Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door bellejt
Vandaag om 14:32:56
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
  

Auteur Topic: Over modulebanen op beurzen  (gelezen 10447 keer)

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Over modulebanen op beurzen
« Gepost op: 07 november 2017, 09:10:07 »
Eurospoor is weer achter de rug en de discussie over de grote en soms oude banen laait weer op.
Na elke grote tentoonstelling wordt er nogal veel gezegd over de modelbanen die er te zien zijn geweest.
Er zijn er die ze geweldig vinden en er zijn er die liever een hele hal vol schilderij- of postzegelbaantjes willen zien.
Omdat er nogal wat kritiek is op de oude banen lijkt mij een apart draadje geen overbodige luxe om te kijken of we hier iets aan kunnen doen.
Oude banen zomaar afserveren is iets te makkelijk.  :(
Eigenaren van oude banen motiveren om er grotere of kleinere verbeteringen aan te brengen levert meer op.
Opbouwende kritiek dus. :laugh:
Aan de andere kant is het goed om te weten waarom een baan in een bepaalde toestand is en toch op een tentoonstelling staat.
Ik ben benieuwd.

Met vriendelijke groeten,
Mike

Mike 1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
  • Bruggenbouwer
    • Railsoverwater
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2017, 09:13:07 »
Op mijn Nederlandse baan is er terecht wel kritiek.
Kritiek mag er ook zijn en dat motiveert de eigenaren van bestaande banen om hopelijk de baan te updaten.
Als ik voor mezelf spreek is mij 'to do' lijst om mijn Nederlandse baan nog verder te updaten behoorlijk lang. 24m rijdraad, 4 seinen erbij en alles werkend zien te krijgen, straatverlichting en nog veel meer. Dat betekent dat waarschijnlijk de hele elektronica onder de baan vervangen moet worden.
Naast het bouwen van een nieuwe baan die ik hopelijk op een hoger modelbouwniveau kan krijgen heb ik ook nog een baan waar ik 40 uur per week de tijd krijg om een salaris bij elkaar te werken om naast de hobby ook de rest van mijn leven te bekostigen. Dus tijd is het grootste knelpunt.
Daarin moeten keuzes worden gemaakt.
Momenteel ligt die qua hobby op de nieuwe baan.
Op mijn eigen NL baan ben ik inmiddels wel uitgekeken. Dus de motivatie om daar veel tijd en geld in te steken is er nu even niet.
Toch word die baan veel gevraagd door organisatoren. Waarom? Omdat wat er wel op de baan te zien is als interessant wordt gezien.
En zolang het gros van het publiek mijn baan interessant genoeg vindt om er twee rijen dik voor te staan dan kom ik graag. (Liefst 2x en max 3x per jaar.)
Ik steek nu dus de meeste energie in de nieuwe baan waarbij ik uiteraard nieuwe technieken en ook leerpunten uit mijn oude baan mee neem. De planning was spoorwegmuseum 2018 maar het is nu al uitgesteld tot 2019. :)

Met vriendelijke groeten,
Mike

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2017, 10:00:13 »
Mike, niemand serveert die oude banen af. Je moet het meer bekijken vanuit de hoek van het bouwen. Er zijn zoveel mooie nieuwe materialen en methodes die de hobby de afgelopen jaren hebben vernieuwd en hebben laten groeien. Dan is het zo jammer om te zien hoe die (stok)oude banen nog steeds meegezeuld worden en men die vernieuwing niet wil zien of niet accepteren wil. Ik kijk naar mijzelf en zie hoeveel ik bijgeleerd heb in al die jaren. Dat is toch mooi? En dat zie ik terug in wat ik maak.

Omdat er nogal wat kritiek is op de oude banen lijkt mij een apart draadje geen overbodige luxe om te kijken of we hier iets aan kunnen doen.
Oude banen zomaar afserveren is iets te makkelijk.  :(
Eigenaren van oude banen motiveren om er grotere of kleinere verbeteringen aan te brengen levert meer op.

Met alle respect maar dat moeten de bouwers maar voor zichzelf beslissen. Ze zijn allemaal groot en volwassen en kunnen prima over hun eigen leven beslissen :)

Deze discussie zal altijd blijven. Kijk, zo maf als mensen als bv ikzelf zijn die gemiddeld 1 baan per 2 jaar bouwen is misschien ook gekkenwerk. Maar het geeft je wel de mogelijkheid om jezelf in deze hobby te ontwikkelen en naar een hoger plan te tillen. Ik denk dat daar niks mis mee is en met mij zijn er nog veel meer bouwers die daar zo over denken.

Beurzen? Idd genoeg keuze en voor elck wat wils :) En dat is prima zo. Voor Eurospoor is een publiek, voor Rail, voor Rijswijk, voor OntraXS en ga zo maar door. Zolang we elkaar in de waarde laten is het goed toch? Laten we blij zijn met elke aandacht die er is voor onze mooie hobby.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2017, 10:20:59 »
Mike, niemand serveert die oude banen af. Je moet het meer bekijken vanuit de hoek van het bouwen. Er zijn zoveel mooie nieuwe materialen en methodes die de hobby de afgelopen jaren hebben vernieuwd en hebben laten groeien. Dan is het zo jammer om te zien hoe die (stok)oude banen nog steeds meegezeuld worden en men die vernieuwing niet wil zien of niet accepteren wil. Ik kijk naar mijzelf en zie hoeveel ik bijgeleerd heb in al die jaren. Dat is toch mooi? En dat zie ik terug in wat ik maak.


