bezig geweest met de verdere bouw van mijn pand.


▲ De muren zitten in de specie. De zijmuur wordt een geraapte muur in cementkleur en de achterzijde wordt opgetrokken uit baksteen. Maar verdere bewerking kan pas als de verf helemaal droog is.


▲ De zolderetage zit inmiddels ook in de verf.


▲ Het dak staat nog wel los anders kan ik niet bij het interieur.


▲ Voor het eerst behang geplakt in 1:87.
De rest volgt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Station 2.0
« Reactie #71 Gepost op: 23 januari 2018, 17:09:46 »
Geweldig!!! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #72 Gepost op: 24 januari 2018, 15:54:06 »
Dankjewel Jaap!
Intussen ben ik er wel achter dat ik meer een huisjesbouwer ben dan een modelspoorder. Eigenlijk ligt die rails er alleen maar als excuus om huisjes te bouwen.  :D


▲ Het pand zit grotendeels in de bakstenen en de verf.


▲ En de was hangt (ik weet niet hoe lang al) te drogen.


▲ Vanaf de keuken naar de veranda moeten er natuurlijk nog deuren in. Maar die kan ik niet zó van een gietboom trekken, dus die zal ik zelf moeten maken.  ::) Daarom liggen de veranda's nog los op de steunen, zodat ik er wat makkelijker bij kan.


▲ Cementkleur is wel een dingetje. Wit met een beetje zwart wordt vanzelf wel een keertje grijs, maar dan heb je grijs en dat is nog geen cementkleur. Nu komt er tegen deze muur nog een ander pand te staan, dus het grootste deel van de muur verdwijnt uit het zicht. Dat pand wordt wel een stuk lager, vandaar dat er ook maar één rij muurankers in de zijmuur zit.


▲ Er zit nog wel een beetje werk in de dakgoot.


▲ Kristal Klear werkt bij dakraampjes wel lekker, omdat de raamspijltjes dan wat minder dik lijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station 2.0
« Reactie #73 Gepost op: 25 januari 2018, 16:40:12 »
In feite is lijkt het allemaal hiet zo heel veel werk: drie muurtjes behangen, een beetje schilderwerk en een paar deuren afhangen. Maar bij elkaar genomen ben ik daar wel een goed deel van de dag mee bezig geweest.


▲ Ik heb nog wat vijftigerjaren meubilair kunnen opscharrelen met als pièce de résistance een afzichtelijke klok op de schoorsteenmantel. De wijzerplaat moet je er maar bij denken, maar die zie je vanaf de buitenkant niet. Zodra de kachel droog is, dan kunnen de losse onderdelen in elkaar worden geplakt.
Ik was trouwens niet van plan om op alle drie de etages interieur in te bouwen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station 2.0
« Reactie #74 Gepost op: 25 januari 2018, 21:39:00 »
Wim dat achterhuis met balkonnetjes is echt gaaf (y)