Ronald is onze hobby niet gebaseerd op het  plezier hebben in waar je mee bezig ben? Clubs en verenigingen doen graag mee omdat zij gevraagd worden om mee te doen en niet andersom. Dit soort evenementen hebben nu wel bewezen dat zij bestaansrecht hebben en dat niet alleen om de topstukken. "Men" wil treinen zien rijden, liefst zo veel mogelijk en herkenbaar om de doodeenvoudige reden dat dat thuis op de 100 x 150 cm niet gaat. Als modelbouwer, en dan met nadruk op model, ben ik het wel met je eens, maar daar is/zijn deze evenementen niet voor, Het gaat hier om het plezier en de beleving van het individu. 
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2017, 10:21:52 »
Persoonlijk heb ik geen probleem met (grote) modulebanen op beurzen, ook niet als ze al oud zijn (als in : eerste keer al eens gezien 5 jaar geleden ofzo, ondertussen al voor de 7de keer gezien).
Het verschil tussen "problemen" hebben met een oude modulebaan ligt me vooral in het feit van : hoe ziet ze eruit ?

Zijn het merendeel van de telefoondraadpalen en verkeersborden naast de baan half afgebroken ? Huisjes hangen al half uit elkaar op de baan, ...
Ik weet dat je dikwijls transportschade hebt bij modulebanen, maar bij sommige banen heb je toch dikwijls iets van : bijna rijp om in de vuilbak te kieperen.
Ook de manier van afwerking van de baan doet veel vind ik.
Om voorbeeld te geven : ben even de naam van de baan kwijtm, is van iemand hier op het forum, baantje, dacht in Friesland, met stationnetje dat al niet meer bestaat, dacht tijdperk 2 of 3. Links en rechts van stationnetje prachtige graslandschappen.
Afwerkingsniveau enorm hoog. Realistisch rijdende treintjes, .... kortweg : af !
Baan al een 3 tal keer gezien denk ik op beurzen. En hoewel de baan me niet aanspreekt in de zin van : niet echt mijn tijdperk, niet echt men treininteresse (NS/Pre-NS), vind ik deze baan geweldig ! Elke keer ik ze zie bewonder ik ze naar afwerkingsgraad en realisme. En ze ziet er ook steeds verzorgd uit. Ik raak er echt niet aan moe. Mag van mij nog 10 jaar op elke beurs te zien zijn.

Wil hier ook niet mee zeggen dat alle modulebanen van dit afwerkingsniveau moeten zijn, maar ben al aantal keer naar de beurzen van de Limburgse treinclubsgeweest (Roermond, Sittard, Heerlen en Helmond), en ondanks dat deze banen minder realistisch zijn als bovengenoemde baan, vind ik ze best leuk om te zien. Al bij al staan ze er meestal vrij verzorgd bij en er zitten steeds leuke scenes in verwerkt.
En als ik dan vergelijk bij enkele clubbanen die op Eurospoor afgelopen weekend stonden, dan had ik toch zooiets van .... mja.
Geen idee, ondanks dat het merendeel van die clubbanen ik voor de eerste keer zag, konden een aantal me toch niet echt bekoren. Ondanks dat ze niet half vernield waren door transportschade ofzo. Er miste gewoon iets, en ik zou niet kunnen zeggen wat het was.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2017, 11:20:39 »
Ik loop bijna alle beurzen met banen binnen Nederland en enige buitenlandse af, gewoon omdat ik dat leuk vind met of zonder medeleden van mijn club. En ja, er valt altijd wel iets op te merken. Dat doe ik binnensmonds omdat een ieder de hobby op zijn/haar eigen wijze beleeft..

Deze keer vond ik het mooi ruim opgezet. Er leek echter wel ruimte over in Hal 2 achter BMB en Beneluxspoor. Is het een optie om voor een volgende keer de prijswinnende/mooie banen van Ontraxs daar nog een keer ten toon te stellen. Ik denk dan aan Sauwerd, Amsterdam, en andere.

Lang niet alle hobbyisten gaan naar Ontraxs.
Groet,

Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #6 Gepost op: 07 november 2017, 11:57:36 »

Lang niet alle hobbyisten gaan naar Ontraxs.

Dat beweerd toch ook niemand?

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 817
  • mekkerend het leven door
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #7 Gepost op: 07 november 2017, 12:53:38 »
Dat beweerd toch ook niemand?
In deze is in het geheel geen sprake van een bewering. Waar het mij om gaat is dat Eurospoor, en andere tentoonstellingen, juist voor hen die niet naar Ontraxs gaan, gelegenheid kunnen bieden om van die prachtige (Ontraxs)banen te genieten. Daarnaast voor anderen om die prachtige banen nogmaals te kunnen bewonderen.
Groet,

Gerard

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15424
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #8 Gepost op: 07 november 2017, 13:17:58 »
Gerard, klopt helemaal. Ik ben juist blij met elke tentoonstelling omdat een ieder zijn eigen publiek bediend en/of misschien wel allemaal. Dat kan alleen maar toegejuicht worden :)

Chris80

  • Offline Offline
  • Berichten: 3375
    • Zeedoorn
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #9 Gepost op: 07 november 2017, 13:27:22 »
Om heel eerlijk te zijn begrijp ik de hele discussie niet. Zoals eerder aangegeven heeft elke beurs/tentoonstelling zijn eigen publiek en weet je als bezoeker wat je zo ongeveer mag verwachten.

Als je daar dan gevraagd wordt om (bv op eurospoor) met je half uit elkaar gevallen enorme treinbaan te gaan staan en je hebt er zelf lol aan prima toch. Als bezoeker beslis je dan of je er naar kijkt of niet. En als de organisator dan op een gegeven moment denkt het is genoeg met die brakke bakken nodigt die je niet meer uit. En als je gevraagd wordt om met een baan te komen waar je zelf niet meer tevreden over bent of niet meer aan wil werken kun je ook nee zeggen en al je tijd aan een nieuwe mooie baan besteden en een jaar later gaan.

Dit is natuurlijk geheel mijn mening.

Groet,
Chris

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #10 Gepost op: 07 november 2017, 13:37:10 »
Kan ik volledig onderschrijven.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #11 Gepost op: 07 november 2017, 14:02:31 »
Eurospoor is weer achter de rug en de discussie over de grote en soms oude banen laait weer op.
Na elke grote tentoonstelling wordt er nogal veel gezegd over de modelbanen die er te zien zijn geweest.

Persoonlijk vind ik hoe groter hoe beter en of het al een oude baan is dat doet er niet toe, als je maar veel treinen ziet rijden, dat vind ik het belangrijkste. Ik vind het wel jammer en dat is al jaren aan de gang, dat veel mensen de overstap naar een Nederlandse baan hebben gemaakt. Wat je thuis doet, mag je zelf weten, dit op een evenement zien wordt wel wat eentonig. Ik heb natuurlijk zelf altijd de Duitse spoorwegen veel mooier gevonden.

Ik zou me er zelf niet druk om maken. Ik neem aan je staat er voor je plezier, de organisator vindt het ook goed, dan is het prima.   

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #12 Gepost op: 07 november 2017, 14:10:32 »
Ik vind het wel jammer en dat is al jaren aan de gang, dat veel mensen de overstap naar een Nederlandse baan hebben gemaakt. Wat je thuis doet, mag je zelf weten, dit op een evenement zien wordt wel wat eentonig.
Behalve de afwezigheid van metershoge bergen is op de Nederlandse banen die tentoongesteld zijn meer dan voldoende variëteit aan landschappen en bebouwing te zien geweest. Met name de banen die een natuurgetrouwe weergave van een (ooit) bestaand stukje Nederland zijn, kunnen steeds op huizenhoge waardering (1e prijs Ontrax bijvoorbeeld) rekenen. Nederland eentonig? Dan kom je te weinig buiten... Het enige wat eentonig wordt is de structurele "oh's en aah's" van het publiek ;D
En er is geen enkel evenement met uitsluitend Hollandse banen, dus dat kan het probleem niet zijn.

Wat wel eentonig kan worden is een baan die op de meeste beurzen al te zien is geweest en een aantal jaren meegaat, vooral met clubbanen is dat soms het geval. Dan krijg je de situatie dat het publiek besluit dat ze deze baan al gezien hebben en lopen dan door. Ook als je de baan opknapt en verder aankleedt blijven de mensen daar dan niet meer voor staan, na een x aantal beurzen is gewoon variatie nodig. Sommige clubs lossen dat op door aan verschillende projecten tegelijk te werken en steeds een ander stukje te laten zien.

En zoveel mogelijk treinen laten rijden is alleen voor liefhebbers van jaren '60 ontwerpen. Geen enkel natuurgetrouw emplacement is steeds gevuld met rijdend materieel.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2017, 14:16:49 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12331
    • sleutelspoor
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #13 Gepost op: 07 november 2017, 14:16:07 »
En er is geen enkel evenement met uitsluitend Hollandse banen, dus dat kan het probleem niet zijn.

Nee dat ben ik ook nog nooit tegengekomen. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

+++2010***

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: Over modulebanen op beurzen
« Reactie #14 Gepost op: 07 november 2017, 14:27:21 »
Behalve de afwezigheid van metershoge bergen is op de Nederlandse banen die tentoongesteld zijn meer dan voldoende variëteit aan landschappen en bebouwing te zien geweest. Met name de banen die een natuurgetrouwe weergave van een (ooit) bestaand stukje Nederland zijn, kunnen steeds op huizenhoge waardering (1e prijs Ontrax bijvoorbeeld) rekenen. Nederland eentonig?

Ik schrijf toch ik wil veel treinen zien. Zoveel variatie in materieel biedt Nederland niet. Alleen door de privatisering is daar wat verandering in gekomen.